Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je predovšetkým snahou o čiastočné riešenie neudržateľnej situácie v sociálne vylúčených spoločenstvách a sociálne neprispôsobivých občanov ktorí často reálne nepostihnuteľní za priestupok a s týmto vedomím páchajú priestupky alebo aj trestné činy.
Navrhovaná novela zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavádza novú právnu úpravu v tom zmysle, že dávka v hmotnej núdzi (v peňažnej forme) sa znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý spácha tri priestupky podľa osobitného predpisu a za ktoré v zmysle právoplatných a vykonateľných rozhodnutí (podľa osobitného predpisu) nezaplatil pokutu a to na dobu 6 mesiacov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti a vykonateľnosti posledného z týchto rozhodnutí. Dávka v hmotnej núdzi podľa § 10 ods. 2 sa taktiež znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý spácha trestný čin podľa Trestného zákona a to na dobu 12 mesiacov od dňa nadobudnutia právoplatnosti a vykonateľnosti príslušného rozsudku v trestnom konaní.
Dávka sa v prípadoch podľa tohto odseku poskytne vo vecnej forme podľa nového ustanovenia § 18 ods. 3 zákona a to predovšetkým jedno teplé jedlo denne, pričom podmienky, formu a spôsob poskytovania pomoci v hmotnej núdzi vo vecnej forme 10 ods. 12 zákona) ustanoví Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/95/EÚ z 13. decembra 2011 o normách pre oprávnenie štátnych príslušníkov tretej krajiny alebo osôb bez štátneho občianstva mať postavenie medzinárodnej ochrany, o jednotnom postavení utečencov alebo osôb oprávnených na doplnkovú ochranu a o obsahu poskytovanej ochrany (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 337, 20. 12. 2011)
2.nelegislatívne akty
- nie je upravená,
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- nie je upravená,
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
- bezpredmetné
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- 21. 12. 2013
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívnotechnickú úpravu v kontexte predkladanej novely zákona.
K bodu 2
Ustanovenie § 10 sa dopĺňa novým odsekom 12 v zmysle ktorého dávka v hmotnej núdzi podľa § 10 ods. 2 zákona sa znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý spácha tri priestupky podľa osobitného predpisu (napr. zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov) a za ktoré v zmysle právoplatných a vykonateľných rozhodnutí podľa osobitného predpisu nezaplatil pokutu a to na dobu 6 mesiacov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti a vykonateľnosti posledného z týchto rozhodnutí. Dávka v hmotnej núdzi podľa odseku 2 sa taktiež znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý spácha trestný čin podľa osobitného predpisu (Trestného zákona) to na dobu 12 mesiacov od dňa nadobudnutia právoplatnosti a vykonateľnosti príslušného rozsudku v trestnom konaní. Dávka sa v prípadoch podľa tohto odseku poskytne vo vecnej forme podľa nového ustanovenia § 18 ods. 3 zákona.
K bodu 3
Ustanovenie splnomocňuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom upraviť presné podmienky, formu a spôsob poskytovania pomoci v hmotnej núdzi vo vecnej forme (§ 10 ods. 12 zákona).
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. január 2016.