NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-1088/2015
1579a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1579) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1579) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1875 z 30. júna 2015 pridelila vládny návrh zákona o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1579) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 642 z 8. septembra 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 243 z 2. júla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, § 2 ods. 4 sa vypúšťa slovo „platné“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; keďže v odseku 5 zapisované údaje vymedzené ako „údaje zodpovedajúce skutočnosti“, možno považovať špecifikáciu údajov slovom „platné“ za nadbytočnú/zmätočnú, najmä ak v tejto súvislosti nie je určený žiaden časový horizont/moment.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I, § 3 ods. 1 písm. a) sa pred slovo „názov“ vkladajú slová „obchodné meno alebo“.
3
Ide o legislatívno-technickú úpravu; keďže zapisované údaje sa dotýkajú právnickej osoby, ktorá môže byť tak podnikateľom, ako aj nepodnikateľom, dopĺňa sa aj údaj o „obchodnom mene“ podnikateľa tak, ako napr. v § 3 ods. 1 písm. d) prvom bode alebo v odseku 4 písm. d) druhom bode návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I, § 3 ods. 1 písm. g) sa slová „a prokuristom“ nahrádzajú slovami „alebo prokuristom,“ a slová „alebo jeho členom a spôsob, akým koná v ich mene“ sa nahrádzajú slovami „alebo členom štatutárneho orgánu a spôsob, akým koná v mene právnickej osoby“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje v záujme jeho zrozumiteľnosti a jednoznačnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I, § 3 ods. 2 5 úvodných vetách sa slová „zapisujú tieto údaje“ presúvajú na koniec úvodných viet.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; znenie úvodných viet v dotknutých odsekoch sa zjednocuje.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I, § 3 ods. 2 písm. m), ods. 3 písm. k), ods. 4 písm. m) a ods. 5 písm. j) sa pred slová „povinnej osoby“ vkladá slovo „označenie“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa upravuje s ohľadom na znenie § 3 ods. 1 písm. p) – povinná osoba, ktorá poskytla údaje sa „označuje“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.V čl. I, § 3 ods. 4 písm. e) sa slová „spôsob, akým konajú v ich mene“ nahrádzajú slovami „spôsob, akým koná v mene podniku zahraničnej osoby alebo organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje v záujme jeho zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I, § 3 ods. 7 písm. c) sa slová meno, priezvisko, adresa pobytu, dátum narodenia a rodné číslo fyzickej osoby alebo obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, ak je pridelené, nahrádzajú slovami mene, priezvisku, adrese pobytu, dátume narodenia a rodnom čísle fyzickej osoby alebo obchodnom mene, sídle a identifikačnom čísle právnickej osoby, ak bolo pridelené,“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje do náležitého gramatického tvaru s ohľadom na úvodnú vetu a zároveň sa zjednocuje z hľadiska časového vyjadrenia pridelenia identifikačného čísla (napr. § 3 ods. 1 písm. d) druhý bod, § 9 ods. 4 alebo § 10 ods. 6 návrhu zákona).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I, § 3 ods. 7 písm. d) sa slová „meno, priezvisko, značka správcu a adresa“ nahrádzajú slovami „mene, priezvisku, značke správcu a adrese“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje do náležitého gramatického tvaru s ohľadom na úvodnú vetu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I, § 3 ods. 7 písm. e) sa slová meno, priezvisko, adresa pobytu, dátum narodenia a rodné číslo fyzickej osoby alebo obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, ak je pridelené“ nahrádzajú slovami mene, priezvisku, adrese pobytu, dátume narodenia a rodnom čísle fyzickej osoby alebo obchodnom mene, sídle a identifikačnom
5
čísle právnickej osoby, ak bolo pridelené“ a slovo „zástupca“ sa nahrádza slovom „zástupcovi“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje do náležitého gramatického tvaru a zároveň sa zjednocuje z hľadiska časového vyjadrenia pridelenia identifikačného čísla (napr. § 3 ods. 1 písm. d) druhý bod, § 9 ods. 4 alebo § 10 ods. 6 návrhu zákona)
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
.
10.V čl. I, § 4 ods. 1 sa v úvodnej vete slová „alebo nie je zriadená orgánom verejnej moci“ nahrádzajú slovami „ani orgánom verejnej moci“ a slová „sú štatistickému úradu povinné poskytovať zapisované údaje orgány verejnej moci, ktoré“ sa nahrádzajú slovami „je štatistickému úradu povinný poskytovať zapisované údaje orgán verejnej moci, ktorý“, v písmene a) sa slová „vedú evidencie právnických osôb, do ktorých“ nahrádzajú slovami „vedie evidenciu právnických osôb, do ktorej“ a v písmene b) sa slová „konajú vo veci registrácie právnickej osoby alebo vedú“ nahrádzajú slovami „koná vo veci registrácie právnickej osoby alebo vedie“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje s ohľadom na legislatívne pravidlá tvorby zákonov, podľa ktorých sa v právnom jazyku preferuje oznamovací spôsob, prítomný čas a jednotné číslo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I, § 4 ods. 2 písm. b) sa slová „alebo ods. 3“ nahrádzajú slovami „alebo ods. 4“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; v ustanovení sa upravuje odkaz na náležitý odsek príslušného ustanovenia (§ 10 ods. 4).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
12.V čl. I, § 4 ods. 5 sa v úvodnej vete slová „sú štatistickému úradu povinné poskytovať zapisované údaje orgány verejnej moci, ktoré“ nahrádzajú slovami „je štatistickému úradu povinný poskytovať zapisované údaje orgán verejnej moci, ktorý“, v písmene a) sa slová „vedú evidencie fyzických osôb podnikateľov, zápis do ktorých“ nahrádzajú slovami „vedie evidenciu fyzických osôb podnikateľov, zápis do ktorej“ a na konci sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou, v písmene b) sa slovo „konajú“ nahrádza slovom „koná“ a na konci sa vypúšťa čiarka a pripája sa slovo „alebo“ a v písmene c) sa slovo „vydávajú“ nahrádza slovom „vydáva“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje s ohľadom na legislatívne pravidlá tvorby zákonov, podľa ktorých sa v právnom jazyku preferuje oznamovací spôsob, prítomný čas, jednotné číslo a terminologická jednota, a tiež sa uplatňuje pravidlo, že pri viacerých možnostiach sa spojka kladie až medzi posledné dve možnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I, § 4 ods. 7 sa slová „sú štatistickému úradu povinné“ nahrádzajú slovami je štatistickému úradu povinný“, slovo „orgány“ sa nahrádza slovom „orgán“, slová „ktoré vedú evidencie, do ktorých“ sa nahrádzajú slovami „ktorý vedie evidenciu, do ktorej“ a slová „a zapísaná organizačná zložka zapisujú“ sa nahrádzajú slovami „alebo zapísaná organizačná zložka zapisuje“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje s ohľadom na legislatívne pravidlá tvorby zákonov, podľa ktorých sa v právnom jazyku preferuje oznamovací spôsob, prítomný čas a jednotné číslo a zároveň sa upravuje aj výpočet subjektov - zjednocuje sa na alternatívny (podľa úvodnej časti ustanovenia).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I, § 5 ods. 2 prvej vete sa slová „Povinné osoby poskytujú“ nahrádzajú slovami „Povinná osoba poskytuje“ a slovo „evidujú“ sa nahrádza slovom „eviduje“.
7
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje s ohľadom na legislatívne pravidlá tvorby zákonov, podľa ktorých sa v právnom jazyku preferuje oznamovací spôsob, prítomný čas a jednotné číslo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. I, § 5 ods. 3 prvej vete sa slová alebo zmene a bezodkladne po výmaze je povinná poskytnúť informáciu o výmaze týchto údajov“ nahrádzajú slovami alebo po ich zmene a informáciu o výmaze údajov je povinná poskytnúť bezodkladne po ich výmaze“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa upravuje z hľadiska zrozumiteľnosti a jednoznačnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. I, § 5 ods. 4 druhej vete sa slová „zmenu údajov a ich výmaz“ nahrádzajú slovami „zmenu údajov alebo výmaz údajov“ a slová „za následok ich výmaz“ sa nahrádzajú slovami „za následok výmaz týchto údajov“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenia sa terminologicky spresňujú/zjednocujú v rámci § 5.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. I, § 5 ods. 5 prvej vete sa za slová „identifikačného čísla“ vkladá čiarka a v druhej vete sa slová „zmenu údajov a ich výmaz“ nahrádzajú slovami „zmenu údajov alebo výmaz údajov“ a slová „za následok ich výmaz“ sa nahrádzajú slovami „za následok výmaz týchto údajov“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenia sa terminologicky spresňujú/zjednocujú v rámci § 5.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
18. V čl. I, § 5 ods. 6 sa slová „osoba vykonať“ nahrádzajú slovami „osoba, vykonať“ a slová „zmenu údajov a ich výmaz“ sa nahrádzajú slovami „zmenu údajov alebo výmaz údajov“, slová „za následok ich výmaz“ sa nahrádzajú slovami „za následok výmaz týchto údajov“ a slová „sú povinní“ sa nahrádzajú slovom „musí“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje/zjednocuje v rámci § 5 a zároveň sa upravuje aj gramaticky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. I, § 5 ods. 7 sa slová „a ich výmaz“ nahrádzajú slovami „alebo výmaz údajov“ a slová „ktoré majú za následok ich výmaz“ sa nahrádzajú slovami ktorá za následok výmaz týchto údajov“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje/zjednocuje v rámci § 5 a zároveň sa upravuje aj gramaticky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. I, § 5 ods. 9 sa slová „údajov, ktoré“ nahrádzajú slovami „údajov, v akých“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa gramaticky upravuje (väzba na hodnoty údajov).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. I, § 6 ods. 1 sa slová „za takýto súlad hodnôt“ nahrádzajú slovami „za súlad týchto hodnôt“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje s ohľadom na svoj obsah – „súlad“ sa viaže k „hodnotám údajov“ (hodnoty poskytnutých údajov a hodnoty zapísaných údajov).
9
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.V čl. I, § 6 ods. 2 sa slová vo vzájomnej súčinnosti povinní“ nahrádzajú slovami „musia vo vzájomnej súčinnosti“ a slová „odsekov 1 a 2“ sa nahrádzajú slovami „odseku 1“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; v ustanovení sa upravuje odkaz (odkazovať v odseku 2 na „odsek 2“ nemá opodstatnenie), ako aj gramatika (ženský/ mužský rod povinných subjektov).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. I, § 7 ods. 1 sa slová „ak im bol“ nahrádzajú slovami „ktorým bol“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje v kontexte svojho obsahu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. I, § 7 ods. 5 sa slová „v rozsahu, v ktorom“ nahrádzajú slovami „v rozsahu, v akom“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa spresňuje v záujme terminologickej presnosti a jednoty ( § 5 ods. 2).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.V čl. I, § 8 ods. 3 sa slová „ich zmeny a výmazu“ nahrádzajú slovami „zmeny údajov alebo výmazu údajov“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje v kontexte § 5 ods. 2, na ktorý sa v ustanovení odkazuje.
10
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.V čl. I, § 9 ods. 2 písm. a) sa pred slovo „fyzickej“ vkladá slovo „každej“ a v písmene b) sa slová „závodu, podniku“ nahrádzajú slovami „závodu, každému podniku“ a pred slovo „organizačnej“ sa vkladá slovo „každej“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa spresňuje v záujme terminologickej presnosti a jednoty.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.V čl. I, § 9 ods. 6 sa slová „platí aj ak ide“ nahrádzajú slovami „platí aj vtedy, ak ide“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa spresňuje z hľadiska zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.V čl. I, § 9 ods. 7 sa slová „bezodkladne, ako“ nahrádzajú slovami „bezodkladne po tom, ako“ .
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa upravuje z hľadiska zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.V čl. I, § 10 ods. 1 sa vypúšťajú slová „alebo odseku 4“, za slovom „vedie“ sa vypúšťa slovo „ich“, za slovami „evidenciu alebo ktorá“ sa vypúšťajú slová „vo vzťahu k nim“, slová „vykonáva konanie“ sa nahrádzajú slovom „koná“, za slovami „v tomto konaní“ sa vkladá čiarka a na konci sa vypúšťajú slová „pre ne“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa upravuje z hľadiska jednoznačnosti a zrozumiteľnosti (nadbytočné slová sa vypúšťajú).
11
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
30.V čl. I, § 10 ods. 7 znie:
„(7) Povinná osoba zapíše pridelené identifikačné číslo spôsobom ustanoveným osobitným predpisom do evidencie a použije ho v konaní podľa § 4 ods. 1 písm. b) alebo ods. 5 písm. b), alebo ho oznámi tomu, komu bolo pridelené.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text sa upravuje z hľadiska jednoznačnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
31.V čl. I, § 12 ods. 3 sa slová „opravách a doplneniach“ nahrádzajú slovami „opravách alebo doplneniach“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa spresňuje v kontexte svojho obsahu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
32.V čl. VIII sa vypúšťa bod 3.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; keďže aktuálne znenie § 33 obsahuje identický odsek 2, ktorý bol do zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach doplnený poslednou novelou č. 131/2015 Z. z. (čl. IV), ktorá nadobudla účinnosť 20. júla 2015, navrhujeme predmetný bod z návrhu zákona vypustiť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
33.V čl. X sa slová 1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
12
S ohľadom na priebeh legislatívneho procesu, v záujme zachovania primeranej legisvakancie a dodržania ústavných lehôt sa navrhuje upraviť termín účinnosti zákona na 1. november 2015.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 až 33 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1579) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1579a) bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 248 zo 16. septembra 2015. Výbor určil poslanca Dušana BUBLAVÉHO za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1.predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky,
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu 83 ods. 4, a § 86
13
zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov). Zároveň po skončení druhého čítania, pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Igor C H O M A, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu
a regionálny rozvoj
V Bratislave 16. septembra 2015