1
1Predpokladaný vývoj príjmov a výdavkov FNM SR do konca roku 2015
(počítaný na báze cash flow)
Podľa § 28 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej aj “zákon”) príjmy a výdavky fondu nie súčasťou štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a možno ich použiť iba na účely ustanovené zákonom. Stav príjmov a výdavkov fondu je v rozhodujúcej miere závislý od výšky záväzkov, ktoré na seba fond prevzal na základe rozhodnutí vlády SR v zmysle § 28 ods. 3 písm. b) zákona v súlade so schváleným použitím majetku fondu v NR SR, výšky záväzkov, ktoré fondu vznikli v súlade so zákonom, ako aj príjmov plynúcich v prevažnej miere z dividend, úrokov z vkladov a z predaja majetkových účastí fondu.
V zmysle zákona je fond povinný predložiť vláde SR návrh svojho rozpočtu (rozpočet nákladov na činnosť fondu), ako aj návrh na použitie majetku fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona. Za vypracovanie týchto materiálov ako aj za ich predloženie do vlády SR a následne do NR SR zodpovedá Výkonný výbor FNM SR. Údaje, z ktorých tieto materiály vychádzajú, je fond podľa ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov povinný pred ich zaradením do schvaľovacieho konania prerokovať s MF SR.
Rozpočet nákladov na činnosť fondu v rokoch 2015 2017 prerokoval a schválil Výkonný výbor FNM SR 16. 7. 2014 a zabezpečil jeho prerokovanie v Dozornej rade FNM SR, ktorej zasadnutie sa konalo 16. 7. 2014. Následne bol materiál predložený na rokovanie vlády SR, ktorá ho zobrala na vedomie a odporučila NR SR jeho schválenie (uzn. č. 509 z 15. 10. 2014). NR SR 4. 12. 2014 tento rozpočet schválila bez pripomienok (uzn. č. 1452). Z uvedeného vyplýva, že náklady spojené s činnosťou FNM SR môže fond v roku 2015 uhrádzať v rámci tohto rozpočtu.
Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2015 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona (ďalej aj „Návrh 2015“), ktorého súčasťou aj údaje o očakávaných príjmoch a výdavkoch fondu v predmetnom období, schválil Výkonný výbor FNM SR 16. 7. 2014 a v súlade s § 36 ods. 2 zákona zabezpečil jeho prerokovanie v Dozornej rade FNM SR, ktorá o návrhu rokovala 16. 7. 2014. Následne prešiel materiál predbežným a medzirezortným pripomienkovým konaním. Vláda SR o materiáli rokovala 15. 10. 2014 a schválila ho s pripomienkou (uzn. č. 510), ktorá sa nevzťahovala k rozpočtu na rok 2015. Fond v zmysle požiadaviek vlády SR predložil Návrh 2015 na schválenie NR SR. materiál prerokovala 4. 12. 2014 a uznesením č. 1451 schválila použitie majetku fondu v roku 2015 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona, t. j. v súlade s rozhodnutím vlády SR, v rozsahu 15 423,60 tis. Eur. Ďalšie výdavky fondu, ktoré vyplývajú z jeho činnosti a pôsobnosti je fond oprávnený realizovať v súlade so zákonom tak, aby nedošlo k poškodeniu jeho záujmov ako aj verejného záujmu.
V nasledujúcich kapitolách fond predkladá prehľad plánovaných príjmov a výdavkov fondu v roku 2015, prehľad o očakávanej skutočnosti, ako aj reálne príjmy a výdavky fondu evidované k 31. 8. 2015 počítané na báze cash flow. Informácie o reálnom plnení jednotlivých rozpočtovaných položiek, ako aj informácie o zmenách a o očakávanej skutočnosti hospodárenia fondu sú predkladané MF SR na mesačnej báze.
2
1.1Príjmy FNM SR v roku 2015
V Návrhu 2015, fond predpokladal, že celkové príjmy v roku 2015 dosiahnu úroveň 87 382 tis. Eur, vrátane zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, ktoré v čase prípravy materiálu predstavovali čiastku 71 892 tis. Eur, tzn. tvorili 82,27 % podiel z celkového objemu očakávaných zdrojov fondu v roku 2015. Vzhľadom na skutočnosť, že časť záväzkov, ktorých splatnosť FNM SR očakával v roku 2014, nebola plnená v predpokladanom rozsahu (ich splatnosť sa presunula do nasledujúceho obdobia), očakávaný zostatok peňažných prostriedkov vzrástol o 13 363 tis. Eur na celkový objem 85 255 tis. Eur. V tejto sume je zahrnutá aj rezerva na výdavky súvisiace s § 30 zákona (podrobnejšie rozpísané v časti 2.2 materiálu).
Tak ako po minulé roky, najvýznamnejšiu položku v príjmovej časti Návrhu 2015, okrem zostatku prostriedkov z predchádzajúceho roku, predstavovali očakávané príjmy z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu vznikli z výkonu ich činnosti. Objem týchto príjmov závisí od vývoja hospodárskych výsledkov v jednotlivých spoločnostiach a od spôsobu rozdelenia ich zisku. V Návrhu 2015 boli tieto prostriedky rozpočtované vo výške 15 424 tis. Eur, čo tvorilo 17,65 % - podiel z celkového objemu plánovaných príjmov fondu v roku 2015. Výška spomínaných príjmov bola v čase prípravy návrhu iba orientačná. V dôsledku novely zákona1, v zmysle ktorej niektoré majetkové účastí fondu na podnikaní inej právnickej osoby prešli do vlastníctva štátu2 je predikcia, vyčíslená v Návrhu 2015, výrazne nižšia oproti predchádzajúcim rokom. Z aktuálnej analýzy príjmov očakávaných z dividend spracovanej na základe údajov od jednotlivých spoločností vyplýva, že tieto príjmy s najväčšou pravdepodobnosťou nedosiahnu plánovaný objem, tzn. budú nižšie oproti pôvodnému predpokladu. Tento pokles ovplyvní výšku výdavkov fondu realizovaných v súlade s rozhodnutím vlády SR3. O konečnej výške vyplatených dividend rozhodnú valné zhromaždenia spoločností s majetkovou účasťou fondu, ktoré sa budú konať v priebehu roku 2015, tzn. reálny objem dividend bude fond poznať až po ich ukončení.
Návrh 2015 neobsahoval príjmy z predajov majetkových účastí fondu, avšak v prvom polroku fond realizoval predaj 49 % podielu akcií spoločnosti Slovak Telekom, a.s. formou priameho predaja v súlade s rozhodnutím vlády SR4. Výnos z predaja predstavuje pre fond príjmy v objeme 800 000 tis. Eur. V súlade so schváleným doplnkom č. 1 k Návrhu 20155 budú tieto prostriedky použité v súlade so zákonom a v zmysle požiadavky MF SR na posilnenie štátnych finančných aktív.
Ďalšia príjmová položka, s ktorou Návrh 2015 počítal, príjmy z úrokov z vkladov peňažných prostriedkov vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a bežných účtoch v priebehu sledovaného obdobia. Tieto príjmy ovplyvňuje objem peňažných prostriedkov, ktoré fond počas sledovaného obdobia k dispozícii na svojich účtoch v bankách, ako aj vývoj úrokovej miery, ktorú stanovuje ECB. Napriek výraznému poklesu úrokových sadzieb v predchádzajúcich rokoch fond v dôsledku vyšších príjmov očakáva, že tieto príjmy vzrastú o cca 20 tis. Eur. Ich celkový objem bude závisieť od termínu transferu peňažných prostriedkov na účet
1 Zákon č. 197/2014 Z. z. účinný od 1. 8. 2014
2 Slovenský plynárenský priemysel, a. s.; Stredoslovenská energetika, a. s.; Východoslovenská energetika, a. s.; Západoslovenská energetika, a. s. a Slovenské elektrárne, a. s.
3 Použitie majetku FNM SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona
4 Uznesenie vlády SR č. 250 z 19. 5. 2015
5 Uznesenie NR SR č. 1923 z 22. 9. 2015
3
štátnych finančných aktív. V súčasnosti sa predpokladá, že tieto príjmy nepresiahnu 0,01 % podiel z celkových príjmov fondu v roku 2015.
V sledovanom období fond neočakáva príjmy zo zmlúv, ktoré uzatvoril v predchádzajúcom období, tzn. do 31. 12. 2014, nakoľko vo svojich databázach bonitné pohľadávky zo splátok neeviduje. Ďalšie príjmy zaradené do Návrhu 2015, ako napr., úroky z kúpnopredajných zmlúv, prípadne iné príjmy, svojím celkovým podielom výraznejšie neovplyvňujú očakávanú bilanciu príjmov a výdavkov fondu v roku 2015.
Nasledujúca tabuľka obsahuje presnejšiu špecifikáciu jednotlivých príjmových položiek, ktoré fond zapracoval do Návrhu 2015. V stĺpci „Aktualizované príjmy k 31. 8. 2015“ je vyčíslený stav celkových predpokladaných príjmov fondu v sledovanom období spracovaný z údajov evidovaných v rozpočte verejnej správy na roky 2016 2018. Tabuľka ďalej obsahuje reálne príjmy fondu za uvedené obdobie, ako aj očakávané príjmy do konca roku. Príjmy v členení podľa ekonomickej klasifikácie sa nachádzajú v prílohe č. 1.
Príjmy FNM SR v roku 2015(v tis. Eur)
Reálne príjmyod 1.1.2015do 31.8.2015Očakávané príjmyod.1.9.2015do 31.12.20151.Príjmy z predajazmluvy uzatvorené pred rokom 20150,000,00%0,000,00%0,000,00%0,002.Príjmy z predajanové zmluvy uzatvorené v roku 20150,000,00%800 009,3389,48%800 009,3289,81%0,013.Úroky z vkladov v peňažných ústavoch40,600,05%60,600,01%7,950,00%52,654.Dividendy15 423,6017,65%8 661,870,97%5 462,560,61%3 199,315.Ostatné príjmy25,400,03%43,670,00%39,640,00%4,0315 489,6017,73%808 775,4790,46%805 519,4790,43%3 256,0071 892,0082,27%85 254,539,54%85 254,539,57%87 381,60100%894 030,00100%890 774,00100%Aktualizované príjmyk 31.8.2015Spolu príjmy za rok 2015Stav peňažných prostriedkovk 31.12.2014Príjmy FNM SR za rok 2015+ zostatok PP z 31.12.2014Plánované príjmyprerokované NR SR4.12.2014
Komentár k tabuľke:
1./Príjmy z predaja zmluvy uzatvorené pred rokom 2015 - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzatvoril v predchádzajúcom období, tzn. do 31. 12. 2014. Pri vyčíslení príjmov z uzatvorených zmlúv fond vychádza z vlastných databáz. V súčasnosti sa s týmito príjmami nepočíta.
4
2./Príjmy z predaja - nové zmluvy uzatvorené v roku 2015 - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzatvorí v priebehu roku 2015 a kúpna cena, resp. jej časť, bude zaplatená v tomto období. O predaji majetku fondu rozhoduje vláda SR, resp. sa o ňom rozhoduje v súlade s dikciou zákona. Pri tvorbe Návrhu 2015 sa so spomínanými príjmami nepočítalo.
V prvom polroku fond v súlade s rozhodnutím vlády SR realizoval formou priameho predaja predaj 49 % podielu na základnom imaní spoločnosti Slovak Telekom, a.s. Výnos z predaja predstavuje pre fond príjmy vo výške 800 000 tis. Eur.
3./Úroky z vkladov v peňažných ústavoch - príjmy z úrokových výnosov vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a bežných účtoch v priebehu roku 2015. Výšku týchto príjmov ovplyvňuje: objem peňažných prostriedkov, ktoré fond k dispozícii na svojich účtoch v bankách, ale aj základná úroková sadzba vyhlasovaná ECB. Vzhľadom na dlhodobo nízke úrokové sadzby ponúkané Štátnou pokladnicou Návrh 2015 počítal s príjmami z termínovaných vkladov len do výšky 41 tis. Eur. V súčasnosti sa očakáva, že objem týchto príjmov by mohli ovplyvniť dva faktory. Negatívny vplyv môže mať avizovaný pokles príjmov z dividend a naopak pozitívny vplyv by mohol mať výnos s predaja 49% akcií Slovak Telekom, a.s. s prihliadnutím na dobu počas ktorej bude mať fond tieto prostriedky na svojom bankovom účte. Analýza výnosov z termínovaných vkladov, spracovaná na základe aktuálnych údajov, preukázala, že v prípade ak nedôjde k nepredvídateľným udalostiam, tieto príjmy by mohli dosiahnuť objem cca 61 tis. Eur.
4./Dividendy príjmy z účastí fondu na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých účasť. Výška príjmov fondu z dividend je priamo závislá od vývoja hospodárskych výsledkov a rozdelenia zisku spoločností s majetkovou účasťou fondu. Preto je výška týchto príjmov v čase prípravy rozpočtu iba orientačná. Ak z tejto položky na bankové účty fondu poukázané finančné prostriedky vo väčšom objeme ako boli vyčíslené v návrhoch, ktoré fond predkladá na rokovanie NR SR, môžu byť použité v súlade so zákonom, prípadne v súlade s uzneseniami vlády SR a NR SR. Ak táto položka nie je naplnená, ovplyvní to výšku výdavkov predovšetkým podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona6. Návrh 2015 predložený na rokovanie NR SR počítal s príjmami z dividend vo výške 15 424 tis. Eur, pričom o použití týchto prostriedkov rozhodla vláda SR7 v prospech posilnenia štátnych finančných aktív.
Z analýzy podkladov, ktoré fondu zaslali jednotlivé spoločnosti, s ktorých dividendami fond počítal v Návrhu 2015, ako aj z dividend schválených pre fond do 31. 8. 2015, možno konštatovať, že existuje reálny predpoklad, že výška týchto príjmov nedosiahne plánovaný objem, ale bude sa pohybovať v rozmedzí cca 8 662 tis. Eur. Reálny objem dividend bude fond poznať až po ukončení valných zhromaždení, tzn. na konci bežného obdobia.
5./Ostatné príjmy ostatné príjmy ako napríklad: úroky z kúpnych zmlúv, refundácie, vratky, nájomné, ale aj príjmy z realizácie ostatného finančného majetku, príjmy z konkurzov, exekúcii a iné.
6 Výdavky fondu podľa rozhodnutí vlády SR
7 Rozhodnutie vlády SR č. 508 z 15. 10. 2014 o použití majetku FNM SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona
5
1.2Výdavky FNM SR v roku 2015
Použitie majetku fondu upravuje § 28 zákona. V Návrhu 2015 fond plánoval výdavky v celkovom objeme 27 040 tis. Eur. Z toho na výdavky súvisiace s rozhodnutím vlády SR, bol v spolupráci s MF SR vyčlenený celkový rámec v objeme 15 424 tis. Eur. Vláda SR uznesením č. 508 z 15. 10. 2014 rozhodla, že tieto prostriedky budú v roku 2015 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona použité na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu F.1 predmetného uznesenia odporučila predsedovi Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť tieto prostriedky z rozpočtu fondu na rok 2015 z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou FNM SR vznikli z výkonu ich činnosti. NR SR uznesením č. 1451 zo 4. 12. 2014 tento rámec odsúhlasila. Zároveň uznesením č. 1452 parlament odsúhlasil návrh rozpočtu nákladov spojených s činnosťou FNM SR v rozsahu 2 071 tis. Eur. K ďalším položkám, s ktorými Návrh 2015 počítal vo svojej výdavkovej časti, patria výdavky na náklady spojené s privatizáciou, výdavky na náklady spojené s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami, výdavky na náklady na ukončenie činnosti FNM SR, výdavky na reštitúcie, na splatenie dlhopisov FNM SR a iné.
V priebehu uplynulého obdobia fond na základe aktuálnych informácií riešil niekoľko zmien vo výdavkových položkách. Ako bolo spomenuté v príjmovej časti materiálu, časť záväzkov, ktorých splatnosť fond očakával v roku 2014, nebola plnená v predpokladanom rozsahu a ich splatnosť sa presunula do nasledujúceho obdobia, čo ovplyvnilo predovšetkým výdavky na náklady vzniknuté v dôsledku odstúpenia od zmluvy, tzn. výdavky na dlhoročné súdne spory a na právne služby s nimi spojené. Keďže fond očakáva ukončenie viacerých dôležitých súdnych konaní, vznikol reálny predpoklad, že čiastka zapracovaná v Návrhu 2015 nevykryje aktuálne vyčíslené výdavky. Preto fond v priebehu roku požiadal MF SR o navýšenie predmetnej položky s tým, že navýšenie bude vykryté z prostriedkov, ktoré fond nevyčerpal v minulom období.
Ďalšie zmeny, k riešeniu ktorých fond pristúpil v sledovanom období, vyššie výdavky súvisiace s privatizáciou, kde fond aktualizoval výdavky v súvislosti s predajom akcií Slovak Telekom, a.s. ktoré mu vyplynuli z príslušnej zmluvnej dokumentácie. Rovnako aj v tomto prípade fond o potrebe zvýšiť príslušné položky rozpočtu informoval MF SR, ktoré navrhované zmeny zobralo na vedomie.
Nárast výdavkov podľa § 28 ods. 3 písm. n) zákona, t. j. na použitie majetku fondu na úhradu nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom, fond realizoval v dôsledku novely zákona, ktorá s účinnosťou od 1. 7. 2015 opätovne spustila projekt umožňujúci fyzickým osobám bezodplatne ponúknuť fondu zaknihované cenné papiere. Objem týchto výdavkov vzrastá a klesá priamo úmerne so záujmom fyzických osôb o tento projekt.
Na ručenie fondu za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom (§ 30 zákona) neboli v súlade s pokynmi MF SR vyčlenené žiadne prostriedky. MF SR navrhlo zvýšiť položku až v okamihu, keď bude vydané právoplatné súdne rozhodnutie s určenou výškou záväzku a s termínom splatnosti.
Podrobnejšiu špecifikáciu jednotlivých výdavkových položiek v členení podľa zákona obsahuje nasledujúca tabuľka. Zohľadnené v nej plánované výdavky, ako aj záväzky fondu splatné v roku 2015 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona, ku ktorým bolo prijaté uznesenie vlády SR. Zároveň z nej vyplýva, že k 31. 8. 2015 fond uhradil svoje záväzky vo výške 30 762 tis. Eur, pričom k tomu dátumu fond neeviduje žiadne výdavky po lehote splatnosti. V stĺpci „Návrh
6
na použitie majetku FNM SR v roku 2015 aktualizovaný k 31. 8. 2015“ predkladáme očakávaný stav celkových výdavkov fondu v sledovanom období, ktoré boli spracované v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018. Výdavky podľa ekonomickej klasifikácie sa nachádzajú v prílohe č. 2 tohto materiálu.
Výdavky FNM SR v roku 2015(tis. Eur)
uzn. vlády SR č. 508/14- prevod do ŠFA z dividend15 423,608 661,870,008 661,87uzn. vlády SR č. 468/15 - prevod do ŠFA z výnosu z predaja 49% akcií ST, a.s.0,00800 000,000,00800 000,001.§ 28 ods. 3 písm. b)(rozhodnutie vlády SR) 15 423,6057,04%808 661,8794,32%0,00808 661,872.§ 28 ods. 3 písm. c)(náklady na zvýšenie základného imania)0,000,00%0,000,00%0,000,003.§ 28 ods. 3 písm. d)(náklady na činnosť FNM SR)2 070,557,66%2 070,550,24%1 175,52895,034.§ 28 ods. 3 písm. f)(náklady spojené s privatizáciou) 785,802,91%26 885,803,14%16 923,669 962,145.§ 28 ods. 3 písm. g) (nákup majetkových účastí - predkupné právo) 0,000,00%0,000,00%0,000,006.§ 28 ods. 3 písm. h)(reštituenti a iné)766,342,83%766,340,09%210,31556,037.§ 28 ods. 3 písm. k)(náklady na dlhopisy FNM SR)299,121,11%299,120,03%93,21205,918.§ 28 ods. 3 písm. l)(náklady s odstúpením od zmlúv)50,000,18%8 550,001,00%5 454,673 095,339.§ 28 ods. 3 písm. n) (náklady spojené s CP prevedenými na FNM SR)6 500,0024,04%9 000,001,05%6 479,492 520,5110.§ 28 ods. 3 písm. o)(náklady na ukončenie činnosti FNM SR)1 000,003,70%1 000,000,12%424,79575,2111.§ 15 ods. 4 zákona(zákonné ručenie FNM SR)140,000,52%140,000,02%0,00140,0012.§ 30 zákona(záväzky FNM SR z kúpnych zmlúv)0,000,00%0,000,00%0,000,0013.ostatné4,200,02%4,320,00%0,663,66 SPOLU27 039,60100%857 378,00100%30 762,30826 615,70Očakávané výdavkyod 1.9.2015do 31.12.2015Reálne výdavkyod 1.1.2015do 31.8.2015predložený v NR SRdňa 4.12.2014aktualizovanýk 31.8.2015Návrh na použitie majetku FNM SRv roku 2015
7
Komentár k tabuľke:
Použitie majetku fondu podľa:
1./§ 28 ods. 3 písm. b) zákona – v súlade s uzneseniami vlády SR:
uznesením č. 508 z 15. 10. 2014 vláda SR odsúhlasila použitie majetku FNM SR v roku
2015 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona vo výške 15 423,60 tis. Eur na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu F.1 predmetného uznesenia odporučila predsedovi Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť z rozpočtu fondu na rok 2015 prostriedky z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou FNM SR vznikli z výkonu ich činnosti v sume 15 423,60 tis. Eur. V súlade s pokynmi MF SR fond túto položku upravil tak, aby korešpondovala s očakávanou výškou príjmov z dividend vyčíslenou k 31. 8. 2015, t.j. na 8.662 tis. Eur.
uznesením č. 468 z 26. 8. 2015- vláda SR odsúhlasila ďalšie použitie majetku FNM SR
v roku 2015 v súlade 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona vo výške 800 000 tis. Eur rovnako na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu C.1 predmetného uznesenia odporučila predsedovi Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť tieto prostriedky z výnosov z predaja 49% podielu akcií Slovak Telekom, a.s. NR SR doplnok č. 1 k Návrhu 2015 schválila uznesením č. 1932 z 22. 9. 2015.
2./§ 28 ods. 3 písm. c) zákona - na zvýšenie základného imania obchodných spoločností, ktorých akcionárom alebo spoločníkom je fond. S týmito výdavkami fond už nepočíta.
3./§ 28 ods. 3 písm. d) zákona - na náklady spojené s činnosťou fondu v rozsahu určenom rozpočtom, ktorý fond samostatne predkladá na schválenie NR SR. Návrh rozpočtu nákladov na činnosť fondu na rok 2015 schválila NR SR 4. 12. 2014 uznesením č. 1452 vo výške 2 071 tis. Eur. Zároveň uložila predsedovi Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť účelnú úspornosť a hospodárnosť použitia finančných prostriedkov na činnosť fondu. K 31. 8 2015 fond z tejto položky čerpal 1 176 tis. Eur, t. j. cca 57 % z celkového objemu schválenej sumy.
4./§ 28 ods. 3 písm. f) zákona - na úhradu nákladov FNM SR spojených s podporou privatizácie. Okrem výdavkov na všeobecné služby a špeciálne služby, poplatkov a daní sú súčasťou položky aj výdavky na služby privatizačných poradcov.
V priebehu uplynulého obdobia roku 2015 fond aktualizoval položku, z ktorej hradené právne služby súvisiace s privatizáciou. Finančné prostriedky na súdne spory fond zabezpečil presunom finančných prostriedkov vo výške 600 tis. Eur vyčlenených na § 28 ods. 3 písm. n) zákona schváleného rozpočtu. Navrhovaná zmena neovplyvnila celkové výdavky fondu. Druhou významnou zmenou v tejto položke výdavky vyplývajúce z príslušnej zmluvnej dokumentácie, súvisiace s predajom 49 % akcií ST, a. s. Po zapracovaní všetkých zmien bola s vedomím MF SR, táto položka zvýšená celkovo na 26 886 tis. Eur.
5./§ 28 ods. 3 písm. g) zákona - na nákup majetku a majetkových účastí, na ktoré fond predkupné právo. V súčasnosti fond s týmito výdavkami nepočíta.
6./§ 28 ods. 3 písm. h) zákona - na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu reštitučných a privatizačných súdnych sporov, ktoré je fond povinný uhradiť, prípadne na úhradu súvisiacich škôd spôsobených fondom. Prostriedky na úhradu reštitúcií viazané na bankovom účte Štátnej pokladnici vedenom
8
v Slovenskej sporiteľni, a. s. K 31. 8. 2015 predstavovali čiastku 8 708 tis. Eur. V 1. štvrťroku roku 2015 fond realizoval úhradu v súlade uznesením Okresného súdu v Trnave zo 16. 5. 2014.
7./§ 28 ods. 3 písm. k) zákona - na úhradu nákladov spojených so splatením dlhopisov FNM SR a ich výnosov, pričom fond je oprávnený uhrádzať tieto náklady aj po premlčaní práv na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov FNM SR. Neuhradené dlhopisy predstavovali k 1. 1. 2015 záväzok fondu voči fyzickým osobám vo výške cca 15 415 tis. Eur. Vzhľadom na potrebu riešenia problematiky ukončenia splácania dlhopisov FNM SR, s ktorou rozpočet na rok 2015 nepočítal, boli v rámci položky realizované presuny prostriedkov, ktoré neovplyvnili výdavky fondu na predmetný účel a neovplyvnili ani celkové výdavky fondu.
8./§ 28 ods. 3 písm. l) zákona - na úhradu nákladov vzniknutých v dôsledku odstúpenia od zmluvy vrátane nákladov na uspokojovanie pracovnoprávnych nárokov zamestnancov alebo na uzatváranie zmlúv o nájme takto získaného majetku. Keďže fond v roku 2015 očakáva ukončenie viacerých dôležitých súdnych konaní výdavky pôvodne plánované na túto položku boli vyhodnotené ako nedostatočné. Z uvedeného dôvodu fond zvýšil túto výdavkovú položku o 8 500 tis. Eur na úroveň 8 550 tis. Eur, a to z prostriedkov, ktoré nevyčerpal v minulom období. MF SR zobralo toto zvýšenie na vedomie.
9./§ 28 ods. 3 písm. n) zákona - na úhradu nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzatvorených podľa § 29 ods. 11 zákona. Pri tvorbe Návrhu 2015 fond plánoval vyčleniť na tento účel čiastku 6 500 tis. Eur s tým, že prostriedky budú vynaložené iba na dobiehajúce činnosti vyplývajúce z tohto projektu, keďže ten bol zákonom ukončený 31. 12. 2014. V júli 2015 nadobudla účinnosť novela zákona8, ktorá s účinnosťou od 1. 7. 2015 opätovne spustila projekt umožňujúci fyzickým osobám bezodplatne ponúknuť fondu zaknihované cenné papiere podľa § 29 ods. 11 zákona. Trvanie projektu bolo stanovené do 30. 6. 2016. Pre fond táto novela znamenala, okrem iného, aj nárast výdavkov. Celkové odhadované zvýšenie výdavkov bolo vyčíslenie celkovo na cca 9 220 tis. Eur. Rozložené bude na roky 2015 2018 s tým, že v rokoch 2017 a 2018 sa počíta s dobiehajúcimi platbami. Keďže rozpočet fondu na rok 2015 počítal len s dobiehajúcimi platbami na tento projekt, fond považoval za potrebné jednotlivé rozpočtové položky ekonomickej klasifikácie, spadajúce pod citovaný paragraf, aktualizovať. Predbežná analýza výdavkov na predmetný účel preukázala, že tieto výdavky môžu v roku 2015 dosiahnuť čiastku cca 9 000 tis. Eur, pričom objem týchto výdavkov vzrastá a klesá priamo úmerne so záujmom fyzických osôb o tento projekt. O zmenách vyplývajúcich z novely zákona fond informoval MF SR. Keďže fond v nasledujúcom období neočakáva príjmy v rozsahu navrhovanej zmeny, v záujme dosiahnutia kladnej bilancie svojich príjmov a výdavkov, fond uvoľní tieto prostriedky z rezervy vyčlenenej na krytie rizík vyplývajúcich z prebiehajúcich pasívnych súdnych sporov. Iné príjmy fond v súčasnosti nepredpokladá.
8 zákon č. 117 / 2015 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov vznp. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
9
10./§ 28 ods. 3 písm. o) zákona - na úhradu nákladov spojených s ukončením činnosti fondu podľa § 40a zákona. Fond predpokladá, že celkové náklady na právne služby spojené s ukončením činnosti fondu nepresiahnu v roku 2015 čiastku 1 000 tis. Eur.
11./§ 15 ods. 4 zákona - podľa uvedeného paragrafu fond do výšky získanej hodnoty privatizačného majetku ručí svojím majetkom za splnenie záväzkov nadobúdateľom privatizačného majetku. K 1. 1. 2015 evidoval fond celkové možné záväzky vyplývajúce z tohto paragrafu vo výške cca 855 336 tis. Eur. Na rok 2015 boli vyčlenené na tento účel prostriedky vo výške 140 tis. Eur.
12./§ 30 zákona - pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 vznikajú fondu práva a záväzky. Fond môže byť žalovaný za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom. Ide napríklad o záväzky voči kupujúcim privatizovaného majetku vyplývajúce z kúpnych zmlúv. K 1. 1. 2015 boli tieto možné záväzky fondu vyčíslené na čiastku 411 764 tis. Eur. Ich plnenie nezávisí od rozhodnutí FNM SR, ale v prevažnej miere od rozhodnutí súdov. Stanoviť presné termíny plnenia týchto záväzkov, ako aj konečný objem peňažných prostriedkov, ktoré z tohto ustanovenia zákona vyplynú, nie je možné. Prax však ukázala, že fond musí počítať aj s týmito výdavkami viď. exekúcia v roku 2011, ako aj reálna možnosť ukončenia súdneho sporu v neprospech fondu z roku 2012.
V Návrhu 2015 fond s týmito výdavkami nepočíta. Podľa pokynov MF SR vytvoril fond na tento účel rezervu, ktorá po zapracovaní všetkých aktuálnych informácií predstavuje čiastku 26 400 tis. Eur. Do rozpočtu fond zapracuje potrebnú čiastku v okamihu, keď bude vydané právoplatné súdne rozhodnutie s určenou výškou záväzku a s termínom jeho splatnosti.
13./Ostatné poštové služby, pokuty a penále, nákup kolkov, vrátenie príjmov minulých rokov a iné.
10
1.3Očakávaná bilancia príjmov a výdavkov FNM SR k 31. 12. 2015
Očakávaná bilancia príjmov a výdavkov fondu k 31. 12. 2015, vyčíslená z podkladov, spracovaných k 31. 8. 2015 preukázala, že použiteľné zdroje fondu, vrátane finančných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia môžu v sledovanom období vzrásť o 806 648 tis. Eur a dosiahnuť tak objem 894 030 tis. Eur.
Celkové výdavky, ktoré fond v súčasnosti očakáva v roku 2015 naplánované na čiastku 857 378 tis. Eur, čo je o 830 338 tis. Eur viac, ako bola pôvodná predikcia. Znamená to, že ak nedôjde k nepredvídateľným okolnostiam, fond k 31. 12. 2015 by mohol dosiahnuť prebytok finančných prostriedkov vo výške cca 36 652 tis. Eur a po odpočítaní rezervy (§ 30 zákona) by prebytok predstavoval čiastku cca 10 252 tis. Eur, s ktorou fond počíta v nasledujúcom období.
Očakávaná bilancia príjmov a výdavkov FNM SR k 31. 12. 2015(v tis. Eur)
Ako vyplýva z predchádzajúcej tabuľky, fond v roku 2015 môže dosiahnuť prebytok finančných prostriedkov, avšak iba v prípade, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti a ak na úhradu svojich záväzkov, vyplývajúcich zo zákona bude mať k dispozícii zdroje, ktoré mu zostali z predchádzajúceho obdobia vrátane rezervy vyčlenenej na krytie rizík vyplývajúcich z prebiehajúcich pasívnych súdnych sporov. V opačnom prípade nebude mať fond dostatok prostriedkov na úhradu svojich záväzkov, tzn. že jeho hospodárenie by mohlo byť deficitné, keďže ďalšie príjmy, aj vzhľadom na pozastavenie privatizácie, fond nepredpokladá. Ďalšie možnosti príjmov fondu totiž obmedzené zákonom, ako aj § 29 ods. 10 zákona, ktorý znemožňuje fondu prijímať úvery alebo pôžičky. Znamená to, že fond by nemohol realizovať v súlade so zákonom výdavky, ktoré mu vyplývajú z jeho činnosti a pôsobnosti, následkom čoho by mohlo dôjsť k poškodeniu záujmov fondu, ako aj verejného záujmu.
Návrh na použitie majetku FNM SR (predložený v NR SR dňa 4.12.2014)Aktualizovaný návrh vyčíslený k 31.8.2015Príjmy FNM SR v roku 201515 489,60808 775,47Výdavky FNM SR v roku 2015-27 039,60-857 378,00Bilancia P a V za rok 2015 -11 550,00-48 602,53Zostatok PP z predchádzajúceho obdobia71 892,0085 254,53Bilancia P a V za rok 2015 vrátane zostatku PP60 342,0036 652,00z toho rezerva na § 30 zákona-26 400,00Bilancia P a V za rok 2015 bez rezervy10 252,00
11
2Plánované príjmy a výdavky FNM SR na rok 2016 (s výhľadom do roku 2018)
(počítané na báze cash flow)
Podľa § 28 ods. 3 zákona príjmy a výdavky fondu nie súčasťou štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a možno ich použiť iba na účely ustanovené zákonom.
V súlade s § 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov fond zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov (ďalej aj „rozpočet“) na tri rozpočtové roky, ktoré zhodné s kalendárnym rokom. Prvý rok trojročného cyklu je záväzný, na rozdiel od nasledujúcich dvoch rokov, ktoré majú iba orientačný charakter. Základom pre zostavenie bilancie príjmov a výdavkov roku 2016 je predpokladaný vývoj likvidity fondu do konca roku 2015. Samotná bilancia sa skladá z očakávaných príjmov a z predpokladaných výdavkov fondu v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018), pričom fond pri ich vyčíslení vychádzal z údajov spracovaných v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 t.j. k 31. 8. 2015.
Podľa ustanovení zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy boli plánované príjmy a výdavky fondu na roky 2016 2018, pred zaradením rozpočtu do schvaľovacieho konania, prerokované s MF SR a vznesené pripomienky boli do rozpočtu zapracované. Z týchto podkladov fond zostavil Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2016 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov (ďalej aj „Návrh 2016“).
Fond očakáva, že dňom 1. januára 2016 nadobudne účinnosť Zákon o zrušení Fondu národného
majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý je v súčasnosti
v legislatívnom konaní. Návrh zákona určuje za právneho nástupcu FNM SR štát, v mene ktorého bude konať Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Po nadobudnutí účinnosti zákona štát vstúpi do všetkých práv a povinností fondu vyplývajúcich z právnych vzťahov, ktorých účastníkov je fond.
2.1Plánované príjmy FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)
V Návrhu 2016 fond predpokladá, že celkové príjmy fondu v roku 2016 dosiahnu objem 36 722 tis. Eur vrátane zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, ktoré predstavujú čiastku 36 652 tis. Eur, t. j. 99,81 %-ný podiel z celkového objemu očakávaných zdrojov fondu v roku 2016.
Okrem zostatku prostriedkov z predchádzajúceho roku, medzi plánované zdroje fondu patria plánované príjmy z účastí fondu na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých účasť, teda dividendy. V roku 2016 tvoria 0,13 %-ný podiel z vyčíslených príjmov fondu. Ich objem závisí od vývoja hospodárskych výsledkov v jednotlivých spoločnostiach a od spôsobu rozdelenia zisku. Výška spomínaných príjmov v čase prípravy návrhu je iba orientačná. Návrh 2016 počíta s tým, že tieto príjmy v zmysle dividendovej politiky, po odsúhlasení NR SR, budú v súlade s rozhodnutím vlády SR, transferované do štátnych finančných aktív.
Ďalšia príjmová položka, s ktorou návrh počíta ostatné príjmy, kde zahrnuté príjmy z vlastníctva, tzn. z prenajatých budov, objektov a pod. Tieto príjmy predstavujú 0,06 % podiel z plánovaných príjmov fondu v roku 2015. Príjmy z úrokov z vkladov peňažných prostriedkov vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a bežných účtoch v priebehu sledovaného obdobia ovplyvňuje objem peňažných prostriedkov, ktoré fond počas
12
sledovaného obdobia k dispozícii na svojich účtoch v bankách a vývoj úrokovej miery, ktorú stanovuje ECB. V dôsledku výrazného poklesu úrokových sadzieb v predchádzajúcich rokoch fond nepredpokladá, že tieto príjmy výraznejšie ovplyvnia príjmy fondu v sledovanom období.
Predkladaný návrh neobsahuje príjmy z predajov majetkových účastí fondu, čo však nevylučuje možnosť, že ak sa o takomto predaji rozhodne v súlade s dikciou zákona, fond, pripraví návrh doplnku k Návrhu 2016, alebo zapracuje aktuálne údaje do príslušných rozpočtov nasledujúcich období. Návrh neobsahuje ani príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzatvoril v predchádzajúcom období, tzn. do 31. 12. 2015, nakoľko vo svojich databázach bonitné pohľadávky zo splátok neeviduje. Ostatné príjmy bilanciu výraznejšie neovplyvňujú.
Nasledujúca tabuľka zohľadňuje očakávané príjmy fondu v roku 2016 s výhľadom do roku 2018. Rozdelená je na predpokladané príjmy fondu získané v bežnom období a predpokladané príjmy bežného obdobia vrátane zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúcich období. Roky 2017 a 2018 majú, ako bolo vyššie uvedené, informatívny charakter. Členenie predpokladaných príjmov fondu podľa ekonomickej klasifikácie je súčasťou prílohy č. 1 tohto materiálu.
Očakávané príjmy FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)(v tis. Eur)
rok 2017rok 20181. Príjmy z predaja - zmluvy uzatvorené v minulých rokoch0,000,00%0,000,002. Príjmy z predaja - nové zmluvy uzatvorené v bežnom období0,000,00%0,000,003. Dividendy47,300,13%17,3017,304. Úrokové výnosy v peňažných ústavoch0,060,00%0,060,015. Ostatné príjmy22,640,06%22,6422,6970,000,19%40,0040,0036 652,0099,81%25 627,0021 747,0036 722,00100,00%25 667,0021 787,0020 000,0020 000,0020 000,0016 722,005 667,001 787,00rok 2016 - z toho rezerva Predpokladaný zostatok peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia Spolu príjmy za bežné obdobieSpolu zdroje na bežné obdobieSpolu zdroje na bežné obdobie bez rezervy
Komentár k tabuľke:
1./Príjmy z predaja zmluvy uzatvorené v minulých rokoch - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzatvoril v predchádzajúcom období. Vo vlastných databázach fond tieto príjmy neeviduje.
2./Príjmy z predaja zmluvy uzatvorené v bežnom období - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzatvorí v priebehu bežného roku a kúpna cena, resp. jej časť bude zaplatená v tomto období. Tak ako bolo uvedené v úvode kapitoly, fond so spomínanými príjmami t. č. nepočíta.
13
3./Dividendy - príjmy z účastí fondu na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých účasť. Výška príjmov fondu z dividend je priamo závislá od vývoja hospodárskych výsledkov a rozdelenia zisku spoločností s majetkovou účasťou fondu, pričom v zmysle pokynov MF SR sa počíta s odvodom 100% zisku spoločnosti. Výška týchto príjmov je v čase prípravy rozpočtu iba orientačná. Nenaplnenie predikcie týchto príjmov bude mať vplyv na výšku odvodu peňažných prostriedkov do štátnych finančných aktív, o ktorých t. č. rozhoduje vláda SR, príp. NR SR.
4./Úroky z vkladov v peňažných ústavoch - príjmy z vkladov voľných peňažných prostriedkov, vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a bežných účtoch v priebehu sledovaného obdobia. Výšku týchto príjmov ovplyvňuje: objem peňažných prostriedkov, ktoré fond na svojich účtoch v bankách, ale aj základná úroková sadzba vyhlasovaná ECB.
5./Ostatné príjmy postúpené pohľadávky, zábezpeky za verejné súťaže, úroky z kúpnopredajných zmlúv, poplatky, príjmy z vlastníctva, príjmy z náhrad poistného plnenia, vratky, príjmy z refundácie, z konkurzu, likvidácie, exekúcie a iné.
2.2Plánované výdavky FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)
Majetok fondu možno použiť len na účely vymedzené zákonom. Časť očakávaných výdavkov v predmetnom období tvoria výdavky v súlade s rozhodnutím vlády SR, tzn. podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona, ku ktorým je potrebné prijať uznesenie vlády SR. Pre rok 2016 tieto výdavky naplánované v zmysle požiadavky MF SR9 vo výške 47,30 tis. Eur (0,47%). Peňažné prostriedky na ich úhradu zabezpečuje fond v súlade s odporúčaním vlády SR z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu vznikli z výkonu ich činnosti.
Najväčšou výdavkovou položkou pre rok 2016 výdavky na náklady spojené s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a náklady spojené s ich nadobudnutím. Tento projekt bol do výdavkov opätovne zaradený po tom, ako v júli 2015 nadobudla účinnosť novela zákona č. 92/1991 Zb., ktorá opätovne spustila projekt umožňujúci fyzickým osobám bezodplatne ponúknuť fondu zaknihované cenné papiere podľa § 29 ods. 11 tohto zákona. Trvanie projektu bolo novelou zákona stanovené do 30. 6. 2016.
Ďalšie výdavky, s ktorými Návrh 2016 počíta výdavky na náklady spojené s privatizáciou, výdavky na reštitúcie, na splatenie dlhopisov FNM SR a iné. Návrh nezahŕňa výdavky podľa § 30 zákona ani výdavky súvisiace so súdnymi spormi, ktoré v súlade s požiadavkou MF SR budú do rozpočtu zahrnuté podľa reálneho stavu jednotlivých súdnych pojednávaní. Určiť presný termín ukončenia týchto sporov, ako aj presné sumy, o ktoré je fond žalovaný, resp. ktoré z týchto sporov vyplynú, nie je možné, nakoľko o týchto skutočnostiach rozhodujú súdy. Vo väčšine prípadov ide o dlhoročné procesy, ktorých ukončenie môže nastať aj v nadchádzajúcom období, ale môžu byť odročené aj na neurčité obdobie. Tieto skutočnosti majú vplyv na výšku výdavkov predmetnej položky.
Výdavkové položky špecifikované v nasledujúcej tabuľke, v ktorej uvádzame celkový prehľad použitia majetku fondu v roku 2016 s výhľadom do roku 2018 v členení podľa zákona. Zapracované v nej všetky skutočnosti známe v čase spracovania tohto materiálu. Rovnako ako
9 list MF SR zo 14. 4. 2015 č. MF/012591/2015-412
14
v príjmovej časti, roky 2017 a 2018 majú iba informatívny charakter. Výdavky podľa ekonomickej klasifikácie tvoria prílohu č. 2 tohto materiálu.
Plánované výdavky FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)(v tis. Eur)
rok 2017rok 2018 - transfer do ŠFA (dividendová politika)47,3017,3017,301.§ 28 ods. 3 písm. b)(rozhodnutia vlády SR) 47,300,47%17,3017,302.§ 28 ods. 3 písm. c)(náklady na zvýšenie základného imania)0,000,00%0,000,003.§ 28 ods. 3 písm. d)(náklady na činnosť FNM SR)1 664,9416,49%1 664,941 664,944.§ 28 ods. 3 písm. f)(náklady spojené s privatizáciou) 772,007,65%745,00739,005.§ 28 ods. 3 písm. g)(nákup majetkových účastí - predkupné právo) 0,000,00%0,000,006.§ 28 ods. 3 písm. h)(na uspokojovanie nárokov oprávn. osôb - reštituenti a iné)764,347,57%766,34766,347.§ 28 ods. 3 písm. k)(náklady na dlhopisy FNM SR)299,122,96%284,00230,008.§ 28 ods. 3 písm. l)(náklady s odstúpením od zmlúv)45,000,45%40,0040,009.§ 28 ods. 3 písm. n)(náklady spojené s prevodom CP na FNM SR od FO)6 500,0064,39%1 400,00700,0010.§ 28 ods. 3 písm. o/(náklady spojené s ukončením činnosti FNM SR)0,000,00%0,000,0011.§ 15 ods. 4 zákona(zákonné ručenie FNM SR)0,000,00%0,000,0012.§ 30 zákona(záväzky FNM SR z kúpnych zmlúv)0,000,00%0,000,0013.ostatné2,300,02%2,422,42 SPOLU10 095,00100,00%4 920,004 160,00rok 2016 Schválené uznesením vlády SR
Komentár k tabuľke:
Použitie majetku FNM SR podľa:
1./§ 28 ods. 3 písm. b) zákona – v súlade s s rozhodnutím vlády SR:
uznesením č. 544 zo 7. 10. 2015 vláda SR odsúhlasila použitie majetku FNM SR v roku
2016 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona vo výške 47,30 tis. Eur na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu E.1 predmetného uznesenia odporučila
15
predsedovi Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť z rozpočtu fondu na rok 2016 prostriedky z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou FNM SR vznikli z výkonu ich činnosti v sume 47,30 tis. Eur. Suma bola vyčíslená v spolupráci s MF SR.
2./§ 28 ods. 3 písm. c) zákona - na zvýšenie základného imania obchodných spoločností, ktorých akcionárom alebo spoločníkom je fond. V rokoch 2016 2018 fond s týmito výdavkami nepočíta.
3./§ 28 ods. 3 písm. d) zákona - na náklady spojené s činnosťou fondu v rozsahu určenom rozpočtom, ktorý fond samostatne predkladá na schválenie NR SR. Návrh 2016 predpokladá, že tieto výdavky v rokoch 2016 až 2018 nepresiahnu rámec 1 665 tis. Eur.
4./§ 28 ods. 3 písm. f) zákona - na úhradu nákladov fondu spojených s podporou privatizácie. V položke sú okrem iného rozpočtované všeobecné a špeciálne služby, poplatky a dane.
5./§ 28 ods. 3 písm. g) zákona - na nákup majetku a majetkových účastí, na ktoré fond predkupné právo. V sledovanom období fond nepredpokladá tieto výdavky.
6./§ 28 ods. 3 písm. h) zákona - na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu nákladov reštitučných a privatizačných súdnych sporov, prípadne na úhradu súvisiacich škôd spôsobených fondom. Na základe oznámenia MF SR je potrebné, aby počas roku boli na úhradu reštitučných nárokov vyhradené prostriedky v sume 700 tis. Eur.
7./§ 28 ods. 3 písm. k) zákona - na úhradu nákladov spojených so splatením dlhopisov FNM SR a ich výnosov, pričom fond je oprávnený uhrádzať tieto náklady aj po premlčaní práv na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov FNM SR. Neuhradené dlhopisy predstavovali k 1. 1. 2015 záväzok fondu voči fyzickým osobám vo výške 15 415 tis. Eur.
8./§ 28 ods. 3 písm. l) zákona - na úhradu nákladov vzniknutých v dôsledku odstúpenia od zmluvy vrátane nákladov na uspokojovanie pracovnoprávnych nárokov zamestnancov alebo na uzatváranie zmlúv o nájme takto získaného majetku. Fond do položky zahŕňa, okrem iného, aj výdavky, ktoré mu vznikajú z prebiehajúcich pasívnych súdnych sporov, tzn. zo sporov kde je fond žalovaný. Určiť presný termín ukončenia týchto sporov, ako aj presné sumy, o ktoré je fond žalovaný, resp. ktoré z týchto sporov vyplynú, nie je možné, nakoľko o týchto skutočnostiach rozhodujú súdy. Vo väčšine prípadov ide o dlhoročné procesy, ktorých ukončenie môže nastať aj v nadchádzajúcom období, ale môžu byť odročené aj na neurčité obdobie. Fond podniká všetky legálne kroky za účelom maximálnej ochrany oprávnených záujmov fondu tak, aby čo možno v najväčšej miere bolo eliminované riziko, že súdy rozhodnú v neprospech fondu. Takéto rozhodnutie by malo negatívny dopad nielen na likviditu fondu, ale v konečnom dôsledku aj na verejnú správu a jej rozpočet. V návrhu príjmov a výdavkov FNM SR na rok 2016 spracovaných vo východiskách boli tieto výdavky rozpočtované v objeme 45 tis. Eur. Vyčíslenie položky v tom čase vychádzalo jednak z avizovaného ukončenia činnosti fondu (1. 1. 2016), ako aj z požiadavky MF SR, aby fond do rozpočtu zapracoval výdavky podľa reálneho stavu jednotlivých súdnych pojednávaní. Vzhľadom na skutočnosť, že pripravovaný zákon o ukončení činnosti fondu počíta s prevzatím existujúcich záväzkov fondu, vrátane záväzkov vyplývajúcich zo súdnych sporov, fond navrhol zvýšenie tejto položky o 5 955 tis. Eur, ktoré by vykryli výdavky na právne služby najrizikovejších sporov. V súlade s pokynmi MF SR nebola táto aktualizácia do návrhu zapracovaná s tým, že fond sa môže vrátiť k úprave tejto položky
16
v priebehu roku 2016 v nadväznosti na vývoj rozpočtu fondu, prebiehajúce súdne spory a definitívnu podobu transformácie fondu.
9./§ 28 ods. 3 písm. n) zákona - na úhradu nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzatvorených podľa § 29 ods. 11 zákona. Ako bolo uvedené v predchádzajúcich častiach materiálu od 1. 7. 2015 bol opätovne spustený projekt umožňujúci fyzickým osobám bezodplatne ponúknuť fondu zaknihované cenné papiere podľa § 29 ods. 11 tohto zákona, čo pre fond znamená, okrem iného, aj nárast výdavkov. Predbežná analýza výdavkov na predmetný účel preukázala, že tieto výdavky môžu v roku 2016 dosiahnuť čiastku cca 6 500 tis. Eur, pričom objem týchto výdavkov vzrastá a klesá priamo úmerne so záujmom fyzických osôb o tento projekt. Keďže fond v nasledujúcom období neočakáva príjmy v rozsahu navrhovanej zmeny, v záujme dosiahnutia kladnej bilancie svojich príjmov a výdavkov, fond uvoľní tieto prostriedky z rezervy vyčlenenej na krytie rizík vyplývajúcich z prebiehajúcich pasívnych súdnych sporov. Trvanie projektu bolo novelou zákona stanovené do 30. 6. 2016. V rokoch 2017 a 2018 fond počíta dobiehajúcimi činnosťami týkajúcimi sa tejto agendy.
10./§ 28 ods. 3 písm. o) zákona - na úhradu nákladov spojených s ukončením činnosti fondu podľa § 40a zákona. Vzhľadom na avizované ukončenie činnosti fondu k 1.1.2016 sa s týmito výdavkami v rokoch 2016 až 2018 nepočíta.
11./§ 15 ods. 4 zákona - fond do výšky získanej hodnoty privatizačného majetku ručí svojím majetkom za splnenie záväzkov nadobúdateľom privatizačného majetku. K 1. 1. 2015 fond eviduje celkové možné záväzky vyplývajúce z tohto paragrafu vo výške cca 855 336 tis. Eur. V nasledujúcom období fond s týmito výdavkami nepočíta.
12./§ 30 zákona - pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 vznikajú fondu práva a záväzky. Fond môže byť žalovaný za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom. Ide napríklad o záväzky voči nadobúdateľom privatizovaného majetku vyplývajúce z kúpnych zmlúv. K 1. 1. 2015 boli tieto možné záväzky fondu vyčíslené na čiastku cca 411 764 tis. Eur. Ich plnenie nezávisí od rozhodnutí fondu, ale v prevažnej miere od rozhodnutí súdov.
V Návrhu 2016 sa na základe žiadosti MF SR s týmito výdavkami nepočíta. Keďže stanoviť presné termíny plnenia týchto záväzkov, ako aj konečný objem peňažných prostriedkov, ktoré z tohto ustanovenia zákona vyplynú, nie je možné. Keďže prax ukázala, že fond musí počítať aj s týmito výdavkami (exekúcia v roku 2011) fond na úhradu týchto možných záväzkov so súhlasom MF SR vytvoril rezervu, ktorá po zapracovaní všetkých aktuálnych informácií predstavuje čiastku 20 000 tis. Eur.
13./Ostatné poštové služby, pokuty a penále, nákup kolkov, vrátenie príjmov minulých rokov a iné.
17
2.3Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)
Na základe uvedeného fond predpokladá, že jeho celkové očakávané príjmy (počítané na báze cash flow) vrátane predpokladaného zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, dosiahnu v roku 2016 sumu cca 36 722 tis. Eur. Vyčíslené záväzky a rozpočtované výdavky splatné v roku 2016 plánované v rozsahu cca 10 095 tis. Eur. Z uvedeného vyplýva, že v prípade, ak nedôjde k nepredvídateľným okolnostiam, k 31. 12. 2016 by mohol fond dosiahnuť prebytok peňažných prostriedkov v objeme 26 627 tis. Eur (bez rezervy 6 627 tis. Eur).
Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2016 (s výhľadom do roku 2018)(v tis. Eur)
rok 2016rok 2017rok 2018Plánované príjmy v bežnom roku70,004040Zostatok prostriedkov z predchádzajúceho obdobia (bez rezervy)16 652,006 6271 747Očakávané zdroje fondu16 722,006 6671 787Rezerva na § 3020 000,0020 00020 000Očakávané zdroje fondu + rezerva36 722,0026 66721 787Očakávané výdavky fondu -10 095,00-4 920-4 160Bilancia príjmov a výdavkov (bez rezervy)6 627,001 747-2 373Celková bilancia príjmov a výdavkov (vrátane rezervy)26 627,0021 74717 627
Ako z predikcie príjmov a výdavkov vyplýva, prebytok peňažných prostriedkov vyčíslený ku koncu roka je potrebné ponechať fondu na plnenie záväzkov v nasledujúcom období. Iba tak môže fond dosiahnuť uvedený kladný výsledok svojho hospodárenia.
V opačnom prípade, keďže ďalšie príjmy fond v súčasnosti nepredpokladá a možnosti ďalších zdrojov fondu obmedzuje zákon, ako aj vzhľadom na skutočnosť, že § 29 ods. 10 zákona neumožňuje fondu prijímať úvery alebo pôžičky, by fond svoje zákonné záväzky, ktoré mu vyplývajú z jeho činnosti a pôsobnosti, nemohol realizovať v plnom rozsahu, následkom čoho by mohlo dôjsť k poškodeniu jeho záujmov a v konečnom dôsledku aj k poškodeniu verejného záujmu.
Na záver treba podotknúť, že údaje, ktoré uvedené v predloženom materiáli, nemožno pokladať za konečné, vzhľadom na možné riziká, ktoré môžu nastať v priebehu predmetného obdobia. Predovšetkým rozsah výdavkov fondu je podmienený rozhodnutiami súdov v súdnych sporoch, v ktorých je fond účastníkom konania s dopadom predovšetkým na výdavkové položky § 30 zákona a § 28 ods. 3 písm. l). Pričom fond upozorňuje, že táto riziková položka nebola podľa
18
pokynov MF SR do výdavkov započítaná. Ide o výdavky fondu v súvislosti s prehratými súdnymi spormi, keďže v zmysle uvedeného zákona fond zodpovedá celým svojim majetkom za záväzky, ktoré mu vznikajú pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 predmetného zákona (k 1. 1. 2015 boli tieto možné záväzky fondu vyčíslené na čiastku 411 764 tis. Eur). Dôvodom nezapočítania týchto záväzkov do návrhu je, že v súčasnosti nie je možné stanoviť presné termíny ich plnenia a ani konečný objem peňažných prostriedkov, ktoré z tohto ustanovenia zákona vyplynú.
V prípade ďalších zdrojov, ktoré fond získa nad rámec očakávaných príjmov (napríklad z dividend, resp. z privatizácie a pod.), budú tieto použité v súlade s rozhodnutiami vlády SR a NR SR a v súlade so zákonom.
3Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2016
Vychádzajúc z uvedených predpokladov Fond národného majetku Slovenskej republiky odporúča v roku 2016 použiť majetok fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona NR SR č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov v rozsahu:
47 300 Eur.