1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1114/2015
1581a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1834 z 24. júna 2015 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 455 zo dňa 3. septembra 2015)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 640 zo dňa 8. septembra 2015)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I doterajší bod 10 znie:
„10. V § 5 sa odsek 7 dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
„m) sociálna výpomoc z dôvodu úmrtia blízkej osoby2) žijúcej v domácnosti57) zamestnanca, odstraňovania alebo zmiernenia následkov živelných udalostí24a) alebo dočasnej pracovnej neschopnosti24b) zamestnanca, ktorej nepretržité trvanie prekročí prevažnú časť zdaňovacieho obdobia, poskytovaná z prostriedkov sociálneho fondu13) vyplatená v úhrnnej výške najviac 2 000 eur za zdaňovacie obdobie len od jedného zamestnávateľa, pričom, ak takáto sociálna výpomoc presiahne v zdaňovacom období 2 000 eur, do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len sociálna výpomoc nad takto ustanovenú sumu; za splnenie podmienky nepretržitosti sa považuje aj to, ak sa dočasná pracovná neschopnosť u zamestnanca začala v predchádzajúcom zdaňovacom období, pričom do prevažnej časti zdaňovacieho obdobia sa započítava aj obdobie dočasnej pracovnej neschopnosti z predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 24a a 24b znejú:
24a) Napríklad § 15 ods. 24 zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania.
24b) § 12a zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 185/2014 Z. z.“.“.
Zámerom navrhovanej úpravy je oslobodiť od dane z príjmov fyzických osôb sociálnu výpomoc zo strany zamestnávateľa z prostriedkov sociálneho fondu, ktoré zamestnancovi môžu byť poskytnuté v súlade s ustanovením § 7 ods. 1 písm. f) zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov o použití sociálneho fondu. V návrhu zákona sa explicitne vymedzujú dôvody, ktoré oprávňujú takéhoto zamestnávateľa počas zdaňovacieho obdobia poskytnúť sociálnu výpomoc zamestnancovi ako plnenie oslobodené od dane. K týmto dôvodom patrí úmrtie blízkej osoby zamestnanca (príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel), odstraňovanie následkov živelných udalostí (povodeň, záplava, víchrica, úder blesku, požiar, krupobitie, zosuv pôdy, zrútenie skaly alebo zemín, zosuv alebo zrútenie lavíny a zemetrasenie) a dlhodobá pracovná neschopnosť zamestnanca, ktorá bez prerušenia presiahne prevažnú časť zdaňovacieho obdobia. Ak pracovná
3
neschopnosť začne v druhej polovici zdaňovacieho obdobia a trvá nepretržite aj v nasledujúcom zdaňovacom období, považuje sa takáto práceneschopnosť za splnenie podmienky nepretržitosti počas prevažnej časti príslušného zdaňovacieho obdobia; t.j. na účely splnenia podmienky prevažnej časti zdaňovacieho obdobia (6 mesiacov a jeden deň) sa do dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca započítava aj obdobie nepretržitého trvania dočasnej pracovnej neschopnosti z predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia. Zároveň platí, že takéto plnenie môže počas zdaňovacieho obdobia poskytnúť zamestnancovi len jeden zamestnávateľ; to znamená, ak „prvý“ zamestnávateľ poskytne plnenie v nižšej výške, nie je možné, aby ďalší možní zamestnávatelia zamestnanca doplatili plnenie do ustanovenej maximálnej sumy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I za doterajší bod 25 sa vkladá nový bod 26, ktorý znie:
„26. V § 9 ods. 2 písmeno y) znie:
„y) nepeňažné plnenie poskytnuté držiteľom vo forme hodnoty stravy poskytnutej poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti na odbornom podujatí37ab) určenom výhradne na vzdelávací účel, najviac vo výške, aká je ustanovená pre zamestnancov podľa osobitného predpisu87) okrem situácie, ak poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti súčasne vznikol nárok na stravu podľa osobitného predpisu87) a nepeňažné plnenie poskytnuté držiteľom vo forme účasti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na sústavnom vzdelávaní podľa osobitného predpisu;59ia) za účasť na sústavnom vzdelávaní sa nepovažuje hodnota stravy vo výške presahujúcej výšku, aká je ustanovená pre zamestnancov podľa osobitného predpisu,87) ubytovania a dopravy poskytnutá v súvislosti s týmto vzdelávaním,“.“.
Doterajšie body 26 až 88 sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa od dane oslobodzuje uhradená strava držiteľom za poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na akomkoľvek odbornom podujatí určenom na vzdelávanie, avšak len do výšky stravy určenej pre zamestnancov podľa zákona o cestovných náhradách. Ak bude strava poskytnutá vo vyššej sume, presahujúca časť bude zdaniteľným príjmom poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Ak by poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti súčasne vznikol nárok na stravu u zamestnávateľa v súlade s ustanoveniami zákona o cestovných náhradách, potom strava poskytovaná držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti na odbornom vzdelávaní nie je od dane oslobodená.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I za doterajší bod 43 sa vkladá nový bod 44, ktorý znie:
„44. V § 19 ods. 2 písm. e) sa slovo „stravovanie“ nahrádza slovami „stravovanie okrem výdavku na stravu, ktorá bola poskytnutá ako nepeňažné plnenie držiteľom 9 ods. 2 písm. y)] poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti“.
Doterajšie body 44 až 88 sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava nadväzuje na oslobodenie stravy poskytovanej ako nepeňažný príjem držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti v rámci odborného vzdelávania do výšky určenej zákonom o cestovných
4
náhradách. Ak držiteľ poskytne stravu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti na odbornom vzdelávaní, nemôže si tento daňovník uplatniť stravné podľa § 19 ods. 2 písm. e) a písm. p) zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I. bod 47 znie:
„47.V § 19 ods. 2 písm. h) úvodnej vete a § 20 ods. 10 sa slová „nesplatenej pôžičky“ nahrádzajú slovami „nesplateného úveru“ a v § 19 ods. 2 písm. h) úvodnej vete sa za slová „b) a c)“ vkladajú slová „alebo do výšky reálnej hodnoty podľa § 17a až 17c“.
Ide o spresnenie normatívneho textu, pretože vnútorný odkaz na § 17 ods. 1 písm. b) a c) sa v § 20 ods. 10 nevyskytuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I za doterajší bod 47 sa vkladá nový bod 48, ktorý znie:
„48. V § 19 ods. 2 písm. p) sa za slovo „stravné“ vkladajú slová „okrem výdavku na stravu, ktorá bola poskytnutá ako nepeňažné plnenie držiteľom 9 ods. 2 písm. y)] poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,“.“.
Doterajšie body 48 až 88 sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava nadväzuje na oslobodenie stravy poskytovanej ako nepeňažný príjem držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti v rámci odborného vzdelávania do výšky určenej zákonom o cestovných náhradách. Ak držiteľ poskytne stravu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti na odbornom vzdelávaní, nemôže si tento daňovník uplatniť stravné podľa § 19 ods. 2 písm. e) a písm. p) zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I v doterajšom bode 74 v § 43 ods. 20 druhá veta znie: „Pri peňažnom plnení a nepeňažnom plnení uvedenom v odseku 3 písm. o) plynúcom zo zdrojov v zahraničí postupuje prijímateľ týchto plnení spôsobom uvedeným v odsekoch 17 a 18.“ a vkladá sa nová tretia veta, ktorá znie: „Ak je toto peňažné plnenie a nepeňažné plnenie vyplatené alebo poskytnuté držiteľom, ktorým je fyzická osoba s bydliskom v zahraničí alebo právnická osoba so sídlom v zahraničí, ktorá na území Slovenskej republiky organizačnú zložku alebo stálu prevádzkareň, postupuje sa pri peňažnom plnení podľa odsekov 10 až 12 a pri nepeňažnom plnení podľa odsekov 17 až 19.“
V uvedenom návrhu ide o legislatívne spresnenie v nadväznosti na zavedenie dane vyberanej zrážkou pre peňažné plnenie a nepeňažné plnenie vyplatené alebo poskytnuté držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti zo zdrojov v zahraničí, pričom podľa návrhu, ak takéto plnenia plynú zo zdrojov v zahraničí daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou (poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti) od držiteľa s bydliskom alebo sídlom v zahraničí, ktorý na území SR:
-nemá organizačnú zložkou ani stálu prevádzkareň, daň vyberie zrážkou sám prijímateľ aj z peňažného plnenia aj z nepeňažného
5
plnenia spôsobom uvedeným v § 43 ods. 17 (plní si sám aj oznamovaciu povinnosť voči správcovi dane v súlade s § 43 ods. 17 zákona)
- organizačnú zložku alebo stálu prevádzkareň, vyberie daň zrážkou z peňažných plnení táto organizačná zložka alebo stála prevádzkareň, pričom zároveň splní oznamovacie povinnosti voči správcovi dane 43 ods. 10 12) a z nepeňažných plnení splní oznamovaciu povinnosť voči správcovi dane aj prijímateľovi plnenia podľa § 43 ods. 17 a 19.
Ak by peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie vyplácal alebo poskytoval držiteľ s bydliskom alebo sídlom na území SR a súviseli by s plneniami poskytnutými v zahraničí, postupuje sa spôsobom ustanoveným pre peňažné a nepeňažné plnenia poskytované na území SR, t.j. podľa § 43 ods. 10 12 a ods. 17 a 19 a to bez ohľadu na skutočnosť, že by mal organizačnú zložku alebo stálu prevádzkareň umiestnenú v štáte zdroja týchto plnení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I za doterajší bod 76 sa vkladá nový bod 77, ktorý znie:
„77. V § 46 sa slová „štvrťrok nepresiahne 10 eur“ nahrádzajú slovami „rok nepresiahne 40 eur“.“.
Doterajšie body 77 až 88 sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívne spresnenie v nadväznosti na zmenu periodicity na zrazenie dane zo štvrťroka na kalendárny rok v § 43 ods. 17.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I za doterajší bod 76 sa vkladá nový bod 77, ktorý znie:
„77. V § 46b sa odsek 7 dopĺňa písmenami e) a f), ktoré znejú:
„e) ktorým je pozemkové spoločenstvo, ak dosahuje len príjmy z činností podľa osobitného predpisu136be) s ročným obratom neprevyšujúcim 10 000 eur,136bb)
f) počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom podal návrh na zrušenie bez likvidácie136bf) okrem situácie, keď imanie prechádza na právneho nástupcu; ak daňovník vezme späť návrh na zrušenie bez likvidácie alebo, ak súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zistí, že spoločnosť obchodný majetok a nariadi jej likvidáciu, je daňovník povinný podať
1.dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobia, za ktoré neplatil daňovú licenciu počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom podal návrh na zrušenie bez likvidácie do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom došlo k späťvzatiu návrhu na zrušenie bez likvidácie alebo súd nariadil likvidáciu spoločnosti; v tejto lehote je priznaná daňová licencia splatná,
2.daňové priznanie podľa § 41 ods. 3, ak súd nariadil likvidáciu spoločnosti a platí daňovú licenciu podľa odsekov 1 až 10,
3.daňové priznanie podľa § 41 ods. 1 za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k späťvzatiu návrhu na zrušenie bez likvidácie, a platí daňovú licenciu podľa odsekov 1 až 10.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 136be a 136bf znejú:
136be) § 19 ods. 1 a 2 zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách.
136bf) § 68 ods. 6 Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov.“.“.
6
Doterajšie body 77 až 88 sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa od platenia daňovej licencie oslobodzujú pozemkové spoločenstvá, ktoré vykonávajú poľnohospodársku prvovýrobu a s ňou súvisiace spracovanie alebo úpravu poľnohospodárskych produktov, hospodária v lesoch, na vodných plochách a ich obrat zároveň nepresiahne sumu 10 000 eur. Daňovú licenciu rovnako neplatí daňovník, ktorý nedosiahne žiadne príjmy podľa § 19 ods. 1 písm. a) a b) zákona o pozemkových spoločenstvách, pretože jeho obrat je zároveň nižší ako 10 000 eur. Od platenia daňovej licencie oslobodzuje aj daňovník, ktorý podal návrh na zrušenie spoločnosti bez likvidácie a to počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom podal tento návrh. Ak daňovník návrh na zrušenie spoločnosti bez likvidácie vzal späť alebo súd zistil, že spoločnosť majetok a následne nariadil jej likvidáciu, je povinný podať dodatočné daňové priznania za všetky zdaňovacie obdobia, za ktoré neplatil daňovú licenciu počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom podal návrh na zrušenie bez likvidácie. Ak súd nariadil likvidáciu podáva daňovník okrem dodatočných daňových priznaní aj riadne daňové priznanie za zdaňovacie obdobie do dňa vstupu do likvidácie, za ktoré mu môže vzniknúť povinnosť platenia daňovej licencie. V tom zdaňovacom období, v ktorom daňovník vezme späť návrh na zrušenie bez likvidácie podáva okrem dodatočných daňových priznaní aj riadne daňové priznanie podľa § 41 ods. 1 v lehote podľa § 49 zákona o dani z príjmov za ktoré mu môže vzniknúť povinnosť platenia daňovej licencie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I doterajšie body 77 a 78 sa vypúšťajú a body 79 až 88 sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technické spresnenie vzhľadom na úpravu v § 43 ods. 20 zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I za doterajší bod 80 sa vkladajú nové body 81 a 82, ktoré znejú:
„81. V § 50 ods. 3 uvádzacej vete sa na konci pripája čiarka a tieto slová: „ak § 52zg ods. 6 neustanovuje inak,“.
82. V § 50 ods. 7 druhej vete sa slová „písm. d),“ nahrádzajú slovami „písm. b), ak § 52zg ods. 7 neustanovuje inak,“.“.
Doterajšie body 81 až 89 sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu na základe stanoviska legislatívneho odboru NR SR v nadväznosti na posunutie účinnosti asignácie dane zamestnancami prostredníctvom zamestnávateľa od 1. januára 2018. Zámerom pôvodného návrhu zákona bolo s účinnosťou od 1. januára 2016 upraviť postup asignácie dane, podľa ktorého mal zamestnanec žiadať o poukázanie sumy podielu zaplatenej dane cez svojho zamestnávateľa. Navrhovanou úpravou sa ustanovuje obsah vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane pri poukázaní podielu zaplatenej dane v období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017.
7
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I v doterajšom bode 85 v § 52zg doterajší odsek 4 znie:
„(4) V období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017 sa pri poukázaní sumy podielu zaplatenej dane použijú ustanovenia § 38 ods. 1 3, § 39 ods. 7 a 9 písm. b) a § 50 ods. 6 písm. a) v znení účinnom do 31. decembra 2015.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu na základe stanoviska legislatívneho odboru NR SR v nadväznosti na posunutie účinnosti asignácie dane zamestnancami prostredníctvom zamestnávateľa od 1. januára 2018. Na ustanovenia týkajúce sa podávania žiadosti zamestnanca o vykonanie ročného zúčtovania, predkladania hlásenia zamestnávateľa správcovi dane ako aj preukazovanie splnenia podmienky, že daňovník nemá daňový nedoplatok, sa v období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2017 použije znenie zákona účinné do 31. decembra 2015.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I v doterajšom bode 85 v § 52zg sa za doterajší odsek 5 vkladajú nové odseky 6 a 7, ktoré znejú:
„(6) Pri poukázaní podielu zaplatenej dane v období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017 vyhlásenie obsahuje
a) presné označenie daňovníka, ktorý podáva vyhlásenie, a to
1. meno, priezvisko, rodné číslo, trvalý pobyt, číslo telefónu, ak ide o vyhlásenie predkladané daňovníkom fyzickou osobou,
2. obchodné meno alebo názov, sídlo, právnu formu, identifikačné číslo daňovníka, ak ide o vyhlásenie predkladané daňovníkom právnickou osobou,
b) sumu zodpovedajúcu podielu zaplatenej dane,
c) zdaňovacie obdobie, ktorého sa vyhlásenie týka,
d) identifikačné údaje prijímateľa alebo prijímateľov podľa § 50 ods. 4, a to obchodné meno alebo názov, sídlo, právnu formu, identifikačné číslo organizácie,
e) uvedenie sumy pripadajúcej na každého prijímateľa.
(7) V období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017 notár, ktorý osvedčuje každoročne prijímateľovi do 15. decembra bežného roka splnenie podmienok podľa § 50 ods. 6 písm. d), e), g), h), je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť identifikačné údaje prijímateľa v rozsahu podľa odseku 6 písm. d), názov banky alebo pobočky zahraničnej banky, v ktorej prijímateľ zriadený účet a číslo tohto účtu komore na účely jeho zápisu do zoznamu prijímateľov na nasledujúci rok.“.
Doterajšie odseky 6 až 8 sa označujú ako odseky 8 až 10.
Ide o legislatívno-technickú úpravu na základe stanoviska legislatívneho odboru NR SR v nadväznosti na posunutie účinnosti asignácie dane zamestnancami prostredníctvom zamestnávateľa od 1. januára 2018. Zámerom pôvodného návrhu zákona bolo s účinnosťou od 1. januára 2016 upraviť postup asignácie dane, podľa ktorého mal zamestnanec žiadať o poukázanie sumy podielu zaplatenej dane cez svojho zamestnávateľa. Navrhovanou úpravou sa ustanovuje obsah vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane pri poukázaní podielu zaplatenej dane v období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017.
8
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I v doterajšom bode 85 v § 52zg ods. 8 sa slová „5 a § 37 ods. 1 písm. c)“ nahrádzajú slovami „5, § 37 ods. 1 písm. c) a § 46b ods. 7 písm. e)“.
Ustanovenie sa spresňuje v nadväznosti na oslobodenie pozemkového spoločenstva od platenia daňovej licencie a oslobodenie daňovníka, ktorý podá návrh na zrušenie spoločnosti bez likvidácie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I v doterajšom bode 85 sa § 52zg dopĺňa odsekmi 9 až 11, ktoré znejú:
„(9) Ustanovenie § 46b ods. 7 písm. f) v znení účinnom od 1. januára 2016 sa prvýkrát použije pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2015. Daňovník, ktorý podal návrh na zrušenie bez likvidácie136bf) v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, rovnako neplatí daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie roka 2015, za ktoré podáva daňové priznanie po 31. decembri 2015.
(10) Ustanovenie § 5 ods. 7 písm. m) v znení účinnom od 1. januára 2016 sa použije prvýkrát na sociálnu výpomoc poskytnutú zamestnancovi po 31. decembri 2015.
(11) Ustanovenia § 43 ods. 17 a § 46 v znení účinnom od 1. januára 2016 sa prvýkrát použijú pri nepeňažných plneniach, ktoré boli poskytnuté držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti po 31. decembri 2015.“.
Ustanovenie odseku 9 sa spresňuje v nadväznosti na oslobodenie pozemkového spoločenstva od platenia daňovej licencie a oslobodenie daňovníka, ktorý podá návrh na zrušenie spoločnosti bez likvidácie. Oslobodenie od platenia daňovej licencie takéhoto pozemkového spoločenstva je možné použiť pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2015. Daňovník, ktorý podal návrh na zrušenie bez likvidácie v skorších zdaňovacích obdobiach, napríklad v roku 2013 bol povinný zaplatiť daňovú licenciu za rok 2014, avšak za zdaňovacie obdobie roka 2015 pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2015 daňovú licenciu platiť nemusí.
Podľa odseku 10 sa oslobodenie od dane sociálnej výpomoci poskytnutej zamestnávateľom zamestnancovi v zákonom ustanovených situáciách prvýkrát použije pri jej vyplatení po 31.12.2015.
V odseku 11 ide o legislatívne spresnenie v nadväznosti na zmenu v § 43 ods. 17 a § 46 zákona, podľa ktorej sa daň vyberá zrážkou z nepeňažných plnení poskytovaných držiteľom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti raz za rok (nie štvrťročne) a to do konca mesiaca nasledujúceho po skončení kalendárneho roka. Rovnako sa daň zrážkou nevyberie, ak za kalendárny rok nepresiahne 40 eur. Tieto ustanovenia účinné od 1. januára 2016 sa však použijú na nepeňažné plnenia poskytnuté po 31. decembri 2015, t.j. nebudú sa vzťahovať na plnenia poskytnuté do 31.decembra 2015, t.j. za posledný štvrťrok kalendárneho roka 2015, kde sa daň zráža do konca januára 2016.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
15.Čl. II sa dopĺňa bodom 11, ktorý znie:
„11. V sadzobníku súdnych poplatkov časti I Poplatky vyberané v občianskom súdnom konaní v položke 17 písm. a) sa slová „829,50 eura“ nahrádzajú slovami „750 eur“, slová „331,50 eura“ nahrádzajú slovami „300 eur“, slová „165,50 eura“ nahrádzajú slovami „150 eur“, slová „33 eur“ nahrádzajú slovami „30 eur“, v písmene b) sa slová „331,50 eura“ nahrádzajú slovami „330 eur“ a v písmene d) sa slová „99,50 eura“ nahrádzajú slovami „99 eur“.“.
Cieľom navrhovanej úpravy je zníženie poplatku pri návrhoch na prvý zápis vo veciach obchodného registra pre všetky právne formy. Táto zmena umožní zníženie administratívnych nákladov, čím sa podporí zakladanie nových podnikov. Zníženie poplatkov sa automaticky dotkne aj elektronicky podaných návrhov, keďže výška poplatku sa taktiež primerane znižuje. Ostatné položky sa vhodne zaokrúhľujú, aby úhrada poplatku bola praktickejšia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. III v doterajšom bode 10 § 12 ods. 2 sa slovo „platcu“ nahrádza slovom „platiteľa“.
Návrh úpravy vyplýva zo znenia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (parlamentná tlač 1578).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. III za doterajší bod 15 sa vkladá nový bod 16, ktorý znie:
„16. V sadzobníku správnych poplatkov časti I. Všeobecná správa sa položka 2 dopĺňa písmenom n), ktoré znie:
„n) Vyhotovenie fotokópie listiny, ktorá je súčasťou podania na začatie konania na správnom orgáne podľa osobitných predpisov8c) za každé aj začaté dve strany ................. 0,50 eura.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8c znie:
8c) Napríklad zákon č.455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Cieľom úpravy je poskytnutie komfortu poplatníka na príslušnom správnom orgáne pri vybavovaní podania na začatie konania, odbúranie dodatočných zvýšených nákladov súvisiacich so zabezpečením potrebných súčastí v dostatočnom množstve pre zdarné vybavenie podania. Súčasne ide aj o poskytnutie benefitu formou úspory času súvisiaceho s doložením 100 % podkladov na následne bezproblémové konanie zo strany správneho orgánu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10
18.V čl. III za doterajší bod 16 sa vkladá nový bod 17, ktorý znie:
„17. V sadzobníku správnych poplatkov časti I. Všeobecná správa položke 2 časti Poznámky prvom bode sa slová „písmena a)“ nahrádzajú slovami „písmen a) a n)“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Cieľom úpravy je poskytnutie komfortu poplatníka na príslušnom správnom orgáne pri vybavovaní podania na začatie konania, odbúranie dodatočných zvýšených nákladov súvisiacich so zabezpečením potrebných súčastí v dostatočnom množstve pre zdarné vybavenie podania. Súčasne ide aj o poskytnutie benefitu formou úspory času súvisiaceho s doložením 100 % podkladov na následne bezproblémové konanie zo strany správneho orgánu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. III 17. bode sa slová „prvom bode“ nahrádzajú slovami „druhom bode“.
Ide o spresnenie normatívneho textu s ohľadom na úpravu obsiahnutú v 15. bode.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. III sa za bod 17 vkladá nový bod 18, ktorý znie:
„18. V poznámke pod čiarou k odkazu 10f) sa citácia „§ 11c ods. 9“ nahrádza citáciou „§11c ods. 12“.
Ďalšie body sa následne prečíslujú.
V sadzobníku správnych poplatkov v časti I. VŠEOBECNÁ SPRÁVA v položke 5a je potrebné v nadväznosti na prijatie zákona č. 129/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony nahradiť nesprávnu citáciu v poznámke pod čiarou k odkazu 10f).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. III 31. bode sa za úvodnú vetu vkladá slovo „Poznámka“.
Navrhuje sa doplniť nadpis obdobne ako v ostatných ustanoveniach platného zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11
22.V čl. VI sa na konci pripája tento text:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
23a) § 3 zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov.“.“.
Ide o doplnenie poznámky pod čiarou v nadväznosti na príslušný odkaz nad slovom „trhu“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.Doterajší článok VIII sa vypúšťa.
Doterajší článok IX sa primerane prečísluje.
Ide o legislatívno-technickú úpravu na základe stanoviska legislatívneho odboru NR SR v nadväznosti na posunutie účinnosti asignácie dane zamestnancami prostredníctvom zamestnávateľa od 1. januára 2018.
Navrhované doplnenie nových bodov a vypustenie bodov sa primerane premietne v článku IX o účinnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. IX sa slová „1 83 a 85 87 čl. VII,“ nahrádzajú slovami 1 83 a 85 88 a čl. II až VII,“.
Ide o spresnenie normatívneho textu v tom zmysle, aby bolo zrejmé, ktoré čl. a ustanovenia nadobúdajú účinnosť 31. decembra 2015 a ktoré 1. januára 2016.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Účinnosť bodov 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 a 23 sa navrhuje 1. januára 2016, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 24 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
12
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1581a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 468 zo 16. septembra 2015. Výbor určil poslanca Ladislava Kamenického za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 16. septembra 2015
Daniel D u c h o ň, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet