Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov zohľadňuje predovšetkým dlhodobo neudržateľnú prax súvisiacu s umiestňovaním reklamných stavieb v oblasti križovatiek a súčasne ustanovuje nový zákaz umiestňovať reklamné stavby tak, aby bránili vodičovi v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo na národný park.
Podľa súčasnej právnej úpravy v zmysle ustanovenia § 8 ods. 11 zákona skládky materiálov alebo reklamné stavby (ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia na správu pozemných komunikácii ani na riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy) je zakázané umiestňovať na križovatke tak, aby bránili vodičovi v rozhľadovom poli vodiča na križovatke. Predmetné ustanovenie sa ukázalo v aplikačnej praxi ako nevhodné a neúčinné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky nakoľko svojou nejasnou formuláciou a výkladom príslušnými správnymi orgánmi spôsobuje často situácie, že reklamné stavby sa umiestňujú často na križovatkách tak, že bránia vodičovi v rozhľadovom poli na križovatke.
Súčasne majú predkladatelia návrhu zákona za to, že v súčasnosti je v Slovenskej republike veľmi veľké množstvo reklamných stavieb (v Európskej únii nadpriemerné), ktoré často bráni vo výhľade na národné parky alebo na národné kultúrne pamiatky.
Cieľom navrhovanej úpravy je jednak snaha zamedziť umiestňovaniu najmä reklamných stavieb na križovatkách tak, že bránia vodičovi v rozhľadovom poli na križovatke novou právnou úpravou a to tak, že sa nepochybne a jasne ustanoví, že skládky materiálov alebo reklamné stavby (ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia na správu pozemných komunikácii ani na riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy) bude zakázané umiestňovať do oblasti križovatky a 20 metrov od hranice križovatky v zmysle platných slovenských technických noriem.
Súčasne sa predkladanou novelou zákona ustanovuje jasný zákaz umiestňovať reklamné stavby tak, aby bránili vodičovi v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo na národný park.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina a Pavol
Abrhan.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
Predmetné ustanovenie zákona mení doterajšie ustanovenie § 8 ods. 11 zákona v tom smere, že skládky materiálov alebo reklamné stavby, ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia na správu pozemných komunikácii ani na riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy, je zakázané umiestňovať do oblasti križovatky a 20 metrov od hranice križovatky v zmysle platných slovenských technických noriem.
Súčasne sa predmetným ustanovením zakazuje umiestňovať reklamné stavby tak, aby bránili vodičovi v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo na národný park.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. august 2016.