ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
112. schôdza
Číslo: CRD-1149/2015
645
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 8. septembra 2015
k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Anton Martvoň
Edita Pfundtner
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 645
z 8. septembra 2015
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I § 4 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti5)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5 znie:
5)§ 3 písm. b) a c) zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu, že od 1. januára 2015 nadobudol účinnosť zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa ustanovuje, že profesionálny vojak nesmie byť diskriminovaný ani z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. V súvislosti s vložením nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava odkazov (prečíslovanie odkazov).
2.V čl. I § 6 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Služobný úrad a minister v mene štátu rozhodujú vo veciach týkajúcich sa služobného pomeru profesionálneho vojaka, ktorý je oznamovateľom kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,5) a v právnych vzťahoch s ním súvisiacich, ak nastane dôvod skončenia štátnej služby prepustením zo služobného pomeru podľa § 83 ods. 1 písm. a), c), d), f) tretieho bodu, g) a k), ods. 2 písm. h) a i) a ods. 5 písm. b) g) iba s predchádzajúcim súhlasom príslušného orgánu podľa osobitného predpisu.6)“.
Doterajší odsek 4 sa primerane prečísluje.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
6)§ 7 zákona č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby pri taxatívne uvedených dôvodoch skončenia služobného pomeru prepustením profesionálneho vojaka, ktorý je oznamovateľom kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti, mohol služobný úrad a minister obrany rozhodnúť iba s predchádzajúcim súhlasom inšpektorátu práce. Táto zmena sa navrhuje z dôvodu, že od 1. januára 2015 nadobudol účinnosť zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súvislosti s vložením nového odseku a nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení a odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
3.V čl. I § 16 ods. 8 písm. a) dvanástom bode sa za slovo „vojenskú“ vkladá slovo „hodnosť“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
4.V čl. I § 29 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Do stálej štátnej služby môže služobný úrad vymenovať profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, ak požiadal o vymenovanie do stálej štátnej služby. Profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, predkladá žiadosť služobnému úradu v lehote podľa odseku 2. Ak nie je možné lehotu podľa odseku 2 dodržať, profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, predkladá žiadosť služobnému úradu do 10 dní odo dňa jeho nástupu na výkon štátnej služby po právoplatnom zrušení personálneho rozkazu alebo odo dňa jeho zaradenia do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa § 73 ods. 3 písm. a) alebo písm. b). Služobný úrad rozhodne o žiadosti bezodkladne.
Doterajšie odseky 4 až 9 sa primerane prečíslujú.
Ustanovuje sa služobnému úradu možnosť vymenovať do stálej štátnej služby aj profesionálneho vojaka, ktorému súd personálny rozkaz o prepustení zrušil, aj po dosiahnutí maximálnej doby štátnej služby alebo v lehote kratšej ako 9 mesiacov pred dosiahnutím maximálnej doby štátnej služby. Súčasne sa ustanovuje lehota dokedy musí takýto profesionálny vojak požiadať o vymenovanie do stálej štátnej služby. V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívno-technická
úprava ustanovení a vnútorných odkazov v ďalšom texte návrhu zákona (napr. v odsekoch 7 a 8 – po prečíslovaní odseky 8 a 9, § 31).
5.V čl. I § 31 ods. 2 sa za slovo „predpisu38)“ vkladá čiarka a slová „doba neospravedlnenej neprítomnosti v štátnej službe“.
Ustanovuje sa, že doba neospravedlnenej neprítomnosti profesionálneho vojaka v štátnej službe sa nebude započítavať do času trvania štátnej služby vykonávanej v služobnom pomere.
6.V čl. I § 32 ods. 2 a 3 sa za slová „do ktorej bol“ vkladajú slová „alebo má byť“.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné ustanoviť možnosť pre služobný úrad a ministra povoliť výnimku na zotrvanie takéhoto profesionálneho vojaka v služobnom pomere.
7.V čl. I § 35 ods. 1 a 3 sa slovo „stredoškolského“ nahrádza slovom „stredného“.
Legislatívno-technická úprava, zosúladenie pojmu s § 16 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8.V čl. I § 36 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa primerane prečíslujú.
Ustanovenie odseku 2 sa navrhuje vypustiť z dôvodu nadbytočnosti a v tejto súvislosti sa súčasne vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona.
9.V čl. I § 37 ods. 6 sa za slová podmienky uznávania požiadaviek na vojenskú hodnosť a “ vkladá slovo „odborných“.
Ide o spresnenie normatívneho textu v súlade s § 33 ods. 2 tohto návrhu zákona.
10. V čl. I § 58 sa slová „podľa § 57 ods. 1“ nahrádzajú slovami „podľa § 57 ods. 2“.
Ide o úpravu vnútorného odkazu s ohľadom na navrhovanú úpravu v príslušnom ustanovení.
11.V čl. I § 72 odsek 3 znie:
„(3) Počas zaradenia do personálnej zálohy podľa odseku 2 služobný úrad rozhodne o
a) ustanovení profesionálneho vojaka do funkcie,
b)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby alebo po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, do funkcie, ak takýto profesionálny vojak bude vymenovaný do stálej štátnej služby,
c)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý mu bola povolená výnimka z vekovej hranice, do funkcie, ak takémuto profesionálnemu vojakovi bude povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32 ods. 2 alebo ods. 3,
d)ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený a ktorý nemohol pokračovať vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením alebo nemohol byť ustanovený do inej funkcie podľa tohto zákona z dôvodu, že na výkon tejto funkcie nespĺňal predpoklady ustanovené osobitným predpisom,20) do funkcie, ak takémuto profesionálnemu vojakovi bude vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami49) alebo
e)skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 49 znie:
49) § 26 ods. 1 zákona č. 215/2004 Z. z.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, ustanovujú sa podmienky, po ktorých splnení služobný úrad rozhodne o ustanovení profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny
rozkaz o prepustení zo služobného pomeru právoplatne zrušený, do funkcie.
V súvislosti s vložením nového odkazu sa vykoná legislatívno-technická úprava odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
12.V čl. I § 73 sa za odsek 2 vkladajú nové odseky 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov služobný úrad zaradí najviac na tri mesiace aj profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený
a)v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby,
b)po uplynutí maximálnej doby štátnej služby,
c)po dosiahnutí vekovej hranice, alebo
d)po uplynutí času, na ktorý mu bola povolená výnimka z vekovej hranice.
(4) Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov služobný úrad zaradí najviac na deväť mesiacov profesionálneho vojaka, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený a ktorý nemôže pokračovať vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením, alebo nemôže byť ustanovený do inej funkcie podľa tohto zákona z dôvodu, že na výkon tejto funkcie sa vyžaduje splnenie predpokladov ustanovených osobitným predpisom;20) ustanovenie § 83 ods. 1 písm. f) druhý bod alebo tretí bod sa uplatní po vydaní rozhodnutia podľa osobitného predpisu,50) alebo ak profesionálny vojak nedá súhlas na oprávnenie oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami a na vykonanie bezpečnostnej previerky.51)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 50 a 51 znejú:
50) § 26 ods. 2 zákona č. 215/2004 Z. z.
51) § 10 ods. 1 písm. d) zákona č. 215/2004 Z. z.“.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa primerane prečíslujú.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že súd môže personálny rozkaz o prepustení zo služobného pomeru profesionálneho vojaka právoplatne zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, po uplynutí maximálnej doby štátnej služby, v čase najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné rozšíriť dôvody na zaradenie profesionálneho vojaka do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov.
V súvislosti s vložením nových odsekov a nových odkazov sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení a odkazov v ďalšom texte návrhu zákona.
13.V čl. I § 77 ods. 2 písm. b) sa za slovo „zmluvy“ vkladá čiarka a slová „ktorou je Slovenská republika viazaná“.
Ide o spresnenie navrhovaného normatívneho textu v zmysle ustálenej terminológie (čl. 4 ods. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov).
14.V čl. I § 83 ods. 1 písmeno g) znie:
„g) bol zaradený do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa
1. § 73 ods. 1 alebo ods. 2 a nie je pre neho iná funkcia, do ktorej môže byť ustanovený,
2.§ 73 ods. 3 písm. a) alebo písm. b) a nebol vymenovaný do stálej štátnej služby,
3.§ 73 ods. 3 písm. c) alebo písm. d) a nebola mu povolená výnimka z vekovej hranice podľa § 32 ods. 2 a 3,“.
Vzhľadom na to, že štátna služba môže trvať najdlhšie do uplynutia maximálnej doby služby, do dosiahnutia vekovej hranice alebo do uplynutia času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice, je potrebné ustanoviť skončenie štátnej služby prepustením zo zákona v prípadoch, ak bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený až po týchto skutočnostiach.
V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nový odsek 3.
15.V čl. I § 83 ods. 2 písm. i) sa slová „nebol vymenovaný“ nahrádzajú slovami „nie je spôsobilý na vymenovanie“.
Navrhuje sa zosúladenie s terminológiou uplatnenou v § 53 ods. 1 predloženého návrhu.
16.V čl. I § 88 odsek 1 znie:
„(1) Ak bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený, služobný pomer profesionálneho vojaka trvá a profesionálny vojak dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o zrušení personálneho rozkazu o prepustení
a)pokračuje vo výkone funkcie, do ktorej bol ustanovený pred prepustením alebo
b) je zaradený do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov podľa § 73 ods. 3 alebo ods. 4.“.
Precizuje sa ustanovenie upravujúce nároky po zrušení personálneho rozkazu o prepustení. Vzhľadom na to, že personálny rozkaz o prepustení môže súd zrušiť aj po uplynutí času, na ktorý bolo profesionálnemu vojakovi vydané osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, je potrebné ustanoviť, že po zrušení personálneho rozkazu o prepustení sa profesionálny vojak, zaradí do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov do času, pokiaľ mu nebude vydané nové osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami alebo rozhodnutie, že sa nemôže oboznamovať s utajovanými skutočnosťami, najviac však na deväť mesiacov. Do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov najviac na tri mesiace bude zaradený aj profesionálny vojak, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený po uplynutí maximálnej doby služby, najviac štyri mesiace pred uplynutím maximálnej doby štátnej služby, po dosiahnutí vekovej hranice alebo po uplynutí času, na ktorý bola profesionálnemu vojakovi povolená výnimka z vekovej hranice. V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nové odseky 3 a 4.
17.V čl. I § 88 ods. 2 sa za slová „odseku 1“ vkladajú slová „písm. a)“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novým znením § 88 ods. 1.
18.V čl. I § 90 vrátane nadpisu a § 116 ods. 5 sa vypúšťa slovo „civilný“.
Zosúladenie pojmu „trh práce“ so zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
19.V čl. I § 91 ods. 3 písm. l) a ods. 4 písm. g) sa slová „vedúci služobného úradu“ nahrádzajú slovami „služobný úrad“.
Zosúladenie textu s § 91 ods. 2, podľa ktorého personálny rozkaz vydáva služobný úrad.
20.V čl. I. § 91 odsek 8 znie:
„(8) Personálny rozkaz musí byť profesionálnemu vojakovi doručený. Personálny rozkaz o ustanovení do funkcie, personálny rozkaz o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov z dôvodov uvedených v § 73 ods. 1 a 2 a personálny rozkaz o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby musí byť profesionálnemu vojakovi doručený najneskôr deň pred jeho vykonateľnosťou. Profesionálnemu vojakovi, ktorému bol personálny rozkaz o prepustení právoplatne zrušený musí byť personálny rozkaz o ustanovení do funkcie podľa § 88 ods. 2 alebo personálny rozkaz o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov z dôvodov uvedených v § 73 ods. 3 a 4 doručený najneskôr do troch služobných dní odo dňa nástupu na výkon štátnej služby.“.
Precizuje sa ustanovenie, v ktorom sa ustanovuje lehota na doručenie personálneho rozkazu o ustanovení do funkcie, personálneho rozkazu o zaradení do zálohy pre prechodne nezaradených profesionálnych vojakov a personálny rozkaz o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby profesionálnemu vojakovi. V navrhovanom ustanovení je zohľadnené doplnenie § 73 o nové odseky 3 a 4.
21.V čl. I § 101 ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „zriadená“ vkladá slovo „hlavným“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie, že prieskumnú komisiu na vykonávanie prieskumného konania v prvom stupni zriaďuje hlavný služobný úrad, ktorým je Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.
22.V čl. I § 101 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „zriadená hlavným služobným úradom“.
Obdobne ako v predchádzajúcom bode 101 ods. 1) sa navrhuje jednoznačne ustanoviť, že na účely odvolacieho konania v rámci prieskumného konania ústrednú vojenskú lekársku komisiu zriaďuje hlavný služobný úrad.
23.V čl. I v poznámke pod čiarou k odkazu 74 sa za slová „§ 2“ vkladajú slová „ ods. 1“.
Ide o spresnenie citácie príslušného ustanovenia zákona č. 355/2007 Z. z.
24. V čl. I poznámka pod čiarou k odkazu 84 znie:
„84) Napríklad § 12 ods. 4 písm. c) a § 30e zákona č. 355/2007 Z. v znení zákona č. 204/2014 Z. z., § 87 zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ide o spresnenie citácií príslušných zákonov.
25.V čl. I § 131 ods. 3 druhej vete sa za slovo „majú“ vkladajú slová „profesionálna vojačka alebo profesionálny vojak“.
Navrhuje sa doplnenie normatívneho textu v záujme jednoznačnosti aplikácie v praxi.
26.V čl. I § 134 ods. 1 písm. k) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „povinnosť mlčanlivosti sa nevzťahuje na oznámenie kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,5)“.
Ustanovuje sa, že povinnosť profesionálneho vojaka zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s vykonávaním štátnej služby a ktoré v záujme ozbrojených síl nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení služobného pomeru, ak ho tejto povinnosti nezbaví služobný úrad, sa nebude vzťahovať na prípady oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Táto zmena súvisí s prijatím zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
27.V čl. I § 141 ods. 5 sa za slovo „vojaka“ vkladá čiarka a slovo „ktoré“.
Ide o gramatickú úpravu.
28.V čl. I § 145 ods. 3 znie:
„(3) Proti rozhodnutiu o odvolaní proti disciplinárnemu rozkazu nemožno podať ďalší opravný prostriedok. Právoplatný disciplinárny rozkaz je preskúmateľný súdom.“.
Z dôvodu dodržania ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu (čl. 46 Ústavy SR) sa navrhuje, aby právoplatné disciplinárne rozkazy boli preskúmateľné súdom.
29.V čl. I § 150 ods. 1 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová: „a či je disciplinárny rozkaz preskúmateľný súdom“.
Z dôvodu dodržania ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu (čl. 46 Ústavy SR) sa navrhuje, aby právoplatné disciplinárne rozkazy boli preskúmateľné súdom.
30.V čl. I § 154 ods. 2 písm. a) sa za prvý bod vkladá nový druhý bod, ktorý znie:
„2. Za zranenie v boji,“.
Doterajšie body 2 až 7 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa doplniť nový druh vojenských vyznamenaní, a to vojenskú medailu „Za zranenie v boji“. Vojenská medaila „Za zranenie v boji“ sa bude udeľovať profesionálnemu vojakovi ozbrojených síl Slovenskej republiky, vojakovi cudzích ozbrojených síl, občanovi Slovenskej republiky alebo občanovi iného štátu, ktorý v priamom bojovom strete s protivníkom v súlade s plnením služobných povinností a pravidlami pre použitie sily osobne bojoval proti protivníkovi, pričom bol činnosťou protivníka zranený alebo činnosťou protivníka prišlo k poškodeniu jeho zdravia.
31. V čl. I § 154 ods. 2 sa písmeno c) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. Za bojový kontakt.“.
Navrhuje sa doplniť nový druh vojenských vyznamenaní, a to vojenský odznak „Za bojový kontakt“. Vojenský odznak „Za bojový kontakt“ sa bude udeľovať profesionálnemu vojakovi ozbrojených síl Slovenskej republiky, vojakovi cudzích ozbrojených síl, občanovi Slovenskej republiky alebo občanovi iného štátu, ktorý v priamom bojovom strete s protivníkom v súlade s plnením služobných povinností a pravidlami pre použitie sily osobne bojoval proti protivníkovi, pričom činnosťou protivníka bol ohrozený jeho život alebo hrozilo poškodenie zdravia.
32.V čl. I § 154 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Na ocenenie výkonu štátnej služby, záslužného činu alebo spolupráce s ozbrojenými silami Slovenskej republiky môže minister služobným predpisom zriadiť aj ďalšie vojenské vyznamenania.“.
Doterajšie odseky 3 až 10 sa primerane prečíslujú.
Pri zabezpečovaní obrany Slovenskej republiky a jej územnej celistvosti, majú Ministerstvo obrany Slovenskej republiky a Ozbrojené sily Slovenskej republiky nezastupiteľnú úlohu. pri realizácii uvedených úloh môže prísť k nepredvídaným okolnostiam, ktoré sa môžu dotýkať ocenenia príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky, za ktoré nie je možné ich oceniť navrhovanými vojenskými vyznamenaniami, ktoré uvedené v písm. a), b) a c) ods.2 navrhovaného § 154 nového zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov.
Medzi takéto nepredvídané okolnosti zaraďujeme významné historické a vojensko-historické udalosti, okrúhle výročia v živote Slovenskej republiky, rezortu obrany a Ozbrojených síl Slovenskej republiky, poprípade i ďalšia medzinárodná vojenská spolupráca so spojencami v rámci Severoatlantickej aliancie, ako aj mimo nej na poli spolupráce medzinárodného krízového manažmentu.
Doteraz platné ustanovenie na zriadenia ďalších vojenských vyznamenaní sa plne osvedčilo, pretože minister obrany Slovenskej republiky mohol podľa uvedeného ustanovenia (ods. 3 § 137 zákona č. 346/2005) zriadiť ďalšie vojenské vyznamenania. Z praxe môžeme uviesť, že minister obrany v súlade s uvedeným ustanovením zriadil služobnými predpismi nasledujúce vojenské vyznamenania Pamätná medaila k 60. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny, Pamätná medaila za účasť v boji proti fašizmu a za oslobodenie vlasti, Pamätná medaila k 15. výročiu vzniku Ozbrojených síl Slovenskej republiky, Pamätná medaila k 20. výročiu vzniku Ozbrojených síl Slovenskej republiky, Pamätná medaila k 10. výročiu vstupu Slovenskej republiky do NATO, Medaila Medzinárodného centra EOD, Pamätná medaila k 70. výročiu Slovenského národného povstania a 70. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny, ako i ďalšie. V takom prípade, keď by v novom návrhu § 154 zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov nebolo doplnené navrhované ustanovenie, potom zriadiť ďalšie vojenské vyznamenania bude možné len cestou novelizácie uvedeného zákona.
Zároveň si dovoľujem uviesť aj skúsenosti, napríklad z českej republiky, ktorá v zákone č. 219/1999 Sb. o Ozbrojených silách Českej republiky jedinú zmienku o vyznamenaniach v § 7, a to, že Ministerstvo obrany Českej republiky zriaďuje vojenské vyznamenania. Názov vyznamenania a jeho vyobrazenie majú upravené vnútorným predpisom.
V súvislosti s vložením nového odseku sa vykoná legislatívno-technická úprava ustanovení v ďalšom texte zákona..
33.V čl. I § 154 ods. 7 sa za slová „Vojenskú medailu“ vkladajú slová „Za zranenie v boji,“.
Vzhľadom na doplnenie vojenských vyznamenaní o nové druhy vojenských vyznamenaní vojenská medaila Za zranenie v boji a vojenský odznak Za bojový kontakt sa ustanovuje, navrhuje sa ustanoviť, kto tieto vojenské vyznamenania bude udeľovať.
34.V čl. I § 154 ods. 8 sa spojka „a“ za slovami „Čestný odznak ozbrojených síl Slovenskej republiky“ nahrádza čiarkou a za slová „Odznak náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej republiky“ sa vkladajú slová „a vojenský odznak Za bojový kontakt“.
Vzhľadom na doplnenie vojenských vyznamenaní o nové druhy vojenských vyznamenaní vojenská medaila Za zranenie v boji a vojenský odznak Za bojový kontakt sa ustanovuje, navrhuje sa ustanoviť, kto tieto vojenské vyznamenania bude udeľovať.
35.V čl. I § 189 ods. 9 sa slová „Profesionálnemu vojakovi“ nahrádzajú slovami „Profesionálny vojak“.
Ide o gramatickú úpravu.
36.V čl. I § 190 ods. 2 sa za slová „platového stupňa“ vkladá slovo “ vojenskej“.
Ide o zosúladenie terminológie uplatňovanej v návrhu zákona.
37.Poznámka pod čiarou k odkazu 108 znie:
„108) § 2 ods. 5 zákona č.283/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ide o spresnenie citácie ustanovenia v príslušnom zákone.
38.V čl. I § 217 ods. 3 sa slová „§ 98“ nahrádzajú slovami „§ 93, 94“.
Precizuje sa ustanovenie, pretože lehoty ustanovené v § 93 a 94.
39.V čl. I § 227 ods. 6 sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 3“.
Navrhuje sa spresnenie vnútorného odkazu v nadväznosti na normatívny text.
40.V čl. I § 237 bode 1 sa spojka „a“ za slovami „zákona č. 80/2013 Z. z.“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a zákona č. 307/2014 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava, vzhľadom na prijatie zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým bol novelizovaný aj zákon č. 346/2005 Z. z.
41.V čl. V druhom bode v poznámke pod čiarou odkazu 7 sa slová „c) t)“ nahrádzajú slovami „c) až s)“.
Ide o úpravu citácie v nadväznosti na normatívny text.
42.V čl. V bode 14 § 22a ods. 1 sa za slovo „dosiahnuté“ vkladajú slová „alebo priznané“.
Legislatívno-technická úprava. Zosúladenie s § 21 ods. 9 zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého občanovi, ktorý bol v služobnom pomere v Policajnom zbore, v Zbore väzenskej a justičnej stráže, v SIS, v Hasičskom a záchrannom zbore, v Horskej záchrannej službe, v Národnom bezpečnostnom úrade a colníka ministerstvo prizná vojenskú hodnosť dňom zaradenia do záloh ozbrojených síl.
43.V čl. VII sa slová „1. januára 2015“ nahrádzajú slovami „1. januára 2016“.
Zároveň sa
a)v čl. I § 222 ods. 3 6 a § 232 ods. 1 a 3 slová „k 31. decembru 2014“ nahrádzajú slovami „k 31. decembru 2015“,
b)v čl. I § 225 ods. 3 a § 226 ods. 1 slová „do 31. januára 2015“ nahrádzajú slovami „do 31. januára 2016“,
c)v čl. I § 225 ods. 3 slová „do 30. júna 2015“ nahrádzajú slovami „do 30. júna 2016“,
d)v čl. I § 226 ods. 1 slová „dňom 1. marca 2015“ nahrádzajú slovami „dňom 1. marca 2016“,
e)v čl. I § 227 ods. 2 a 8 slová „k 1. januáru 2015“ nahrádzajú slovami „k 1. januáru 2016“,
f)v čl. I § 227 ods. 4, 8 a § 235 ods. 2 slová „do 31. decembra 2020“ nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2021“,
g)v čl. I § 229 ods. 7 a § 233 ods. 2 slová „do 28. februára 2015“ nahrádzajú slovami „do 29. februára 2016“,
h)v čl. I § 230 ods. 5, 7, 11 a § 235 ods. 1 a 2 slová „do 31. decembra 2014“ nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2015“,
i)v čl. § 230 ods. 8 a § 235 ods. 2 slová „pred 1. januárom 2015“ nahrádzajú slovami „pred 1. januárom 2016“,
j)v čl. IV bode 34 nadpise § 143ag a v čl. V bode 14 v § 22a vrátane nadpisu slová „od 1. januára 2015“ nahrádzajú slovami „od 1. januára 2016“,
k)v čl. IV bode 34 slová „po 31. decembri 2014“ nahrádzajú slovami „po 31. decembri 2015“.
S ohľadom na priebeh legislatívneho procesu a v záujme zachovania primeranej legisvakancie navrhuje sa zmena účinnosti zákona v čl. VII (v novooznačenom čl. VIII) od 1. januára 2016. V nadväznosti na to, je potrebné primerane upraviť aj lehoty v prechodných ustanoveniach. Zároveň je potrebné aj primerané prečíslovanie v nadväznosti na prijaté pozmeňujúce návrhy.
44. V prílohe č. 4 prvom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 288, 18. 10. 1991“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
45.V prílohe č. 4 druhý bod znie:
„2. Smernica Rady 92/85/EHS z 19. októbra 1992 o zavedení opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci tehotných pracovníčok a pracovníčok krátko po pôrode alebo dojčiacich pracovníčok (desiata samostatná smernica v zmysle článku 16 (1) smernice 89/391/EHS) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv.2; Ú. v. ES L 348, 28. 11. 1992) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/30/ES z 20. júna 2007 (Ú. v. L 165, 27.6.2007) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/27/EÚ z 26. februára 2014 (Ú. v. EÚ L 65, 5. 3. 2014).“.
Legislatívno-technická úprava spočívajúca v doplnení zmeny smernice a v uvedení miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
46.V prílohe č. 4 treťom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 180, 19. 7. 2000“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
47.V prílohe č. 4 štvrtom bode v okrúhlej zátvorke sa na konci vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 303, 2. 12. 2000“.
Legislatívno-technická úprava uvádzania miesta uverejnenia právne záväzného aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
48.K celému zákonu
Na koniec zákona sa dopĺňa jeho obsah, ktorý sa vyhotoví podľa znenia schváleného Národnou radou Slovenskej republiky.
Vzhľadom na rozsah a dôležitosť zákona je z dôvodu jeho prehľadnosti potrebné, aby súčasťou zákona bol aj jeho obsah, ktorý sa vyhotoví ku konečnému zneniu zákona v znení všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schválených plénom Národnej rady Slovenskej republiky.