DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh Zákon z ….. 2015 o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
60 564 261
49 339 713
49 245 609
49 061 498
v tom: kap. MŠVVaŠ SR/ program 026 Národný program rozvoja športu v SR
46 212 972
40 963 812
40 868 812
40 688 812
z toho podprogram:
02601 Šport na školách a rekreačný šport
600 000
600 000
600 000
600 000
02602 Štátna športová reprezentácia a rozvoj športových odvetví
22 936 398
20 936 398*
20 936 398*
20 936 398*
02603 Športovo talentovaná mládež
6 700 000
6 700 000
6 700 000
6 700 000
02604 Materiálno technický rozvoj športu
14 300 000
10 600 000
10 600 000
10 600 000
02605 Koordinácia projektov, prierezové činnosti a podpora priamo riadených organizácií
1 676 574
2 036 144**
**
1 941 144
**
1 761 144
Vlastný úrad MŠVVaŠ SR – útvar hlavného kontrolóra (mzdové náklady +odvody)
0
91 270***
91 270***
91 270***
Úrad vlády SR
8 250 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
kap. MO SR
4 156 813
4 174 968
4 175 864
4 171 753
kap. MV SR
1 944 476
2 200 933
2 200 933
2 200 933
Celková zamestnanosť
- z toho vplyv na štátny rozpočet
Financovanie zabezpečené v rozpočte
60 564 261
47 473 443
47 474 339
47 470 228
v tom: kap. MŠVVaŠ SR / program 026 – Národný program rozvoja športu v SR (vrátane NŠC a ADA SR)
46 212 972
39 097 542
39 097 542
39 097 542
Úrad vlády SR
8 250 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
kap. MO SR
4 156 813
4 174 968
4 175 864
4 171 753
kap. MV SR
1 944 476
2 200 933
2 200 933
2 200 933
*v tom výdavky spojené s funkciou kontrolóra 1 500 000 eur
**v tom navýšenie na rozšírenie ISŠ v roku 2016 o 275 000 eur a v roku 2017 o 180 000 eur
***navýšenie na útvar hlavného kontrolóra - mzdové náklady +odvody suma 91 270 eur
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, výdavky)
60 564 261
49 339 713
49 245 609
49 061 498
z toho vplyv na štátny rozpočet
60 564 261
49 339 713
49 245 609
49 061 498
financovanie zabezpečené v rozpočte
60 564 261
47 473 443
47 474 339
47 470 228
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
1 866 270
1 771 270
1 591 270
Pozn.: Rozpočtovo nekryté sú v rokoch 2016 - 2018
- bežné výdavky na výdavky spojené s funkciou kontrolóra v športových zväzoch (1 500 000 eur) a výdavky na útvar hlavného kontrolóra - mzdové náklady + odvody (91 270 eur),
- kapitálové výdavky na rozšírenie informačného systému v športe (v roku 2016 v sume 275 000 eur a v roku 2017 v sume 180 000 eur).
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Bežné výdavky (600)
39 229 261
37 964 713
37 965 609
37 961 498
v tom: kap. MŠVVaŠ SR (600) (vrátane NŠC a ADA SR)
31 912 972
30 088 812
30 088 812
30 088 812
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) – NŠC + útvar hl. kontrolóra r. 2016-2018
300 053
424 052
424 052
424 052
Poistné a príspevok do poisťovní (620) – NŠC + útvar hl. kontrolóra r. 2016-2018
104 868
131 143
131 143
131 143
Tovary a služby (630)2
647 948
670 411
670 411
670 411
Bežné transfery (640)2
30 860 103
28 863 206
28 863 206
28 863 206
v tom: Transfery v rámci verejnej správy (641)
407 670
410 773
410 773
410 773
v tom: Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
30 452 433
28 452 433
28 452 433
28 452 433
Splácanie úrokov a ostatné platby
súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Úrad vlády SR(600)
1 250 000
1 500 000
1 500 000
1 500 000
Kap. MO SR (600)
4 156 813
4 174 968
4 175 864
4 171 753
Kap. MV SR (600)
1 909 476
2 200 933
2 200 933
2 200 933
Kapitálové výdavky (700)
21 335 000
11 375 000
11 280 000
11 100 000
v tom: kap. MŠVVaŠ SR (700)
14 300 000
10 875 000
10 780 000
10 600 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
375 000
280 000
100 000
Kapitálové transfery (720)2
14 300 000
10 500 000
10 500 000
10 500 000
v tom: Transfery v rámci verejnej správy (721)
Úrad vlády SR
7 000 000
500 000
500 000
500 000
Kap. MO SR (700)
Kap. MV SR (700)
35 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
60 564 261
49 339 713
49 245 609
49 061 498
z toho výdavky na ŠR
60 564 261
49 339 713
49 245 609
49 061 498
Bežné výdavky (600)
39 229 261
37 964 713
37 965 609
37 961 498
v tom: kap. MŠVVaŠ SR (600)
31 912 972
30 088 812
30 088 812
30 088 812
v tom: Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) – NŠC + útvar hl. kontrolóra
300 053
424 052
424 052
424 052
Úrad vlády SR(600)
1 250 000
1 500 000
1 500 000
1 500 000
Kap. MO SR (600)
4 156 813
4 174 968
4 175 864
4 171 753
Kap. MV SR (600)
1 909 476
2 200 933
2 200 933
2 200 933
Kapitálové výdavky (700)
21 335 000
11 375 000
11 280 000
11 100 000
v tom: kap. MŠVVaŠ SR (700)
14 300 000
10 875 000
10 780 000
10 600 000
Úrad vlády SR
7 000 000
500 000
500 000
500 000
Kap. MO SR (700)
Kap. MV SR (700)
35 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Príloha č. 4 doložky vplyvov
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Pozitívne budú ovplyvnené domácnosti, ktorých členovia budú zapojení do športovej činnosti v kompetencii športových zväzov, športových klubov ako aj skupiny domácností, sa venujú športu pre všetkých. Významným pozitívnym opatrením je opatrenie, ktoré naznačuje prínos pre všetky domácnosti, ktoré budú využívať športové poukazy.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Priemerný obyvateľ zaznamená pozitívnu zmenu vo výdavkoch na športovanie detí vo veku 6 – 14 rokov, kde sa navrhujú športové poukazy podľa disponibilných rozpočtových zdrojov.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Prístup k zdrojom sa zobjektívni definovaním zákonných ustanovení ich rozdeľovania najmä na základe vzorca pre športové organizácie. Prístup k zdrojom sa zlepší aj pre obyvateľov v rámci športu pre všetkých, kde sa zavádzajú športové poukazy pre deti vo veku 6 – 14 rokov a taktiež sa významnou mierou bude riešiť športová infraštruktúra v mestách a obciach, kde sa skvalitnia služby pre obyvateľov v oblasti športu pre všetkých.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Návrh zákona sa snaží zachovávať rovnosť príležitostí pri využívaní
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
verejných zdrojov v organizovanom športe v športových organizáciách a taktiež občanov, ktorí sa budú venovať športu pre všetkých. Návrh zákona neovplyvňuje rodovú rovnosť
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Návrh zákona pozitívne ovplyvní zamestnanosť v športových organizáciách (napr. kontrolóri, zmluvné vzťahy v športe, atď.). Taktiež pri výstavbe, prevádzke a údržbe športových zariadení v mestách a obciach budú vytvorené nové pracovné príležitosti. Schválením predkladaného materiálu nehrozí hromadné prepúšťanie.
Príloha č. 6 doložky vplyvov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno - budujú, rozširujú a inovujú sa služby. Predpokladá sa ich využitie na úrovni III. (obojsmerná interakcia):
a) dotačný mechanizmus prostredníctvom informačného systému v oblasti športu (napr. zber údajov od žiadateľov o dotáciu, spracovanie žiadostí, generovanie zmlúv, proces poskytovania dotácií, vyúčtovanie dotácie, register športovcov),
b) zverejňovanie finančných tokov v športe prostredníctvom informačného systému v oblasti športu (pôvod
finančných prostriedkov, suma, použitie, pravidlá poskytnutia a použitia),
c) prezentácia športu ako vhodného prostriedku na pohybovo aktívne trávenie voľného času (kampaň za pohybovo aktívny život),
e) riadenie školského športu prostredníctvom internetového portálu školského športu ministerstva (vyhlasovanie školských športových súťaží, prihlasovanie sa na školské športové súťaže, prehľad o výsledkoch a zapojení žiakov, informácie a materiály pre učiteľov telesnej výchovy.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Áno, predpokladá sa vývoj spoločnej sémantiky (napr. na základe XML) a predpokladá sa spolupráca s dotknutými subjektmi.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Áno.
Na prácu s informačným systémom o športe ministerstvo vyčlenilo pracovníka v Národnom športovom centre. Žiadatelia o dotáciu sú školení s prácou v informačnom systéme v oblasti športu.
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Áno
Školenia pre žiadateľov o dotáciu
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej
Áno. Informačný systém o športe bude po dokončení spĺňať štandardy
spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
IS vo verejnej správe, súčasťou ktorých je aj zabezpečenie prístupu pre znevýhodnené osoby.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Áno.
Bol vytvorený informačný systém o športe, ktorého funkciou je automatizovať dotačný mechanizmus, prezentovať výsledky dotačného procesu (napr. športové výsledky, zapojenie do pohybových aktivít), zverejňovať finančné toky v oblasti športu ,
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Áno, súčasťou IS budú aj štandardné elektronické služby o verejnej správe (podateľňa a pod.)
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Áno. Informačné systémy jednotlivých povinných subjektov budú vstupno/výstupným modelom spojené s IS o športe. Užívatelia budú tak môcť využívať im známe a pre nich vhodné prostredie, pričom IS o športe sa automaticky naplní informáciami podľa zákona.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Áno.
Je potrebné financovať technickú podporu informačného systému
a jeho rozvoj vyplývajúci z potrieb (napr. kvôli zmene legislatívy, zmene štátnej politiky, vývoja riadenia v oblasti). Uvedené náklady budú financované z navýšených kapitálových výdavkov rozpočtu MŠVVaŠ SR z Programu 026 a rozpočtu NŠC.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Zákon definuje rozsah poskytovaných informačných služieb a povinnosti subjektov, ktoré v oblasti športu pôsobia (napr. reportovanie o športových výsledkoch, zverejňovanie osobných údajov v nevyhnutnom rozsahu, zverejňovanie finančných tokov a ich použitia).
A.4. Alternatívne riešenia
I.Časť - Odhad vplyvu vybraných opatrení na dane odvody – opis a predpoklady prognózy
1.Nové daňové zvýhodnenie právnických a fyzických osôb (novelizačný článok XI, body 9, 12)
Navrhuje sa možnosť zníženia základu dane právnickej osoby a fyzickej osoby 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 o dani z príjmov) o tzv. super odpočet vo výške:
o25 % z vynaložených nákladov na sponzorské,
o25 % z medziročného nárastu nákladov na sponzorské zverejnené v (novom) informačnom systéme športu na základe zmluvy o sponzorstve v športe.
Príjmy oslobodené od dane sa navrhujú rozšíriť o zverejnené sponzorské. Sponzorské sa dnes môže poskytnúť bez protiplnenia (dar) alebo za protihodnotu (propagáciu podnikateľskej činnosti sponzora u sponzorovaného). Dar je poskytovaný zo zisku po zdanení a nie je zdaniteľným príjmom. V druhom prípade výdavky nákladom sponzora a zdaniteľným príjmom sponzorovaného. Sponzoring dnes nie je upravený osobitným typom zmluvy.
Odhadovaný vplyv: Nižší výnos DPPO a DPFO. Výpočet vychádza z odhadovaného objemu sponzorského, ktoré bolo poskytnuté za protihodnotu pre kluby v najvyšších
športových ligách a desiatich najväčších športových zväzoch. Predpokladáme, že toto sponzorské bude ošetrené prostredníctvom zmlúv o sponzorstve v športe. Predpokladáme konštantný pomer (koeficient) prognózy výnosu DPPO a príjmov so sponzorského.
2.Zníženie sadzby DPH na vstupné na športové podujatia a používanie športových zariadení (podľa novelizačného článku XVIII)
Navrhuje sa znížená sadzba DPH vo výške 10%. Z hľadiska DPH je predaj vstupeniek na športové podujatia zdaniteľných obratom.
Odhadovaný vplyv: Nižší výnos DPH. Výpočet vychádza z celkového počtu divákov na zápasoch najvyšších líg vo futbale, hokeji, basketbale a hádzanej v sezóne 2014/2015. Odhadujeme priemernú cenu vstupného a koeficient, ktorý zohľadňuje aj návštevnosť iných domácich súťaží, medzinárodných súťaží, medzinárodných podujatí, prípravných zápasov, reprezentácie.
3.Prechod profesionálnych športovcov pod závislú činnosť (podľa §4 ods. 3 písm. a); novelizačného článku X, bodu 2; novelizačného článku XV, bodu 5 návrhu zákona)
Profesionálni športovci, ktorých činnosť vykazuje znaky závislej práce by sa podľa návrhu zákona mali stať zamestnancami športových kubov, v ktorých pôsobia.
Odhadovaný vplyv: Nulový. Nie je žiadna garancia, že dôjde k prechodu všetkých profesionálnych športovcov pod závislú činnosť v súťažiach kolektívnych športov. Napríklad, v návrhu zákona nie je upravené, že zväzy nemôžu v takomto prípade zaregistrovať športovcov s iným typom zmluvy, resp. kto bude kontrolovať typ zmluvy.
4.Povinné úrazové poistenie hradené národným športovým zväzom (podľa novelizačného článku XV, bodu 2)
Navrhuje sa, aby národný športový zväz odvádzal za športovca a športového odborníka, s ktorými uzavretú zmluvu o výkone reprezentačnej činnosti, povinné úrazové poistenie.
Odhadovaný vplyv: Zvýšené výdavky plnenie z ÚP. Predpokladáme, že športovci 2 krát náchylnejší na úraz ako bežní zamestnanci. Pri bežných zamestnancoch predpokladáme rovnosť plnenia a odvedeného ÚP. Výpočet vychádza z vykazovaného počtu reprezentantov v Informačnom systéme športu (ISS), odmeny vo výške prognózovanej priemernej mzdy v NH a sadzby povinného úrazového poistenia a koeficientu, ktorý vyjadruje zvýšenú rizikovosť úrazu pri športovcoch. Počet športovcov reprezentantov môže byť v skutočnosti vyšší, pretože nejde o povinne vykazovaný údaj. V ISS nie registrovaní žiadny športoví odborníci - reprezentanti. ISS neobsahuje údaje za Slovenský futbalový zväz.
5.Zdravotné poistenie hradené štátom (podľa novelizačného článku XVI, bodu 4)
Navrhuje sa, aby bol štát platiteľom poistného za športovca a športového odborníka zamestnanca aj SZČO.
Odhadovaný vplyv: Nižší výnos ZO. Výpočet vychádza z vykazovaného počtu športovcov a športových odborníkov v ISS, minimálnej sumy poistného SZČO a sumy poistného ktorú hradí za svojich poistencov štát. Predpokladáme, že športovci a športoví odborníci dnes vykonávajú činnosť ako SZČO. V budúcnosti odhadujeme konštantný
podiel počtu športovcov na vekovej kohorte 18-40 ročných a konštantný počet športových odborníkov na vekovej kohorte 18-62 ročných podľa demografickej prognózy. Pri športovcoch sme zohľadnili 45 % podiel študentov na vekovej kohorte 19-24 rokov.
II.Časť – ostatné vplyvy na rozpočet verejnej správy
1.§ 79 - Informačný systém v športe bude zabezpečený rozšírením súčasného ISŠ podľa odhadovaných nákladov v roku 2016 v sume 275 000 eur a v roku 2017 v sume 180 000 eur.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo životného prostredia SR -
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Ministerstvo hospodárstva SR
Ministerstvo financií SR