1
Návrh rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
na roky 2016 až 2018
Úvod
V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 581/2004 Z. z.“) je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) povinný pripraviť návrh rozpočtu a predložiť ho vláde Slovenskej republiky (ďalej len „vláda SR“) a Národnej rade SR (ďalej len „NR SR). Úrad bol zriadený zákonom č. 581/2004 Z. z. ako právnická osoba, nie je zapísaný v obchodnom registri.
Východiská zostavenia rozpočtu úradu
Návrh rozpočtu úradu vychádza z rozpočtového rámca schváleného NR SR na roky 2015 2017 a z východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018, s prihliadnutím na vykonané zmeny, ako aj na všetky právne normy, u ktorých sa predpokladá, že budú v roku 2016 ovplyvňovať hospodárenie úradu. Návrh rozpočtu na rok 2016 počíta s efektívnym a hospodárnym využitím príjmov na krytie výdavkov spojených s činnosťou úradu.
V zmysle zákona č. 581/2004 Z. z. sa v § 28 písm. g) a h) pre hospodárenie úradu stanovuje, že príjmami úradu sú okrem iných príjmov aj:
g)zisk z predchádzajúcich účtovných období,
h)úhrady zo štátneho rozpočtu súvisiace so zavádzaním centra pre klasifikačný systém.
Projekt EESSI
Úrad ako prístupový bod pre vecné dávky v chorobe, materstve, pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania je v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady Európskeho spoločenstva o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia povinný byť pripravený na komplexnú medzištátnu výmenu dát. Dodržanie tohto medzinárodného záväzku pre SR znamená, že úrad musí byť pripravený na elektronické prijímanie a zasielanie SED-ov (Standardized Electronic Document) z členských štátov Európskej únie do SR a naopak. Financovanie tohto projektu úrad zabezpečuje aj z vlastných zdrojov, čím boli znížené finančné prostriedky na rozvoj vlastného informačného systému. V súčasnej dobe prebieha koordinácia technickej a vecnej špecifikácie na úrovni Európskej únie. Technická komisia projektu predĺžila termín komplexnej aplikácie na roky 2014 až 2018.
Na rozpočtové roky 2016 2018 je preto potrebné zabezpečiť zdroje na prevádzkové náklady úradu ako prístupového bodu.
Ďalšie činnosti úradu
Schválením Zákona o národnom zdravotníckom informačnom systéme (ďalej len „NZIS“), ktorý nadobudol platnosť 01.07.2013, vznikli pre úrad nové povinnosti, na plnenie ktorých bolo a je potrebné technické vybavenie a kvalifikované personálne obsadenie. Pre úrad vyplynuli zo zákona nové povinnosti, a to zaviesť nový register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a register zdravotníckych pracovníkov, ktorých zavedenie a úpravy budú pokračovať i v roku 2016. tento rok musí úrad zaviesť a prevádzkovať technologické komponenty na zosúladenie dátových rozhraní s ostatnými registrami v rámci zákona.
Za účelom zabezpečenia zákonom stanovenej súdnolekárskej a patologickej činnosti, ako aj prevádzkovania pobočky úradu v Košickom kraji, úrad v rokoch 2015 2017 plánuje komplexnú rekonštrukciu vlastnej budovy v Košiciach, ktorú v roku 2008 zakúpil v hodnote 1 298 000 eur v areáli Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice. Budova po komplexnej rekonštrukcii slúžiť
2
na spoločnú prevádzku pobočky a SLaPA pracoviska. V súčasnej dobe sa pobočka aj pracovisko SLaPA nachádza v prenajatých priestoroch s nevyhovujúcimi podmienkami. Financovanie predmetnej rekonštrukcie plánuje úrad realizovať zo zostatku vlastných finančných prostriedkov z predchádzajúcich období, ktoré by mali efektívne pokryť rekonštrukciu. Predmetné prostriedky úrad niekoľko rokov postupne účelovo kumuloval na vyššie uvedený účel, a to realizáciou racionalizačných opatrení v období po zákonnom znížení príspevkov od zdravotných poisťovní.
Rozpočet príjmov a výdavkov úradu na roky 2016 až 2018
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (v eurách)
R 2015
OS 2015
R 2016
R 2017
N 2018
Príjmy úradu spolu
39 718 539
41 895 515
43 149 227
43 398 886
44 701 784
200
Nedaňové príjmy, v tom:
815 000
1 034 193
815 000
815 000
815 000
220
Administratívne poplatky, v tom:
805 000
805 000
805 000
805 000
805 000
223
Poplatky a platby z nepriemys. a náhodného predaja a služieb
805 000
805 000
805 000
805 000
805 000
230
Kapitálové príjmy
0
24 193
0
0
0
240
Úroky z tuzemských úverov, z toho:
10 000
5 000
10 000
10 000
10 000
243
Z účtov finančného hospodárenia
10 000
5 000
10 000
10 000
10 000
290
Iné
0
200 000
0
0
0
300
Granty a transfery, v tom:
16 881 359
17 023 829
18 095 639
18 099 467
18 493 518
312003
Zo zdravotných poisťovní
16 881 359
17 020 829
18 095 639
18 099 467
18 493 518
331002
Zahraničné granty bežné od medzinárodnej organizácie
0
3 000
0
0
0
400
Príjmy z transakcií s fin. akt. a pas., v tom: (FO)
22 022 180
23 837 493
24 238 588
24 484 419
25 393 266
453
Zostatok prostriedkov z predchádzajúcich rokov
22 022 180
23 837 493
24 238 588
24 484 419
25 393 266
Výdavky úradu spolu
17 656 927
17 656 927
18 664 808
18 005 620
18 399 671
600
Bežné výdavky, v tom:
16 371 629
16 371 629
17 351 700
16 868 104
16 440 463
610
Mzdy, platy, služobné príjmy
7 265 592
7 265 592
7 265 591
7 265 592
7 265 592
620
Poistné a príspevok do ZP
2 540 000
2 540 000
2 539 999
2 540 000
2 540 000
630
Tovary a služby
6 456 037
6 456 037
7 436 111
6 952 512
6 524 871
640
Bežné transfery
110 000
110 000
109 999
110 000
110 000
700
Kapitálové výdavky, v tom:
1 285 298
1 285 298
1 313 108
1 137 516
1 959 208
710
Obstarávanie kapitálových aktív
1 285 298
1 285 298
1 313 108
1 137 516
1 959 208
800
Výdavky z transakcií s fin. akt. a pas. (FO)
0
0
0
0
0
Celkový prebytok / schodok (+/-) úradu
22 061 612
24 238 588
24 484 419
25 393 266
26 302 113
Vylúčenie finančných operácií
-22 022 180
-23 837 493
-24 238 588
-24 484 419
-25 393 266
Vylúčenie príjmových FO
-22 022 180
-23 837 493
-24 238 588
-24 484 419
-25 393 266
Vylúčenie výdavkových FO
0
0
0
0
0
Medziročná zmena stavu pohľadávok
0
0
0
0
0
Medziročná zmena stavu záväzkov
0
0
0
0
0
ostatné úpravy
0
0
0
0
0
Prebytok / schodok (+/-) úradu (ESA 2010)
39 432
401 095
245 831
908 847
908 847
3
I.Návrh rozpočtu na rok 2016
A.Príjmy úradu
Celkové príjmy úradu (vrátane príjmových finančných operácií zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov) sa v roku 2016 rozpočtujú vo výške 43 149 227 eur. V porovnaní s rokom 2015 sú celkové príjmy vyššie o 3 430 688 eur, a to vplyvom medziročného nárastu príspevku od zdravotných poisťovní o 1 214 280 eur ako aj medziročným nárastom zostatku prostriedkov z predchádzajúcich rokov o 2 216 408 eur, ktoré zámerne usporené na krytie výdavkov súvisiacich s rekonštrukciou budovy v Košiciach.
Rozpočet príjmov úradu je tvorený z dvoch kategórií, a to z nedaňových príjmov (príjmy z činnosti úradu, úroky a iné nedaňové príjmy úradu) a z transferov (povinné príspevky od zdravotných poisťovní na činnosť úradu).
a) Nedaňové príjmy
V roku 2016 nedaňové príjmy na rovnakej úrovni ako v roku 2015, a to 815 000 eur a zahŕňajú najmä tieto rozhodujúce kategórie príjmov:
príjmy z činnosti SLaPA pracovísk vo výške 805 000 eur,
administratívne príjmy z činnosti úradu (za vydávanie povolení, ich zmeny, za vydanie platobného výmeru), ktoré budú v nasledujúcich rokoch veľmi sporadické, a preto ich úrad nerozpočtuje,
príjmy z účtov finančného hospodárenia vo výške 10 000 eur.
b) Granty a transfery
Transfer zo zdravotných poisťovní
Na základe úprav makroekonomických ukazovateľov a prognózy daňových príjmov zo septembra 2015 úrad v roku 2016 rozpočtuje príjem v rámci transferu zo zdravotných poisťovní vo výške 18 095 639 eur. Príspevok na činnosť úradu od zdravotných poisťovní, splatný do 20.12.2016, sa prostredníctvom príjmových finančných operácií prevedie do nasledujúceho roku (t.j. do roku 2017) a je reálnym finančným krytím výdavkov roku 2017.
Nedaňové príjmy a transfery zo zdravotných poisťovní spolu v roku 2016 vo výške 18 910 639 eur.
c) Príjmové finančné operácie
Príjmové finančné operácie zahŕňajú rozpočtovaný zostatok finančných prostriedkov z predchádzajúceho roka. V rozpočte na rok 2016 sa v nadväznosti na očakávanú skutočnosť hospodárenia v roku 2015 uvažuje so zostatkom prostriedkov z predchádzajúceho roka vo výške 24 238 588 eur (ide najmä o očakávanú úhradu príspevku od zdravotných poisťovní na činnosť úradu zaplateného v roku 2015 vo výške 17 020 829 eur, ktorý je určený prioritne na financovanie bežných výdavkov v roku 2016 a predpokladaný zostatok vlastných zdrojov vo výške 7 217 759 eur určený prevažne na financovanie kapitálových výdavkov vrátane predpokladanej investičnej akcie v Košiciach.
B.Výdavky úradu
Celkové výdavky úradu v roku 2016 sa rozpočtujú vo výške 18 664 808 eur.
4
Návrh rozpočtu výdavkov vychádza z disponibilných zdrojov úradu (z celkových príjmov úradu). Výdavky úradu členené na bežné výdavky a kapitálové výdavky. V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. výdavkami úradu sú:
splatené nároky na mzdy zamestnancov úradu,
splatené nároky na odmeny za výkon funkcie v úrade,
výdavky na činnosť úradu (bežné a kapitálové).
a) Bežné výdavky
Bežné výdavky rozpočtované vo výške 17 351 700 eur. Ich podiel na celkových výdavkoch predstavuje 92,96 %.
Bežné výdavky v návrhu rozpočtu nadväzujú na rozpočtovú úpravu príspevku zo ZP a zaznamenali nárast o 980 071 eur, t.j. o 5,99 % oproti rozpočtu roku 2015. V rámci uvedeného nárastu je zahrnuté jednorazové zvýšenie výdavkov na vybavenie nových zrekonštruovaných priestorov pre pobočku a SLaPA pracovisko v Košiciach.
Bežné výdavky zahŕňajú tieto hlavné kategórie výdavkov na:
mzdy, platy a služobné príjmy a odvody poistného,
tovary a služby,
bežné transfery.
Mzdy, platy, služobné príjmy a odvody poistného rozpočtované vo výške 9 805 590 eur a predstavujú výdavky na zamestnancov úradu. V roku 2016 sa uvažuje s priemerným počtom zamestnancov 448. Úrad zamestnáva na ústredí a pobočkách viac ako 74,12 % z celkového počtu zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním medicínskeho, ekonomického a právnického zamerania, čo je oproti roku 2014 nárast o 5,6 %. Z celkového počtu zamestnancov úradu je 44,7 % zamestnancov, ktorí pracujú v rizikovom prostredí na SLaPA pracoviskách úradu, kde sa povinne uplatňuje príplatok ku mzde. Pre účely zavedenia projektov DRG, EESSI a úloh vyplývajúcich zo zákona o NZIS úrad zamestnáva odborníkov s vyššou kvalifikáciou, a tým aj so zvýšenými požiadavkami na čerpanie mzdových prostriedkov. Mzdové výdavky v rozpočte na roky 2016 2018 riešené v rámci stanovených východísk rozpočtu na úrovni roku 2015.
Výška odvodov poistného je vypočítaná na základe platných zákonov a je rozpočtovaná vo výške 2 539 999 eur pre rok 2016 a vo výške 2 540 000 eur pre roky 2017 a 2018.
Výdavky na tovary a služby rozpočtované vo výške 7 436 111 eur. V tejto položke sa rozpočtujú tieto výdavkové kategórie:
cestovné náhrady (631) zahrňujú bežné výdavky na cestovné zamestnancov úradu pri tuzemských cestách a pri zahraničných cestách, ktoré vzniknú v roku 2016,
energie, poštovné a telekomunikačné poplatky (632) v položke je zohľadnený predchádzajúci vývoj výdavkov na energie a výdavkov na poštové a telekomunikačné výkony,
materiál (633) výdavky tejto položky rozpočtované so štandardným zabezpečením požiadavky na vybavenie SLaPA pracovísk špecializovanými prístrojmi a nástrojmi potrebnými na výkon práce, s požiadavkami na špeciálny zdravotnícky materiál používaný pri toxikologických a histologických vyšetreniach, ako aj s výdavkami na všeobecný materiál potrebný na zabezpečenie pokrytia úkonov úradu; v rámci tejto položky sa bude zabezpečovať aj operatívna výmena výpočtovej techniky,
5
dopravné (634) - výdavky na pohonné hmoty, pozáručný servis, opravy a údržbu osobných automobilov sú na rovnakej úrovni ako v roku 2015,
rutinná a štandardná údržba (635) - výdavky určené na údržbu výpočtovej techniky (pravidelný servis serverov) a staršieho prístrojového vybavenia SLaPA pracovísk. Vzhľadom na ich vek a opotrebovanie si vyžadujú častejšie opravy, ktoré finančné náročné. Havarijné stavy prevádzkových priestorov môžu spôsobiť napätosť pri čerpaní podpoložky údržba budov,
nájomné (636) - zohľadňuje uplatnenie trhových cien za prenájom priestorov pre SLaPA pracoviská a pobočky, ako aj princíp valorizácie nájomného prenajímateľmi,
služby (637):
-položka odzrkadľuje aktualizované ceny prepravy mŕtvych tiel na pitvy a prevoz lekárov na prehliadky mŕtvych tiel. Pripravujú sa výberové konania na dané prepravy, ktoré budú ovplyvňovať čerpanie tejto podpoložky; rovnako pri platbách za prehliadky mŕtvych bude nutné korigovať sadzby za vykonané prehliadky, čo môže spôsobiť medziročný nárast výdavkov,
-v podpoložke štúdie, expertízy a posudky obsiahnuté zvýšené sadzby za odborné medicínske konzultantské posudky.
Bežné transfery zahŕňajú výdavky na úhradu licenčných - softwarových poplatkov centrálne manažovaných prostredníctvom MF SR, kde nám bola oznámená uvažovaná čiastka poplatku vo výške 76 522 eur. V rámci položky bežné transfery sa rozpočtujú aj náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca hradeného zamestnávateľom.
b) Kapitálové výdavky
Kapitálové výdavky (710) na rok 2016 rozpočtované v sume 1 313 108 eur, a to na bežnú prevádzku úradu.
Kapitálové výdavky v rámci zdrojov na bežnú prevádzku uvažujú s výdavkami na:
softvér a licencie súvisiace s činnosťami pre národný zdravotnícky informačný systém (EK 711),
vybavenie SLaPA pracovísk a ich laboratórií potrebnou prístrojovou technikou a ďalšie potrebné technické zariadenia (EK 713),
výpočtovú techniku pre zabezpečenie činnosti úradu (EK 713),
modernizáciu softvéru (EK 718), aj z dôvodu zapojenia sa do projektu elektronické zdravotníctvo, EESSI a implementácie DRG a to vo vzťahu k zvýšenej ochrane citlivých dát,
budovanie IS úradu, ktorý v súčasnej dobe vyžaduje ďalší rozvoj a inovácie pre štandardné služby, nevyhnutné pre činnosť úradu (napr. NZIS, MIS).
Úrad v roku 2016 predpokladá aj čerpanie vlastných zdrojov z predchádzajúcich rokov, ktoré postupne po niekoľko rokov kumuloval, na rekonštrukciu vlastnej budovy v Košiciach za účelom vybudovania spoločných priestorov pre SLaPA pracovisko a pobočku Košice. V roku 2016, podľa predbežného rozpočtu rekonštrukcie, uvažuje úrad s čerpaním vo výške 4 224 860 eur. Na predmetnú rekonštrukciu je pripravený projekt a rozbehnuté verejné obstarávanie. V súčasnej dobe obidve organizačné zložky v prenajatých priestoroch s prenájmom na obmedzenú dobu. Dočasné provizórne priestory pri nedostatočných hygienických a prevádzkových podmienkach ohrozujú prevádzku SLaPA pracoviska a znižujú kvalitu a rozsah požadovaných výkonov pre celý región.
6
C.Zostatok prostriedkov
Zostatok prostriedkov k 31.12.2016 sa rozpočtuje vo výške 24 484 419 eur.
D.Saldo
Návrh rozpočtu na rok 2016 je zostavený v metodike ESA 2010. Na základe tejto metodiky sa z príjmov a výdavkov vylučujú príjmové a výdavkové finančné operácie. V prípade úradu iba príjmové finančné operácie, ktoré predstavujú zostatok prostriedkov z minulého roka.
Rozpočtované saldo príjmov a výdavkov v metodike ESA 2010 je v návrhu rozpočtu na rok 2016 vo výške 245 831 eur.
II. Návrh rozpočtu na roky 2017 a 2018
Celkové príjmy v roku 2017 rozpočtované vo výške 43 398 886 eur a v roku 2018 vo výške 44 701 784 eur.
Celkové výdavky v roku 2017 rozpočtované vo výške 18 005 620 eur a v roku 2018 vo výške 18 399 671 eur.
V roku 2017 návrh rozpočtu príjmov vychádza z rovnakých princípov ako v roku 2016. Nedaňové príjmy sa rozpočtujú v roku 2017 vo výške 815 000 eur a v roku 2018 rovnako vo výške 815 000 eur.
Príjmy očistené od príjmových finančných operácií sa rozpočtujú v roku 2017 v sume 18 914 467 eur a v roku 2018 v sume 19 308 518 eur.
Objem finančných prostriedkov určených na financovanie činnosti úradu z príspevkov od zdravotných poisťovní je vo výhľade na rok 2017 rozpočtovaný vo výške 18 099 467 eur a na rok 2018 vo výške 18 493 518 eur.
Rozpočet výdavkov na roky 2017 a 2018 vychádza zo základných princípov uplatnených v roku 2016, pre rok 2017 je vo výške 18 005 620 eur pri poklese výdavkov oproti roku 2016 o 3,53 % a pre rok 2018 vo výške 18 399 671 pri medziročnom náraste 2,19 %.
V rokoch 2017 a 2018 sa rozpočtuje v metodike ESA 2010 kladné saldo príjmov a výdavkov vo výške 908 847 eur.
Záver
Úrad dohliada nad mnohými kľúčovými aspektmi systému zdravotníctva, s cieľom udržiavať finančnú stabilitu, výkonnosť a solidárnosť systému. Stratégia úradu pre navrhované rozpočtové obdobie je:
zvýšenie kvality služieb poskytovaných SLaPA pracoviskami,
územná reštrukturalizácia SLaPA pracovísk,
koncepčné riešenie systému prehliadok mŕtvych,
zabezpečiť zmeny činnosti úradu, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy,
zabezpečiť realizáciu projektu EESSI (príprava na vykonanie funkcie prístupového bodu pre elektronickú výmenu dát pre sociálne zabezpečenie),
7
príprava zavedenia nového systému financovania ústavnej zdravotnej starostlivosti - DRG systém (Diagnosis related group systém),
zlepšenie kvality služieb v oblasti dohľadu nad poskytovaním a nákupom zdravotnej starostlivosti.
Realizácia uvedenej stratégie bude v nasledujúcich rokoch vyžadovať:
inováciu informačného systému (DRG, NZIS, EESSI),
inováciu vedenia a správu centrálneho registra poistencov,
zavedenie a správu nových národných registrov,
personálne zabezpečenie nových projektov a činností vyplývajúcich z legislatívnych zmien,
modernizáciu a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk.
Výraznú finančnú položku rozpočtu tvoria zmeny informačného systému, aj v nadväznosti na nové úlohy úradu a súčasne na dokončenie prebiehajúcich úloh vyplývajúcich z platnej legislatívy. Databázy úradu predstavujú významnú časť elektronizácie zdravotníctva a súvisia aj so zdokonaľovaním bezpečnostnej politiky úradu. Na zlepšenie analytických výstupov je potrebné vybudovať manažérsky informačný systém.
V rámci zabezpečenia zákonom stanovenej súdnolekárskej a patologickej činnosti sa bude úrad v najbližšom období zameriavať najmä na vytvorenie vhodných podmienok na prevádzku SLaPA pracoviska v Košickom kraji, a to zabezpečením rekonštrukcie vlastných priestorov pri plánovanom použití vlastných prostriedkov usporených z predchádzajúcich rokov. Zvyšovanie kvality služieb poskytovaných ostatnými SLaPA pracoviskami, ich modernizáciu a materiálno-technické vybavenie bude priebežne zabezpečované z prostriedkov bežného rozpočtového obdobia.