1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1111/2015
1569a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1831 z 23. júna 2015 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 452 zo dňa 3. septembra 2015)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 636 zo dňa 8. septembra 2015)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti (uzn. č. 468 zo dňa 10. septembra 2015)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. K čl. I v doterajšom bode 30 v § 68d ods. 1 písm. a) a ods. 11 písm. a) sa slová „75 000 eur“ nahrádzajú slovami „100 000 eur“.
Navrhovaným zvýšením výšky obratu sa umožňuje využiť osobitný režim uplatňovania DPH na základe platieb platiteľom dane s ročným obratom do 100 tis. eur. Túto obratovú podmienku spĺňa 136 tis. platiteľov dane, čo je takmer 68 % zo všetkých platiteľov DPH a ide o 11 tis. platiteľov DPH viac ako pri doterajšej obratovej podmienke 75 tis. eur.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. K čl. I 30. bodu (§ 68d ods. 2)
V čl. I 30. bode § 68d ods. 2 prvej vete sa za slová „osobitnú úpravu“ vkladajú slová „podľa odsekov 3 až 13“.
Ide o formulačné spresnenie navrhovaného znenia § 68d ods. 2 v súlade so zaužívanou legislatívnou technikou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. K čl. I 30. bodu (§ 68d ods. 8)
V čl. I § 68d ods. 8 sa slová „po zdaňovacom období“ nahrádzajú slovami „po skončení zdaňovacieho obdobia“.
Ide o rešpektovanie pojmoslovia platného znenia zákona.
3
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. K čl. I 30. bodu (§ 68d ods. 11)
V čl. I 30. bode § 68d ods. 11 písm. e) sa na konci pripája čiarka a slová „v ktorom sa skončí konanie o dedičstve“.
Podľa platného znenia § 83 ods. 2 na ktoré sa v navrhovanom znení § 68d ods. 11 odkazuje v čase od úmrtia poručiteľa do skončenia konania o dedičstve sa osoba pokračujúca v živnosti považuje za platiteľa. Pritom posledným zdaňovacím obdobím osoby pokračujúcej v živnosti je zdaňovacie obdobie, v ktorom sa skončí konanie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. K čl. I v doterajšom bode 30 v § 68d sa odsek 11 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) nastane skutočnosť na zmenu registrácie pre daň podľa § 6a ods. 2, a to dňom, ktorý predchádza dňu, keď táto skutočnosť nastala.“.
Navrhuje sa, aby dôvodom na povinné skončenie uplatňovania osobitného režimu úhrady DPH na základe platieb bola aj skutočnosť, že u zahraničného podnikateľa dôjde k zmene registrácie za platiteľa dane z dôvodu, že nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo iné stále miesto podnikania, avšak naďalej ostáva registrovaný ako platiteľ dane.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. K čl. I za doterajší bod 31 sa vkladajú nové body 32 a 33, ktoré znejú:
„32. V § 69 sa odsek 12 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) dodanie stavebných prác vrátane dodania stavby alebo jej časti podľa § 8 ods. 1 písm. b), ktoré patria do sekcie F osobitného predpisu,28db) a dodanie tovaru s inštaláciou alebo montážou, ak inštalácia alebo montáž patrí do sekcie F osobitného predpisu.28db)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 28db znie:
28db) Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1209/2014 z 29. októbra 2014, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93.“.
33. § 69 sa dopĺňa odsekom 16, ktorý znie:
„(16) Platiteľ, ktorý vykonáva aj činnosti, ktoré nie predmetom dane podľa § 2 ods. 1 písm. a) alebo písm. b), sa považuje za príjemcu plnení v postavení platiteľa pre všetky plnenia podľa odseku 12 písm. a), c) až e) a j), ktoré sú dodané iným platiteľom.“.“.
Doterajšie body 32 až 38 sa primerane prečíslujú.
Na základe čl. 199 ods. 1 písm. a) smernice Rady 2006/112/ES
4
o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení sa navrhuje zavedenie tzv. tuzemského prenesenia daňovej povinnosti pri poskytnutí stavebných prác platiteľom dane inému platiteľovi dane. Znamená to, že poskytovateľ stavebných prác, platiteľ dane, bude fakturovať svoje dodávky bez DPH, a príjemca stavebných prác, platiteľ dane, prizná daň a súčasne si uplatní odpočítanie dane (ak spĺňa podmienky na odpočítanie dane). Režim prenosu daňovej povinnosti sa bude týkať dodania stavebných prác, ale aj dodania stavby alebo časti stavby na základe zmluvy o dielo alebo obdobnej zmluvy a taktiež sa bude vzťahovať na dodania tovaru, ktoré dodané dodávateľom spolu s montážou alebo inštaláciou, ak táto montáž alebo inštalácia patrí do sekcie F klasifikácie produktov, na ktorú zákon odkazuje v poznámke pod čiarou. Zavedenie tuzemského samozdanenia stavebných prác za cieľ riešiť nepriaznivú ekonomickú situáciu týkajúcu sa platobnej neschopnosti odberateľov a súčasne eliminovať daňové podvody v sektore stavebníctva. Navrhované opatrenie bude mať negatívny vplyv na hotovostný výnos štátneho rozpočtu v roku zavedenia tejto úpravy vo výške 30 mil. eur.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. K čl. I za doterajší bod 33 sa vkladá nový bod 34, ktorý znie:
„34. V § 78a ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Ak za dané zdaňovacie obdobie je celková suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr 3 000 eur a viac, je platiteľ povinný uviesť osobitne celkovú sumu základov dane, celkovú sumu dane a celkovú sumu odpočítanej dane v členení podľa jednotlivých dodávateľov tovarov a služieb s uvedením ich identifikačného čísla pre daň.“.“.
Doterajšie body 34 až 38 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa na základe doterajších praktických poznatkov o zvýšení rizika odpočítania DPH zo zjednodušených faktúr (napríklad doklad z elektronickej registračnej pokladnice), aby platitelia DPH v kontrolnom výkaze uvádzali aj údaje o dodávateľoch (identifikačné číslo pre DPH) tovarov a služieb. Navrhuje sa, aby tieto údaje uvádzali platitelia dane za to zdaňovacie obdobie, v ktorom si uplatňujú odpočítanie dane zo zjednodušených faktúr vo výške 3 000 eur a viac.
Účinnosť nových bodov 32 a 33 sa navrhuje od 1. januára 2016 a účinnosť nového bodu 34 sa navrhuje od 1. apríla 2016, čo sa premietne do čl. II (účinnosť vládneho návrhu zákona).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. K čl. I 38. bodu (§ 85kd ods. 3)
V čl. I 38. bode § 85kd ods. 3 sa za slová „zdaňovacie obdobie“ vkladá čiarka a slová „ktorým je“.
Ide o formulačné spresnenie navrhovaného znenia v súlade so zaužívanou legislatívnou technikou (§ 85kd ods. 2).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 8 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1569a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 465 zo 16. septembra 2015. Výbor určil poslanca Ladislava Kamenického za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 16. septembra 2015
Daniel D u c h o ň, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet