DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá z dôvodu nevyhnutných úprav predmetných právnych noriem, ktorými predkladateľ reaguje na podnety z aplikačnej praxe a z dôvodu potreby legislatívneho riešenia závažných okolností, súvisiacich s tzv. „významnými investíciami“ podľa zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Účel navrhovanej právnej úpravy stavebného zákona a zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy spočíva v zefektívnení povoľovacích procesov, a to územného a stavebného konania, ktoré predstavujú dve samostatné a nadväzujúce konania tak, aby bolo možné realizovať povoľovanie stavieb významnej investície v čo najkratšom časovom horizonte.
Predmetom navrhovanej zákonnej úpravy je predovšetkým:
- spresnenie niektorých ustanovení stavebného zákona za účelom zefektívnenia územného, stavebného konania a konania o odňatí pôdy z pôdneho fondu z časového hľadiska;
- riešenie aplikačných problémov z praxe, t. j. odstraňovaním duplicít v konaniach;
- kohéznosť príslušných ustanovení stavebného zákona a zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, životné prostredie, sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Precizuje sa ustanovenie tak ,aby bolo zrejmé, že v nasledujúcom ustanoveníi zákona (v novo vkladanom odseku 2 v § 32a je zakotvená výnimka z povinnosti vydávať územné rozhodnutie.
K bodu 2
Pre územie, ktoré je dostatočne zaregulované územným plánom obce alebo zóny, a ktoré zároveň je určené na umiestnenie strategického parku, alebo na prípravu územia na realizáciu strategického parku významnej investície, sa nevyžaduje územné konanie.
K bodu 3
Ustanovenie osobitne ustanovuje okruh účastníkov vyvlastňovacieho konania v prípadoch keď vyvlastňovaný pozemok alebo stavba neboli predmetom dedičského konania, alebo keď vyvlastňovaný pozemok alebo stavba predmetom konania o dedičstve s tým, že domnelých dedičov, ktorí účastníkmi vyvlastňovacieho konania zastupuje v tomto konaní do právoplatnosti rozhodnutia súdu o dedičstve Slovenský pozemkový fond. Navrhovateľ vyvlastnenia nie je povinný zisťovať osoby o ktorých sa možno dôvodne domnievať, že dedičmi.
K bodu 4
Ustanovenie upravuje pôsobnosť obce ako orgánu územného plánovania na vydávanie záväzných stanovísk o súlade návrhu s cieľmi a zámermi územného plánovania, keďže sa územné rozhodnutie nevydáva.
K bodu 5
Dôvod legislatívnej zmeny spočíva v tom, že pri stavbách významnej investície, na rozdiel od stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, sa nevyžaduje územné rozhodnutie. Pôvodné znenie by bolo v rozpore s novelizovaným znením § 32 ods. 2.
K bodu 6
Ustanovením sa zabezpečuje pôsobnosť obce ako orgánu územného plánovania vyjadrovať sa k návrhom na uskutočňovanie stavieb za účelom ochrany záujmov v území jej zverených stavebným zákonom v súvislosti s priestorovým usporiadaním a funkčným využívaním územia alebo za účelom uplatnenia ďalších záujmov pokiaľ jej to vyplýva z osobitných predpisov.
Čl. II
K bodu 1
V zákone č. 220/2004 Z. z. je potrebné v nadväznosti na novelu § 32 stavebného zákona potrebné vykonať súvisiacu úpravu tak, aby v prípadoch, kedy sa územné rozhodnutie nevyžaduje, nebolo ani povinnou prílohou v osobitnom konaní, ktorým je konanie o odňatí poľnohospodárskej pôdy.
K bodu 2
Umožňuje stavebníkovi stavby, ktorá je významnou investíciou, stavby diaľnic a rýchlostných ciest a stavby železničných dráh doložiť právoplatné rozhodnutie o trvalom odňatí pozemku kedykoľvek počas konania, najneskôr pred vydaním stavebného povolenia.
Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu.
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ján Počiatek v. r.
minister dopravy výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky