Príloha č. 2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ
2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ
1.Odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Ministerstvo financií SR vychádzalo pri výpočte predpokladanej výšky odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2016 až 2018 zo záverov zasadnutia Poradného výboru pre vlastné zdroje z mája 2015, ako aj z viacročného finančného rámca EÚ na roky 2014 až 2020.
Odhad sumy odvodov SR do všeobecného rozpočtu EÚ v jednotlivých rokoch závisí predovšetkým od toho, kedy vstúpi do platnosti nové rozhodnutie o systéme vlastných zdrojov EÚ, ktoré sa po ratifikácii všetkými členskými štátmi bude uplatňovať retroaktívne od 1. januára 2014. Na základe ostatných informácii od Európskej komisie by nové rozhodnutie o systéme vlastných zdrojov EÚ malo vstúpiť do platnosti v priebehu roka 2016, a preto sú odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ na roky 2016 až 2018 vypočítané už podľa novej legislatívy k systému vlastných zdrojov EÚ. Európska komisia následne spätne prepočíta odvody jednotlivých členských štátov do rozpočtu EÚ, čo zohľadní v ich odvodoch v aktuálnom roku. Odhadovaný finančný dopad novej legislatívy k systému vlastných zdrojov EÚ na odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ za roky 2014 a 2015 je v sume 40,0 mil. eur a je zohľadnený v odvodoch SR do všeobecného rozpočtu EÚ v roku 2016. Vzhľadom na predpokladaný časový rámec vstupu do platnosti novej legislatívy k vlastným zdrojom EÚ, nebude potrebné využiť rezervu v sume 41,0 mil. eur rozpočtovanú v odvodoch SR do všeobecného rozpočtu EÚ v roku 2015.
Európsky rozvojový fond (ERF)/European Development Fund (EDF) je nástrojom EÚ, ktorý slúži na prísun rozvojovej pomoci z krajín EÚ do krajín Afriky, Karibiku a Tichomoria (ACP) a zámorských krajín a území. Povinnosť Slovenskej republiky prispievať do ERF vyplýva z členstva v EÚ. Proces programovania pomoci pre krajiny ACP a zámorské krajiny a územia riadi priamo Európska komisia (EK). Základným dokumentom, z ktorého ERF vychádza, je Dohoda z Cotonou, ktorá upravuje spoluprácu EÚ (členských krajín a EK) a krajín ACP a zámorských krajín a území. ERF podporuje krajiny ACP a zámorské krajiny a územia prostredníctvom príspevkov na programy a projekty formou grantov, ako aj poskytovaním návratnej finančnej pomoci prostredníctvom Európskej investičnej banky (EIB). Príspevok je vykazovaný ako oficiálna rozvojová pomoc SR. V priebehu rokov 2016 a 2017 bude dobiehať 10. program ERF (2008 – 2013), na financovaní ktorého sa SR podieľa 0,21 %. Odhad na rok 2016 zahŕňa aj príspevok SR na financovaní tzv. preklenovacieho nástroja (bridging facility) medzi 10. a 11. programom ERF (2014 – 2020). Odhad na rok 2017 zohľadňuje súbežnú implementáciu 10. a 11. programu ERF a odhad na rok 2018 zahŕňa prevažne implementáciu 11. programu ERF, na ktorom sa SR bude podieľať 0,38 %.
Tabuľka č. 1: Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2016 až 2018 (v tis. eur)
Odvody SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov - kapitola VPS
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Príspevok SR do Európskeho rozvojového fondu (spoločne platba pre EK a pre EIB)
Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ spolu
3
2. Príjmy SR z rozpočtu EÚ a na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná v rokoch 2016 až 2018 Príjmy SR zo všeobecného rozpočtu EÚ tvoria zahraničné transfery - príjmy za prostriedky EÚ a príjmy za zahraničné granty poskytnuté z rozpočtu EÚ. Okrem uvedených príjmov tvoria súčasť príjmov zahraničné granty poskytnuté zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná. Príjmy za zahraničné granty sa nezaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 sa nerozpočtujú, ale odhaduje sa ich príjem.
Prostriedky EÚ predstavujú podľa § 2 písm. e) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov finančné prostriedky poskytnuté SR z rozpočtu EÚ, ktoré sa v SR poskytujú prostredníctvom platobného alebo certifikačného orgánu (MF SR, MPSVR SR a Pôdohospodárska platobná agentúra) a zaraďujú sa do príjmov štátneho rozpočtu.
Príjmy za prostriedky EÚ sú rozpočtované v rámci jednotlivých kapitol na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry, a to za prostriedky štrukturálnych fondov vrátane programov európskej územnej spolupráce, pri ktorých MF SR vystupuje ako certifikačný orgán, Kohézneho fondu a poľnohospodárskych fondov.
Prostriedky sú rozpočtované za programy Národného strategického referenčného rámca v rámci 2. programového obdobia 2007-2013, ako aj programy Partnerskej dohody v rámci 3. programového obdobia 2014-2020, a to za štrukturálne fondy (Európsky fond regionálneho rozvoja, Iniciatíva na podporu zamestnanosti mladých ľudí a Fond Európskej pomoci pre najodkázanejšie osoby), Kohézny fond a programy európskej územnej spolupráce, pre ktoré je MF SR certifikačným orgánom (Interreg V-A SK-AT 2014-2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020) v položke štrukturálne operácie.
V rámci poľnohospodárskych fondov sú rozpočtované prostriedky za Európsky poľnohospodársky záručný fond, Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka, Európsky fond pre rybné hospodárstvo a Európsky námorný a rybársky fond. Aj napriek tomu, že súčasťou Partnerskej dohody v rámci 3. programového obdobia je aj Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka a Európsky námorný a rybársky fond, uvádzajú sa tieto prostriedky v rámci poľnohospodárskych fondov.
4
Tabuľka č. 2: Príjmy za prostriedky EÚ – zahraničné transfery (v tis. eur)
Štrukturálne operácie 1. PO spolu
Štrukturálne operácie 2. PO spolu
Štrukturálne operácie 3. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 2. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 3. PO spolu
Štrukturálne operácie spolu
Poľnohospodárske fondy spolu
* programy cieľa Európska územná spolupráca, pre ktoré je MF SR certifikačným orgánom (Interreg V-A SK-AT 2014-2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020)
Príjmy za zahraničné granty - poskytnuté z rozpočtu EÚ predstavujú programy, ktorých poskytovanie riadi EÚ centralizovaným spôsobom a ktorých účastníkom je SR. Uvedené prostriedky sa nezaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a nerozpočtujú sa, nakoľko ich nie je možné dopredu predpokladať. V návrhu štátneho rozpočtu predstavujú odhadovaný príjem z grantov.
Súčasťou príjmov za zahraničné granty sú výlučne zahraničné granty poskytnuté z rozpočtu EÚ, a to za programy európskej územnej spolupráce programového obdobia 2007-2013 a programy európskej územnej spolupráce programového obdobia 2014-2020, pri ktorých MF SR nie je certifikačným orgánom (Interreg V–A PL–SK, Program cezhraničnej spolupráce ENI HU – SK – RO – UA), program LIFE+ (kapitola Ministerstva životného prostredia SR), Program Solidarita a riadenie migračných tokov (kapitola Ministerstva vnútra SR) a iné granty poskytované EÚ (programy v oblasti vzdelávania a výskumu, na realizáciu projektov dopravnej infraštruktúry a v oblasti bezpečnosti). Odhad príjmov je spracovaný za programy 2., ako aj 3. programového obdobia.
Tabuľka č. 3: Odhady príjmov z grantov - poskytnuté z rozpočtu EÚ (v tis. eur)
Programy Európskej územnej spolupráce
Nástroj pre životné prostredie LIFE+
Sloboda, bezpečnosť a spravodlivosť
Iné granty poskytnuté z rozpočtu EÚ
Odstavenie bloku V1 Jaslovské Bohunice
Odhad príjmov - zahraničné granty z rozpočtu EÚ
5
Príjmy za zahraničné granty - poskytnuté zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv medzi Slovenskou republikou a inými štátmi predstavujú prostriedky Finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu. Uvedené prostriedky sa nezaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy sa odhaduje príjem z grantov pre prijímateľov v príslušných rozpočtových kapitolách a v kapitole Úradu vlády SR za prijímateľov mimo sektora ústrednej štátnej správy.
Tabuľka č. 4: Odhady príjmov z grantov - poskytnuté zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv (v tis. eur)
Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
Švajčiarsky finančný mechanizmus
Odhad príjmov - zahraničné granty poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv
Tabuľka č. 5: Prehľad o celkových príjmoch - zahraničné transfery a zahraničné granty (v tis. eur)
Príjmy za prostriedky EÚ - zahraničné transfery
Odhad príjmov - zahraničné granty z rozpočtu EÚ
Odhad príjmov - zahraničné granty poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv
Príjmy z rozpočtu EÚ a zo zahraničia
3. Výdavky za prostriedky EÚ v rokoch 2016 až 2018
V zmysle § 7 a § 8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa k príjmom k prostriedkom EÚ v rovnakom objeme rozpočtujú výdavky za prostriedky EÚ.
Výdavky za prostriedky EÚ sú rozpočtované v rámci jednotlivých kapitol na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry, a to za prostriedky štrukturálnych fondov vrátane programov európskej územnej spolupráce (Interreg V-A SK-AT 2014-2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020), Kohézneho fondu a poľnohospodárskych fondov. Výdavky sú rozpočtované na základe odhadov rezortov do úrovne finančných plánov operačných programov na dofinancovanie Národného strategického referenčného rámca 2007-2013, ako aj na financovanie Partnerskej dohody na roky 2014-2020 vrátane programov európskej územnej spolupráce a poľnohospodárskych fondov. Vzhľadom na nastavenie finančných tokov a v nadväznosti na oprávnené obdobie čerpania prostriedkov EÚ pre programové obdobie 2007-2013, ktoré na úrovni prijímateľov trvá do konca roka 2015, sa výdavky rozpočtujú na úrovni platobných jednotiek aj v roku 2016, avšak už na rok 2017 nie. V rámci programov Partnerskej dohody na roky 2014-2020 sa rozpočtujú prostriedky na roky 2016 až 2018.
Prostriedky EÚ, zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu, sa v návrhu rozpočtu na roky 2016 až 2018 rozpočtujú s neutrálnym dopadom na verejné financie.
6
Tabuľka č. 6: Výdavky za prostriedky EÚ podľa fondov – úroveň PJ(v tis. eur)
Štrukturálne operácie 1. PO spolu
Štrukturálne operácie 2. PO spolu
Štrukturálne operácie 3. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 2. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 3. PO spolu
Štrukturálne operácie spolu
Poľnohospodárske fondy spolu
Výdavky za prostriedky EÚ spolu
* programy cieľa Európska územná spolupráca, pre ktoré je MF SR certifikačným orgánom (Interreg V-A SK-AT 2014-2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020)
Výška očakávanej skutočnosti roku 2015 v objeme 3 039 103 tis. eur zahŕňa výlučne predpokladané výdavky na úrovni platobných jednotiek zodpovedných za realizáciu výdavkov za prostriedky EÚ. Vzhľadom na to, že okrem platobných jednotiek dochádza k realizácii výdavkov aj na úrovni prijímateľov zo sektora štátnej správy v predpokladanej výške 539 468 tis. eur, celková očakávaná skutočnosť výdavkov za prostriedky EÚ v roku 2015 predstavuje sumu 3 578 571 tis. eur.
7
Tabuľka č. 6a: Výdavky za štrukturálne operácie podľa programov – 2. programové obdobie (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
* Skutočnosť predstavuje čerpanie platobnými príkazmi,ako aj rozpočtovými opatreniami na úrovni PJ.
Tabuľka č. 6b: Výdavky za štrukturálne operácie podľa programov – 3. programové obdobie (v tis. eur)
OP Integrovaná infraštruktúra
OP Kvalita životného prostredia
OP Sociálneho začlenenia najodkázanejších osôb
Integrovaný regionálny OP
OP Efektívna verejná správa
Interreg V-A SK-CZ - 2014-2020
Interreg V-A SK-AT - 2014-2020
Interreg V-A SK-HU -2014-2020
* Skutočnosť predstavuje čerpanie platobnými príkazmi,ako aj rozpočtovými opatreniami na úrovni PJ.
4. Výdavky za spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu v rokoch 2016 až 2018
Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR sa rozpočtujú k prostriedkom EÚ, k zahraničným grantom poskytnutým z rozpočtu EÚ (program LIFE+ a programy európskej územnej spolupráce) a k zahraničným grantom poskytnutým na základe medzinárodných zmlúv (Finančný mechanizmus EHP, Nórsky finančný mechanizmus a Švajčiarsky finančný mechanizmus).
Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR k prostriedkom EÚ sú rozpočtované v rámci jednotlivých kapitol na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry, a to za prostriedky štrukturálnych fondov (Európsky fond regionálneho rozvoja a Fond Európskej pomoci pre najodkázanejšie osoby), Kohézneho fondu, programov cieľa Európska územná spolupráca pre ktoré je MF SR certifikačným orgánom (Interreg V-A SK-AT 2014-
8
2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020) v položke štrukturálne operácie a poľnohospodárskych fondov. Tabuľka č. 7: Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR k prostriedkom EÚ podľa fondov – úroveň PJ (v tis. eur)
Štrukturálne operácie 1. PO spolu
Štrukturálne operácie 2. PO spolu
Štrukturálne operácie 3. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 2. PO spolu
Poľnohospodárske fondy 3. PO spolu
Spolufinancovanie štrukturálnych operácií spolu
Spolufinancovanie poľnohospodárskych fondov spolu
Spolufinancovanie zo ŠR k prostriedkom EÚ
* programy cieľa Európska územná spolupráca pre ktoré je MF SR certifikačným orgánom (Interreg V-A SK-AT 2014-2020, Interreg V-A SK-HU 2014-2020, Interreg V-A SK-CZ 2014-2020).
Tabuľka č. 7a: Výdavky za štrukturálne operácie podľa programov – 2. programové obdobie (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
Operačné programy 2. PO spolu
* Skutočnosť predstavuje čerpanie platobnými príkazmi,ako aj rozpočtovými opatreniami na úrovni PJ.
9
Tabuľka č. 7b: Výdavky za štrukturálne operácie podľa programov– 3. programové obdobie(v tis. eur)
OP Integrovaná infraštruktúra
OP Kvalita životného prostredia
OP Sociálneho začlenenia najodkázanejších osôb
Integrovaný regionálny OP
OP Efektívna verejná správa
Interreg V-A SK-CZ - 2014-2020
Interreg V-A SK-AT - 2014-2020
Interreg V-A SK-HU -2014-2020
Operačné programy 3. PO spolu
* Skutočnosť predstavuje čerpanie platobnými príkazmi a rozpočtovými opatreniami na úrovni PJ.
** Prostriedky na 3. PO v roku 2015 rozpočtované v kapitole VPS.
Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR k zahraničným grantom poskytnutým z EÚ sa rozpočtujú v kapitolách zodpovedných za ich riadenie, a to za programy európskej územnej spolupráce programového obdobia 2007-2013 a programy európskej územnej spolupráce programového obdobia 2014-2020 pri ktorých MF SR nie je certifikačným orgánom a program LIFE+. V rámci programov európskej územnej spolupráce sa rozpočtujú prostriedky na spolufinancovanie programov cezhraničnej spolupráce v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, programy medziregionálnej spolupráce v kapitole Ministerstva hospodárstva SR a za programy nadnárodnej spolupráce v kapitole Úradu vlády SR. Prostriedky za program LIFE+ sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva životného prostredia SR.
Tabuľka č. 8: Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR - zahraničné granty z EÚ (v tis. eur)
Programy Európskej územnej spolupráce
Nástroj pre životné prostredie LIFE+
Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR k zahraničným grantom poskytnutým na základe medzinárodných zmlúv za programy Finančného mechanizmu EHP a NFM sú alokované v kapitole Všeobecná pokladničná správa na účely spolufinancovania projektov.
Tabuľka č. 9: Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR – zahraničné granty poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv (v tis. eur)
Finančný mechanizmus EHP a NFM
Švajčiarsky finančný mechanizmus
10
Tabuľka č. 10: Prehľad o celkových výdavkoch na spolufinancovanie zo ŠR v tis. eur)
Spolufinancovanie zo ŠR - prostriedky EÚ
Spolufinancovanie zo ŠR– zahraničné granty z rozpočtu EÚ
Spolufinancovanie zo ŠR - zahraničné granty poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv
Výdavky na spolufinancovanie zo ŠR
Vnútorné politiky - Sloboda, bezpečnosť a spravodlivosť
Spolu vrátane vnútorných politík
Výška očakávanej skutočnosti výdavkov na spolufinancovanie zo ŠR v roku 2015 v objeme 511 944 tis. eur zahŕňa výlučne predpokladané výdavky na úrovni platobných jednotiek zodpovedných za realizáciu výdavkov na spolufinancovanie zo ŠR. Vzhľadom k tomu, že okrem platobných jednotiek dochádza k realizácii výdavkov aj na úrovni prijímateľov zo sektora štátnej správy v predpokladanej výške 113 459 tis. eur tak celková očakávaná skutočnosť výdavkov na spolufinancovanie zo ŠR v roku 2015 vrátane prijímateľov predstavuje sumu 625 403 tis. eur.
5. Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii v rokoch 2016 až 2018
V štátnom rozpočte sa v súlade s § 10 odsek 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vytvárajú rozpočtové rezervy na krytie nepredvídaných výdavkov, nevyhnutných na zabezpečenie rozpočtového hospodárenia alebo na krytie zníženia rozpočtových príjmov, ktoré vzniknú v priebehu rozpočtového roka.
Súčasťou rozpočtových rezerv podľa § 10 odsek 2 písm. c) je rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii, ktorá sa rozpočtuje v kapitole Všeobecná pokladničná správa.
Tabuľka č. 11: Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii (v tis. eur)
Rezerva na odvody do všeobecného rozpočtu EÚ
Rezerva na štrukturálne operácie
Rezerva na financovanie fondov na podporu poľnohospodárstva a rybného hospodárstva
Rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ spolu
6. Čistá finančná pozícia SR voči EÚ v rokoch 2016 až 2017
Čistá finančná pozícia SR voči EÚ z navrhovaných rozpočtových vzťahov s EÚ bez zohľadnenia medziročného nárastu pohľadávok voči EÚ sa na rok 2015 odhaduje na úrovni 2 981 270 tis. eur, na obdobie rokov 2015 až 2017 vo výške 6 346 478 tis. eur.