DÔVODOVÁ SPRÁVA A. Všeobecná časť
Návrh zákona o Kultúrnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Jozef Viskupič.
V kultúrnej oblasti je dlhodobo kritizované najmä jej financovanie. Umelecké fondy, ktoré boli zriadené zákonom ešte v roku 1993, majú za úlohu podporovať tvorivú literárnu, vedeckú a umeleckú činnosť. Financovanie tohto systému však je v súčasnosti v prevažnej miere založené na príspevkoch používateľov diel (napr. Rozhlas a televízia Slovenska) a na povinnosti úzkej profesijnej skupiny ľudí prispievať do fondu z vlastných finančných zdrojov. Následná podpora viac či menej známych umelcov zo strany týchto fondov je však v súčasnosti nedostatočná a neefektívna, pretože fondy majú dlhodobo finančné problémy a významná časť umeleckých aktivít je súčasne podporovaná Audiovizuálnym fondom a Fondom na podporu umenia.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zaviesť viaczdrojové financovanie fondu, a to konkrétne:
-namiesto troch samostatných umeleckých fondov (Literárny fond, Hudobný fond, Fond výtvarných umení) vytvoriť jeden fond – Kultúrny fond, ktorý by mal jednu sústavu orgánov a jeden model financovania,
-zrušiť 2% príspevok, ktorý v súčasnosti platia autori a umelci z ich hrubého autorského príjmu; dá sa povedať, že ide o neoprávnenú daň, ktorá týchto umelcov znevýhodňuje oproti iným povolaniam, keďže sú zdaňovaní dvakrát,
-zaviesť, aby sa na podpore literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti podieľali nielen Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), ako je tomu v prevažnej miere v súčasnosti, ale aj všetky komerčné rádia a televízie a ďalšie médiá, pretože rovnako ako verejnoprávny vysielateľ vysielajú obsah podliehajúci ochrane podľa autorského zákona,
-určiť, aby sa na podpore spisovateľov, hudobníkov, maliarov či iných umelecky nadaných ľudí podieľal aj štát.
Uvedený model financovania kultúry pozostávajúci nielen z verejných zdrojov je dokonca plne v súlade so záväzkami vyplývajúcimi z Programového vyhlásenia vlády SR (časť 5. Znalostná spoločnosť, vzdelávanie a kultúra).
Predkladaný návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I