Dôvodová správaPredkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov zohľadňuje predovšetkým dlhodobo neudržateľnú prax súvisiacu s umiestňovaním reklamných stavieb v oblasti križovatiek a súčasne ustanovuje nový zákaz umiestňovať reklamné stavby tak, aby bránili vodičovi v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo na národný park.
Podľa súčasnej právnej úpravy v zmysle ustanovenia § 8 ods. 11 zákona skládky materiálov alebo reklamné stavby (ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia na správu pozemných komunikácii ani na riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy) je zakázané umiestňovať na križovatke tak, aby bránili vodičovi v rozhľadovom poli vodiča na križovatke. Predmetné ustanovenie sa ukázalo v aplikačnej praxi ako nevhodné a neúčinné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky – nakoľko svojou nejasnou formuláciou a výkladom príslušnými správnymi orgánmi spôsobuje často situácie, že reklamné stavby sa umiestňujú často na križovatkách tak, že bránia vodičovi v rozhľadovom poli na križovatke.
Súčasne majú predkladatelia návrhu zákona za to, že v súčasnosti je v Slovenskej republike veľmi veľké množstvo reklamných stavieb (v Európskej únii nadpriemerné), ktoré často bráni vo výhľade na národné parky alebo na národné kultúrne pamiatky.
Cieľom navrhovanej úpravy je jednak snaha zamedziť umiestňovaniu najmä reklamných stavieb na križovatkách tak, že bránia vodičovi v rozhľadovom poli na križovatke novou právnou úpravou a to tak, že sa nepochybne a jasne ustanoví, že skládky materiálov alebo reklamné stavby (ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia na správu pozemných komunikácii ani na riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy) bude zakázané umiestňovať do oblasti križovatky a 20 metrov od hranice križovatky v zmysle platných slovenských technických noriem.
Súčasne sa predkladanou novelou zákona ustanovuje jasný zákaz umiestňovať reklamné stavby tak, aby bránili vodičovi v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo na národný park.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.