1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 264/1999 Z. z.“) sa predkladá na základe vlastnej iniciatívy.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zapracovať požiadavky aplikačnej praxe, zosúladiť text zákona č. 264/1999 Z. z. s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (ďalej len „nariadenie č. 1025/2012“) a zosúladiť text zákona č. 264/1999 Z. z. s Novým legislatívnym rámcom Európskej únie na výrobky, ktorý je tvorený nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93, nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES (ďalej len „nariadenie č. 764/2008“) a rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady 768/2008/ES z 9. júla 2008 o spoločnom rámci na uvádzanie výrobkov na trh a o zrušení rozhodnutia 93/468/EHS. Cieľom právnych aktov Európskej únie tvoriacich Nový legislatívny rámec je poskytnúť spoločný rámec pre existujúce infraštruktúry kvality na účely kontroly orgánov posudzovania zhody, pre dohľad nad trhom, na účely kontroly výrobkov a hospodárskych subjektov, a to posilnením a rozšírením existujúceho systému. Existujúci systém Nového prístupu poukázal na isté riziko z dôvodu nerovnakého zaobchádzania v prípade nebezpečných výrobkov na trhu a na určitý nedostatok dôvery, pokiaľ ide o označovanie zhody. Preto bol revidovaný celý mechanizmus a výsledkom je zosilnenie harmonizácie v tejto oblasti na úrovni dvoch nariadení a rozhodnutia. Na základe princípov Nového legislatívneho rámca pripravované nové smernice pre rôzne výrobkové skupiny, ktoré predstavujú zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu (život, zdravie, majetok, životné prostredie a pod.), takzvané určené výrobky.
V roku 2013 a 2014 bolo prijatých 12 takýchto smerníc. Po dôkladnej analýze uvedených smerníc bolo zistené, že v základných princípoch uvedené smernice jednotné, používajú rovnakú terminológiu a nastavujú jednotné pravidlá v oblasti sprístupňovania na trhu ako aj samotného posudzovania zhody jednotlivých skupín výrobkov. Z toho dôvodu najprehľadnejšou transpozíciou uvedených smerníc sa javí vytvorenie rámcového zákona, ktorý by obsahoval základné princípy Nového prístupu a v značnej miere povinnosti obsiahnuté vo všetkých uvedených smerniciach a vykonávacie predpisy (aproximačné nariadenia vlády SR), ktoré by dopĺňali jednotlivé povinnosti uvedené v zákone č. 264/1999 Z. z. o špecifické povinnosti pre jednotlivé výrobkové skupiny. Transpozícia všetkých smerníc Nového prístupu samostatnými zákonmi by vytvorila neprehľadný a terminologicky odlišný systém, ktorý by pre slovenské
2
hospodárske subjekty (výrobca, dovozca, splnomocnený zástupca, distribútor) znamenal neprehľadný a nekompatibilný systém hlavne z dôvodu, že vo väčšine prípadov jeden výrobok spĺňať požiadavky aj viacerých smerníc Nového prístupu. Forma novelizácie zákona bola zvolená najmä z dôvodu, že v prevažnej časti novelizačných bodov nejde o podstatné zmeny v úprave právnych vzťahov, ktoré by si momentálne vyžadovali vznik nového zákona, nemení sa filozofia zákona, jedná sa len o precizovanie dikcie súčasného znenia zákona č. 264/1999 Z. z. a niektorých právnych vzťahov, ide o prvú rozsiahlejšiu priamu novelu zákona od roku 2001 a rovnako aj z dôvodu, že zákon č. 264/1999 Z. z. 15 vykonávacích predpisov. Cieľom právnej úpravy je teda ustanoviť rámec pre posudzovanie zhody, t.j. uviesť všetky ustanovenia, ktoré spoločné pre všetky smernice Nového prístupu pre uľahčenie ich transpozície do právneho poriadku Slovenskej republiky. Zákon č. 264/1999 Z. z. zostať naďalej rámcovým zákonom v oblasti posudzovania zhody v Slovenskej republike, čo je v súlade aj s Koncepciou štátnej politiky technickej normalizácie, metrológie, kvality, posudzovania zhody a akreditácie na roky 2015 2020, ktorú vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 170 zo dňa 8. apríla 2015.
Návrh zákona zavádza nové postupy orgánov dohľadu, ktoré vyplývajú z prijatej legislatívy a nie návrhom zákona žiadnym spôsobom rozšírené nad rámec práva EÚ. Ustanovenia týkajúce sa trhového dohľadu, povinností hospodárskych subjektov, povinností v oblasti posudzovania zhody vo vzťahu k sektorovej legislatíve SR ako lex generalis. Taktiež orgány trhového dohľadu v jednotlivých oblastiach zriadené podľa osobitných predpisov budú využívať tieto zákony vo vzťahu k úprave v zákone č. 264/1999 Z. z. ako lex specialis. Z pôsobnosti zákona č. 264/1999 Z. z. je v oblasti posudzovania zhody úplne vylúčený režim stavebných výrobkov, tak ako tomu bolo v minulosti.
Návrh zákona ďalej spresňuje povinnosti predkladateľov technických predpisov pri vnútrokomunitárnom pripomienkovom konaní podľa smernice 98/34/ES, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov, ako aj pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti. Povinnosti pôvodne uvedené v zákone č. 264/1999 Z. z. na viacerých miestach a v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 453/2002 Z. z. budú uvedené v navrhovanom ustanovení § 8a, pričom podrobnosti postupu bude stanovovať nové nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktoré je súčasťou predkladaného materiálu. Návrh tohto nariadenia vlády bude predmetom samostatného medzirezortného pripomienkového konania. Súčasťou predkladaného materiálu je aj tabuľka zhody k smernici 98/34/ES.
Nariadenie č. 764/2008 dopĺňa nový legislatívny rámec a uplatňuje sa všade tam, kde nejestvuje osobitný predpis Európskej únie upravujúci požiadavky na uvedenie výrobku na trh Európskej únie. Nariadenie č. 764/2008 upravuje procesné postupy, ktorými si bude môcť podnikateľský subjekt uvádzajúci na slovenský trh alebo do prevádzky výrobky, ktoré boli vyrobené alebo uvedené na trh niektorej z členských krajín Európskej únie alebo krajín viazaných medzinárodnými zmluvami, vymôcť zásadu vzájomného uznávania, t. j. uviesť ich na slovenský trh bez ďalšieho skúšania alebo spĺňania ďalších požiadaviek, ktoré v slovenskom právnom poriadku na výrobok kladené. V súlade s nariadením č. 764/2008 a uznesením vlády Slovenskej republiky č. 902/2008 bolo na úrade zriadené Národné kontaktné miesto pre všetky výrobky spadajúce do pôsobnosti tohto nariadenia, okrem stavebných výrobkov.
3
Návrh zákona spresňuje definíciu technickej normy odkazom na nariadenie č. 1025/2012 a zdôrazňuje ochranu duševného vlastníctva technických noriem, čo v doterajšom zákone nebolo dostatočne a jednoznačne ustanovené.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, na životné prostredie, na zamestnanosť a na informatizáciu spoločnosti.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Cieľom zvýšenia horných sadzieb pokút ukladaných fyzickým a právnickým osobám je najmä odstrašujúci charakter týchto pokút. Množstvo pokút, ktoré Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) rieši v správnom konaní je malé, ale návrh zákona významne rozširuje právomoci orgánov dohľadu a skutkové podstaty, za ktoré môžu orgány dohľadu uložiť pokutu. Nakoľko s výnimkou Slovenského metrologického inšpektorátu orgány dohľadu nie podriadené úradu, úrad nevie vyčísliť pozitívny vplyv rozšírenia právomocí a skutkových podstát, za ktoré môžu orgány dohľadu uložiť pokutu, na štátny rozpočet. Množstvo zistených porušení zákona závisí aj od aktivity konkrétnych orgánov dohľadu pri zisťovaní porušenia zákona priamo na trhu. Prijatím návrhu nevzniknú zvýšené finančné požiadavky na rozpočet úradu a všetky výdavky budú zabezpečené v rámci schváleného limitu výdavkov rozpočtu verejnej správy.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na výrobcov, splnomocnených zástupcov, dovozcov a distribútorov určených výrobkov a autorizované a notifikované osoby. Hospodárskym subjektom v oblasti určených výrobkov môžu vzniknúť administratívne náklady spojené s povinnosťou označovať určený výrobok obchodným menom a sídlom, uchovávať identifikačné údaje
5
hospodárskeho subjektu, ktorý im určený výrobok dodal alebo ktorému určený výrobok dodali sami a povinnosťou poskytnúť súčinnosť orgánom dohľadu. Notifikovaným osobám môžu vzniknúť administratívne náklady spojené s podrobnejším preukazovaním ich odbornosti pri rozhodovaní o autorizácii a finančné náklady spojené s navrhovaným zavedením poplatku za zápis zmeny podľa § 11 ods. 15. Spoločensko ekonomické dôsledky budú mať pozitívny vplyv v podobe zvýšenej bezpečnosti používateľov určených výrobkov, explicitne ustanoveného možného postupu notifikovanej osoby pri zistení nesúladu určeného výrobku a cielenejšieho zamerania opatrení orgánov dohľadu pri zistení nesúladu určených výrobkov s požiadavkami návrhu zákona (Príloha č. 1).
Návrhom zákona vzniká legislatívny základ pre existujúce registre uvedené v § 3 ods. 1 písm. i), dostupné na webovom sídle úradu. Touto zmenou sa zároveň plní uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 595/2009. Registre sú informatívne, ide o Úroveň I (informatívna úroveň).
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
6
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Výrobcovia, splnomocnení zástupcovia, dovozcovia a distribútori určených výrobkov a autorizované a notifikované osoby podľa § 11 zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Počet výrobcov, dovozcov alebo distribútorov určených výrobkov nie je možné určiť ani približne prostredníctvom Klasifikácie produkcie, všeobecne záväzných právnych predpisov ustanovujúcich kategórie určených výrobkov je asi 27. Návrhom zákona bude ovplyvnených približne 22 autorizovaných a notifikovaných osôb.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady spojené s povinnosťou výrobcu a dovozcu označovať určený výrobok obchodným menom a sídlom 10 písm. j), § 10b ods. 2 písm. a)], povinnosťou výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu a distribútora uchovávať identifikačné údaje hospodárskeho subjektu, ktorý im určený výrobok dodal alebo ktorému určený výrobok dodali sami 10 písm. p), § 10a ods. 4, § 10b ods. 2 písm. j) a § 10c ods. 2 písm. e)] a povinnosťou výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu a distribútora poskytnúť súčinnosť orgánom dohľadu 10 písm. m), n) a o), § 10a ods. 3 písm. b) a c), § 10b ods. 2 písm. f), g) a i) a § 10c ods. 2 písm. b), c) a d)].
Čo sa týka autorizovaných a notifikovaných osôb, môžu im vzniknúť administratívne náklady spojené s podrobnejším preukazovaním ich odbornosti pri rozhodovaní o autorizácii 11 ods. 4) a spojené s informačnými povinnosťami voči Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky 11b ods. 14) a finančné náklady spojené s navrhovaným zavedením poplatku za zápis zmeny podľa § 11 ods. 16.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Ide o náklady súvisiace s plnením regulácie, konkrétne administratívne náklady, ktorých výšku nie je možné presne určiť. Na všetky výrobky vrátane určených výrobkov sa vzťahuje označovanie podľa § 12 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, pričom návrh zákona uvedený predpis dopĺňa a precizuje v oblasti určených výrobkov. Pri povinnosti uchovávať identifikačné údaje hospodárskeho subjektu a poskytnúť súčinnosť orgánom dohľadu sa predpokladá malé dodatočné zaťaženie hospodárskych subjektov, nakoľko návrh zákona nepredpisuje formu vedenia identifikačných údajov a poskytovania informácií orgánom dohľadu, tieto je možné viesť a sprístupniť ako v papierovej, tak aj elektronickej forme.
Ten istý princíp platí aj pri povinnostiach autorizovaných a notifikovaných osôb, podrobnejšie preukazovanie ich odbornosti ako aj plnenie informačných povinností môže autorizovaná a notifikovaná osoba plniť pre seba vhodnou formou. Nový poplatok spojený s administratívnymi zmenami je ustanovený na
7
33 EUR a frekvencia jeho platenia sa odvíja od frekvencie zmien, ktoré autorizovaná a notifikovaná osoba vykonáva vo svojej autorizácii a notifikácii, podľa predchádzajúcich skúseností je to frekvencia od žiadnej zmeny počas 5 rokov po zhruba jednu zmenu za rok.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Ide o stanovenie podmienok pre vstup na trh. Ide však výlučne o administratívne zaťaženie povinnosťou označovania, vedenia evidencie a poskytovania súčinnosti a informácií.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Spoločensko ekonomické dôsledky budú mať pozitívny vplyv v podobe zvýšenej bezpečnosti používateľov určených výrobkov, explicitne ustanoveného možného postupu notifikovanej osoby pri zistení nesúladu určeného výrobku a cielenejšieho zamerania opatrení orgánov dohľadu pri zistení nesúladu určených výrobkov s požiadavkami návrhu zákona.
8
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
ÁNO
zverejňovaním informácií, noriem, dokumentov a údajov na webovom sídle Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky sa zavádzajú nové elektronické služby s úrovňou I (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
NIE
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
NIE
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
NIE
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
NIE
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
NIE
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
ÁNO
rozširuje sa informačný systém o nové registre, ktorých úlohou je informovať používateľov určených výrobkov a hospodárske subjekty o databáze technických noriem, zozname technických predpisov z oblasti posudzovania zhody, zozname
9
autorizovaných osôb a notifikovaných osôb,zozname návrhov technických predpisov a návrhov predpisov s finančnou požiadavkou alebo fiškálnou požiadavkou, zozname určených výrobkov uvedených na trh bez posúdenia zhody podľa § 9 ods. 4, a vydaných certifikátoch typu a certifikátoch o schválení systémov kvality podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z. a č. 399/1999 Z. z. Na základe tejto legislatívnej zmeny sa zároveň splní uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 595/2009.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
NIE
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
NIE
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
NIE
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
NIE
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
NIE
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
NIE
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
NIE
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
NIE
10
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Zmluva o fungovaní Európskej únie – článok 114 Aproximácia práva
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Ú. v. EÚ L 316, 14.11.2012).
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES z 22. júna 1998 o postupe pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 20) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/48/ES z 20. júla 1998 (Ú. v. ES L 217, 5. 8. 1998), Aktu o podmienkach pristúpenia
11
pripojeného k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii (Ú. v. L 236, 23. 9. 2003) ) a v znení smernice Rady 2006/96/ES z 20. novembra 2006 (Ú. v. L 363, 20. 12. 2006) a v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012, o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Ú. v. L 316, 14. 11. 2012). 2. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES (Ú. v. L 218, 13. 8. 2008). 3. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 (Ú. v. L 218, 13. 8. 2008). 4. Rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 768/2008/ES zo dňa 9. júla 2008 o spoločnom rámci na uvádzanie výrobkov na trh a o zrušení rozhodnutia 93/465/EHS (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008).
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
do 13. mája 2009 pri nariadení 764/2008/ES do 1. januára 2010 pri nariadení 765/2008/ES
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
nebola určená
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
konanie nebolo začaté
12
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Úplná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES z 22. júna 1998 o postupe pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov, ako aj pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti bola zabezpečená prijatím zákona č. 436/2001 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadením vlády Slovenskej republiky č. 453/2002 Z. z. o postupoch pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a technických noriem. Čiastočná implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh bola zabezpečená prijatím zákona č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
13
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa okruh oprávnených záujmov, nakoľko tento pojem ustanovujú aj smernice Nového prístupu. Iným verejným záujmom sa rozumie napr. ochrana hospodárskych zvierat, ktorá je typickou iba pre niektoré smernice Nového prístupu.
K bodu 2
Spresňuje sa pojem posudzovanie zhody odkazom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 (ďalej len „nariadenie č. 765/2008“), nakoľko tento zákon ustanovuje aj posudzovanie zhody komplexne, nielen postupy posudzovania zhody určeného výrobku.
K bodu 3
Spresňujú sa pojmy so znením ustanoveným v nariadení č. 765/2008 a pridávajú sa odkazy na toto nariadenie.
K bodu 4
Slová „na úseku“ sa nahrádzajú slovami „v oblasti“ z dôvodu zjednotenia pojmu používaného v ďalších ustanoveniach zákona.
K bodu 5
Cieľom zmeny vymedzenia základných pojmov je zjednotenie týchto pojmov s pojmami ustanovenými v nariadení č. 765/2008. Z tohto dôvodu sa vypúšťajú definície pojmov výrobca, dovozca, splnomocnenec, distribútor, uvedenie výrobku na trh. Definície uvedených pojmov nahradené v príslušných ustanoveniach, v ktorých je daný termín prvýkrát použitý, odkazmi na definície pojmov obsiahnutých v nariadení č. 765/2008. Vypustením § 9 ods. 4 je potrebné doplniť definíciu pojmu výrobok, ktorým sa rozumie aj výrobok po podstatnej úprave. Podstatnou úpravou bude podľa písmena g) úprava tých vlastností výrobku, ktoré pre jeho riadne a bezpečné použitie, resp. fungovanie nevyhnutné. Rozšírením definície dôjde k tomu, že aj výrobok po podstatnej úprave bude musieť prejsť rovnakým režimom ako keby išlo o úplne nový výrobok. V písmene d) sa vypúšťajú slová „technické špecifikácie“ nakoľko chápanie tohto pojmu v súčasnom znení zákona sa odlišuje od definície pojmu technická špecifikácia v nariadení č. 765/2008. Vkladá sa pojem technické pravidlo a odkaz naň obsiahnutý v nariadení č. 765/2008. Doplnením sa zlepšuje transpozícia Smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES z 22. júna 1998 o postupe pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem
14
a predpisov (ďalej len „smernica 98/34/ES“), ako aj služieb informačnej spoločnosti, nakoľko za službu informačnej spoločnosti sa nepovažujú bankové služby, služby spojené s kolektívnym investovaní a pod.
K bodu 6
Oznamovanie zmien v zoznamoch európskych noriem harmonizovaných s technickými predpismi Európskej únie zverejňuje Úradný vestník v slovenskom jazyku, a preto nie je potrebné ich zverejňovať ešte raz vo vestníku úradu.
K bodu 7
Vypustilo sa oznamovanie slovenských technických noriem harmonizovaných s technickými predpismi EÚ. Harmonizovaná norma v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (ďalej len „nariadenie č. 1025/2012“) je európska norma, ktorá bola prijatá na základe požiadavky Komisie na uplatňovanie harmonizovaných právnych predpisov Únie a zverejňuje ju Úradný vestník aj v slovenskom jazyku, preto nie je potrebné duplicitne uverejňovať tieto normy v úradnom vestníku.
Doplnilo sa oznamovanie slovenských technických noriem citovaných v právnych predpisoch na ktoré je odkaz v § 7 odsek 1.
K bodu 8
Podľa uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 595/2009 k analýze legislatívneho prostredia a zoznamu právnych predpisov určených pre implementáciu elektronického spracovania agend sa Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) zaviazal spravovať registre uvedené v písmene h). Pôvodné znenie písmena i) - identifikačné kódy sa používali v súvislosti s dobrovoľnou certifikáciou, ktorá bola charakteristická pre obdobie, keď Slovenská republika nebola členským štátom Európskej únie. Po vstupe do Európskej únie nie je potrebné takýto register viesť. Aplikačná prax však priniesla požiadavku viesť register autorizovaných osôb a notifikovaných osôb.
K bodu 9
V súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje Rozhodnutie č. 3052/95/ES (ďalej len „nariadenie č. 764/2008“) sa úrad v nadväznosti na uznesenie vlády č. 902/2008 v kontinuite predchádzajúcich uznesení vlády, ale najmä uznesenia vlády č. 702/2001 o budovaní inštitucionálnych kapacít, na základe ktorého mu bola zverená realizácia rozhodnutia 3052/95/ES určuje ako kontaktné miesto pre výrobky a ako
15
subjekt, ktorý plní úlohy súvisiace s ochrannou doložkou v súlade s rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady 768/2008/ES z 9. júla 2008 o spoločnom rámci na uvádzanie výrobkov na trh a o zrušení rozhodnutia 93/468/EHS (ďalej len „rozhodnutie č. 768/2008“).
Pojem určená organizácia sa nahrádza pojmom národný normalizačný orgán. Pojem určená organizácia je dosť všeobecný, pričom je potrebné v zákone zdôrazniť skutočnosť, že tvorbou, vydávaním a schvaľovaním slovenských technických noriem je určená taká právnická osoba, ktorá je súčasne národným normalizačným orgánom zastupujúcim Slovenskú republiku v európskych a medzinárodných normalizačných orgánoch.
K bodu 10
Spresňuje sa definícia technického predpisu v súlade s pojmami ustanovenými v nariadení č. 765/2008.
K bodu 11
Uvádza sa prepracovaná definícia technickej normy odkazom na nariadenie č. 1025/2012. Doterajšie skúsenosti a poznatky svedčia o tom, že termín norma v Slovenskej republike viac významov. Veľmi často sa pod pojmom norma rozumie právna norma, čo môže spôsobiť nejasnosti a nejednoznačnosti pre používateľov zákona č. 264/1999 Z. z. v zmysle „záväznosti právnych noriem“ a „nezáväznosti technických noriem“ a dopĺňa sa ustanovenie, z ktorého je jednoznačné, že technická norma nie je technickým predpisom. Podľa § 5 Autorského zákona (č. 185/2015 Z. z.) je technická norma vyňatá z jeho pôsobnosti, ale s odkazom na § 5 zákona 264/1999 Z. z., čo znamená, že technické normy chránené nie autorským zákonom, ale zákonom 264/1999 Z. z. Ochrana technických noriem je nevyhnutná z dôvodu, že obsahujú duševné vlastníctvo a sú ako nehmotné statky majetkom normalizačných orgánov alebo uznaných normalizačných organizácií.
Ďalej sa uvádza prepracovaná definícia slovenskej technickej normy tak, že sa pridávajú odkazy na nariadenie č. 1025/2012, aby sa zjednotilo znenie pojmov a definícií s vyššie uvedeným nariadením, dopĺňa sa ochrana duševného vlastníctva slovenských technických noriem, ktorá v zákone č. 264/1999 Z. z. nebola dostatočne upravená. Úrad ako národný normalizačný orgán je viazaný uplatňovať ochranu autorských práv medzinárodných noriem (dokument ISO/POCOSA) a európskych noriem (CEN/CENELEC Guide 10). Na európske normy aj po prevzatí ako slovenské technické normy platia v otázke autorského práva zákony Belgicka, ktoré je krajinou pôvodu európskej normy.V tejto súvislosti sa dopĺňajú aj pojmy neoprávnené rozmnožovanie a neoprávnené rozširovanie slovenskej technickej normy s definíciami.
K bodu 12
Úrad zabezpečuje nielen tvorbu, schvaľovanie a vydávanie slovenských technických noriem, ale aj vydávanie ich zmien a zrušenie týchto noriem. Cieľom je spresnenie povinností, ktoré plní úrad.
16
K bodu 13
Doplnilo sa splnomocňujúce ustanovenie na predpis, ktorým sa ustanoví výška poplatkov za odborné činnosti súvisiace so zabezpečením vydania a distribúcie slovenských technických noriem. Ustanovuje sa podrobnejšia úprava nákladov na tvorbu a vydávanie slovenských technických noriem, ich zmien a zrušení s ustanovením subjektu, ktorý tieto náklady znáša.
K bodu 14
V nadväznosti na úpravu v bode 9 je úrad národným normalizačným orgánom, slová „určenej právnickej osoby“ v tomto kontexte v ustanovení nadbytočné. Zmena pojmu medzinárodná normalizačná organizácia na medzinárodný normalizačný orgán vyplýva z terminológie použitej v bode 9, ktorá je touto zmenou v súlade s nariadením č. 1025/2012.
K bodu 15
K podrobnejšej úprave dovoleného rozmnožovania, rozširovania a citovania slovenských technických noriem sa pristúpilo vzhľadom na nedostatočnú úpravu v doterajšom znení zákona. Rozmnožovanie a rozširovanie slovenských technických noriem je možné len so súhlasom národného normalizačného orgánu, ktorým je úrad alebo úradom určená právnická osoba, ak taká bola zriadená. Rozmnožovanie, rozširovanie a citovanie sa týka nielen plného textu slovenských technických noriem, ale aj časti ich textov. Dopĺňa sa ochrana elektronickej formy slovenskej technickej normy.
K bodu 16
K vypusteniu odseku 10 sa pristúpilo z dôvodu nejednoznačnosti termínu „oprávnenie na ich rozmnožovanie“ vo vestníku úradu, čo spôsobovalo nejednotnotnosť výkladu tohto odseku. Spresnenie informácií zverejňovaných vo vestníku úradu je uvedené v bode 17.
K bodu 17
Upravuje sa znenie § 7 tak, aby bolo zrejmé postavenie technickej normy ako podpornej zložky legislatívy v oblasti technických predpisov pri zachovaní jej dobrovoľného používania. Tento postup je v súlade s tzv. Novým prístupom, pokynmi európskych a medzinárodných normalizačných organizácií týkajúcimi sa regulácie prostredníctvom noriem (Pokyn CEN-CENELEC č. 30 Európsky návod k normám a regulácii. Lepšia regulácia prostredníctvom noriem metodické usmernenie pre tvorcov politiky), pokynmi týkajúcimi sa normalizačnej práce (Vnútorné predpisy CEN/CENELEC. Časť 2: Spoločné pravidlá normalizačnej práce), distribúcie a predaja publikácií (Pokyn CEN/CENELEC č. 10 Pokyn na distribúciu a predaj publikácií CEN/CENELEC, Zásady distribúcie publikácií ISO a ochrana autorských práv ISO ISO POCOSA 2012). Technické normy obsahujú duševné vlastníctvo preukázateľnej ekonomickej a technickej hodnoty, chránené medzinárodnými dohodami aj tam, kde je na ne odkaz v technických predpisoch. Úrad ako národný normalizačný orgán 3 odsek 5 novely) je viazaný vnútornými predpismi ISO/IEC a CEN/CENELEC. Európske a medzinárodné normy chránené autorskými právami príslušných krajín.
17
Duševná hodnota normy spočíva v jej obsahu, nakoľko
- obsahuje najnovšie výsledky vedecko-technickej činnosti
- prispieva k zvyšovaniu bezpečnosti a kvality výrobkov a služieb
- odstraňuje prekážky obchodu
- znižuje náklady výrobcov
- pomáha zvyšovať konkurencieschopnosť
- umožňuje prístup na hospodárske trhy
- prispieva k fungovaniu jednotného trhu.
K bodu 18
V súlade s článkom 1 platného znenia Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. C 326, 26. 10. 2012) sa slová Európske spoločenstvá nahrádzajú slovami Európska únia.
K bodu 19
Precizuje sa pôvodné znenie § 8 ods. 3 písm. c), pretože úrad informuje Európsku komisiu o prijatých opatreniach v prípadoch, kedy výrobok aj po splnení požiadaviek zákona a predpisov transponujúcich smernice Nového prístupu, resp. priamo účinných nariadení predstavuje riziko pre zdravie, bezpečnosť, alebo ohrozenie iného verejného záujmu. Orgány dohľadu podľa navrhovaného § 30 ods. 3 písm. c) tohto zákona preveria aj takúto možnosť a nariadia opatrenia. V navrhovanom § 31 ods. 3 je daná povinnosť orgánom dohľadu informovať úrad o takýchto výrobkoch a prijatých opatreniach. V rámci ďalšieho postupu prebieha diskusia o opodstatnenosti takto prijatých opatrení na úrovni Európskej únie a ak sa preukáže, že určený výrobok aj po splnení požiadaviek smerníc Nového prístupu, resp. priamo účinných nariadení, predstavuje riziko pre zdravie, bezpečnosť, alebo ohrozenie iného verejného záujmu, prijme Európska komisia nelegislatívny akt záväzný v celej Európskej únii, ktorý nedostatky legislatívy odstráni. Finálna fáza tohto procesu je postupom orgánov Európskej únie, nie je preto predmetom návrhu zákona (viď napr. čl. 36 smernice č. 2014/34/EÚ).
K bodu 20
V súčasnosti platné aproximačné nariadenie vlády SR č. 453/2002 Z. z. o postupoch pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a technických noriem zabezpečilo ešte v predvstupovom období transpozíciu smernice 98/34/ES. Nariadenie stanovuje povinnosti pre ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy pri vnútrokomunitárnom pripomienkovom konaní, pričom niektoré ustanovenia sa stali nepresnými alebo obsolentnými. Predkladanou novelou zákona č. 264/1999 Z. z. sa povinnosti pôvodne upravené nariadením č. 453/2002 Z. z. stanú súčasťou zákona, pričom transpozícia smernice sa zlepšuje v niektorých oblastiach
18
(napríklad osobitné postupy skráteného vnútrokomunitárneho pripomienkového konania pri predpisoch s fiškálnou a finančnou požiadavkou). Základné povinnosti predkladateľov technických predpisoch v oblasti vymedzenej navrhovaným § 8a budú súčasťou zákona, pričom napr. konkrétne lehoty na odloženie prijatia návrhu technického predpisu budú uvedené vo vykonávacom predpise, ktorý je súčasťou predkladaného materiálu.
Taktiež podrobnosti ohľadom sprievodných dokumentov ako aj podrobnosti určovania dĺžky odloženia prijatia technického predpisu budú stanovené vo vykonávacom predpise podľa odseku 4, keďže smernica umožňuje viacero lehôt a výnimky z nich. Dĺžku odloženia prijatia technického predpisu určí Európska komisia po prijatí návrhu predpisu spolu so všetkými sprievodnými materiálmi, a to podľa podmienok stanovených v príslušnom ustanovení smernice 98/34/ES.
K bodu 21
Zmena sa vykonáva z dôvodu zmeny poradia definícií v § 2. Vkladá sa odkaz na definíciu pojmu posudzovanie zhody obsiahnutú v nariadení č. 765/2008. Nahrádzajú sa slová „ak nie určené osobitným predpisom“, ktorým bol zákon č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov, nakoľko uvedený zákon predstavoval samostatný režim stavebných výrobkov a medzičasom bol zrušený, preto je odkaz na uvedený zákon nadbytočný, slovami „alebo ktoré určuje osobitný predpis“ čo predstavuje rozšírenie definície určeného výrobku. Uvedenou zmenou sa reaguje na nové právne záväzné akty na úrovni Európskej únie, ktoré demonštratívne uvedené v poznámke pod čiarou, ako aj na predpokladaný vývoj v harmonizácii právnych predpisov v oblasti nového prístupu a v oblastiach, ktoré budú využívať všetky alebo viaceré prvky rozhodnutia č. 768/2008 komplementárne dopĺňajúceho nariadenie č. 765/2008, prinajmenšom však tie využívajúce označenie CE. Nové, revidované smernice Európskej únie z oblasti tzv. Nového prístupu zavádzajú mechanizmus tvorby vykonávajúcich nariadení, ktoré sa budú vzťahovať k určeným výrobkom a sú priamo uplatniteľné.
K bodu 22
Zmena sa vykonáva z dôvodu zmeny poradia definícií v § 2.
K bodu 23
Vypúšťajú sa slová „ak nie upravené osobitnými predpismi“, ktorým je v súčasnosti zrušený zákon č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov. V súčasnosti platný zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov predstavuje samostatný režim stavebných výrobkov a odkaz na uvedený zákon by bol nadbytočný.
K bodu 24
Mení sa znenie splnomocňovacieho ustanovenia. Ďalšími novelizačnými bodmi sa vypúšťajú zo zákona slovenská značka zhody, zahraničné značky zhody vrátane ich grafického vyobrazenia obsiahnutého v prílohe zákona a zavádza sa pojem iné značky zhody, do ktorého budú spadať
19
všetky značky zhody okrem označenia CE. Nakoľko grafické vyobrazenie iných značiek zhody nebude obsiahnuté v prílohe k zákonu, je potrebné splnomocňovacie ustanovenie, na základe ktorého bude v prípade potreby súčasťou nariadenia vlády grafické vyobrazenie inej značky zhody.
K bodu 25
Súčasné znenie zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 264/1999 Z. z.“) ustanovuje uvádzanie výrobkov na trh alebo do prevádzky. Uvedením na trh je prvé sprístupnenie výrobku na trhu Európskej únie. Nie je možné, aby sa použitý výrobok uvádzal na trh ako nový, nakoľko použitý výrobok nemôže byť novým výrobkom, keďže sa používal a určite vykazuje známky opotrebenia. Definícia výrobku obsiahnutá v § 2 je doplnená o pojem „po podstatnej úprave“, čím sa zabezpečí, aby aj výrobky, na ktorých bola vykonaná podstatná úprava prechádzali rovnakým režimom ako nové výrobky. Z uvedeného dôvodu sa pôvodné znenie odseku 4 vypúšťa.
Stála kancelária C.I.P. oznamuje prostredníctvom vlády Belgického kráľovstva zmluvným stranám rozhodnutia prijaté Medzinárodnou stálou komisiou, najmä nákresy a plány vzorových prístrojov na meranie tlakov, tabuľky normalizovaných rozmerov nábojových komôr a nábojov, ako aj opis medzinárodne uznávaných skúšobných značiek. Medzinárodná stála komisia tieto dokumenty priebežne dopĺňa. Aby sa zabezpečilo prijatie jednotných pravidiel pre vzájomné uznávanie skúšobných značiek ručných palných zbraní, musia byť implementované do právneho poriadku členského štátu C.I.P.
K bodu 26
Doterajšie znenie ustanovenia je obsolentné, vzhľadom na záväzky, ktoré Slovenskej republike vyplývajú z členstva v Európskej únii, a ktoré obsahujú harmonizované mechanizmy konania a záruk, a preto sa doterajšie znenie navrhuje vypustiť.
Do zákona bola pôvodne včlenená na základe požiadavky Európskej komisie počas rokovania o realizácii Protokolu k Európskej dohode o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane o posudzovaní zhody a uznávaní priemyselných výrobkov (PECA) a predstavovala záruku nenarušenia voľného trhu v oblastiach, v ktorých sa dôsledkom PECA uplatňovali rovnaké požiadavky na výrobky, vrátane postupov posudzovania zhody v Slovenskej republike, ako v Európskej únii. V rozsahu PECA sa Slovenská republika stala súčasťou vnútorného trhu rok pred vstupom do Európskej únie, s čím bolo spojené aj uznávanie výstupov slovenských autorizovaných osôb a výrobkov nimi posúdených na vnútornom trhu Európskej únie bez potreby ďalšieho skúšania, a preto nebolo možné, aby sa na takto rozšírenom trhu vyskytovali výrobky, ktoré neprešli postupmi posudzovania zhody predpísanými pre európsky trh.
20
K bodu 27
Ustanovenie ods. 7 slúžilo na riešenie potenciálnych problémov pri vstupe Slovenskej republiky do Európskej únie a je v súčasnosti nadbytočné.
K bodom 28 a 29
Ustanovuje povinnosti výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu a distribútora pred uvedením určených výrobkov na trh ako aj počas sprístupňovania určených výrobkov na trhu. Hospodárske subjekty zodpovedajú za súlad určených výrobkov s ustanoveniami tohto zákona v závislosti od svojej úlohy v dodávateľskom reťazci, aby sa dosiahla vysoká úroveň ochrany zdravia a bezpečnosti a ochrana spotrebiteľa a zabezpečila sa spravodlivá hospodárska súťaž na vnútornom trhu Európskej únie. Povinnosti hospodárskych subjektov v plnej miere odzrkadľujú ustanovenia prílohy I, kapitoly R2 rozhodnutia č. 768/2008, ktoré je legislatívnym rámcom pre tvorbu smerníc podľa Nového legislatívneho rámca, ktoré sa transponujú do slovenského právneho poriadku.
Cieľom povinností dovozcu a distribútora je zabezpečiť, aby určené výrobky, ktoré vstupujú na vnútorný trh Európskej únie, spĺňali požiadavky tohto zákona, a najmä aby mal dovozca a distribútor potrebné dôkazy o tom, že výrobca vykonal posudzovanie zhody týchto určených výrobkov, že určené výrobky správne označené a dokumentácia vypracovaná výrobcom je k dispozícii orgánom dohľadu na účely vykonania kontroly. Distribútor okrem plnenia povinností spoločných pre všetky hospodárske subjekty by mal najmä konať s náležitou starostlivosťou, aby zabezpečil, že jeho zaobchádzanie s určeným výrobkom nebude mať negatívny vplyv na súlad určeného výrobku s týmto zákonom.
Povinnosti výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu alebo distribútora sa vzťahujú aj na osoby, ktoré vykonávajú tieto činnosti bez oprávnenia na podnikanie z dôvodu, že činnosť orgánov dohľadu podľa tohto zákona nie je zameraná na skúmanie, či bol výrobok uvedený na trh alebo sprístupnený na trhu osobou s potrebným oprávnením, ale na bezpečnosť výrobku ako takého. Preto sa povinnosti výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu alebo distribútora majú vzťahovať aj na osoby, ktoré uvedú na trh alebo sprístupňujú na trhu výrobky formou individuálneho dovozu, ale v tejto oblasti nevykonávajú podnikateľskú činnosť.
K bodu 30
Autorizáciou sa vyjadruje oficiálne poverenie na posudzovanie zhody určených výrobkov. Týmto bodom sa ustanovujú podmienky oprávnenia právnických osôb na posudzovanie zhody určených výrobkov. Žiadosť o autorizáciu môže podať len právnická osoba. Z aplikačnej praxe vyplynulo, že splniť podmienky pre udelenie autorizácie nemôže fyzická osoba podnikateľ. Ukladá sa povinnosť žiadateľom o autorizáciu spĺňať tzv. minimálne požiadavky na notifikované osoby. Požiadavky v súlade s Prílohou I kapitolou R4 rozhodnutia č. 768/2008, ktoré je legislatívnym rámcom pre tvorbu smerníc Európskej únie podľa Nového legislatívneho rámca, ktoré sa transponujú do slovenského právneho poriadku. Úrad rozhodne o žiadosti právnickej osoby o udelenie autorizácie po preverení splnenia požiadaviek obsiahnutých v odseku 4 tohto ustanovenia. Splnenie uvedených podmienok môže žiadateľ preukázať doložením osvedčenia
21
o akreditácii. Osobitná hodnota akreditácie spočíva aj v skutočnosti, že poskytuje spoľahlivé preverenie technickej a odbornej kompetentnosti žiadateľa o autorizáciu. Ustanovuje sa predpoklad splnenia minimálnych požiadaviek, ak žiadateľ spĺňa požiadavky ustanovené v príslušných harmonizovaných technických normách pre notifikované osoby.
Keďže postupy posudzovania zhody vyžadujú zapojenie orgánov posudzovania zhody, týmto ustanovením sa zabezpečuje jednotná úroveň orgánov posudzovania zhody v Európskej únii za podmienok spravodlivej hospodárskej súťaže.
Keďže sa v tomto bode ustanovuje postup úradu v právnom konaní pri rozhodovaní o autorizácii žiadateľov o autorizáciu, preverovanie spôsobilosti žiadateľa na výkon posudzovania zhody je špecifické a vyžaduje ustanovenie dlhšej lehoty pre rozhodnutie, vykonanie kontroly plnenia podmienok autorizácie priamo u žiadateľa, ako aj možnosť prerušiť konanie o autorizácii za účelom odstránenia zistených nezhôd. Taktiež po vydaní rozhodnutia o autorizácii je potrebné ustanoviť právomoc úradu rozhodnúť o pozastavení alebo zrušení autorizácie z vymedzených dôvodov s cieľom zabezpečiť uvádzanie bezpečných výrobkov na trh.
Podľa tohto ustanovenia pracovníci úradu oprávnení vykonávať dohľad nad činnosťou autorizovaných osôb, ktorá je vymedzená rozsahom ich autorizácie. Zároveň ukladá povinnosť pracovníkom autorizovaných osôb umožniť vykonanie činností spojených s dohľadom oprávneným pracovníkom úradu. Ak kontrolovaná autorizovaná osoba v určenej lehote neodstráni nedostatky, úrad zruší autorizáciu v tom rozsahu, v akom neplní podmienky za ktorých jej bola udelená autorizácia, to znamená, že zruší autorizáciu na ten určený výrobok, resp. ten postup posudzovania zhody, ktorého sa týkali nedostatky zistené pri kontrole a neodstránené v určenej lehote. Ustanovenie uvádza aj ďalšie dôvody, pre ktoré úrad autorizáciu zruší. K zrušeniu autorizácie môže dôjsť nie len na podnet úradu ale aj na základe vlastnej žiadosti autorizovanej osoby, pričom žiadosť o zrušenie musí byť doručená úradu najmenej 6 mesiacov pred dátumom, ku ktorému sa žiada o zrušenie autorizácie. Cieľom je prehľadné usporiadanie práv a povinností medzi úradom a autorizovanou osobou.
Náklady, ktoré preukázateľne vzniknú úradu v súvislosti s výkonom kontroly činnosti autorizovanej osoby súvisiacej s postupmi posudzovania zhody, pri ktorých je autorizovaná osoba zapojená do fázy kontroly výroby pri ktorej je potrebné vstupovať do priestorov, kde sa výrobok navrhuje, výrobných priestorov, priestorov na výkon kontrol a skúšok, ako aj skladovacích priestorov výrobcu, tieto náklady nie je možné zahrnúť do správneho poplatku z dôvodu, že nie všetky autorizované osoby majú v rozsahu autorizácie postupy posudzovania zhody, pri ktorých je autorizovaná osoba zapojená do fázy kontroly výroby. Keďže autorizované /notifikované osoby môžu vykonávať činnosti v rámci celej Európskej únie a výrobcovia v prevažnej miere z tretích krajín (Čína, Turecko, Kórea a pod.), môžu cestovné náklady predstavovať značnú sumu, ktorá nemôže byť hradená z kapitoly úradu.
Ak autorizovaná osoba nahlási úradu zmenu obchodného mena alebo názvu, sídla a právnej formy, mena, priezviska, funkcie a bydliska osoby alebo osôb, ktoré oprávnené konať v jej mene a spĺňa požiadavky podľa odseku 2, úrad vydá nové rozhodnutie, ktorým sa skôr vydané rozhodnutie ruší. Ak autorizovaná osoba požiada úrad o autorizáciu na ďalší technický predpis alebo jeho časť a spĺňa požiadavky podľa odseku 2, úrad vydá nové rozhodnutie o autorizácii,
22
ktorým zruší pôvodné rozhodnutie o autorizácii, pričom pri skôr vydanej autorizácii na určitý technický predpis alebo predpisy sa predpokladá, že požiadavky podľa odseku 2 splnené, to znamená, že nie predmetom preverovania. Cieľom uvedenej právnej úpravy je, aby sa autorizovaná osoba preukazovala vždy len jedným platným rozhodnutím o autorizácii.
Zánikom dôvodu autorizácie je napr. zrušenie technického predpisu, alebo zmena smernice, napr. smernica 2014/35/EÚ (LVD) zmenila postupy posudzovania zhody a do procesu posúdenia zhody sa už nezapája autorizovaná / notifikovaná osoba.
K bodu 31
Ustanovuje sa praktické vykonávanie postupu notifikácie vrátane informačných povinností úradu v súlade s Prílohou I kapitolou R4 rozhodnutia č. 768/2008.
Práva a povinnosti autorizovanej osoby sa považujú za práva a povinnosti notifikovanej osoby, ak je autorizovaná osoba zapísaná do zoznamu notifikovaných osôb Európskou komisiou.
Ustanovujú sa práva a povinnosti autorizovaných osôb v súlade so znením Prílohy I kapitoly R4 rozhodnutia č. 768/2008. Autorizovaná osoba najmä právo nevydať výstupný dokument posudzovania zhody ak zistí, že výrobca nespĺňa základné bezpečnostné požiadavky ustanovené v technickom predpise alebo neuplatňuje zodpovedajúce harmonizované technické normy alebo iné technické špecifikácie, čím sa posilňuje nestrannosť postavenia autorizovaných osôb. Autorizovaná osoba najmä právo zasiahnuť po vydaní výstupného dokumentu posudzovania zhody, konkrétne pozastaviť platnosť alebo zrušiť výstupný dokument posudzovania zhody, ak zistí, že určený výrobok ďalej nespĺňa požiadavky, ktoré naň kladené. O týchto skutočnostiach autorizovaná osoba informuje úrad s ohľadom na bezpečnosť používateľov určených výrobkov.
Týmto ustanovením sa upravuje aj oznamovacia povinnosť autorizovaných osôb voči úradu, najmä ohľadom svojich subdodávateľov, okolností, ktoré majú vplyv na rozsah alebo podmienky notifikácie alebo činností posudzovania zhody vykonaných v rozsahu ich autorizácie a notifikácie. Cieľom tejto oznamovacej povinnosti je uľahčenie kontroly činnosti autorizovaných osôb zo strany úradu. Ustanovuje sa aj spolupráca autorizovaných a notifikovaných osôb pri zdieľaní informácií o nečestných výrobcoch určených výrobkov.
K bodu 32 a 33
Zhoda určeného výrobku sa posudzuje tými postupmi posudzovania zhody, ktoré uvedené v konkrétnej sektorovej legislatíve, pričom sa predpokladá, že výber bude zodpovedať praktikám v danom odvetví, rizikovosti výrobkov. Výrobca možnosť vybrať si postup posudzovania zhody.
Konkrétny postup posudzovania zhody pre konkrétny výrobok je vždy určený v technickom predpise z oblasti posudzovania zhody.
23
K bodu 34
Vyhlásenie o zhode treba chápať ako dokument, ktorým výrobca potvrdzuje, že výrobok spĺňa požiadavky, ktoré sa naň vzťahujú. Vydaním vyhlásenia o zhode výrobca deklaruje splnenie všetkých relevantných požiadaviek na bezpečnosť, ktoré sa týkajú konkrétneho výrobku. Ustanovenie sa zosúlaďuje s čl. R10 rozhodnutia č. 768/2008. Vyhlásenie o zhode musí obsahovať minimálne také obsahové náležitosti, ktoré ustanovuje príloha č. 3 rozhodnutia č. 768/2008. Vyhotovuje sa v štátnom jazyku alebo sa do štátneho jazyka preloží. V tomto dokumente uvedené všetky relevantné smernice ako aj technické normy použité pri posudzovaní zhody. Každý kto si výrobok kupuje právo sa oboznámiť s týmto dokumentom, ktorým výrobca na seba preberá zodpovednosť za bezpečnosť výrobku. Vždy sa k jednému určenému výrobku vypracuje iba jedno vyhlásenie o zhode, i keď sa na určený výrobok vzťahuje viac všeobecne záväzných právnych predpisov, čím sa sleduje požiadavka jasnosti a prehľadnosti vyhlásenia o zhode. Výnimočne môže za splnenie povinností spojených s vydaním vyhlásenia o zhode zodpovedať aj dovozca, ale iba ak to ustanovuje technický predpis. Táto výnimka sa týka najmä určených výrobkov, ktorých požiadavky ustanovené iba na národnej úrovni.
K bodu 35
Vypúšťajú sa § 14 16. Vzhľadom na skutočnosť, že sa autorizácia udeľovala len na posudzovanie zhody, bolo novelizované aj ustanovenie § 11 v tom zmysle, že žiadateľa je možné autorizovať len na posudzovanie zhody. S prihliadnutím na uvedené nie je dôvod naďalej definovať tieto pojmy v zákone.
K bodu 36
Väčšina určených výrobkov spadá pod harmonizovanú oblasť, pre ktorú je charakteristické označenie CE. Pojmy slovenská značka zhody, ostatné značky zhody a zahraničné značky zhody sa nahrádzajú pojmom iné značky zhody. Kedy bude použitá na určenom výrobku iná značka zhody ustanoví osobitný predpis ako je uvedené v § 21 ods. 5.
K bodu 37
Vypúšťajú sa § 18 a 19, ktoré upravujú slovenskú značku zhody určeného výrobku a jej umiestňovanie. Vzhľadom na zmeny vykonané inými novelizačnými bodmi, ktorými sa zavádza jednotný pojem iné značky zhody, sa vypúšťa príloha k zákonu a dopĺňa sa splnomocňujúce ustanovenie, na základe ktorého bude v každom konkrétnom nariadení vlády (v prípade potreby) grafické znázornenie inej značky zhody, preto nie je naďalej potrebné uvedené ustanovenie ponechávať v zákone.
K bodu 38
Všeobecné zásady pre označenie CE, podmienky umiestňovania označenia CE ako aj grafické znázornenie označenia CE je upravené osobitným predpisom, ktorým je nariadenie č. 765/2008. Rovnako definícia pojmu označenie CE je obsiahnutá v nariadení č. 765/2008. Vzor označenia
24
CE neustanovuje príloha tohto zákona ale je ustanovený v prílohe II nariadenia č. 765/2008. Ak tak ustanoví osobitný predpis, môže byť označenie CE nahradené inou značkou zhody. Napríklad v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 243/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na námorné vybavenie v znení neskorších predpisov je inou značkou zhody kormidlo.
K bodu 39
Vymedzujú sa oprávnenia orgánov dohľadu ukladať výrobcovi, splnomocnenému zástupcovi, dovozcovi a distribútorovi opatrenia vo vzťahu k sprístupňovaniu určených výrobkov na trh, stiahnutiu určených výrobkov z trhu, spätnému prevzatiu určených výrobkov a informovania o možných rizikách, s cieľom zabezpečiť ochranu zdravia, bezpečnosti, majetku osôb, životného prostredia, verejného poriadku, verejného záujmu alebo spotrebiteľa. Na zabezpečenie efektívnosti úpravy je nevyhnutné vylúčenie odkladného účinku odvolania voči uloženému opatreniu.
Týmto ustanovením sa zároveň precizujú oprávnenia a povinnosti v súvislosti s dohľadom nad trhom. Nakoľko nie každý orgán dohľadu v zákone, ktorým mu ustanovené oprávnenia pre dohľad nad trhom pre určitú kategóriu výrobkov, ustanovený rovnaký rozsah oprávnení. Cieľom právnej úpravy je oprávniť orgány dohľadu základnými kompetenciami, ktoré môžu byť bližšie špecifikované v zákonoch, ktorými zriadené. Ustanovuje sa aj základný rámcový postup orgánu dohľadu, ktorý je spoločný pre európsku sektorovú legislatívu v oblasti určených výrobkov.
Ten, kto uviedol určený výrobok na trh alebo do prevádzky alebo sprístupnil určený výrobok na trhu je povinný uhradiť náklady, ktoré vznikli orgánu dohľadu v súvislosti s dokazovaním skutočnosti, že vlastnosti určeného výrobku nespĺňajú požiadavky, ktoré sa na neho vzťahujú. Uvedené ustanovenie by malo pôsobiť preventívne a viesť k tomu, aby na trh neboli uvádzané určené výrobky, ktoré nespĺňajú stanovené požiadavky a zároveň predstavovať sankčný charakter. Dokazovaním skutočnosti, že výrobok nie je v zhode s požiadavkami, vznikajú náklady. Preto je vhodné, aby tieto náklady boli uhradené tým, kto porušil povinnosť.
K bodu 40
Ustanovujú sa informačné povinnosti medzi jednotlivými zodpovednými subjektmi tak, aby v rámci svojich kompetencií mohli zdieľať informácie o nebezpečných výrobkoch a efektívne zasahovať priamo na trhu vo všetkých členských štátoch Európskej únie. Ustanovenie je rámcové a berie do úvahy rôznosť databáz a informačných systémov Európskej komisie na zdieľanie údajov o nebezpečnosti určených výrobkov.
K bodu 41
Vymedzujú sa skutkové podstaty, ktorých sa môže dopustiť fyzická osoba alebo právnická osoba. Text ustanovenia bol precizovaný najmä s ohľadom na povinnosti ustanovené v odseku 2 písm. d) a možnosť uložiť poriadkovú pokutu tomu, kto marí, ruší alebo inak sťažuje výkon kontroly úradu alebo orgánu dohľadu. Cieľom týchto ustanovení je efektívne vymáhanie
25
povinností ustanovených týmto zákonom, čím sa docieli bezpečnosť určených výrobkov sprístupňovaných na území Slovenskej republiky.
V prípade opakovaného spáchania niektorej z vymedzených skutkových podstát, úrad alebo orgán dohľadu uloží pokutu najviac do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty uloženej skôr vydaným rozhodnutím.
Vzťah tohto zákona k iným zákonom, ktoré upravujú postup orgánov dohľadu vo vzťahu k sankciám, treba chápať ako vzťah všeobecného zákona a osobitného zákona. Ak orgán dohľadu postupuje podľa osobitného predpisu, teda nie podľa tohto zákona, neuloží sa pokuta podľa tohto zákona.
K bodom 42 až 45
Zmena sa robí v súlade so zmenami vykonanými predchádzajúcimi novelizačnými bodmi.
K bodu 46
Vypúšťajú sa obsolentné odkazy na ustanovenia, ktoré boli zrušené zákonom č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 47
Spresňuje sa, na ktoré výrobky sa nevzťahuje zákon č. 264/1999 Z. z., nakoľko podliehajú osobitnému režimu a zároveň sa aktualizuje odkaz na zákon o stavebných výrobkoch.
K bodu 48
Zmena sa robí v súlade so zmenami vykonanými predchádzajúcimi novelizačnými bodmi.
K bodu 49
§ 36 bol vypustený, keďže na potraviny, kozmetické prostriedky a tabakové výrobky sa nevzťahuje zákon č. 264/1999 Z. z., nakoľko ich právny režim je upravený samostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Európska legislatíva týkajúca sa tejto problematiky nepatrí do rámca smerníc Nového prístupu. Z uvedených dôvodov sa doterajšie znenie ustanovenia § 36 stalo obsolentným.
K bodu 50
Konania o udelenie autorizácie začaté pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa doterajších predpisov. Obmedzenie platnosti rozhodnutí o autorizácii najneskôr do 31. júla 2019 sa ustanovuje z dôvodu znenia § 11 ods. 9 zákona, keďže rozhodnutia o autorizácii nemôžu byť vydané na dobu neurčitú.
26
Vkladá sa nové ustanovenie § 36b, ktoré obsahuje transpozičný odkaz. Zákon č. 264/1999 Z. z. preberal v niektorých ustanoveniach smernicu 98/34/ES, avšak doteraz formálne neobsahoval transpozičný odkaz.
K bodu 51
Zrušujú sa opatrenia úradu o zaradení výrobkov medzi určené výrobky, ktoré sa vzhľadom na ich neaktuálnosť stali obsolentné.
K bodu 52
Vypúšťa sa príloha k zákonu, ktorá obsahovala grafické vyobrazenie značiek zhody, nakoľko sa predchádzajúcimi novelizačnými bodmi odkazuje na grafické vyobrazenie označenia CE a novelizujú sa splnomocňujúce ustanovenia, na základe ktorých bude v prípade potreby grafické vyobrazenie inej značky zhody súčasťou konkrétneho nariadenia vlády.
Namiesto nej sa vkladá v súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády transpozičná príloha, ktorá doteraz v zákone absentovala napriek skutočnosti, že zákon preberá niektoré ustanovenia smernice 98/34/ES.
K Čl. II
K bodu 1
Ustanovujú sa upravené sadzby správnych poplatkov s prihliadnutím na to, či bolo žiadateľovi o autorizáciu vydané osvedčenie o akreditácii podľa zákona č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na technický predpis, na ktorý žiada autorizáciu. Sadzby odrážajú náklady úradu pri posúdení žiadateľa o autorizáciu ako aj výkon pravidelného monitorovania autorizovanej osoby v päťročnom období udelenej autorizácie. Autorizáciu možno pred jej uplynutím včas podanou žiadosťou predĺžiť, za čo je ustanovený rovnaký poplatok ako pri zmene autorizácie doplnením ďalšieho technického predpisu alebo rozšírením rozsahu autorizácie alebo postupov posudzovania zhody alebo zámenou alebo pridaním ďalšej osoby alebo osôb, ktoré oprávnené konať v mene autorizovanej osoby.
Zavádzajú sa správne poplatky za podanie žiadosti o zmenu údajov v rozhodnutí o autorizácii, s prihliadnutím na to, či ide o zmenu obchodného mena, sídla alebo právnej formy žiadateľa o autorizáciu, vypustenie technického predpisu alebo zúženie rozsahu autorizácie alebo postupov posudzovania zhody alebo vypustenie osoby alebo osôb, ktoré oprávnené konať v mene autorizovanej osoby, čo možno považovať za administratívne zmeny alebo či žiadateľ o autorizáciu žiada do platného rozhodnutia o autorizácii doplniť ďalší technický predpis alebo rozšírenie rozsahu autorizácie alebo postupov posudzovania zhody alebo zámenu alebo pridanie ďalšej osoby alebo osôb, ktoré oprávnené konať v mene autorizovanej osoby, čo je spojené s kontrolou týchto zmien priamo u žiadateľa na mieste a vyššími nákladmi úradu.
27
K bodu 2
Položka sadzobníka sa s prihliadnutím na zmeny v čl. IV vypúšťa.
K Čl. III
K bodom 1 až 5
Keďže v zákone o hračkách chýbalo oprávnenie úradu rozhodovať o autorizácii autorizovaných a notifikovaných osôb v oblasti bezpečnosti hračiek, toto ustanovenie sa do znenia zákona o hračkách zavádza. Rovnako sa uvádzajú do súladu ustanovenia o notifikácii a povinnostiach notifikovaných osôb v oblasti bezpečnosti hračiek s týmto zákonom.
K bodu 6
Uvádza sa prechodné ustanovenie k zmenám vykonaným týmto zákonom.
K Čl. IV
K bodu 1
Ustanovuje sa oprávnenie úradu rozhodovať o autorizácii autorizovaných a notifikovaných osôb v oblasti zložiek interoperability vrátane cestných zariadení a rozhraní priamo podľa § 11 zákona, čím sa zabezpečuje jednotnosť rozhodovacieho procesu a nevznikajú ďalšie osobitné druhy správnych konaní pre túto kategóriu určených výrobkov. K tejto zmene nie je potrebné ustanoviť prechodné ustanovenie z dôvodu, že rozhodnutie o autorizácii podľa zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií (ďalej len „zákon č. 474/2013 Z. z.“) nebolo doteraz vydané.
K bodu 2
Nakoľko sa autorizácia udeľuje najviac na 5 rokov, znenie zákona č. 474/2013 Z. z. sa uvádza do súladu s týmto zákonom.
K bodom 3 až 9
Ustanovenia sa menia v nadväznosti na dôvody uvedené v prvom bode.
28
K Čl. V
K bodom 1 až 3
Ustanovuje sa oprávnenie úradu rozhodovať o autorizácii autorizovaných a notifikovaných osôb v oblasti prepravovateľných tlakových zariadení priamo podľa § 11 zákona, čím sa zabezpečuje jednotnosť rozhodovacieho procesu a nevznikajú ďalšie osobitné druhy správnych konaní pre túto kategóriu určených výrobkov.
Nakoľko sa autorizácia udeľuje najviac na 5 rokov znenie zákona č. 254/2011 Z. z. sa uvádza do súladu s týmto zákonom.
K bodu 4
Uvádza sa prechodné ustanovenie k zmenám vykonaným týmto zákonom.
K Čl. VI
Uvádza sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona. Upravené ustanovenie § 7, ktoré ustanovuje, že zhoda so slovenskými technickými normami je dobrovoľná, nadobúda účinnosť 1. januára 2018, z dôvodu potreby vytvorenia systému na transparentné používanie noriem v súčinnosti s technickými predpismi za účasti zainteresovaných strán, ktorými regulačné orgány, tvorcovia legislatívy a národný normalizačný orgán.
Bratislava 26. augusta 2015
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Mihok v. r.
predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky