Obmedzenie sprístupňovania informácií poštou (t.j. napríklad v prípade, že informácie sa doručujú poštovou službou) vzťahujúce sa na adresu bydliska alebo adresu sídla žiadateľa mimo krajín Európskej únie alebo Európskeho hospodárskeho spoločenstva, reaguje na aplikačné problémy v praxi. Stávalo sa, že napríklad žiadateľ uvádzal v žiadosti adresu, ktorá bola fiktívna a s cieľom poškodiť resp. iniciovať neúčelné vynaloženie finančných prostriedkov uviedol, že sa žiadateľ nachádza na adrese resp. že žiada informácie sprístupniť poštou na adresu v krajine, ktorá patrí do vysokého a drahého tarifného poštového pásma. Povinná osoba nemá a ani na základe predloženého návrhu zákona nebude mať napríklad vzhľadom k ustanoveniu § 16 ods. 9 (Povinná osoba umožní každému bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu nahliadnuť, robiť si výpisy alebo odpisy alebo kópie zo spisov a z dokumentácie.) alebo § 14 ods. 2 (Zo žiadosti musí byť zrejmé, ktorej povinnej osobe je určená, meno, priezvisko, názov alebo obchodné meno žiadateľa, jeho adresa pobytu alebo sídlo, ktorých informácií sa žiadosť týka a aký spôsob sprístupnenia informácií žiadateľ navrhuje.) možnosť zistiť, či žiadateľ na danej adrese skutočne poštu preberá.
K bodu 58
Tým, že sa vypúšťa veta z § 16 ods. 1 v znení „Ak informáciu nemožno sprístupniť spôsobom určeným žiadateľom, dohodne povinná osoba so žiadateľom iný spôsob sprístupnenia informácie.“, ktorá bola vágna a vyvolávala aplikačné problémy, bolo potrebné nastaviť presnejšie pravidlá spôsobu sprístupňovania informácie. Platí, že ak informáciu nemôže povinná osoba sprístupniť spôsobom určeným žiadateľom, povinná osoba odošle žiadateľovi do štyroch pracovných dní odo dňa podania žiadosti oznámenie o dôvodoch, pre ktoré nie je možné sprístupniť informáciu určeným spôsobom, a navrhne žiadateľovi všetky spôsoby sprístupnenia informácie, ktorými je možné informáciu sprístupniť.
Sprísňuje sa režim dohadovania spôsobu sprístupňovania v tom, že povinná osoba musí preukázať dôvody. Tieto musí oznámiť písomne. Aby nedochádzalo k zbytočným prieťahom pri sprístupňovaní informácií, povinná osoba musí do štyroch pracovných dní odo dňa podania žiadosti oznámenie odoslať. Zavádza sa teda mandátny postup povinnej osoby v záujme preskúmateľnosti opodstatnenia dôvodov pre ktoré nie je možné sprístupniť informáciu určeným spôsobom. Povinná osoba má zároveň navrhnúť žiadateľovi spôsoby sprístupnenia informácie, ktorými je možné informáciu sprístupniť.
Žiadateľ má možnosť zaslať odpoveď povinnej osobe o určení niektorého z navrhnutých spôsobov sprístupnenia informácie spôsobmi uvedenými v § 14 ods. 1, t.j. písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou alebo prostredníctvom elektronickej schránky, iným technicky vykonateľným spôsobom, ktorý povinná osoba akceptuje. Rovnako platia navrhované obmedzenia vo vzťahu k žiadosti podpísanej zaručeným elektronickým podpisom.
Ak odpoveď žiadateľa o určení niektorého z navrhnutých spôsobov sprístupnenia informácie nie je doručená do desiatich dní odo dňa odoslania oznámenia, povinná osoba sprístupní žiadateľovi informáciu spôsobom vyžadujúcim v porovnaní s inými spôsobmi najnižšie náklady za sprístupnenie informácií.
V záujem ochrany záujmov žiadateľa pred možným šikanóznym výkonom oprávnenia povinnej osoby zákon limituje sprístupnenie informácie výlučne nahliadnutím do spisu v prípade, ak žiadateľ žiadal sprístupniť informáciu telefonicky, faxom, poštou alebo elektronickou poštou. Rovnako nebude možné sprístupniť informáciu výlučne ústnou formou, ak žiadateľ žiadal o informáciu v písomnej forme.