Dôvodová správa Zákon o slobodnom prístupe k informáciám je jedným z najdôležitejších zákonov upravujúcich výkon občianskych práv a kontrolu orgánov štátu a samosprávy zo strany občanov. Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony reaguje na problémy aplikačnej praxe a má za cieľ odstrániť nedostatky, ktoré bránia efektívnemu získavaniu požadovaných informácií, ako aj efektívnej práci orgánov verejnej správy. Návrh zákona najmä:
-zavádza definíciu pojmu informácia,
-rozširuje rozsah povinne zverejňovaných informácií,
-konkretizuje informácie, ktoré sú povinné zverejňovať obce a vyššie územné celky,
-predlžuje dobu, na ktorú sa na internete zverejňujú povinne zverejňované informácie, zmluvy, objednávky a faktúry,
-zavádza povinnosť zverejňovať informácie sprístupnené na žiadosť,
-zjednocuje zverejňovanie zmlúv, objednávok a faktúr na jedno miesto – Centrálny register zmlúv,
-rozširuje zverejňovanie informácií vo forme otvorených údajov,
-spresňuje lehoty pri poskytovaní informácií na žiadosť a uplatňovaní opravných prostriedkov,
-sprísňuje podmienky pre obmedzenie prístupu k informáciám,
-obmedzuje utajovanie dôležitých informácií pod zámienkou ochrany autorského práva,
-stanovuje, že dôvodom obmedzenia prístupu k informáciám je skutočnosť, že informácia je obchodným tajomstvom, nestačí, že je za obchodné tajomstvo označená,
-zavádza možnosť zverejňovania informácií o odmietnutí trestného oznámenia a ďalších informácií o trestnom konaní.
-spresňuje povinnosti povinnej osoby pri poskytovaní informácií,
-zavádza inštitút prerušenia plynutia lehôt počas odosielania zákonných výziev a oznámení,
-podrobnejšie upravuje postup pri uplatňovaní opravných prostriedkov.
Návrh zákona v podstatnej vychádza zo znenia návrhu zákona, ktorý pripravila pracovná skupina pri ministerstve spravodlivosti za účasti zástupcov viacerých verejných inštitúcií, Združenia miest a obcí Slovenska a niektorých mimovládnych organizácií. Ministerstvo spravodlivosti dalo návrh zákona do medzirezortného pripomienkového konania vo februári 2015. Do pripomienkovania návrhu zákona sa zapojila aj občianska verejnosť formou dvoch hromadných pripomienok z marca 2015. Po pripomienkovom konaní ministerstvo spravodlivosti vypustilo z návrhu zákona väčšinu ustanovení navrhovaného zákona s výnimkou ustanovení, ktoré sa týkajú opakovaného použitia informácií. V takejto zredukovanej forme návrh zákona v auguste 2015 schválila vláda SR.
Predkladaný návrh zákona obsahuje väčšinu ustanovení z pôvodného návrhu ministerstva spravodlivosti, ktoré z neho boli ministerstvom po medzirezortnom pripomienkovom konaní vypustené. Návrh je upravený a doplnený v zmysle hromadných pripomienok verejnosti z marca 2015.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie. Bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.