Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Základným cieľom návrhu novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je upraviť reklamu tabakových výrobkov s cieľom ochrany pre zneužitím informácie o konkrétnom tabakovom výrobku na reklamné účely. Návrh zákona navrhuje vypustiť písmeno d) § 6 ods. 3 platného zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), ktoré stanovuje, že informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne, sa nepovažuje za reklamu tabakových výrobkov. V praxi sa stáva, že práve túto informáciu zneužívajú výrobcovia a predajcovia tabakových výrobkov na propagáciu rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet, ktoré upútavajú pozornosť na tabakové výrobky. Reklama tabakových výrobkov má za následok zvýšenie spotreby – povzbudzuje deti a mladých dospelých, aby začali fajčiť. Takisto nabáda fajčiarov, aby zvýšili svoju spotrebu, znižuje motiváciu fajčiarov, aby prestali fajčiť. Spôsobuje recidívu bývalých fajčiarov a podkopáva zdravotné upozornenia na tabakových výrobkoch. Reklama tabakových výrobkov vytvára zdanie, že spotreba tabakových výrobkov je spoločensky prijateľná.
Slovensko sa v boji s fajčením opiera o zelenú knihu s názvom „Smerom k Európe bez tabakového dymu: možnosti politiky na úrovni EÚ“. V uznesení Európskeho parlamentu (2007) poslanci EP vyzvali členské štáty, aby sa snažili obmedziť fajčenie mladých ľudí do roku 2025 o polovicu. To zodpovedá zníženiu fajčiarov v EÚ približne o 2,4 milióna. Tabak je najčastejšou príčinou smrti, ktorej je možné sa vyhnúť. Používanie tabaku vedie v EÚ ročne približne k 700 000 úmrtiam, ktorým by sa dalo predísť. Podľa prieskumu Eurobarometer (2009) prevažná väčšina fajčiarov začína fajčiť vo veľmi mladom veku — 70 % pred dovŕšením 18. roka života a 94 % vo veku mladšom ako 25 rokov.
Štatistiky Úradu verejného zdravotníctva SR udávajú, že na Slovensku aktívne fajčí každý piaty dospelý človek. Ich počet od roku 2002 každoročne klesá približne o dve percentá. Avšak pri najviac ohrozenej skupine – mládeže je trend opačný. V roku 2014 došlo k nárastu fajčiarov medzi deťmi na druhom stupni základných škôl. V prípade stredoškolákov je trend stabilizovaný, skúsenosti s cigaretami však má 45 až 50 % študentov. Práve skupina mladistvých, ktorá disponuje určitými finančnými zdrojmi, je ohrozená pútavými informáciami týkajúcich sa tabakových výrobkov, je náchylná na podľahnutie reklame zapojením sa do rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet.
Znížená spotreba tabaku sa môže premietnuť do úspor na zdravotnej starostlivosti.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
Tento bod navrhuje vypustiť z § 6 ods. 3 platného zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) písmeno d), ktoré stanovuje, že informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne, sa nepovažuje za reklamu tabakových výrobkov. Vypustením písmena d) sa takáto informácia bude považovať za reklamu tabakových výrobkov.
Tento bod návrhu zákona bezprostredne súvisí s bodom 1. Keďže sa z platného zákona vypúšťa písmeno d) v ods. 3 § 6, je potrebné v § 6 ods. 3 nasledujúce písmeno upraviť zodpovedajúcim spôsobom a doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno d).
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona, a to od 1. novembra 2015.