Dôvodová správa Predkladaný návrh zákona obsahuje šesť stručných noviel zákonov, ktoré upravujú nakladanie s majetkom štátu, obecnej a regionálnej samosprávy a hospodárenie s verejnými prostriedkami. Legislatívna iniciatíva je reakciou na prípady z minulosti, keď v období tesne pred voľbami, alebo dokonca po nich dochádzalo predstaviteľmi končiacej politickej garnitúry k uzatváraniu zmlúv nevýhodných pre štát alebo samosprávu. K takýmto prípadom prichádzalo ako na úrovni štátu (ministerstiev, štátnych orgánov a inštitúcií) v súvislosti s voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky a následnou zmenou zloženia vlády, tak na úrovni obecnej a regionálnej samosprávy v súvislosti s voľbami do samosprávy obcí a s voľbami do orgánov samosprávnych krajov (zmeny na postoch starostov, primátorov, predsedov samosprávnych krajov a v zložení obecných, mestských, miestnych a krajských zastupiteľstiev).
Rizikové je najmä obdobie od volieb, v ktorých dovtedajší držitelia moci neuspejú a je jasné alebo pravdepodobné, že nebudú ďalej pokračovať vo funkcii, do reálneho prevzatia moci novozvolenou garnitúrou. Toto obdobie zvykne trvať aj niekoľko týždňov. Dochádza napríklad k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými prostriedkami, k predajom verejného majetku za nižšiu ako reálnu cenu, k uzatváraniu nevýhodných a nevypovedateľných zmlúv o prenájme verejného majetku na neprimerane dlhé časové obdobia, či k subjektívnemu rozhodovaniu o poskytovaní nenárokovateľných dotácií. Kým v priebehu volebného obdobia zverejnenie informácií o takýchto praktikách môže znížiť šance zodpovedných osôb uspieť v nasledujúcich voľbách, po neúspešných voľbách takáto hrozba neexistuje, zvyšuje sa teda riziko nezodpovedného správania zo strany predstaviteľov končiacej garnitúry. Podobné, hoci o niečo nižšie riziko existuje aj v období tesne pred voľbami, pretože v tomto období zasa hrozí, že sa informácie o uzavretí nevýhodnej zmluvy neobjavia do volieb na verejnosti, napr. že si ich nevšimnú médiá a nezaregistrujú voliči, a teda nebudú mať žiadny dopad na výsledok volieb.
Z týchto dôvodov sa navrhuje stanoviť obdobie, v ktorom nebude možné majetok štátu a samosprávy predávať, ani prenajímať, ani nebude možné poskytovať dotácie. Toto obdobie by malo začínať 30 dní pred termínom konania volieb a končiť až reálnym prevzatím moci novou garnitúrou. V prípade parlamentných volieb sa koniec predmetného obdobia navrhuje stanoviť na deň schválenia programového vyhlásenia novej vlády. V prípade volieb do samosprávnych orgánov by sa príslušné obdobie malo skončiť dňom nasledujúcim po zložení sľubu a ujatí sa funkcie novozvoleného starostu, primátora alebo predsedu samosprávneho kraja
Návrh zákona neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie. Možno očakávať, že bude mať pozitívny vplyv na verejné rozpočty a na hospodárenie s majetkom štátu a samospráv, tento vplyv však nie je vzhľadom na jeho charakter možné vyčísliť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.