1
Predkladacia správa
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj “NR SR”) č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej aj “zákon”) ukladá v § 34 ods. 5 Výkonnému výboru Fondu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej aj “FNM SR“, alebo „fond“) spracovať a po prerokovaní vo vláde Slovenskej republiky (ďalej aj “vláda SR”) predložiť na schválenie do NR SR „Návrh na použitie majetku FNM SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona“.
Predmetom uvedeného návrhu je vymedziť rozsah majetku fondu, ktorý v zmysle § 28 ods. 3 písm. b) zákona môže byť použitý v súlade s rozhodnutím vlády SR na:
1.)plnenie záväzkov podnikov určených na privatizáciu, najmä záväzkov z úverov zabezpečených záložným právom,
2.)posilnenie zdrojov bánk a sporiteľní určených na poskytovanie úverov,
3.)splnenie poskytnutých záruk za úvery obchodných spoločností, v ktorých fond trvalú majetkovú účasť v rozsahu aspoň 34 %,
4.)podporu rozvojových programov Slovenskej republiky,
5.)plnenie štátnych záruk za bankové úvery,
6.)financovanie splácania štátneho dlhu v priebehu rozpočtového roka,
7.)doplnenie zdrojov v systéme financovania zdravotníctva,
8.)úhradu častí záväzkov Štátneho fondu cestného hospodárstva Slovenskej republiky,
9.)posilnenie štátnych finančných aktív podľa osobitného predpisu,
10.)vysporiadanie cenových rozdielov k cenám tepla a teplej úžitkovej vody pre občanov za roky 1997 a 1998, ktoré vznikli v dôsledku zmien dotačnej politiky štátu v regulácii cien tepla a teplej úžitkovej vody,
11.)finančné kompenzácie nákladov obcí na vybudované plynárenské a elektroenergetické zariadenia, ktoré boli bez náhrady prevedené do vlastníctva štátu.
Pre vymedzenie rozsahu majetku použiteľného v roku 2016 podľa uvedeného paragrafu je dôležitý stav príjmov a výdavkov fondu a ich očakávaný stav k 31. 12. 2015, na ktorý musí bezprostredne nadviazať. Znamená to, že v celkovej bilancii sa vychádza z predpokladaných príjmov a výdavkov pre rok 2015 odvodených od stavu majetku fondu, jeho záväzkov a pohľadávok, pričom príjmy a výdavky fondu sú rozpočtované na báze cash flow.
Schválenie toho materiálu v NR SR je podmienené jeho predchádzajúcim prerokovaním vo Výkonnom výbore FNM SR, ktorý v súlade s § 36 ods. 2 zákona zabezpečí jeho prerokovanie v Dozornej rade FNM SR. Následne materiál musí prejsť predbežným a medzirezortným pripomienkovým konaním prostredníctvom Portálu právnych predpisov. Po zapracovaní prípadných pripomienok bude materiál predložený na rokovanie vlády SR a v zmysle jej odporúčaní predložený na schválenie NR SR.
Podľa ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov boli plánované príjmy a výdavky FNM SR v rokoch 2016 2018, ako aj „Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2016 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona“ (ďalej aj „Návrh 2016“), pred jeho zaradením do schvaľovacieho konania, prerokované s MF SR a vznesené pripomienky boli do materiálu zapracované. Návrh rozpočtu príjmov a výdavkov fondu na roky 2016 2018 je uvedený v prílohe materiálu. Spracovaný bol v súlade s príručkou na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018, tzn. v plnom rozsahu ekonomickej klasifikácie a na najnižšej úrovni klasifikácie SK COFOG.
2
Výkonný výbor FNM SR schválil Návrh 2016 na svojom rokovaní 15. 7. 2015 a v súlade s § 36 ods. 2 zákona zabezpečil jeho prerokovanie v Dozornej rade FNM SR, ktorá 16. 7. 2015 odporučila predsedovi Výkonného výboru FNM SR predložiť materiál na rokovanie vlády SR a na schválenie do NR SR. V termíne od 16. 7. 2015 do 22. 7. 2015 materiál prešiel predbežným pripomienkovým konaním s konštatovaním, že nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a nemá ani sociálne vplyvy.
Prostredníctvom Portálu právnych predpisov bol materiál od 23. 7. 2015 do 6. 8. 2015 zaslaný povinne pripomienkujúcim subjektom na medzirezortné pripomienkové konanie. Do stanoveného termínu sa vyjadrilo 14 pripomienkujúcich subjektov. Vznesená bola 1 zásadná pripomienka (CDCP), ktorú fond neakceptoval nakoľko sa netýkala vecnej podstaty materiálu.
Vláda SR uznesením č. 550 zo 7. 10. 2015 zobrala predložený návrh na vedomie s pripomienkou vznesenou na rokovaní. Predsedovi Výkonného výboru FNM SR odporučila, aby do Návrhu 2016, ktorý bude predložený na schválenie NR SR, boli zapracované aktuálne informácie o stave príjmov a výdavkov fondu k 31.8.2015, o použití majetku v roku 2015 v súlade s rozhodnutím vlády SR (schválené na rokovaní NR SR 22 septembra 2015) ako aj nové znenie návrhu zákona o zrušení FNM SR, ktorý je v súčasnosti v legislatívnom konaní. Fond v zmysle požiadaviek vlády SR v spolupráci s MF SR, doplnil materiál o požadované údaje a upravený návrh predkladá na schválenie NR SR.
V súvislosti s predkladaným materiálnom fond upozorňuje na skutočnosť, že v súčasnosti je v legislatívnom konaní návrh Zákona o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorého účinnosť sa očakáva 1. 1. 2016. Návrh zákona určuje za právneho nástupcu FNM SR štát, v mene ktorého bude konať Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Štruktúra návrhu:
1Predpokladaný vývoj príjmov a výdavkov FNM SR do konca roku 2015
1.1Príjmy FNM SR v roku 2015
1.2Výdavky FNM SR v roku 2015
1.3Očakávaná bilancia príjmov a výdavkov FNM SR k 31. 12. 2015 (počítaná na báze cash flow)
2Plánované príjmy a výdavky FNM SR v roku 2016 s výhľadom do roku 2018
2.1Plánované príjmy FNM SR v roku 2016 s výhľadom do roku 2018
2.2Plánované výdavky FNM SR v roku 2016 s výhľadom do roku 2018
2.3Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2016 s výhľadom do roku 2018
3Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2016