Dôvodová správa
Všeobecná časť
Novelizácia zákona SNR č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „Notársky poriadok“) je vzhľadom na súčasný stav v našej spoločnosti nevyhnutná. Aktuálne platné a účinné ustanovenia Notárskeho poriadku neupravujú spôsob odmeňovania notára za činnosť súdneho komisára, ale ustanovuje ich vykonávacím všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a to vyhláškou Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov znení neskorších predpisov.
Najvyšší orgán štátnej moci v Slovenskej republike Národná rada Slovenskej republiky - týmto zákonom upravuje aspoň čiastočne nanovo spôsob odmeňovania notára za činnosť súdneho komisára nakoľko máme za to, že súčasná právna úprava odmeňovania podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov znení neskorších predpisov je nespravodlivá a nekorektná voči občanom - dedičom po poručiteľovi.
Podľa súčasnej právnej úpravy je odmena notára ako súdneho komisára okrem prípadu zastavenia konania o dedičstve určená vždy konkrétnym percentom z hodnoty dedičstva :
z prvých 3 300 eur základu ..........................................................................
2 %,
z presahujúcej sumy až do 16 500 eur základu .....................................
1 %,
z presahujúcej sumy až do 33 100 eur základu .....................................
0,7 %,
z presahujúcej sumy až do 99 500 eur základu .....................................
0,4 %,
z presahujúcej sumy až do 663 800 eur základu ...................................
0,2 %,
najmenej 23 eur.
Suma nad 663 800 eur sa do základu nezapočítava.
Máme za to, že vyššie uvedený spôsob odmeňovania je vrcholne nespravodlivý a nekorektný voči občanom dedičom nakoľko pre dedičstve do 663 800 eur sa určuje odmena vždy konkrétnym percentom, ale pri majetku nad 663 800 eur sa suma nad 663 800 eur vôbec nezohľadňuje.
Návrh zmeny zákona predovšetkým zavádza nový systém odmeňovania notára ako súdneho komisára a to pevne určenými odmenami :
z prvých 3 300 eur základu ..........................................................................
13 eur,
z presahujúcej sumy až do 100 000 eur základu ..........................................
66 eur,
z presahujúcej sumy až do 200 000 eur základu ..........................................
132 eur,
z presahujúcej sumy (nad 200 000 eur základu) ..........................................
264 eur.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskej únie
- primárnom
čl. 81 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 650/2012 zo 4. júla 2012 o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone rozhodnutí a prijatí a výkone verejných listín v dedičských veciach a o zavedení európskeho osvedčenia o dedičstve (Ú.v. EÚ L 201, 27.7.2012, s. 107)
2. nelegislatívne akty
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – do 30. novembra 2009)
b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-20/92 Hubbard v Hamburger [1993] rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-43/95, Data Delecta Aktiebolag and Ronny
Forsberg v. MSL Dynamics Limited [1996] rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-323/95 Hayes v Kronenberg [1997]
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
-
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
-
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 97)
ods. 1 až 4
Ustanovuje sa, že odmena notára ako súdneho komisára (ďalej aj len „súdny komisár“) za úkony vykonané v konaní o dedičstve, ktoré bolo zastavené, je vždy 13 eur. Základom odmeny súdneho komisára za iné úkony vykonané v konaní o dedičstve, ako uvedené v odseku 1, je všeobecná hodnota majetku poručiteľa, ktorý sa stal predmetom konania o dedičstve. Ak by bol predmetom konania o dedičstve majetok poručiteľa, ktorý sa objavil po právoplatnosti uznesenia, ktorým bolo konanie o dedičstve skončené, základom odmeny súdneho komisára za úkony vykonané v tomto konaní je všeobecná hodnota tohto majetku.
V odseku 4 sa ustanovuje priamo v zákone nanovo odmena notára ako súdneho komisára vždy paušálne ku konkrétnej hodnote majetku dedičstva a to :
z prvých 3 300 eur základu ..........................................................................
13 eur,
z presahujúcej sumy až do 100 000 eur základu ..........................................
66 eur,
z presahujúcej sumy až do 200 000 eur základu ..........................................
132 eur,
z presahujúcej sumy (nad 200 000 eur základu) ..........................................
264 eur.“.
K bodu 2 (§ 100e)
Zavádza sa prechodné ustanovenie zákona, ktoré vychádza z logiky, že v prebiehajúcich konaniach o dedičstve sa a priori uplatnia doterajšie právne predpisy. Všeobecne sa týmto vychádza z prísneho dodržania ústavných princípov zákazu retroaktivity.
K bodu 3 (§ 100f)
Zrušovacím ustanovením sa zrušuje vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. január 2016.