Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia MPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie
návrhu zákona
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
428 000
428 000
428 000
- Úrad pre dohľad nad výkonom auditu (ďalej len „úrad“)
0
428 000
428 000
428 000
z toho: vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
538 470
426 470
426 470
- úrad
0
538 470
426 470
426 470
z toho : vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
14
14
14
- z toho: osobné výdavky
0
426 470
426 470
426 470
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
538 470
426 470
426 470
z toho: úrad
0
538 470
426 470
426 470
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
+110 470
-1 530
-1 530
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
538 470
426 470
426 470
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá zvýšenie výdavkov úradu, ktoré budú kryté zvýšenými príjmami od subjektov verejného záujmu, štatutárnych audítorov a audítorských spoločností a z výsledku hospodárenia úradu z minulých rokov.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
A.Zavedenie zmien v dohľade nad štatutárnymi audítormi a audítorskými spoločnosťami predovšetkým nad auditom subjektov verejného záujmu a pri výkone previerok zabezpečenia kvality auditu.
Legislatívne zmeny bude implementovať Ministerstvo financií SR a úrad.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Tabuľka č. 4
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V súvislosti so zmenou zákona boli kvantifikované náklady na zapracovanie nových požiadaviek týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu, ktoré vyplývajú z Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 537/2014 zo 16. apríla 2014 o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu a zrušení rozhodnutia Komisie 2005/909/ES. Odhad finančných vplyvov v roku 2016 predstavuje spolu 538 470 eur.
Tabuľka č. 5
Štátny rozpočet - výdavky (v eurách)
Vplyv na štátny rozpočet (ESA 2010)
2015
2016
2017
2018
600
Bežné výdavky
0
438 470
426 470
426 470
610
Mzdy, platy
0
195 619
195 619
195 619
620
Poistné a príspevok do poisťovní
0
127 940
127 940
127 940
630
Tovary a služby
0
114 911
102 911
102 911
640
Bežné transfery
0
0
0
0
650
Splácanie úrokov a ostatné platby
0
0
0
0
700
Kapitálové výdavky
0
100 000
0
0
710
Obstarávanie kapitálových aktív
0
100 000
0
0
720
Kapitálové transfery
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
428 000
428 000
428 000
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
428 000
428 000
428 000
800
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
538 470
426 470
426 470
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
14
14
14
z toho: úrad
0
14
14
14
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 840
1 840
1 840
Osobné výdavky celkom (v eurách) 0
426 470
426 470
426 470
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
195 619
195 619
195 619
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
127 940
127 940
127 940
Tovary a služby (630)
0
102 911
102 911
102 911
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom
ovplyvnené a aký je ich počet?
Návrhom zákona budú ovplyvnení štatutárni audítori, audítorské spoločnosti a tie podnikateľské subjekty, ktoré budú zaradené medzi subjekty verejného záujmu. Zmeny sa dotknú aj úradu a Slovenskej komory audítorov.
Povinnosti vyplývajúce zo zákona sa dotknú 317 audítorov a audítorských spoločností a zasiahne asi 160 účtovných jednotiek.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Návrh zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv z dôvodu zvýšenia administratívnych nákladov súvisiacich s rozšírením rozsahu výkonu audítorských činností a úpravy výšky ročného príspevku.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti
s implementáciou návrhu?
Vo vzťahu k rozšíreniu rozsahu nie je možné výšku administratívnych nákladov odhadnúť.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu)?
Okrem vplyvov uvedených v bodoch 3.2 a 3.3 sa neočakávajú ďalšie vplyvy na fungovanie podnikateľských subjektov.
3.5. Aké predpokladané spoločensko–ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Z pohľadu spoločensko-ekonomických dôsledkov pripravovanej úpravy nastane zvýšený a kvalitnejší dohľad úradu nad systémom kontroly kvality štatutárnych audítorov a audítorských spoločností a transparentnosťou previerok zabezpečenia kvality, ktoré zvýšia dôveryhodnosť zverejňovaných finančných informácií účtovných závierok a výročných správ účtovných jednotiek.