NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1149/2014
1049a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) - druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1851 z 26. júna 2015 pridelila vládny návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rad Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 645 z 8. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 185 z 8. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 205 z 10. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
1.V čl. I § 4 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti5)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5 znie:
5)§ 3 písm. b) a c) zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu, že od 1. januára 2015 nadobudol účinnosť zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa ustanovuje, že profesionálny vojak nesmie byť diskriminovaný ani z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. V súvislosti s vložením nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava odkazov (prečíslovanie odkazov).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I § 6 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Služobný úrad a minister v mene štátu rozhodujú vo veciach týkajúcich sa služobného pomeru profesionálneho vojaka, ktorý je oznamovateľom kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,5) a v právnych vzťahoch s ním súvisiacich, ak nastane dôvod skončenia štátnej služby prepustením zo služobného pomeru podľa § 83 ods. 1 písm. a), c), d), f) tretieho bodu, g) a k), ods. 2 písm. h) a i) a ods. 5 písm. b) g) iba s predchádzajúcim súhlasom príslušného orgánu podľa osobitného predpisu.6)“.
Doterajší odsek 4 sa primerane prečísluje.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
6)§ 7 zákona č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby pri taxatívne uvedených dôvodoch skončenia služobného pomeru prepustením profesionálneho vojaka, ktorý je oznamovateľom kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti, mohol služobný úrad a minister obrany rozhodnúť iba s predchádzajúcim súhlasom inšpektorátu práce. Táto zmena sa navrhuje z dôvodu, že od 1. januára 2015 nadobudol účinnosť zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súvislosti s vložením nového odseku a nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení a odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I § 16 ods. 8 písm. a) dvanástom bode sa za slovo „vojenskú“ vkladá slovo „hodnosť“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I § 25 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
(7) Služobný úrad môže v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov, ktoré by inak bol profesionálny vojak povinný uhradiť podľa dohody uzatvorenej podľa odsekov 3 a 4. Dôvod zníženia výšky nákladov uvedie služobný úrad v personálnom rozkaze o skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru.“.
Umožňuje sa služobnému úradu v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov vynaložených na naturálne a finančné zabezpečenie základného výcviku, na naturálne a finančné zabezpečenie odborného výcviku jednotlivca alebo dôstojníckeho kurzu pre absolventov vysokých škôl, ktoré by inak musel občan uhradiť, ak sa jeho služobný pomer skončí počas prípravnej štátnej služby v taxatívne uvedených dôvodoch. Rovnako sa umožňuje služobnému úradu znížiť výšku nákladov vynaložených na zabezpečenie vysokoškolského štúdia a vojenského programu, ktoré by musel profesionálny vojak uhradiť, ak sa jeho
služobný pomer skončí počas prípravnej štátnej služby z taxatívne uvedených dôvodov a ak by sa profesionálnemu vojakovi uhradením celkových nákladov zhoršila sociálna situácia.
V súvislosti s vložením nových odsekov sa vykoná legislatívnotechnická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona.
Doterajší odsek 7 sa primerane prečísluje.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I § 26 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Služobný úrad môže v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov, ktoré by inak bol profesionálny vojak povinný uhradiť podľa dohody uzatvorenej podľa odseku 2. Dôvod zníženia výšky nákladov uvedie služobný úrad v personálnom rozkaze o skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru.“.
Doterajší odsek 4 sa primerane prečísluje.
Umožňuje sa služobnému úradu v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov vynaložených na naturálne a finančné zabezpečenie základného výcviku, na naturálne a finančné zabezpečenie odborného výcviku jednotlivca alebo dôstojníckeho kurzu pre absolventov vysokých škôl, ktoré by inak musel občan uhradiť, ak sa jeho služobný pomer skončí počas prípravnej štátnej služby v taxatívne uvedených dôvodoch. Rovnako sa umožňuje služobnému úradu znížiť výšku nákladov vynaložených na zabezpečenie vysokoškolského štúdia a vojenského programu, ktoré by musel profesionálny vojak uhradiť, ak sa jeho
služobný pomer skončí počas prípravnej štátnej služby z taxatívne uvedených dôvodov a ak by sa profesionálnemu vojakovi uhradením celkových nákladov zhoršila sociálna situácia.
V súvislosti s vložením nových odsekov sa vykoná legislatívnotechnická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I § 29 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Do stálej štátnej služby môže služobný úrad vymenovať profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, ak požiadal o vymenovanie do stálej štátnej služby. Profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, predkladá žiadosť služobnému úradu v lehote podľa odseku 2. Ak nie je možné lehotu podľa odseku 2 dodržať, profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, predkladá žiadosť služobnému úradu do 10 dní odo dňa jeho nástupu na výkon štátnej služby po právoplatnom zrušení personálneho rozkazu alebo odo
dňa jeho zaradenia do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa § 73 ods. 3 písm. a) alebo písm. b). Služobný úrad rozhodne o žiadosti bezodkladne.
Doterajšie odseky 4 až 9 sa primerane prečíslujú.
Ustanovuje sa služobnému úradu možnosť vymenovať do stálej štátnej služby aj profesionálneho vojaka, ktorému súd personálny rozkaz o prepustení zrušil, aj po dosiahnutí maximálnej doby štátnej služby alebo v lehote kratšej ako 9 mesiacov pred dosiahnutím maximálnej doby štátnej služby. Súčasne sa ustanovuje lehota dokedy musí takýto profesionálny vojak požiadať o vymenovanie do stálej štátnej služby. V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení a vnútorných odkazov v ďalšom texte návrhu zákona (napr. v odsekoch 7 a 8 – po prečíslovaní odseky 8 a 9, § 31).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I § 31 ods. 2 sa za slovo „predpisu38)“ vkladá čiarka a slová „doba neospravedlnenej neprítomnosti v štátnej službe“.
Ustanovuje sa, že doba neospravedlnenej neprítomnosti profesionálneho vojaka v štátnej službe sa nebude započítavať do času trvania štátnej služby vykonávanej v služobnom pomere.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I § 32 ods. 2 a 3 sa za slová „do ktorej bol“ vkladajú slová „alebo má byť“.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné ustanoviť možnosť pre služobný úrad a
ministra povoliť výnimku na zotrvanie takéhoto profesionálneho vojaka v služobnom pomere.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I § 35 ods. 1 a 3 sa slovo „stredoškolského“ nahrádza slovom „stredného“.
Legislatívno-technická úprava, zosúladenie pojmu s § 16 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I § 36 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa primerane prečíslujú.
Ustanovenie odseku 2 sa navrhuje vypustiť z dôvodu nadbytočnosti a v tejto súvislosti sa súčasne vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I § 37 ods. 6 sa za slová podmienky uznávania požiadaviek na vojenskú hodnosť a “ vkladá slovo „odborných“.
Ide o spresnenie normatívneho textu v súlade s § 33 ods. 2 tohto návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I § 38 odsek 2 znie:
„(2) Profesionálny vojak, ktorý bol vyslaný na špecializačné štúdium alebo do certifikačnej prípravy a ktorého služobný pomer sa skončí pred uplynutím trojnásobku dĺžky trvania špecializačného štúdia od jeho skončenia alebo certifikačnej prípravy od jej skončenia, je povinný uhradiť služobnému úradu náklady spojené s jeho účasťou na špecializačnom štúdiu alebo certifikačnej príprave alebo ich pomernú časť. Tieto náklady je profesionálny vojak povinný uhradiť aj vtedy, ak špecializačné štúdium alebo certifikačnú prípravu neskončil.“.
Ustanovuje sa povinnosť profesionálnemu vojakovi uhradiť náklady, ktoré vznikli služobnému úradu v spojení s účasťou profesionálneho vojaka na špecializačnom štúdiu, certifikačnej príprave alebo v kurze, ak nezotrvá určenú dobu v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe. Pri špecializačnom štúdiu a certifikačnej príprave je doba ustanovená na trojnásobok dĺžky špecializačného štúdia alebo certifikačnej prípravy. Pri kurzoch, vzhľadom na to, že tieto môžu mať rôznu dĺžku, napríklad iba niekoľko dní, ale ich suma je príliš vysoká, sa ustanovuje, že doba určená na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo stálej štátnej službe nesmie presiahnuť päť rokov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I § 38 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Profesionálny vojak, ktorý bol vyslaný do kurzu podľa § 37 ods. 1 3 a ktorého služobný pomer sa skončí pred uplynutím doby určenej na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe, je povinný uhradiť služobnému úradu náklady, spojené s jeho účasťou v kurze alebo ich pomernú časť. Tieto náklady
je profesionálny vojak povinný uhradiť aj vtedy, ak kurz neskončil. Doba určená na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe nesmie byť dlhšia ako päť rokov.“.
Doterajšie odseky 3 až 6 sa primerane prečíslujú.
Ustanovuje sa povinnosť profesionálnemu vojakovi uhradiť náklady, ktoré vznikli služobnému úradu v spojení s účasťou profesionálneho vojaka na kurze, ak nezotrvá určenú dobu v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe. Pri kurzoch, vzhľadom na to, že tieto môžu mať rôznu dĺžku, napríklad iba niekoľko dní, ale ich suma je príliš vysoká, sa ustanovuje, že doba určená na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo stálej štátnej službe nesmie presiahnuť päť rokov.
V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívnotechnická úprava ustanovení a vnútorných odkazov v ďalšom texte návrhu zákona (napr. odseky 4 6, § 227 ods. 7).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I § 38 ods. 4 sa v predvetí vypúšťajú slová „spojených so štúdiom“ a v písmene b) sa za slovo „výdavkov“ vkladajú slová „v súvislosti s vyslaním profesionálneho vojaka“.
Legislatívnotechnická úprava, precizovanie textu v odseku 4 (po prečíslovaní v odseku 5).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I § 38 odsek 5 znie:
„(5) Do nákladov podľa odsekov 2 a 3 sa započítavajú náklady, ktoré vznikli služobnému úradu
a)poskytovaním náhrady výdavkov v súvislosti s vyslaním profesionálneho vojaka na špecializačné štúdium, certifikačnú prípravu alebo do kurzu podľa § 37 ods. 1 až 3 na území Slovenskej republiky alebo mimo územia Slovenskej republiky,
b)úhradou poplatkov spojených s účasťou profesionálneho vojaka na špecializačnom štúdiu, certifikačnej príprave alebo v kurze podľa § 37 ods. 1 3.“.
Precizuje sa text odseku 5 (po prečíslovaní odsek 6) tak, aby z neho jednoznačne vyplývalo, že do nákladov spojených s účasťou na špecializačnom štúdiu, certifikačnej príprave alebo v kurze sa započítavajú aj poplatky spojené s účasťou profesionálneho vojaka na tomto vzdelávaní. V navrhovanom normatívnom texte odseku 5 (po prečíslovaní odsek 6) je zohľadnený návrh – doplnenie § 38 o nový odsek 3.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I § 38 sa dopĺňajú odseky 7 a 8, ktoré znejú:
„(7) Služobný úrad môže v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov, ktoré by inak bol profesionálny vojak povinný uhradiť podľa odsekov 1 3. Dôvod zníženia výšky nákladov uvedie služobný úrad v personálnom rozkaze o skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru.
(8) Dobu na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe podľa odseku 3 v závislosti od nákladov spojených s účasťou v kurze podľa § 37 ods. 1 až 3 ustanoví služobný predpis.“.
V novonavrhnutých odsekoch 7 a 8 (po prečíslovaní odseky 8 a 9) sa umožňuje služobnému úradu v odôvodnených prípadoch, v ktorých by mohlo dôjsť k zhoršeniu sociálnej situácie profesionálneho vojaka, na žiadosť profesionálneho vojaka znížiť výšku nákladov, ktoré by inak musel profesionálny vojak zaplatiť z dôvodu nezotrvania po určenú dobu v služobnom pomere. Súčasne sa navrhuje, aby dobu na zotrvanie v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe za účasť v kurzoch ustanovil služobný predpis. Táto doba sa bude určovať v závislosti od nákladov spojených s účasťou profesionálneho vojaka v kurze. V navrhovanom normatívnom texte je zohľadnená úprava doplnenie § 38 o nový odsek 3. V nadväznosti na to sa primerane prečíslujú aj navrhované odseky.
V súvislosti s doplnením nových odsekov sa vykoná legislatívnotechnická úprava vnútorných odkazov a ustanovení v ďalšom texte návrhu zákona (napr. § 227 ods. 7).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I § 46 sa za slová „palubný inžinier“ vkladajú slová „a palubný technik“.
Navrhuje sa doplniť názov špecializácie vojenskej odbornosti z dôvodu zosúladenia s ustanovením § 159 ods. 2 návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I § 50 ods. 4 sa slová „§ 65 ods. 2“ nahrádzajú slovami „§ 65 ods. 1“.
Precizuje sa ustanovenie, pretože takéto priznanie vojenskej hodnosti je viazané na ustanovenie § 65 ods. 1.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. I § 58 sa slová „podľa § 57 ods. 1“ nahrádzajú slovami „podľa § 57 ods. 2“.
Ide o úpravu vnútorného odkazu s ohľadom na navrhovanú úpravu v príslušnom ustanovení.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I § 65 ods. 1 sa vypúšťajú slová „vojenská duchovná služba“ a za slová „palubný inžinier“ sa vkladajú slová „a palubný technik“.
Precizuje sa ustanovenie, pretože ustanovenie profesionálneho vojaka do funkcie vo vojenskej odbornosti vojenská duchovná služba je riešené v odseku 2 a ďalej sa navrhuje sa doplniť názov špecializácie vojenskej odbornosti z dôvodu zosúladenia s ustanovením § 159 ods. 2 návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. I § 72 odsek 3 znie:
„(3) Počas zaradenia do personálnej zálohy podľa odseku 2 služobný úrad rozhodne o
a) ustanovení profesionálneho vojaka do funkcie,
b)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby alebo po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, do funkcie, ak takýto profesionálny vojak bude vymenovaný do stálej štátnej služby,
c)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý mu bola povolená výnimka z vekovej hranice, do funkcie, ak takémuto profesionálnemu vojakovi bude povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32 ods. 2 alebo ods. 3,
d)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený a ktorý nemohol pokračovať vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením alebo nemohol byť ustanovený do inej funkcie podľa tohto zákona z dôvodu, že na výkon tejto funkcie nespĺňal predpoklady ustanovené osobitným predpisom,20) do funkcie, ak takémuto profesionálnemu vojakovi bude vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami49) alebo
e)skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 49 znie:
49) § 26 ods. 1 zákona č. 215/2004 Z. z.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, ustanovujú sa podmienky, po ktorých splnení služobný úrad rozhodne o ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, do funkcie.
V súvislosti s vložením nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V čl. I § 73 sa za odsek 2 vkladajú nové odseky 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov služobný úrad zaradí najviac na tri mesiace aj profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený
a)v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby,
b)po uplynutí maximálnej doby štátnej služby,
c)po dosiahnutí vekovej hranice, alebo
d)po uplynutí času, na ktorý mu bola povolená výnimka z vekovej hranice.
(4) Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov služobný úrad zaradí najviac na deväť mesiacov profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený a ktorý nemôže pokračovať vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením, alebo nemôže byť ustanovený do inej funkcie podľa tohto zákona z dôvodu, že na výkon tejto funkcie sa vyžaduje splnenie predpokladov ustanovených osobitným predpisom;20) ustanovenie § 83 ods. 1 písm. f) druhý bod alebo tretí bod sa uplatní po vydaní rozhodnutia podľa osobitného predpisu,50) alebo ak profesionálny vojak nedá súhlas na oprávnenie oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami a na vykonanie bezpečnostnej previerky.51)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 50 a 51 znejú:
50) § 26 ods. 2 zákona č. 215/2004 Z. z.
51) § 10 ods. 1 písm. d) zákona č. 215/2004 Z. z.“.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa primerane prečíslujú.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné rozšíriť dôvody na zaradenie profesionálneho vojaka do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov.
V súvislosti s vložením nových odsekov a nových odkazov sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení a odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. I § 76 ods. 4 znie:
„(4) Po dobu dočasného pozbavenia výkonu štátnej služby sa profesionálnemu vojakovi zakazuje nosiť vojenskú rovnošatu a odoberie sa mu osobná identifikačná karta a služobná zbraň. Počas tejto doby sa na profesionálneho vojaka nevzťahuje povinnosť vykonávať štátnu službu a plniť základné povinnosti podľa § 134 ods. 1 písm. c) g), m), n) a v) a ak vykonáva funkciu veliteľa, plniť základné povinnosti veliteľa podľa § 9. Ostatné základné povinnosti, povinnosti, obmedzenia a zákazy podľa tohto zákona je profesionálny vojak povinný plniť a dodržiavať aj po dobu dočasného pozbavenia výkonu štátnej služby.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie a jednoznačne ustanoviť, že aj po dobu dočasného pozbavenia výkonu štátnej služby je profesionálny vojak povinný plniť a dodržiavať niektoré základné povinnosti, povinnosti, obmedzenia a zákazy vyplývajúce zo zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V čl. I § 77 ods. 2 písm. b) sa za slovo „zmluvy“ vkladá čiarka a slová „ktorou je Slovenská republika viazaná“.
Ide o spresnenie navrhovaného normatívneho textu v zmysle ustálenej terminológie (čl. 4 ods. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V čl. I § 83 ods. 1 písmeno g) znie:
„g) bol zaradený do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa
1. § 73 ods. 1 alebo ods. 2 a nie je pre neho iná funkcia, do ktorej môže ustanovený,
2. § 73 ods. 3 písm. a) alebo písm. b) a nebol vymenovaný do stálej štátnej služby,
3. § 73 ods. 3 písm. c) alebo písm. d) a nebola mu povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32 ods. 2 a 3,“.
Vzhľadom na to, že štátna služba môže trvať najdlhšie do uplynutia maximálnej doby služby, do dosiahnutia vekovej hranice alebo do uplynutia času, na ktorý bola profesionálnemu
vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné ustanoviť skončenie štátnej služby prepustením zo zákona v prípadoch, ak bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený až po týchto skutočnostiach.
V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nový odsek 3.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V čl. I § 83 ods. 1 písm. m) sa slová „podľa § 223 ods. 1 3, 5 7, 11 a 12“ nahrádzajú slovami „podľa § 223 ods. 1, 3, 6 a 7“.
Legislatívnotechnická úprava, vzhľadom na návrh nového znenia § 223.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V čl. I § 83 ods. 2 písm. i) sa slová „nebol vymenovaný“ nahrádzajú slovami „nie je spôsobilý na vymenovanie“.
Navrhuje sa zosúladenie s terminológiou uplatnenou v § 53 ods. 1 predloženého návrhu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. I § 83 ods. 5 písm. e) znie:
„e) viedol motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných alebo psychotropných látok, ak nejde o prípad uvedený v § 134 ods. 2 písm. a) d), alebo ak sa v súvislosti s vedením motorového vozidla odmietol podrobiť úkonom súvisiacim so zisťovaním prítomnosti alkoholu alebo metabolitov omamných alebo psychotropných látok v organizme,“.
Navrhuje sa precizovať dôvod fakultatívneho skončenia štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru tak, aby bolo možné profesionálneho vojaka prepustiť pri prvom prípade vedenia motorového vozidla pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok alebo psychotropných látok, a nie keď k takémuto konaniu dôjde v priebehu 12 po sebe nasledujúcich mesiacov opakovane. Rovnako sa navrhuje postupovať aj v prípadoch, ak sa profesionálny vojak odmietne podrobiť úkonom súvisiacim so zisťovaním prítomnosti alkoholu alebo metabolitov omamných alebo psychotropných látok v organizme. Navrhovaná zmena vychádza z platného zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to z ustanovenia § 70 ods. 2 písm. d), ktoré obdobne upravuje prepustenie profesionálneho vojaka zo služobného pomeru, ak vedie motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V čl. I v poznámke pod čiarou k odkazu 74 sa za slová „§ 2“ vkladajú slová „ ods. 1“.
Ide o spresnenie citácie príslušného ustanovenia zákona č. 355/2007 Z. z.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. I poznámka pod čiarou k odkazu 84 znie:
„84) Napríklad § 12 ods. 4 písm. c) a § 30e zákona č. 355/2007 Z. v znení zákona č. 204/2014 Z. z., § 87 zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ide o spresnenie citácií príslušných zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.V čl. I § 88 odsek 1 znie:
„(1) Ak bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený, služobný pomer profesionálneho vojaka trvá a profesionálny vojak dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o zrušení personálneho rozkazu o prepustení
a)pokračuje vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením alebo
b) je zaradený do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa § 73 ods. 3 alebo ods. 4.“.
Precizuje sa ustanovenie upravujúce nároky po zrušení personálneho rozkazu o prepustení. Vzhľadom na to, že personálny rozkaz o prepustení môže súd zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, je potrebné ustanoviť, že po zrušení personálneho rozkazu o prepustení sa profesionálny vojak, zaradí do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov do času, pokiaľ mu nebude vydané nové osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými
skutočnosťami alebo rozhodnutie, že sa nemôže oboznamovať s utajovanými skutočnosťami, najviac však na deväť mesiacov. Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov najviac na tri mesiace bude zaradený aj profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený po uplynutí maximálnej doby služby, najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice. V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nové odseky 3 a 4.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. I § 88 ods. 2 sa za slová „odseku 1“ vkladajú slová „písm. a)“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novým znením § 88 ods. 1.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. I § 90 vrátane nadpisu a § 116 ods. 5 sa vypúšťa slovo „civilný“.
Zosúladenie pojmu „trh práce“ so zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. I § 91 ods. 3 písm. l) a ods. 4 písm. g) sa slová „vedúci služobného úradu“ nahrádzajú slovami „služobný úrad“.
Zosúladenie textu s § 91 ods. 2, podľa ktorého personálny rozkaz vydáva služobný úrad.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. I. § 91 odsek 8 znie:
„(8) Personálny rozkaz musí byť profesionálnemu vojakovi doručený. Personálny rozkaz o ustanovení do funkcie, personálny rozkaz o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov z dôvodov uvedených v § 73 ods. 1 a 2 a personálny rozkaz o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby musí byť profesionálnemu vojakovi doručený najneskôr deň pred jeho vykonateľnosťou. Profesionálnemu vojakovi, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený musí byť personálny rozkaz o ustanovení do funkcie podľa § 88 ods. 2 alebo personálny rozkaz o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov z dôvodov uvedených v § 73 ods. 3 a 4 doručený najneskôr do troch služobných dní odo dňa nástupu na výkon štátnej služby.“.
Precizuje sa ustanovenie, v ktorom sa ustanovuje lehota na doručenie personálneho rozkazu o ustanovení do funkcie, personálneho rozkazu o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov a personálny rozkaz o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby profesionálnemu vojakovi. V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nové odseky 3 a 4.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. I § 101 ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „zriadená“ vkladá slovo „hlavným“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie, že prieskumnú komisiu na vykonávanie prieskumného konania v prvom stupni zriaďuje hlavný služobný úrad, ktorým je Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V čl. I § 101 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „zriadená hlavným služobným úradom“.
Obdobne ako v predchádzajúcom bode 101 ods. 1) sa navrhuje jednoznačne ustanoviť, že na účely odvolacieho konania v rámci prieskumného konania ústrednú vojenskú lekársku komisiu zriaďuje hlavný služobný úrad.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V čl. I § 112 ods. 2 sa slová „každý kalendárny mesiac“ nahrádzajú slovami „každých 21 dní, v ktorých tieto činnosti vykonával,“
Navrhuje sa precizovať časové obdobie, za ktoré profesionálnemu vojakovi patrí pomerná časť dodatkovej dovolenky. Ak profesionálny vojak nevykonával po celý rok činnosti, za ktoré mu patrí dodatková dovolenka v plnom rozsahu, ustanovuje sa, že za každých 21 dní, v ktorých vykonával rizikové práce, činnosti v mimoriadne náročnom prostredí alebo mimoriadne náročné činnosti, pri ktorých môže dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia, mu patrí jedna dvanástina dodatkovej dovolenky, t. j. jeden poldeň. Navrhovaná úprava je z pohľadu aplikácie jednoznačnejšia a umožňuje sčítavanie takýchto dní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V čl. I § 131 ods. 3 druhej vete sa za slovo „majú“ vkladajú slová „profesionálna vojačka alebo profesionálny vojak“.
Navrhuje sa doplnenie normatívneho textu v záujme jednoznačnosti aplikácie v praxi.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.V čl. I § 134 ods. 1 písm. k) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „povinnosť mlčanlivosti sa nevzťahuje na oznámenie kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,5)“.
Ustanovuje sa, že povinnosť profesionálneho vojaka zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s vykonávaním štátnej služby a ktoré v záujme ozbrojených síl nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení služobného pomeru, ak ho tejto povinnosti nezbaví služobný úrad, sa nebude vzťahovať na prípady oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Táto zmena súvisí s prijatím zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V čl. I § 134 ods. 2 písm. d) znie:
„d) viesť motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných alebo psychotropných látok a v dôsledku toho spôsobiť dopravnú nehodu,“.
Navrhuje sa precizovať text písm. d). V prípade, ak profesionálny vojak ako vodič motorového vozidla bude viesť motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných alebo psychotropných látok a v dôsledku toho spôsobí dopravnú nehodu, bude zo služobného pomeru prepustený.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V čl. I § 139 ods. 1 písm. b) sa slová „na tri mesiace nahrádzajú slovami „na šesť mesiacov“.
Z dôvodu sprísnenia právnej úpravy disciplinárnych opatrení sa navrhuje predĺžiť trvanie doby, na ktorú možno uložiť disciplinárne opatrenie v podobe zníženia služobného platu z troch mesiacov na šesť mesiacov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V čl. I § 141 ods. 5 sa za slovo „vojaka“ vkladá čiarka a slovo „ktoré“.
Ide o gramatickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V čl. I § 145 ods. 3 znie:
„(3) Proti rozhodnutiu o odvolaní proti disciplinárnemu rozkazu nemožno podať ďalší opravný prostriedok. Právoplatný disciplinárny rozkaz je preskúmateľný súdom.“.
Z dôvodu dodržania ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu (čl. 46 Ústavy SR) sa navrhuje, aby právoplatné disciplinárne rozkazy boli preskúmateľné súdom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
45.V čl. I § 150 ods. 1 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová: „a či je disciplinárny rozkaz preskúmateľný súdom“.
Z dôvodu dodržania ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu (čl. 46 Ústavy SR) sa navrhuje, aby právoplatné disciplinárne rozkazy boli preskúmateľné súdom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. I § 154 ods. 2 písm. a) sa za prvý bod vkladá nový druhý bod, ktorý znie:
„2. Za zranenie v boji,“.
Doterajšie body 2 až 7 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa doplniť nový druh vojenských vyznamenaní, a to vojenskú medailu „Za zranenie v boji“. Vojenská medaila „Za zranenie v boji“ sa bude udeľovať profesionálnemu vojakovi ozbrojených síl Slovenskej republiky, vojakovi cudzích ozbrojených síl, občanovi Slovenskej republiky alebo občanovi iného štátu, ktorý v priamom bojovom strete s protivníkom v súlade s plnením služobných povinností a pravidlami pre použitie sily osobne bojoval proti protivníkovi, pričom bol činnosťou protivníka zranený alebo činnosťou protivníka prišlo k poškodeniu jeho zdravia.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
47. V čl. I § 154 ods. 2 sa písmeno c) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. Za bojový kontakt.“.
Navrhuje sa doplniť nový druh vojenských vyznamenaní, a to vojenský odznak „Za bojový kontakt“. Vojenský odznak „Za bojový kontakt“ sa bude udeľovať profesionálnemu vojakovi ozbrojených síl Slovenskej republiky, vojakovi cudzích ozbrojených síl, občanovi Slovenskej republiky alebo občanovi iného štátu, ktorý v priamom bojovom strete s protivníkom v súlade s plnením služobných povinností a pravidlami pre použitie sily osobne bojoval proti protivníkovi, pričom činnosťou protivníka bol ohrozený jeho život alebo hrozilo poškodenie zdravia.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.V čl. I § 154 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Na ocenenie výkonu štátnej služby, záslužného činu alebo spolupráce s ozbrojenými silami Slovenskej republiky môže minister služobným predpisom zriadiť aj ďalšie vojenské vyznamenania.“.
Doterajšie odseky 3 až 10 sa primerane prečíslujú.
Pri zabezpečovaní obrany Slovenskej republiky a jej územnej celistvosti, majú Ministerstvo obrany Slovenskej republiky a Ozbrojené sily Slovenskej republiky nezastupiteľnú úlohu. pri realizácii uvedených úloh môže prísť k nepredvídaným okolnostiam, ktoré sa môžu dotýkať ocenenia príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky, za ktoré nie je možné ich oceniť navrhovanými vojenskými vyznamenaniami, ktoré uvedené v písm. a), b) a c) ods.2 navrhovaného § 154 nového zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov.
Medzi takéto nepredvídané okolnosti zaraďujeme významné historické a vojensko-historické udalosti, okrúhle výročia v živote Slovenskej republiky, rezortu obrany a Ozbrojených síl Slovenskej republiky, poprípade i ďalšia medzinárodná vojenská spolupráca so spojencami v rámci Severoatlantickej aliancie, ako aj mimo nej na poli spolupráce medzinárodného krízového manažmentu.
Doteraz platné ustanovenie na zriadenia ďalších vojenských vyznamenaní sa plne osvedčilo, pretože minister obrany Slovenskej republiky mohol podľa uvedeného ustanovenia (ods. 3 § 137 zákona č. 346/2005) zriadiť ďalšie vojenské vyznamenania. Z praxe môžeme uviesť, že minister obrany v súlade s uvedeným ustanovením zriadil služobnými predpismi nasledujúce vojenské vyznamenania Pamätná medaila k 60. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny, Pamätná medaila za účasť v boji proti fašizmu a za oslobodenie vlasti, Pamätná medaila k 15. výročiu vzniku Ozbrojených síl Slovenskej republiky, Pamätná medaila k 20. výročiu vzniku Ozbrojených síl Slovenskej republiky, Pamätná medaila k 10. výročiu vstupu Slovenskej republiky do NATO, Medaila Medzinárodného centra EOD, Pamätná medaila k 70. výročiu Slovenského národného povstania a 70. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny, ako i ďalšie. V takom prípade, keď by v novom návrhu § 154 zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov nebolo doplnené navrhované ustanovenie, potom zriadiť ďalšie vojenské vyznamenania bude možné len cestou novelizácie uvedeného zákona.
Zároveň si dovoľujem uviesť aj skúsenosti, napríklad z českej republiky, ktorá v zákone č. 219/1999 Sb. o Ozbrojených silách Českej republiky jedinú zmienku o vyznamenaniach v § 7, a to, že Ministerstvo obrany Českej republiky zriaďuje vojenské vyznamenania. Názov vyznamenania a jeho vyobrazenie majú upravené vnútorným predpisom.
V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona..
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.V čl. I § 154 ods. 7 sa za slová „Vojenskú medailu“ vkladajú slová „Za zranenie v boji,“.
Vzhľadom na doplnenie vojenských vyznamenaní o nové druhy vojenských vyznamenaní vojenská medaila Za zranenie v boji a vojenský odznak Za bojový kontakt sa ustanovuje, navrhuje sa ustanoviť, kto tieto vojenské vyznamenania bude udeľovať.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
50.V čl. I § 154 ods. 8 sa spojka „a“ za slovami „Čestný odznak ozbrojených síl Slovenskej republiky“ nahrádza čiarkou a za slová „Odznak náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej republiky“ sa vkladajú slová „a vojenský odznak „Za bojový kontakt“.
Navrhuje sa doplniť nový druh vojenského vyznamenania „Za bojový kontakt“.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
51.V čl. I § 156 ods. 1 písm. e) znie:
„e) príplatok za ohrozenie života alebo zdravia,“
Ustanovuje poskytovanie príplatku profesionálnemu vojakovi do výšky jeho hodnostného platu, ktorý bude plniť úlohy spojené s vysokou mierou ohrozenia života alebo zdravia alebo s inými závažnými rizikami, alebo mimoriadnou psychickou záťažou. Výšku príplatku ustanoví služobný predpis, ktorý vydáva hlavný služobný úrad. Vedúcim hlavného služobného úradu je minister obrany, teda v závislosti od zdrojových možností rezortu obrany minister obrany bude rozhodovať o konkrétnej výške príplatku.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
52.V čl. I § 161 nadpis znie „Príplatok za ohrozenie života alebo zdravia“
V nadväznosti na úpravu v § 156 ods. 1 písm. e) sa navrhuje úprava nadpisu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
53.V čl. I § 161 ods. 1 sa vypúšťajú slová „vo Vojenskom spravodajstve“
Navrhovaná zmena nadväzuje na úpravu v § 156 ods. 1 písm. e).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
54.V čl. I § 183 ods. 2 znie:
„(2) Pri súbehu nároku na výplatu príplatkov podľa § 159 164 nesmie úhrn súm týchto príplatkov presiahnuť výšku hodnostného platu profesionálneho vojaka, ktorému tieto príplatky patria; to neplatí, ak k prekročeniu tejto sumy došlo z dôvodu zaokrúhľovania týchto príplatkov. Ak úhrn príplatkov presiahne túto sumu, suma každého príplatku podľa § 159 164 sa zníži pomerne tak, aby suma uvedená v prvej vete nebola prekročená.“.
Vzhľadom na úpravu v § 156 ods. 1 písm. e) sa osobitne ustanovuje, že súbeh priznaných príplatkov nesmie presiahnuť výšku hodnostného platu profesionálneho vojaka.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
55.V čl. I § 189 ods. 9 sa slová „Profesionálnemu vojakovi“ nahrádzajú slovami „Profesionálny vojak“.
Ide o gramatickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
56.V čl. I §190 ods. 2 sa za slová „platového stupňa“ vkladá slovo “ vojenskej“.
Ide o zosúladenie terminológie uplatňovanej v návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
57.Poznámka pod čiarou k odkazu 108 znie:
„108) § 2 ods. 5 zákona č.283/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ide o spresnenie citácie ustanovenia v príslušnom zákone.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
58.V čl. I § 194 odsek 1 znie:
„(1) Osobitný stabilizačný príspevok možno poskytnúť aj profesionálnemu vojakovi za každý ukončený rok v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe v závislosti od vykonávanej funkcie do výšky 396 eur ročne.“.
Navrhuje sa zúžiť okruh možných poberateľov osobitného stabilizačného príspevku a zrušiť päťročné časové obmedzenie pre poskytovanie osobitného stabilizačného príspevku, čím sa umožní poskytovanie tohto príspevku pre profesionálnych vojakov najmä v nedostatkových a v špecifických vojenských odbornostiach podľa aktuálnych požiadaviek a zabezpečí sa stabilizácia tohto vojenského personálu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
59.V čl. I § 194 ods. 6 sa slová „Vybrané vojenské odbornosti a jej špecializácie“ nahrádzajú slovami „Okruh funkcií“
Navrhuje sa zúžiť okruh možných poberateľov osobitného stabilizačného príspevku a zrušiť päťročné časové obmedzenie pre poskytovanie osobitného stabilizačného príspevku, čím sa umožní poskytovanie tohto príspevku pre profesionálnych vojakov najmä v nedostatkových a v špecifických vojenských odbornostiach podľa aktuálnych požiadaviek a zabezpečí sa stabilizácia tohto vojenského personálu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
60.V čl. I § 198 ods. 4 sa slová „troch rokov“ nahrádzajú slovami „piatich rokov“.
Navrhuje sa predĺžiť časový úsek na poskytovanie náhrady cestovných výdavkov na návštevu rodiny z dôvodu priemernej dĺžky rotácie profesionálnych
vojakov vo funkcii a kompenzácie negatívneho dopadu obmedzenia tejto doby pre tých profesionálnych vojakov, ktorí vo svojej kariére z dôvodu špecifickosti funkcie alebo vojenskej odbornosti a špecializácie nemajú možnosť ďalšej zmeny vo funkcii a zároveň je pre nich neúčelné svoju rodinu sťahovať do miesta výkonu štátnej služby.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
61.V čl. I § 217 ods. 3 sa slová „§ 98“ nahrádzajú slovami „§ 93, 94“.
Precizuje sa ustanovenie, pretože lehoty ustanovené v § 93 a 94.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
62.V čl. I § 222 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Profesionálnemu vojakovi podľa odseku 5 sa ustanovuje maximálna doba štátnej služby 17 rokov alebo veková hranica 55 rokov, ak tento zákon v § 223 neustanovuje inak. Maximálna doba štátnej služby alebo veková hranica sa na profesionálneho vojaka vzťahuje aj v prípade, ak bude povýšený do vojenskej hodnosti podľa tohto zákona. Pre trvanie služobného pomeru je rozhodujúca skutočnosť, ktorá u profesionálneho vojaka nastane skôr.“.
Doterajšie odseky 6 až 9 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa osobitne ustanoviť profesionálnemu vojakovi vo vojenskej hodnosti vojak 2. stupňa a slobodník, ktorý bol ku dňu účinnosti zákona v dočasnej štátnej službe podľa doterajšieho predpisu, maximálnu dobu štátnej služby alebo vekovú hranicu. Na takéhoto profesionálneho vojaka sa maximálna doba štátnej služby a veková hranica ustanovená v prílohe č. 1 návrhu zákona nebude vzťahovať. V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívnotechnická úprava ustanovení a vnútorných odkazov v ďalšom texte návrhu zákona (napr. v odsekoch 7 9 po prečíslovaní odseky 8 10, § 223).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
63.V čl. I § 223 znie:
§ 223
(1) Služobný pomer profesionálneho vojaka podľa § 222 ods. 4, 5 a 7, ktorý do 31. januára 2016 vyjadrí písomný nesúhlas s trvaním doby štátnej služby podľa tohto zákona, trvá do
a)uplynutia doby výsluhy v hodnosti podľa zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 346/2005 Z. z.“),
b)uplynutia maximálnej doby služby podľa zákona č. 346/2005 Z. z.,
c)dosiahnutia 55 rokov veku,
d)uplynutia doby podľa § 21 ods. 7, 9, 10 a 12 zákona č. 346/2005 Z. z. alebo
e)30. júna 2016, ak rozhodujúca skutočnosť pre trvanie služobného pomeru podľa písmen a) až d) nastane pred 30. júnom 2016.
(2) Písomný nesúhlas podľa odseku 1 môže profesionálny vojak so súhlasom služobného úradu vziať späť do 31. januára 2016.
(3) Služobný pomer profesionálneho vojaka podľa § 222 ods. 5, ktorý k 31. decembru 2015 dosiahol najmenej 16 rokov štátnej služby podľa § 31, trvá do
a)uplynutia doby výsluhy v hodnosti podľa zákona č. 346/2005 Z. z.,
b)uplynutia maximálnej doby služby podľa zákona č. 346/2005 Z. z.,
c)uplynutia doby podľa § 21 ods. 7, 9, 10 a 12 zákona č. 346/2005 Z. z. alebo
d)30. júna 2016, ak rozhodujúca skutočnosť pre trvanie služobného pomeru podľa písmen a) až d) nastane pred 30. júnom 2016.
(4) Pre trvanie služobného pomeru podľa odseku 1 písm. a) d) a odseku 3 písm. a) c) je rozhodujúca skutočnosť, ktorá u profesionálneho vojaka nastane skôr.
(5) Na profesionálneho vojaka podľa odseku 1 sa nevzťahuje § 29 a § 44 49.
(6) Služobný pomer profesionálneho vojaka podľa § 222 ods. 4, 5 a 7, ktorý ku dňu účinnosti tohto zákona dosiahol vekovú hranicu podľa tohto zákona, trvá do uplynutia doby podľa § 21 ods. 12 zákona č. 346/2005 Z. z., ak mu nebude povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32.
(7) Služobný pomer profesionálneho vojaka podľa § 222 ods. 4, 5 a 7, ktorý v čase od 1. marca 2016 do 30. júna 2016 dosiahne vekovú hranicu podľa tohto zákona a nebude mu povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32, trvá do 31. júla 2016.“.
Profesionálny vojak, ktorý vysloví písomný nesúhlas s trvaním doby štátnej služby podľa návrhu zákona, zotrvá v štátnej službe do doby podľa súčasného platného zákona č. 346/2005 Z. z. a ak táto doba uplynie pred 30. júnom 2016, služobný pomer sa skončí 30. júnom 2016. Vzhľadom na návrh uvedený v bode 48 profesionálny vojak vo vojenskej hodnosti vojak 2. stupňa alebo slobodník, ktorý bude mať ku dňu účinnosti zákona odslúžených 16 rokov a viac, zotrvá v štátnej službe do doby podľa súčasného platného zákona č. 346/2005 Z. z. a ak táto doba uplynie pred 30. júnom 2016, služobný pomer sa skončí 30. júnom 2016.
Súčasne sa upravujú aj termíny súvisiace so zmenou účinnosti zákona. V navrhovanom ustanovení je zohľadnená zmena – doplnenie nového odseku 6 v § 222.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
64.V čl. I § 227 ods. 6 sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 3“.
Navrhuje sa spresnenie vnútorného odkazu v nadväznosti na normatívny text.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
65.V čl. I § 227 ods. 7 sa slová „ustanovenia § 38 ods. 1, 3, 4 a 6“ nahrádzajú slovami „ustanovenia § 38 ods. 1, 4, 5, 7 a 8“.
Legislatívnotechnická úprava vzhľadom na návrhy uvedené v bodoch 4 až 8, zmeny ustanovení § 38.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
66.V čl. I § 232 ods. 1 a 3 sa slovo „hodnostného“ nahrádza slovom „služobného“ a slovo „hodnostný“ slovom „služobný“.
Navrhuje sa profesionálnemu vojakovi, ktorému bude vzhľadom na zrušenie hodnostného zboru práporčíkov odo dňa účinnosti zákona patriť vojenská hodnosť rotný nadrotmajster, zachovať služobný plat formou doplatku k služobnému platu, ak by po účinnosti návrhu zákona bol jeho služobný plat nižší ako podľa doterajších predpisov, a nie len hodnostný plat, keďže ďalšie platové náležitosti sa priznávajú z hodnostného platu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
67.V čl. I § 237 bode 1 sa spojka „a“ za slovami „zákona č. 80/2013 Z. z.“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a zákona č. 307/2014 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava, vzhľadom na prijatie zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým bol novelizovaný aj zákon č. 346/2005 Z. z.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
68.V čl. IV bod 17 znie:
„17. Poznámka pod čiarou k odkazu 31g znie:
31g) § 16 ods. 1 písm. d) a e) zákona č. .../2015 Z. z.“.“.
Legislatívnotechnická úprava. Navrhuje sa v čl. IV upraviť znenie bodu 17 vzhľadom na doplnenie nového bodu 18.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
69.V čl. IV sa za bod 17 dopĺňa nový bod 18, ktorý znie:
„18. V § 34 ods. 3 písmeno d) vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 31h znie:
„d) v priebehu 12 po sebe nasledujúcich mesiacov mu bolo opakovane uložené disciplinárne opatrenie podľa osobitného predpisu.31h)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 31h znie:
31h) § 139 ods. 1 písm. b) zákona č. .../2015 Z. z.“.
Doterajšie body 18 až 34 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa upraviť ustanovenie v súvislosti so zabezpečením prepojenia na novú právnu úpravu štátnej služby profesionálneho vojaka. Súčasne sa, vzhľadom na doplnenie nového bodu, doterajšie body primerane prečíslujú.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
70.V čl. V druhom bode v poznámke pod čiarou odkazu 7 sa slová „c) t)“ nahrádzajú slovami „c) až s)“.
Ide o úpravu citácie v nadväznosti na normatívny text.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
71.V čl. V bode 14 § 22a ods. 1 sa za slovo „dosiahnuté“ vkladajú slová „alebo priznané“.
Legislatívno-technická úprava. Zosúladenie s § 21 ods. 9 zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého občanovi, ktorý bol v služobnom pomere v Policajnom zbore, v Zbore väzenskej a justičnej stráže, v SIS, v Hasičskom a záchrannom zbore, v Horskej záchrannej službe, v Národnom bezpečnostnom úrade a colníka ministerstvo prizná vojenskú hodnosť dňom zaradenia do záloh ozbrojených síl.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
72.V čl. VII sa slová „1. januára 2015“ nahrádzajú slovami „1. januára 2016“.
Zároveň sa
a)v čl. I § 222 ods. 3 6 a § 232 ods. 1 a 3 slová „k 31. decembru 2014“ nahrádzajú slovami „k 31. decembru 2015“,
b)v čl. I § 225 ods. 3 a § 226 ods. 1 slová „do 31. januára 2015“ nahrádzajú slovami „do 31. januára 2016“,
c)v čl. I § 225 ods. 3 slová „do 30. júna 2015“ nahrádzajú slovami „do 30. júna 2016“,
d)v čl. I § 226 ods. 1 slová „dňom 1. marca 2015“ nahrádzajú slovami „dňom 1. marca 2016“,
e)v čl. I § 227 ods. 2 a 8 slová „k 1. januáru 2015“ nahrádzajú slovami „k 1. januáru 2016“,
f)v čl. I § 227 ods. 4, 8 a § 235 ods. 2 slová „do 31. decembra 2020“ nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2021“,
g)v čl. I § 229 ods. 7 a § 233 ods. 2 slová „do 28. februára 2015“ nahrádzajú slovami „do 29. februára 2016“,
h)v čl. I § 230 ods. 5, 7, 11 a § 235 ods. 1 a 2 slová „do 31. decembra 2014“ nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2015“,
i)v čl. § 230 ods. 8 a § 235 ods. 2 slová „pred 1. januárom 2015“ nahrádzajú slovami „pred 1. januárom 2016“,
j)v čl. IV bode 34 nadpise § 143ag a v čl. V bode 14 v § 22a vrátane nadpisu slová „od 1. januára 2015“ nahrádzajú slovami „od 1. januára 2016“,
k)v čl. IV bode 34 slová „po 31. decembri 2014“ nahrádzajú slovami „po 31. decembri 2015“.
S ohľadom na priebeh legislatívneho procesu a v záujme zachovania primeranej legisvakancie navrhuje sa zmena účinnosti zákona v čl. VII (v novooznačenom čl. VIII) od 1. januára 2016. V nadväznosti na to, je potrebné primerane upraviť aj lehoty v prechodných ustanoveniach. Zároveň je potrebné aj primerané prečíslovanie v nadväznosti na prijaté pozmeňujúce návrhy.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
73.V prílohe č. 2 Charakteristika vojenských hodností pri vojenskej hodnosti ČATÁR sa slová „Velenie družstvu, skupine alebo inému organizačnému prvku rovnakej úrovne v boji podľa rozkazov veliteľa.“ nahrádzajú slovami „Velenie skupine, tímu alebo inému organizačnému prvku rovnakej úrovne v boji podľa rozkazov veliteľa.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenia charakterizujúce vojenské hodnosti ČATÁR.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
74.V prílohe č. 2 Charakteristika vojenských hodností pri vojenskej hodnosti ROTNÝ sa pred prvú vetu vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Velenie družstvu v boji podľa rozkazov veliteľa.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenia charakterizujúce vojenské hodnosti ROTNÝ.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
75.V prílohe č. 2 Charakteristika vojenských hodností pri vojenskej hodnosti MAJOR sa slová „Velenie letke, skupine alebo štábu, organizačnému prvku úrovne prápor, zastupovanie veliteľa organizačného prvku úrovne prápor alebo velenie špeciálnej vojenskej jednotke zloženej z viacerých podriadených vojenských súčastí.“ nahrádzajú slovami „Velenie špeciálnej vojenskej jednotke začlenenej do organizačného prvku vyššieho stupňa. Velenie štábu práporu, letky alebo iného organizačného celku rovnakej úrovne.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenia charakterizujúce vojenské hodnosti MAJOR.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
76.V prílohe č. 2 Charakteristika vojenských hodností pri vojenskej hodnosti PODPLUKOVNÍK sa slová „Velenie vojenskému organizačnému celku úrovne prápor. Zodpovednosť za bojovú, mobilizačnú a morálnu pripravenosť podriadených súčastí do úrovne prápor.“ nahrádzajú slovami „Velenie vojenskému útvaru úrovne prápor alebo letka zloženého z podriadených jednotiek úrovne rota, roj alebo iných jednotiek rovnakej alebo nižšej úrovne. Zodpovednosť za bojovú, mobilizačnú a morálnu pripravenosť podriadeného vojenského útvaru.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenia charakterizujúce vojenské hodnosti PODPLUKOVNÍK.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
77.Príloha č. 3 znie:
STUPNICA HODNOSTNÝCH PLATOV PROFESIONÁLNYCH VOJAKOV (v €)
platový stupeňpočet rokov službyvojak 2. stupňaslobodníkdesiatnikčatárrotnýrotmajsternadrotmajsterštábny nadrotmajsterporučíknadporučíkkapitánmajorpodplukovníkplukovníkbrigádny generálgenerálmajorgenerálporučíkgenerál1do 1624,00669,00714,50765,50833,50901,50969,501037,00946,001043,001139,501235,001331,001427,501569,001716,501858,002010,502do 2645,00692,50738,50792,00862,50932,501002,501073,50979,001079,501178,501278,001378,001478,001624,001776,001922,502080,003do 3667,00715,00763,50818,00890,50963,001036,001109,001012,001115,001218,501321,001424,001526,501678,501835,501987,502150,504do 4687,50737,50787,50844,00919,50994,001070,001144,001044,001150,501257,001362,501469,501576,501732,501895,502051,502219,505do 5709,00761,00812,50870,50947,001024,501102,001180,001076,501186,501296,001405,501515,001625,001787,001955,002115,002290,506do 6730,50783,00836,50896,00976,501055,501136,001216,001098,001222,501336,001448,501561,501674,501841,002013,502180,002360,007do 7745,00805,50861,00923,001005,001086,501169,501251,001120,001258,501375,001490,501607,501723,501895,502074,002244,502429,508do 8761,00828,50884,50948,501033,501118,501203,001286,501142,501294,001414,001533,501653,501773,001950,002132,502308,502499,009do 9761,00851,00910,50975,501063,001148,501236,001323,501166,001330,001453,001577,001699,501823,002003,502191,502373,002568,5010do 11761,00878,00937,001005,501095,001184,001274,001362,501166,001356,501498,001625,001751,501879,002066,002260,502447,002649,0011do 13761,00896,00966,001034,501127,001219,501312,501403,501166,001384,001543,501674,501804,001935,502128,502328,502520,002728,5012do 15761,00914,00985,001065,001159,501254,001349,501445,501166,001411,501588,001722,501857,501992,002190,002395,502593,502808,0013do 18761,00914,001005,001095,001192,001290,001388,501486,001166,001440,501620,001771,001909,502047,502252,502464,502668,002888,5014do 21761,00914,001025,501117,001225,501325,501426,501526,501166,001469,501652,501820,001961,502104,002314,002532,002741,502967,5015do 24761,00914,001046,001139,501250,001360,001464,001567,001166,001499,001686,001856,002014,002161,002376,502600,002815,003047,5016do 27761,00914,001067,501163,001275,501388,001502,001608,001166,001529,501720,001893,502055,002217,502438,502668,002889,003126,5017do 30761,00914,001088,501186,001301,001416,501532,501649,001166,001560,001754,501931,502096,502274,002500,502735,502961,503206,5018do 33761,00914,001110,501210,001327,001445,001563,001682,501166,001591,501790,001970,502138,502319,002550,502790,003021,003271,0019nad33761,00914,001133,501235,001353,501474,501594,501716,001166,001624,001826,002009,502181,502366,002602,002846,003082,003337,00
Podľa § 5 ods. 6 zákona č. 385/2014 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2015 sa platy profesionálnych vojakov zvýšia o rovnaké percento zvýšenia alebo rovnakým spôsobom a v rovnakom termíne účinnosti ako platové tarify štátnych zamestnancov, ktorých zvýšenie bolo dohodnuté v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v štátnej službe na rok 2015. V kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v štátnej službe na rok 2015 bolo dohodnuté, že platové tarify štátnych zamestnancov sa zvýšia od 1. januára 2015 o 1,5 % a od 1. júla 2015 o ďalšie 1 %. Z tohto dôvodu sa navrhuje úprava prílohy č. 3 Stupnica hodnostných platov profesionálnych vojakov (v €) tak, že hodnostné platy sa upravujú o 1,5 % a 1 %.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
78.V prílohe č. 4 prvom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 288, 18. 10. 1991“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
79.V prílohe č. 4 druhý bod znie:
„2. Smernica Rady 92/85/EHS z 19. októbra 1992 o zavedení opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci tehotných pracovníčok a pracovníčok krátko po pôrode alebo dojčiacich pracovníčok (desiata samostatná smernica v zmysle článku 16 (1) smernice 89/391/EHS) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv.2; Ú. v. ES L 348, 28. 11. 1992) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/30/ES z 20. júna 2007 (Ú. v. L 165, 27.6.2007) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/27/EÚ z 26. februára 2014 (Ú. v. EÚ L 65, 5. 3. 2014).“.
Legislatívno-technická úprava spočívajúca v doplnení zmeny smernice a v uvedení miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
80.V prílohe č. 4 treťom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 180, 19. 7. 2000“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
81.V prílohe č. 4 štvrtom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 303, 2. 12. 2000“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
82.K celému zákonu
Na koniec zákona sa dopĺňa jeho obsah, ktorý sa vyhotoví podľa znenia schváleného Národnou radou Slovenskej republiky.
Vzhľadom na rozsah a dôležitosť zákona je z dôvodu jeho prehľadnosti potrebné, aby
súčasťou zákona bol aj jeho obsah, ktorý sa vyhotoví ku konečnému zneniu zákona v znení všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schválených plénom Národnej rady Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1 až 82 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Petra ŠUCU vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 217 na svojej 80. schôdzi.
V Bratislave 16. septembra 2015
Jaroslav BAŠKA
predseda výboru