K bodom 5 a 6Suma hotových peňazí, na ktoré sa nevzťahuje exekúcia, sa zvyšuje zo sumy 99,58 eura na sumu 200 eur. Odôvodnením navrhovanej zmeny je najmä zmena životných nákladov, na ktoré legislatíva v tomto smere od účinnosti exekučného poriadku ešte nereflektovala.
Výška neexekvovateľných hotových peňazí predstavovala sumu 99,58 eura, resp. sumu 3 000 Sk už v roku 1995, kedy bola výška priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky 7 195 SK, teda 238,83 eur. Bola to teda suma rovnajúca sa približne polovici priemerného príjmu. Pre porovnanie v roku 2014 bola výška priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky na úrovni 858 eur.
Rovnako zvýšená suma finančných prostriedkov sa navrhuje ponechať povinnému odblokovaná aj na jeho bankovom účte.
Nespochybňujúc zmysel a nevyhnutnosť práce súdneho exekútora, ako aj racionálnosť toho, že odmenu súdneho exekútora hradí povinný, ktorý dobrovoľne nesplnil to, čo mu ukladá právoplatné a vykonateľné rozhodnutie, je pri určení výšky odmeny exekútora potrebné prihliadnuť aj na osobu povinného.
Uznávajúc, že exekútor je povinný vykonať viac menej rovnaké množstvo úkonov v exekučnom konaní bez ohľadu na to, kto je povinnou osobou, je prinajmenšom neetické a amorálne uplatňovať rovnaké sadzby pri určení odmeny exekútora bez ohľadu na postavenie povinnej osoby. Aj keď sú de facto všetci povinní v exekučnom konaní v zlej finančnej situácii, existuje skupina osôb, ktorá je po skončení exekučného konania schopná zlepšiť svoju finančnú situáciu. Na druhej strane existuje skupina osôb, ktorá nemá možnosti, schopnosti ani osobnostné predpoklady na zlepšenie svojej finančnej situácie. Práve túto znevýhodnenú skupinu osôb najlepšie definuje pojem zraniteľný spotrebiteľ, na ktorý sa zníženie odmeny exekútora vzťahuje. Odmena exekútora je v tomto prípade nepriamo hradená zo štátneho rozpočtu. Takto prerozdelené verejné financie tak razom prestávajú plniť svoj pôvodný účel, ktorým je neraz pomoc najviac znevýhodneným skupinám obyvateľstva.
Na základe uvedeného sa navrhuje, aby sa v prípadoch, keď je povinným subjektom zraniteľný spotrebiteľ, znížila odmena súdneho exekútora určená vykonávacím právnym predpisom o polovicu.
Znižuje sa výška náhrad trov exekúcie, pokiaľ ide o drobné exekúcie pri pohľadávkach, ktoré bez príslušenstva nepresahujú sumu 50 eur, resp. 166 eur. Návrh právnej úpravy, týkajúci sa výšky náhrad trov exekúcie bol na začiatku legislatívneho procesu podstatne miernejší v porovnaní so súčasnou právnou úpravou.
Pôvodná idea návrhu zákona, ktorou sa do exekučného poriadku zaviedol pojem drobnej exekúcie a trov z drobných exekúcii hovorila o tom, že ak ide o drobné exekúcie, trovy exekúcie nesmú presiahnuť trojnásobok výšky pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o pohľadávku neprevyšujúcu 100 eur, dvojnásobok výšky pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o pohľadávku neprevyšujúcu 500 eur a výšku pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o pohľadávku prevyšujúcu 500 eur.
Navrhovaná právna úprava sa v tomto ohľade len približuje úplne prvotnému návrhu znenia platného zákona, ktorým sa obmedzenia pri určovaní výšky trov v exekučnom konaní do exekučného poriadku zaviedli.