DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/1987 Zb. o osobitnom príspevku baníkom v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť
a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Vplyv návrhu zákona na podnikateľské prostredie nie je podľa Aktualizovanej jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov žiadny. Možno však predpokladať, že prijatie navrhovaných opatrení bude mať pozitívny vplyv na banícke povolanie jeho zatraktívnením.
A.4. Alternatívne riešenia
Na základe charakteru a účelu predložených legislatívnych zmien sa uvažovalo/ je možné uvažovať s alternatívnymi riešeniami iba v súvislosti s vecnými návrhmi, ktorými sú ustanovenie nového mechanizmu každoročnej valorizácie osobitného príspevku baníkom (ďalej len „osobitný príspevok“) a nového mechanizmu určovania výšky osobitného príspevku na základe dĺžky a druhu zamestnania v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky (nad základnú podmienku dĺžky obdobia uvedeného zamestnania, ktorej výmera sa nemení v porovnaní so aktuálne účinnou právnou úpravou).
A.5. Stanovisko gestorov
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/1987 Zb. o osobitnom príspevku baníkom v znení neskorších predpisov s navrhovanou účinnosťou od 1. januára 2016 sa porovnávajú so súčasným právnym stavom – aktuálne účinným zákonom č. 98/1987 Zb. o osobitnom príspevku baníkom v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o osobitnom príspevku baníkom“); to znamená, že nasledovné sumy finančného vplyvu sú rozdielom medzi predpokladanými sumami celkových výdavkov vyplývajúcich zo zákona o osobitnom príspevku baníkom v znení navrhovaných zmien a predpokladanými sumami celkových výdavkov aktuálne účinného zákona o osobitnom príspevku baníkom v sledovanom období.
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (rozpočtová kapitola MH SR)
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
3
2.2. Financovanie návrhu
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
z toho vplyv na ŠR (kapitola MH SR)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Rozpočtové vplyvy vyplývajúce z predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o osobitnom príspevku baníkom (zvýšené výdavky) budú v jednotlivých rokoch sledovaného obdobia finančne zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
A. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o osobitnom príspevku baníkom upravuje nasledovné zmeny s negatívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy, konkrétne na štátny rozpočet (zvýšené výdavky):
1.V porovnaní s doterajšou právnou úpravou sa nemení minimálna doba zamestnania v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky v trvaní 15 rokov, upúšťa sa však od toho, aby celé uvedené obdobie vykonával oprávnený prácu ako rubač, lámač, razič alebo hĺbič a postačuje minimálna doba v trvaní 10 rokov zamestnania v týchto vybraných zamestnaniach (rubač, lámač, razič alebo hĺbič).
2.Keďže nárok na priznanie osobitného príspevku vzniká oprávneným osobám až dovŕšením veku 55 rokov (podľa súčasnej právnej úpravy, pričom navrhovaná úprava túto podmienku nemení), navrhuje sa upustenie od podmienky vzniku nároku na osobitný príspevok - trvanie zamestnania v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí
4
v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky pri dosiahnutí 50 rokov veku ako nelogickej vo vzťahu k charakteru a účelu poskytovania predmetnej dávky.
3.Navrhuje sa zohľadnenie celej doby výkonu zamestnania v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky, a to zvýšením zákonom ustanovenej „základnej“ sumy osobitného príspevku ( 350 eur) za obdobie zamestnania prevyšujúce minimálnu dobu zamestnania potrebnú na vznik nároku na osobitný príspevok v „základnej“ výške 350 eur. V uvedenom zvýšení, ktorého vzorce sú upravené v prílohe návrhu zákona, sa výhodnejšie zohľadňuje obdobie zamestnania presahujúce minimálnu dobu potrebnú na vznik nároku na osobitný príspevok vykonávané vo vybraných zamestnaniach (rubač, lámač, razič alebo hĺbič) v porovnaní s ostatnými zamestnaniami v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky. (Napríklad za 365 dní v náročnejšom zamestnaní ako rubač, lámač, razič alebo hĺbič patrí suma zvýšenia rovnajúca sa jednej pätnástine z 350 eur a za 365 dní v ostaných zamestnaniach so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky patrí suma zvýšenia rovnajúca sa jednej dvadsatine z 350 eur.)
4.Navrhuje sa zavedenie každoročnej valorizácie sumy osobitného príspevku v závislosti od indexu medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky.
B. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o osobitnom príspevku baníkom upravuje nasledovné zmeny s pozitívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy, konkrétne na štátny rozpočet (znížené výdavky):
1.V porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa nanovo upravuje zamedzenie súbehu osobitného príspevku s inými dávkami a plneniami, ktoré sa rozširuje o súbeh osobitného príspevku s opakujúcimi sa dávkami výsluhového zabezpečenia podľa osobitného predpisu alebo opakujúcej sa dávky, ktorá je považovaná za dávku výsluhového zabezpečenia a tiež o súbeh s obdobnými dávkami z cudziny. Spresňuje sa, že osobitný príspevok nepatrí, ak oprávnený vykonáva zamestnanie v baníctve so stálym pracoviskom v podzemí v hlbinných baniach na území Slovenskej republiky a tiež sa v nadväznosti na novú právnu úpravu v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov upravuje, že osobitný príspevok nepatrí dovŕšením dôchodkového veku (namiesto 62 rokov veku).
2.Návrh rieši zamedzenie súbehu osobitného príspevku s ustanovenými dávkami a plneniami (podľa navrhovaného § 3 ods. 1) aj v prípadoch, ak sú tieto priznané spätne za obdobie, v ktorom oprávnený poberal osobitný príspevok.
Navrhované legislatívne zmeny bude implementovať Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Rudné bane š.p. Banská Bystrica.
5
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku) 2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
V sledovanom období sa nepredpokladá výrazné zvýšenie objemu aktivít (Rudné bane š.p. Banská Bystrica), zvýšenie objemu aktivít (Rudné bane š.p. Banská Bystrica) možno očakávať najmä v súvislosti s návrhmi s pozitívnym vplyvom na štátny rozpočet uvedenými v bode 2.3.1., ods. B.
Na základe údajov Rudné bane š.p. Banská Bystrica bude osobitný príspevok podľa novej právnej úpravy zvýšený 22 súčasným poberateľom.
Zároveň bude objem aktivít (Rudné bane š.p. Banská Bystrica) zvýšený v súvislosti s novou právnou úpravou valorizácie osobitného príspevku. V súčasnosti poberá 94 osôb osobitný príspevok vo výške 350 eur, 170 osôb osobitný príspevok vo výške 80 eur, 21 osôb vo výške 63,07 eur a 2 osoby poberajú osobitný príspevok vo výške 49,79 eur.
V sledovanom období sa neočakáva nárast počtu nových poberateľov priamo vyplývajúci z navrhovanej právnej úpravy (resp. očakáva sa zanedbateľný vplyv).
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o osobitnom príspevku baníkom má priamy vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2016 až 2018. Kvantifikácia sa zaoberá iba negatívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy, konkrétne na štátny rozpočet na úrovni 157 641,71 eur v roku 2016, 244 483,87 eur v roku 2017 a 369 105,27 eur v roku 2018, keďže vyššie uvedené pozitívne vplyvy na štátny rozpočet (zníženie výdavkov) nie je možné kvantifikovať z dôvodu nedostatku údajov.
Kvantifikácia príjmov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o osobitnom príspevku baníkom nemá vplyv na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
6
Kvantifikácia výdavkovPri kvantifikácií výdavkov sa vychádzalo z podkladov poskytnutých od zamestnávateľov (údaje týkajúce sa budúcich poberateľov osobitného príspevku – súčasných zamestnancov) a z údajov Rudné bane š.p. Banská Bystrica o súčasných poberateľoch osobitného príspevku, ktorí už nie sú ekonomicky aktívni v baníckom povolaní v podzemí. Pri kvantifikácii týkajúcej sa navrhovanej úpravy valorizácie osobitného príspevku sa vychádzalo z makroekonomickej prognózy Ministerstva financií Slovenskej republiky z júna 2015. V súčasnosti poberá 94 osôb osobitný príspevok vo výške 350 eur, 170 osôb osobitný príspevok vo výške 80 eur, 21 osôb vo výške 63,07 eur a 2 osoby poberajú osobitný príspevok vo výške 49,79 eur. Podľa údajov Rudné bane š.p. Banská Bystrica bude osobitný príspevok podľa novej právnej úpravy zvýšený 22 poberateľom, pričom sa predpokladá negatívny vplyv tohto zvýšenia na úrovni 15 581,66 eur v roku 2016, 19 469 eur v roku 2017 a 24 614,97 eur v roku 2018. V tejto kvantifikácii je zahrnutá aj nová úprava (návrh) valorizácie osobitných príspevkov. Valorizáciou osobitných príspevkov ostatných aktuálnych poberateľov možno očakávať negatívny vplyv na úrovni 11 584,53 eur v roku 2016, 29 378,36 eur v roku 2017 a 52 933,44 eur v roku 2018. Zamestnávatelia podľa svojej evidencie uvádzajú, že v roku 2016 sa zvýši počet (súčasných) poberateľov, na ktorých sa bude uplatňovať vzorec pre výpočet sumy zvýšenia osobitného príspevku podľa § 5 ods. 4 písm. a) (suma zvýšenia rovnajúca sa jednej pätnástine z 350 eur) o 4 osoby, v roku 2017 sa zvýši počet poberateľov osobitného príspevku o 2 osoby a v roku 2018 o 5 osôb; zároveň dôjde k zvýšeniu počtu poberateľov o 68 v roku 2016, v roku 2017 o 22 osôb a v roku 2018 o 20 osôb, na ktoré sa bude uplatňovať vzorec pre výpočet sumy zvýšenia osobitného príspevku podľa § 5 ods. 4 písm. b) (suma zvýšenia rovnajúca sa jednej dvadsatine z 350 eur). Vplyv návrhu zákona (vrátane valorizácie) na tieto budúce nároky (budúcich poberateľov) možno očakávať pri vzorci podľa § 5 ods. 4 písm. a) na úrovni 9 004,80 eur v roku 2016, 14 232,31 eur v roku 2017 a 36 758,46 eur v roku 2018 a pri vzorci podľa § 5 ods. 4 písm. b) na úrovni 121 470,72 eur v roku 2016, 181 404,20 eur v roku 2017 a 254 798,39 eur v roku 2018.
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Výdavky štátneho rozpočtu – predpokladá sa zvýšenie výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky určených na výplatu osobitného príspevku.