Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Predkladaná novela prináša riešenia, ktoré robia domáce vzdelávanie prístupnejšie pre žiakov a ich rodičov. Zároveň umožňuje domáce vzdelávanie aj na druhom stupni základných škôl.
Na Slovensku máme počas existencie domáceho vzdelávanie dobrú skúsenosť s týmto inšitútom. Podobné skúsenosti v zahraničí sú už dlhodobo reflektované vo vedeckej literatúre.
Žiaci v Spojených štátoch amerických vzdelávaní doma dosahujú priemerne lepšie výsledky ako ich rovesníci.1 Vzdelávanie doma sa neprejavuje na odlišnej miere tolerancie oproti deťom vzdelávaným štandardným spôsobom.2 Deti vzdelávaním doma nestrácajú sociálne kompetencie a sú rovnako emočne vyspelé, ako ich rovesníci. Zúčastňujú sa záujmových aktivít a krúžkov, kde prichádzajú do styku s kolektívom iných detí.
Na základe pozitívnych skúsenosti a dobrých výsledkov žiakov3 vzdelávaných doma existuje pádny dôvod umožniť domáce vzdelávanie aj na druhom stupni základných škôl. Pokusné overovanie domáceho vzdelávania na druhom stupni, ktoré prebehlo v Českej republike, dokazuje pozitívne dopady tohto opatrenia. Pokusného overovanie sa v Českej republike zúčastnilo 86 žiakov z ktorých nula žiakov neprospelo, naopak 62 žiakov prospelo s vyznamenaním.4
Zo záverov pokusného overovania v Českej republike vyplýva, že rodičia volia túto formu vzdelávania najmä z nasledovných dôvodov: dobré skúsenosti s rovnakou formou vzdelávania na 1. stupni ZŠ, zdravotné, psychické či iné problémy žiakov, možnosť rozvoja talentu u nadaných detí, možnosť žiakov cestovať do zahraničia. Iné štúdie taktiež potvrdzujú motiváciu rodičou poskytovať svojim deťom vzdelávanie na mieru ich potrebám a vzdelávacím návykom5.
V súčasnosti neexistujú prekážky, aby bola rodičom a deťom poskytnutá sloboda pri voľbe spôsobu vzdelávania aj na druhom stupni základných škôl. Obavou nemusí byť ani o odliv žiakov z bežnej formy vzdelávania, nakoľko domáce vzdelávanie zo sebou nesie mnoho finančných aj nefinančných nákladov, ktoré bránia k masovému rozšíreniu domáceho vzdelávania.
Slovenská legislatíva je v otázke kvalifikácie domáceho vzdelávateľa prehnane prísna. Z dvadsiatich siedmych porovnaných krajín, len jedna krajina okrem Slovenska vyžaduje od vzdelávateľa pedagogické vzdelanie.6 Súčasná úprava kvalifikácie je aj tak v praxi obchádzaná
1 Ray, Brian D. "Academic achievement and demographic traits of homeschool students: A nationwide study." Academic Leadership: The Online Journal 8 (2010): 1-31.2 Lubienski, Christopher, Tiffany Puckett, and T. Jameson Brewer. "Does Homeschooling “Work”? A Critique of the Empirical Claims and Agenda of Advocacy Organizations." Peabody Journal of Education 88.3 (2013): 378-392.
4 "Individuální Vzdělávání Na 2. Stupni ZŠ v České Republice Ve školním Roce 2010/2011." 1 Nov. 2011. Web. 26 Aug. 2015.
5 Aurini, Janice, and Scott Davies. "Choice without markets: Homeschooling in the context of private education." British Journal of Sociology of Education 26.4 (2005): 461-474.
6 "Srovnávací Analýza: Domácí (individuální) Vzdělávání." NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ. Web.