Predkladacia správaZákon Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj “NR SR”) č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej aj “zákon”) ukladá v § 34 ods. 5 Výkonnému výboru Fondu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej aj “FNM SR“, alebo „fond“) spracovať a po prerokovaní vo vláde Slovenskej republiky (ďalej aj “vláda SR”) predložiť na schválenie do NR SR „Návrh na použitie majetku FNM SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona“.
Predmetom uvedeného návrhu je vymedziť rozsah majetku fondu, ktorý v zmysle § 28 ods. 3 písm. b) zákona môže byť použitý v súlade s rozhodnutím vlády SR na: 1.)plnenie záväzkov podnikov určených na privatizáciu, najmä záväzkov z úverov zabezpečených záložným právom,
2.)posilnenie zdrojov bánk a sporiteľní určených na poskytovanie úverov,
3.)splnenie poskytnutých záruk za úvery obchodných spoločností, v ktorých má fond trvalú majetkovú účasť v rozsahu aspoň 34 %,
4.)podporu rozvojových programov Slovenskej republiky,
5.)plnenie štátnych záruk za bankové úvery,
6.)financovanie splácania štátneho dlhu v priebehu rozpočtového roka,
7.)doplnenie zdrojov v systéme financovania zdravotníctva,
8.)úhradu častí záväzkov Štátneho fondu cestného hospodárstva Slovenskej republiky,
9.)posilnenie štátnych finančných aktív podľa osobitného predpisu,
10.)vysporiadanie cenových rozdielov k cenám tepla a teplej úžitkovej vody pre občanov za roky 1997 a 1998, ktoré vznikli v dôsledku zmien dotačnej politiky štátu v regulácii cien tepla a teplej úžitkovej vody,
11.)finančné kompenzácie nákladov obcí na vybudované plynárenské a elektroenergetické zariadenia, ktoré boli bez náhrady prevedené do vlastníctva štátu.
Pre vymedzenie rozsahu majetku použiteľného v roku 2016 podľa uvedeného paragrafu je dôležitý stav príjmov a výdavkov fondu a ich očakávaný stav k 31. 12. 2015, na ktorý musí bezprostredne nadviazať. Znamená to, že v celkovej bilancii sa vychádza z predpokladaných príjmov a výdavkov pre rok 2015 odvodených od stavu majetku fondu, jeho záväzkov a pohľadávok, pričom príjmy a výdavky fondu sú rozpočtované na báze cash flow.
Schválenie toho materiálu v NR SR je podmienené jeho predchádzajúcim prerokovaním vo Výkonnom výbore FNM SR, ktorý v súlade s § 36 ods. 2 zákona zabezpečí jeho prerokovanie v Dozornej rade FNM SR. Následne materiál musí prejsť predbežným a medzirezortným pripomienkovým konaním prostredníctvom Portálu právnych predpisov. Po zapracovaní prípadných pripomienok bude materiál predložený na rokovanie vlády SR a v zmysle jej odporúčaní predložený na schválenie NR SR. Podľa ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov boli plánované príjmy a výdavky FNM SR v rokoch 2016 až 2018, ako aj „Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2016 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona“ (ďalej aj „Návrh 2016“), pred jeho zaradením do schvaľovacieho konania, prerokované s MF SR a vznesené pripomienky boli do materiálu zapracované. Návrh rozpočtu príjmov a výdavkov fondu na roky 2016 až 2018 je uvedený v prílohe materiálu. Spracovaný bol v súlade s príručkou na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018, tzn. v plnom rozsahu ekonomickej klasifikácie a na najnižšej úrovni klasifikácie SK COFOG.