DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh na rok 2013, ktorý vláda Slovenskej republiky schválila uznesením vlády Slovenskej republiky č. 693 zo dňa 12. 12. 2012 a v spojení s listom číslo 5306/2015/KPV, listom číslo 1138/2014/KPV a listom číslo 7294/2013/KPV, ktorými predseda vlády Slovenskej republiky súhlasil s predĺžením termínu splnenia úlohy do 31. augusta 2015.
Návrh zákona vychádza z požiadaviek aplikačnej praxe a jeho cieľom je upraviť v praxi nejednoznačné a ťažko vykonateľné ustanovenia, ktoré musia dodržiavať jednotlivé subjekty pôsobiace v oblasti metrológie na území Slovenskej republiky. Uvedený návrh zákona v plnej miere akceptuje požiadavky vyplývajúce z medzinárodných aj európskych dokumentov, ktoré kladené na meradlá, metrologické výkony, spotrebiteľsky balené výrobky a na metrológiu ako takú.
Návrhom zákona sa dosiahnuť vyšší stupeň zosúladenia s porovnateľnými mechanizmami v iných štátoch a preventívne pôsobenie v záujme ochrany spotrebiteľov pred výrobkami alebo službami, ktoré by mohli ohroziť ich životy, zdravie, či majetok. Návrh zákona spresňuje niektoré definície týkajúce sa meradiel a špecifikáciu niektorých ustanovení týkajúcich sa overovania určených meradiel. Návrh zákona ďalej spresňuje požiadavky na spotrebiteľsky balené výrobky, niektoré požiadavky na proces autorizácie a činnosť autorizovaných a registrovaných osôb, zavádza procedúru „Tichého súhlasu“ pri udeľovaní autorizácie a registrácie, upravuje postavenie Slovenského metrologického ústavu, ktorý nebude orgánom štátnej správy, a preto zabezpečuje prechod všetkých jeho kompetencií ako orgánu štátnej správy na Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, upravuje rozsah pôsobnosti Slovenského metrologického inšpektorátu, spresňuje ustanovenia o výkone metrologického dozoru a vzťah k zahraničiu pri uvádzaní určených meradiel na trh a ich následnej metrologickej kontrole.
Súčasťou návrhu zákona je aj návrh novelizácie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov v časti týkajúcej sa metrológie.
Návrh zákona je rozsiahly z dôvodu, že zákon nebol novelizovaný od roku 2004, okrem noviel týkajúcich sa prechodu na euro a novely týkajúcej sa spotrebiteľsky balených výrobkov. V prípade vypracovania nového zákona, ktorý by nahrádzal v súčasnosti platný a účinný zákon, by predkladateľ musel vydať aj všetky súvisiace všeobecné záväzne právne predpisy, na ktorých vydanie je zákonom splnomocnený, čo by neúmerne predĺžilo dobu vypracovania návrhu, nakoľko len všeobecne záväzné právne predpisy o meradlách a metrologickej kontrole majú rozsah vyše tisíc strán.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje na 1. apríl 2016, okrem ustanovenia čl. I § 23 ods. 2 písm. c) bodu 37, ktorého účinnosť sa navrhuje na 1. január 2017, čím sa zabezpečí dostatočne dlhá legisvakančná doba na oboznámenie sa s návrhom zákona.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu, že sa zvyšuje maximálna sadzba pokuty uloženej Slovenským metrologickým inšpektorátom v správnom konaní a pri blokovej pokute a ustanovujú sa nové povinnosti, ktorých porušenie zakladá uloženie pokuty. V súčasnosti však nie je možné uviesť kvantifikáciu vplyvu, ani kvalifikovaný odhad, vzhľadom na to, že ide o pokuty ukladané v budúcnosti za priestupky podľa tohto návrhu zákona a v súčasnosti nie je možné odhadnúť počet a rozsah porušovania povinností a ukladania pokút podľa § 36 a § 36a tohto zákona.
Z hľadiska podnikateľského prostredia ide o zvýšenie požiadaviek na kvalitu poskytovaných metrologických služieb, čo dopad na ochranu spotrebiteľa a predstavuje pozitívny vplyv. Taktiež touto zmenou dochádza k zosúladeniu požiadaviek na jednotlivé podnikateľské subjekty a k zosúladeniu s mechanizmami iných štátov.
Z hľadiska podnikateľského prostredia negatívne vplyvy uvedené v Prílohe č. 13.b odsek 3.2. a 3.3.
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú.
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Každá autorizovaná osoba na výkon overovania určených meradiel.
Počet subjektov, ktoré sa budú musieť akreditovať, je 59, viď analýza nižšie uvedená.
Analýza autorizovaných subjektov:
Celkový počet:84 čo predstavuje 100,0 %
Akreditovaných: 25 čo predstavuje 29,8 %
Neakreditovaných:59 čo predstavuje 70,2 %
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady (negatívny vplyv):
- jednorazový priamy finančný náklad: akreditácia laboratória
- periodický priamy finančný náklad: výkon dohľadu ročne
Tieto náklady v plnej miere znižujú daňový základ daného zdaňovacieho obdobia.
Prínos (pozitívny vplyv):
Výsledky činnosti akreditovaného subjektu možno považovať za dôveryhodné a môžu byť akceptované aj mimo územia Slovenskej republiky.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Náklady (negatívny vplyv):
- jednorazové 2500 eur (akreditácia laboratória)
- periodické600 eur (výkon dohľadu ročne)
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Každá autorizovaná osoba na výkon overovania určených meradiel musí byť akreditovaná pre danú oblasť metrologických výkonov. Zjednocujú sa podmienky pre všetky metrologické pracoviská.
Neakreditované subjekty od nadobudnutia účinnosti novely zákona o metrológii si musia dať akreditovať svoje metrologické laboratórium najneskôr do 31. decembra 2016.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Každý subjekt v Slovenskej republike, ktorý bude chcieť overovať určené meradlá bude musieť preukázať odbornú spôsobilosť akreditáciou.
Slovenská národná akreditačná služba nezávisle, nestranne a odborne posúdi a udelením akreditácie potvrdí plnenie akreditačných kritérií (medzinárodne prijatých, vzťahujúcich sa na príslušnú oblasť činností akreditovaných subjektov) a oficiálne uzná spôsobilosť akreditovaného subjektu vykonávať dôveryhodne (nezávisle, nestranne a na požadovanej odbornej úrovni) deklarované činnosti.
Výsledky činnosti akreditovaného subjektu možno považovať za dôveryhodné a môžu byť akceptované aj mimo územia Slovenskej republiky.
V rámci Európskej únie je obdobná metrologická činnosť podmienená akreditáciou daného metrologického pracoviska.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
čl. 34, čl. 36 a čl. 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 326/01, 26.10.2012)
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Smernica Rady 76/211/EHS z 20. januára 1976 o aproximácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa plnenia určitých spotrebiteľsky balených výrobkov podľa hmotnosti alebo objemu (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 3) v znení smernice Komisie 78/891/EHS z 28. septembra 1978 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 5) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/45/ES z 5. septembra 2007 (Ú. v. L 247, 21.9.2007).
Smernica Rady 80/181/EHS z 20. decembra 1979 o aproximácii právnych predpisov členských štátov, týkajúcich sa meracích jednotiek a rušiaca smernicu 71/354/EHS (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 6) v znení smernice Rady 85/1/EHS z 18. decembra 1984 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 11/zv. 056), smernice Rady 89/617/EHS z 27. novembra 1989 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 010), smernice 1999/103/ES Európskeho parlamentu a Rady z 24. januára 2000 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 24) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/3/ES z 11. marca 2009 (Ú. v. L 114, 7.5.2009).
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. L 376, 27.12.2006).
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/34/ES z 23. apríla 2009 o spoločných ustanoveniach pre meradlá a metódy metrologickej kontroly (Ú. v. L 106, 28.04.2009).
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa
ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES (Ú. v. L 218/21). Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 (Ú. v. EÚ L 218/30).
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
nebolo začaté
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov,
- vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 207/2000 Z. z. o označenom spotrebiteľskom balení v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Predmet právnej úpravy sa rozširuje o požiadavky na ostatné meradlá a ich metrologickú kontrolu, nakoľko v platnom znení zákona neboli jasne definované meradlá, ktoré nie určenými meradlami.
K bodu 2
Dopĺňa sa definícia pojmu kalibrácia meradla, ktorý sa používa v zákone a doteraz nebol definovaný (napr. § 9 ods. 8). Mení sa označenie ďalších písmen.
K bodu 3
Zavádza sa nový pojem „dočasná zabezpečovacia značka opravára“, ktorou je zabezpečovacia značka umožňujúca používanie určeného meradla v čase od ukončenia opravy do jeho overenia, a to najviac počas 21 dní. Túto značku prideľuje úrad opravárovi registrovanému podľa § 27 zákona rozhodnutím. Mení sa označenie ďalšieho písmena.
K bodu 4
V nadväznosti k bodu 1 sa spresňuje členenie meradiel v súvislosti so zavedením novej skupiny meradiel, ktorou ostatné meradlá. Toto spresnenie jasne definuje meradlá, ktoré nie určenými meradlami.
K bodu 5
Spresňuje sa spôsob založenia ústavu, ktorý môže národný etalón realizovať alebo uchovávať. Spresňuje sa subjekt, ktorý môže okrem ústavu realizovať alebo uchovávať národný etalón. Zodpovednosť za národné etalóny prechádzajú kvôli jednoznačnosti do výlučnej kompetencie úradu ako ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť metrológie v Slovenskej republike. Toto umožňuje znížiť počet orgánov štátnej správy pre oblasť metrológie.
Spresnenie vzťahu odborného garanta fyzikálnej a technickej realizácie národného etalónu k tomuto etalónu. Pre zabezpečenie správnej funkcie národného etalónu nie je dôležitý vlastnícky vzťah, ktorý môže byť aj podielovým vlastníctvom viacerých subjektov. Pre zabezpečenie plnenia ustanovení tohto zákona je dôležité kto národný etalón uchováva.
Ide o jednoznačné vymedzenie zodpovednosti za národné etalóny, a to nie len v etape vyhlásenia a zrušenia, ale i zmeny národných etalónov, ktoré doteraz v zákone neboli podchytené.
Definuje sa použitie ostatných etalónov.
Zmena číslovania odsekov z dôvodu logického usporiadania.
Rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu ustanovujúceho podrobností o vyhlasovaní, rozvoji, uchovávaní, používaní a dohľade národných etalónov.
K bodu 6
Spresňuje sa úkon certifikácie referenčného materiálu. V definícii ide o nadväznosť hodnôt veličín, nie o nadväznosť referenčného materiálu. Ďalej sa ustanovuje, že garantom certifikácie referenčných materiálov je ústav.
Spresnenie použitia certifikovaného referenčného materiálu a ostatných referenčných materiálov pri overení určených meradiel a pri kalibrácii ostatných meradiel používaných podľa § 9 ods. 7. Vymedzenie pojmu ostatný referenčný materiál a povinností výrobcov a dovozcov pri ich uvádzaní na trh.
Rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu o certifikácii referenčných materiálov a uznávaní referenčných materiálov, ktoré sa zrušilo novým znením § 7.
K bodu 7
Dopĺňa sa nadpis ustanovenia § 8 v súvislosti so zavedením novej skupiny meradiel uvedenej v bode 1, ktorou sú ostatné meradlá.
K bodu 8
Spresnenie ustanovenia čo sa považuje za meranie súvisiace s platbami. Doplnenie, že ide o výpočet ceny.
K bodu 9
Dopĺňa sa ustanovenie vymedzujúce ostatné meradlá, ktoré boli zavedené v bode 1.
K bodu 10
Zrušením ústavu ako orgánu štátnej správy, úrad preberá na seba zodpovednosť za národné schválenia typu, ktorých vydaný počet po vstupe do a prijatí nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z. o meradlách výrazne klesol. Doplnenie úradu medzi subjekty vykonávajúce metrologickú kontrolu mu umožňuje vydávať rozhodnutia o schválení typu.
Dopĺňa sa úrad medzi subjekty oprávňujúce požadovať od objednávateľa metrologickej kontroly príslušné materiály na jej uskutočnenie.
Spresnenie ustanovenia o použití ostatného meradla používaného na meranie podľa osobitného predpisu a požadovanom preukázaní kalibrácie tohto meradla.
Objektivizujú sa podmienky na subjekty, ktoré môžu vykonať kalibráciu meradla používaného na meranie podľa osobitného predpisu. Podľa legislatívy Slovenskej republiky kalibrácia meradiel je voľná živnosť a v zákone sa ustanovuje preukázanie odbornej spôsobilosti, t. j. minimálne akreditáciou, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
K bodu 11
Zodpovednosti súvisiace so schvaľovaním typu meradla prechádzajú kvôli jednoznačnosti do výlučnej kompetencie úradu ako ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť metrológie v Slovenskej republike. Toto umožňuje znížiť počet orgánov štátnej správy pre oblasť metrológie.
V prípade § 37 ods. 1 úrad, ako orgán štátnej správy, vydá rozhodnutie o schválení typu meradla na základe posúdenia predloženej dokumentácie bez vykonania technických skúšok meradla, ktorého skúšky na účely schválenia typu boli vykonané v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo v štáte, ktorý s Európskou úniou v tejto oblasti uzavretú medzinárodnú zmluvu a výsledky týchto skúšok boli predložené úradu.
K bodu 12
Poverenie úradu schvaľovaním typu meradla a zrovnoprávnenie výrobcov určených meradiel z členského štátu EÚ, alebo zo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo zo štátu, ktorý s EÚ uzavretú medzinárodnú zmluvu alebo dovozcu určeného meradla povereného výrobcom z iného štátu s domácimi výrobcami. Takýmito medzinárodnými dohodami napríklad Dohoda o Colnej únii medzi Tureckom a a jej vykonávacie opatrenia, na základe ktorých sa uznávajú výsledky skúšok a posudzovania zhody, pozri Rozhodnutie Asociačnej rady ES Turecko č. 1/2006 z 15. mája 2006 o vykonávaní článku 9 rozhodnutia Asociačnej rady ES Turecko č. 1/95 o vykonaní konečnej fázy colnej únie (Ú.v. L 271, 30. 9. 2006), alebo Rozhodnutie Rady a Komisie o Dohode v oblasti vedecko-technickej spolupráce (Ú.v. ES L 114, 30.4.2002) a vykonávacia Dohoda medzi Európskym spoločenstvom a Švajčiarskou konfederáciou o vzájomnom uznávaní výsledkov posudzovaní zhody (Ú.v. ES L 114, 30.4.2002). Štáty, s ktorými Európska únia takéto dohody uzatvorené nemá sú označované ako iné štáty.
K bodu 13
Splnomocnenie úradu poveriť posúdením predloženej technickej dokumentácie, výsledkov posúdenia zhody typu meradla a vykonaním technických skúšok vzoriek meradla na účely schválenia typu meradla ústav alebo určenú organizáciu. Mení sa označenie ďalších odsekov.
K bodu 14
V nadväznosti na nové ustanovenie § 10 ods. 5 je nevyhnutné splnomocniť ústav a určenú organizáciu oprávnením požadovať poskytnutie potrebného počtu vzoriek určeného meradla a ich uloženia ako dokladu na účely schválenia typu meradla. V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/34/ES o spoločných ustanoveniach pre meradlá a metódy metrologickej kontroly (ďalej len „smernica 2009/34/ES“) sa dopĺňa možnosť uloženia modelu stupnice určeného meradla.
K bodu 15
Splnomocnenie úradu vydať rozhodnutie o schválení typu na základe výsledkov posúdenia predloženej technickej dokumentácie, výsledkov technických skúšok vzoriek meradla a výsledkov posúdenia zhody typu meradla podľa osobitného predpisu vykonaných ústavom alebo určenou organizáciou.
K bodu 16
Ak úrad nemôže rozhodnúť v určenej lehote, je povinný pred uplynutím lehoty na rozhodnutie upovedomiť o tom žiadateľa a okrem dôvodu uviesť aj čas, o ktorý bola predĺžená lehota na rozhodnutie.
K bodu 17
Spresňuje sa možnosť používania určeného meradla po uplynutí platnosti rozhodnutia o schválení typu za podmienky splnenia ustanovených požiadaviek. Nové meradlá schváleného typu nie je možné uvádzať na trh. Meradlá v používaní sa naďalej môžu používať, pokiaľ sa konkrétnemu meradlu nezmenili jeho metrologické vlastnosti, meradlo je v náležitom technickom stave a pri overení vyhovuje základnej metrologickej požiadavke, ktorou je požiadavka na najväčšiu dovolenú chybu.
K bodu 18
Spresňuje sa vymedzenie meradiel, ktoré sa považujú za meradlá schváleného typu podľa tohto zákona vo vzťahu k osobitným predpisom. Ide napríklad o meradlá uvádzané na trh podľa nariadení vlády Slovenskej republiky k zákonu č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 399/1999 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 150/2002 Z. z. a nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z.), ak bola použitá ako súčasť postupu posudzovania zhody „skúška typu“ alebo bol vydaný „certifikát návrhu“ a o záznamové zariadenia v cestnej doprave 3 zákona č. 461/2007 Z. z. o používaní záznamového zariadenia v cestnej doprave). Mení sa označenie ďalšieho odseku.
K bodu 19
Zosúladenie so smernicou 2009/34/ES.
K bodu 20
Spresnenie ustanovenia kto a akým spôsobom môže pozastaviť platnosť alebo zrušiť rozhodnutie o schválení typu.
K bodu 21
Spresňuje sa spôsob, akým môže úrad zakázať uvádzanie meradiel na trh.
K bodu 22
Spresňuje sa prípad, ak meradlo nepodlieha schváleniu typu. V tom prípade v rámci overenia meradla sa vykonajú skúšky meradla a subjekt vykonávajúci overenie potvrdí alebo nepotvrdí zhodu meradla s technickými požiadavkami a metrologickými požiadavkami na meradlo, ktoré sú ustanovené vo všeobecne záväznom právnom predpise.
K bodu 23
Zavádza sa možnosť využiť na účely overenia výsledky skúšok vykonaných zahraničným subjektom za podmienky zaručenia metrologickej úrovne určeného meradla porovnateľnej
s metrologickou úrovňou, akú vyžaduje právna úprava v Slovenskej republike po predchádzajúcom súhlase úradu. Mení sa označenie ďalších odsekov.
K bodu 24
Spresňuje sa povinnosť používateľa meradla pri objednávke na overenie, ak požaduje doklad o overení, ktorého vydanie právna úprava nevyžaduje.
K bodu 25
Jednoznačne sa v ustanovení uvádza, že prvotné overenie je overenie nového meradla, to znamená meradla, ktoré ešte nebolo v používaní a prvotné overenie meradla po vykonanej oprave, kedy meradlo po oprave mohlo stratiť svoje metrologické vlastnosti, a preto je nevyhnutné vykonať skúšky v rozsahu ako sa vyžaduje v prípade nového meradla.
K bodu 26
Spresňuje sa vymedzenie predmetu prvotného overenia a to na meradlá v etape pred uvedením na trh, nakoľko prvotné overenie určených meradiel sa vykonáva aj pri určených meradlách v používaní, a to po každej vykonanej oprave.
K bodu 27
Zákon č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov umožňuje opravu meradla aj zahraničným opravárom alebo v zahraničí, čo v mnohých prípadoch je aj nevyhnutné, najmä pri opravách hi-tech určených meradiel v záručnej lehote. V praxi sa ukázalo ako jednoznačnejšie preniesť povinnosť zabezpečiť prvotné overenie po oprave na používateľa určeného meradla.
K bodu 28
Spresňuje sa vymedzenie meradiel, ktoré sa považujú za meradlá prvotne overené podľa tohto zákona vo vzťahu k osobitným predpisom. Ide o meradlá uvedené na trh podľa nariadení vlády Slovenskej republiky k zákonu č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (napr. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 399/1999 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 150/2002 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z.).
K bodu 29
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 30
Spresňuje sa poznámka pod čiarou v súvislosti so zrušením zákona č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov a jeho nahradením zákonom č. 162/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 31
Spresňuje sa požiadavka na vedenie evidencie určených meradiel a ostatných meradiel podľa ustanovenia § 9 ods. 7 zákona, pričom miestom používania sa rozumie miesto montáže alebo označenie prevádzky.
K bodu 32
Dopĺňa sa povinnosť určovať výšku platieb na základe údajov používaného platne overeného meradla.
K bodu 33
V odseku 4 sa ustanovujú povinnosti pre používateľov meradiel, ktoré boli zaradené medzi určené meradla podliehajúce metrologickej kontrole. Jednoznačne sa ustanovuje, že takéto meradlá musia byť overené, pričom používateľ meradla musí objednať jeho overenie v ustanovenej lehote. Tieto meradlá podliehajú overeniu aj počas ich používania, ak tak ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis. Rozširuje sa splnomocnenie úradu v konaní v prípadoch, keď meradlo nevyhovie požiadavkám určeným pre uvedenie meradla na trh.
V odseku 5 sa uvádza, ako môžu byť meradlá v používaní preskúšanie v prípade, kedy môžu byť poškodené záujmy fyzických osôb alebo právnických osôb.
Predmet preskúšania meradla sa zužuje na zistenie chýb meradla, nakoľko preskúšanie v rozsahu skúšky pri overení nie je potrebné. Spresňuje sa, kedy sa meradlo po zistení chýb meradla považuje za vyhovujúce a kde sú ustanovené najväčšie dovolené chyby meradla v používaní.
K bodu 34
Spresňuje sa definícia úradného merania.
K bodu 35
Rozširujú sa požiadavky na všetky druhy spotrebiteľských balení, t. j. aj na spotrebiteľské balenia, ktoré nie označené značkou „e“. Účelom rozšírenia požiadaviek je posilnenie ochrany spotrebiteľa.
K bodu 36
Zosúladenie textu so smernicou Rady 76/211/EHS v platnom znení.
K bodu 37
Rozširujú sa požiadavky na podnikateľov alebo iné právnické osoby žiadajúce o autorizáciu na výkon overenia určených meradiel o osvedčenie o tom, že podnikateľ alebo iná právnická osoba je spôsobilá vykonávať deklarované činnosti. Poverený orgán (Slovenská národná akreditačná služba) nezávisle, nestranne a odborne posúdi (podľa medzinárodne prijatých pravidiel) plnenie akreditačných kritérií (medzinárodne prijatých, vzťahujúcich sa na príslušnú oblasť činností akreditovaných subjektov) a oficiálne uzná spôsobilosť akreditovaného subjektu vykonávať dôveryhodne (nezávisle, nestranne a na požadovanej odbornej úrovni) deklarované činnosti.
Spresňujú sa podmienky zamestnávania osoby na odborné vykonávanie činnosti, ktorá je predmetom autorizácie.
Rozširujú sa požiadavky na podnikateľov alebo iné právnické osoby žiadajúce o autorizáciu na výkon overovania určených meradiel a na výkon úradného merania z dôvodu zabezpečenia požadovanej kvalitatívnej úrovne pri výkone overovania určených meradiel a pri výkone úradného merania.
Dopĺňa sa koncentračná zásada, v zmysle ktorej je žiadateľ limitovaný termínom na doplnenie dokumentácie, a to dňom vykonania kontroly u žiadateľa o autorizáciu.
Spresňuje sa požiadavka na schopnosť žiadateľa o autorizáciu prijímať nezaujaté rozhodnutia najmä vo vzťahu k záujmom výrobcov, opravárov a montážnikov určených meradiel.
Spresňujú sa druhy meradiel, na ktoré sa autorizácia neudeľuje. Predmetom autorizácie distribučné meradlá t. j. vodomery, plynomery, elektromery a merače tepla a záznamové zariadenia v cestnej doprave. Meradlá používané na merania na určovanie ceny pri priamom predaji verejnosti a merania na účely výpočtu ceny, cla, taríf, daní, zvýhodnení, pokút, odškodnenia a poistenia budú overovať úradom založené organizácie.
K bodu 38
Zavádza sa uplatňovanie tichého súhlasu pri rozhodnutí o autorizácii.
Obmedzuje sa možnosť opätovného podania žiadosti po zamietavom právoplatnom rozhodnutí úradu. Aplikačná prax ukázala časovú náročnosť odstránenia nedostatkov.
K bodu 39
Spresňuje sa vymedzenie fyzickej osoby ako podnikateľa bez nutnosti uvádzať trvalý pobyt, nakoľko v tomto prípade je relevantné označenie miesta podnikania.
K bodu 40
Ide o legislatívno-technickú úpravu spresňujúcu, že ide o identifikačné číslo organizácie (IČO).
K bodu 41
Na účely konania vo veci rozhodnutia o autorizácii nie potrebné osobné údaje štatutárov žiadateľa.
K bodu 42
Spresňuje sa spôsob, na základe ktorého úrad autorizáciu zmení alebo pozastaví.
K bodu 43
Dopĺňa sa ustanovenie, kedy úrad autorizáciu zmení alebo pozastaví. Ide o medzilaboratórne porovnávacie meranie určené úradom, kde splnením požiadaviek medzilaboratórneho
porovnávacieho merania autorizovaná osoba preukazuje svoju odbornú spôsobilosť na výkon overovania určených meradiel alebo úradného merania počas platnosti autorizácie.
K bodu 44
Spresňuje sa spôsob, na základe ktorého úrad autorizáciu zruší.
K bodu 45
Spresňuje sa jeden z dôvodov zániku autorizácie, čím sa umožňuje v určenej lehote od rozhodnej skutočnosti požiadať o pozastavenie autorizácie.
K bodu 46
Spresňuje sa doklad, ktorého oznámenie úrad uverejňuje vo vestníku.
K bodu 47
Upravuje sa spôsob oznamovania zmien podmienok, na základe ktorých boli podnikateľ alebo iná právnická osoba autorizovaní. Určuje sa, odkedy môže autorizovaná osoba uplatňovať zmeny podmienok.
Upravuje sa spôsob, ktorým úrad ukladá povinnosť zúčastniť sa medzilaboratórnych porovnávacích meraní.
Dopĺňa sa ustanovenie plniť podmienky autorizácie počas celej doby platnosti.
K bodu 48
Určuje sa čas, odkedy môže prihlasovateľ na registráciu vykonávať činnosť, ktorá je predmetom registrácie. Dopĺňa sa ustanovenie, že dokumentácia preukazujúca splnenie podmienok registrácie sa predkladajú úradu v štátnom jazyku, čo je v súlade so zákonom č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Táto úprava zabezpečuje, aby zahraničný právnický subjekt, ktorý pôsobí na území Slovenskej republiky formou usadenia, predkladal úradu požadované dokumenty v štátnom jazyku.
K bodu 49
Dopĺňa sa ustanovenie za účelom zosúladenia podmienok registrácie so znením ustanovenia § 23 ods. 2 písmeno i) zákona. Jednoznačne sa vymedzuje zákaz vykonávania súbežných činností, ktoré podliehajú autorizácií podľa tohto zákona. Mení sa označenie ďalších písmen.
K bodu 50
Spresňuje sa vymedzenie pojmu „zástupca“ registrovanej osoby a ustanovujú sa požiadavky na spôsobilosť v oblasti metrológie.
K bodu 51
Rozšírenie subjektov, ktoré oprávnené vykonávať kontrolu u podnikateľa pri preverovaní splnenia podmienok registrácie.
K bodu 52
Zavádza sa uplatňovanie tichého súhlasu pri rozhodnutí o registrácii.
K bodu 53
Na účely konania vo veci rozhodnutia o registrácii nie potrebné osobné údaje štatutárov prihlasovateľa.
Mení sa označenie ďalšieho písmena.
K bodu 54
Spresňuje sa doklad, na základe ktorého úrad registráciu zruší.
K bodu 55
Dopĺňa sa ustanovenie plniť podmienky registrácie. Mení sa označenie ďalších písmen.
K bodu 56
Mení a dopĺňa sa splnomocnenie overovať spôsobilosť v oblasti metrológie úradom alebo určenou organizáciou poverenou úradom v rozsahu odborných vedomostí a praktických schopností a znalosti predpisov potrebných pre výkon činnosti autorizovanej alebo registrovanej osoby. To lepšie umožní využitie expertov na overovanie spôsobilosti v konkrétnej oblasti metrológie pôsobiacich na špecializovaných pracoviskách. Ustanovuje sa lehota na vydanie dokladu o spôsobilosti v oblasti metrológie.
K bodu 57
Vypúšťa sa zo zákona Slovenský metrologický ústav ako orgán štátnej správy. Súčasné znenie je nejednoznačné a vytvára nejasné kompetenčné vzťahy. Úrad ako ústredný orgán štátnej správy v zmysle kompetenčného zákona č. 575/2001 Z. z. v znení zákona č. 403/2010 Z. z. a aj tohto zákona je zodpovedný za oblasť metrológie a na výkon činnosti zriadené a založené odborné organizácie. Mení sa označenie ďalšieho písmena.
K bodu 58
Spresňuje sa poznámka pod čiarou v súvislosti so zrušením zákona č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a jeho nahradením zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
K bodu 59
Ide o doplnenie kompetencií úradu vyplývajúcich z ustanovenia § 6 tohto zákona - Národné etalóny a ostatné etalóny a jeho zodpovednosti za tvorbu, rozvoj a uchovávanie národných etalónov, ktoré v súčasnom znení nebolo dostatočne zdôraznené.
Rozsiahlejšie vymedzenie ďalších úloh úradu ako orgánu štátnej správy v oblasti metrológie. Doplnenie povinnosti úradu uverejňovať vybraté informácie na webovom sídle úradu.
K bodu 60
Vypúšťa sa § 32 Slovenský metrologický ústav v nadväznosti na bod 58.
K bodu 61
Legislatívno-technická úprava vo veci zosúladenia ustanovení zákona s reálnym stavom. Slovenský metrologický inšpektorát je zriadený úradom zriaďovacou listinou.
K bodu 62
Rozširuje sa kontrolná činnosť metrologického dozoru aj na ostatné meradlá, ktorá súvisí s navrhovanou zmenou § 5, 8 a 9.
K bodu 63
Spresnenie oprávnenia metrologického dozoru pri kontrole zhody množstva výrobku v spotrebiteľskom balení.
K bodu 64
Spresnenie subjektov uvádzajúcich spotrebiteľské balenia na trh, zosúladenie textu so smernicou Rady 76/211/EHS v platnom znení a legislatívno-technická úprava.
K bodu 65
Dopĺňa sa oprávnenie inšpektorov vykonať kontrolný nákup za účelom kontroly plnenia povinností podľa tohto zákona.
K bodu 66
Vyjadrenie pokuty v EUR a jej zvýšenie z dôvodu narastajúceho počtu porušení zákona. Vyššia pokuta umožní možnosť správneho posúdenia podľa závažnosti, spôsobu, času trvania a následkov protiprávneho konania.
K bodu 67
Dopĺňa sa povinnosť uloženia pokuty metrologickým inšpektorátom za porušenie ustanovení zákona tomu, kto pri svojej činnosti na území Slovenskej republiky nepoužíva symboly meracích jednotiek podľa § 4 zákona.
K bodu 68
Dopĺňa sa povinnosť uloženia pokuty metrologickým inšpektorátom za porušenie ustanovení zákona tomu, kto nepoužíva kalibrované meradlá alebo používa nevhodné meradlá na účely podľa § 9 ods. 7 zákona. Mení sa označenie ďalších písmen.
K bodu 69
Dopĺňa sa povinnosť uloženia pokuty metrologickým inšpektorátom za porušenie ustanovení zákona tomu, kto nesplní povinnosť podľa § 26 a označí určené meradlo dočasnou zabezpečovacou značkou opravára bez registrácie predpísanej týmto zákonom alebo neplní podmienky registrácie podľa § 26 alebo povinnosti registrovanej osoby podľa § 28.
K bodu 70
Dopĺňa sa povinnosť uloženia pokuty metrologickým inšpektorátom za porušenie ustanovení zákona tomu, kto uvedie na trh spotrebiteľské balenie, ktoré nespĺňa požiadavky tohto zákona.
K bodu 71
Vyjadrenie pokuty v EUR a jej zvýšenie z dôvodu narastajúceho počtu porušení zákona. Vyššia pokuta umožní možnosť správneho posúdenia podľa závažnosti, spôsobu, času trvania a následkov protiprávneho konania.
K bodu 72
Na základe praktických skúseností s výkonom metrologického dozoru sa dopĺňajú porušenia tohto zákona, za ktoré metrologický inšpektorát uloží pokutu. Ide o porušenia, kedy autorizovaná osoba podľa tohto zákona neplní podmienky autorizácie, ktoré ustanovené v § 23 ods. 2 alebo neplní povinnosti autorizovanej osoby podľa § 25 tohto zákona a v zmysle vydaného rozhodnutia o autorizácii.
K bodu 73
Na základe praktických skúseností s výkonom metrologického dozoru sa dopĺňajú porušenia tohto zákona, za ktoré metrologický inšpektorát uloží pokutu. Ide o porušenia, kedy kontrolovaná osoba opakovane neodstráni v určenej lehote nedostatky zistené pri kontrole vykonanej metrologickým inšpektorátom alebo sťažuje alebo marí výkon metrologického dozoru.
K bodu 74
Vypúšťa sa ustanovenie týkajúce sa vymáhania úrokov pri nezaplatí pokuty Slovenskému metrologickému inšpektorátu. V súčasnej dobe toto ustanovenie nemá opodstatnenie. Slovenský metrologický inšpektorát pri vymáhaní pokút využíva iné prostriedky, ktoré ustanovené inými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
K bodu 75
Vyjadrenie pokuty v EUR a spresnenie podmienok, za ktorých môže inšpektor uložiť blokovú pokutu.
K bodu 76
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 77
Spresňuje sa uznávanie prvotného overenia nového meradla, uvádzaného alebo uvedeného na trh podľa vnútroštátnej legislatívy, vykonaného v členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo v štáte, ktorý s Európskou úniou uzavretú medzinárodnú zmluvu. Navrhované znenie jednoznačne vylučuje uznávania prvotného overenia meradiel po vykonanej oprave. Toto ustanovenie sa netýka prvotného overenia Európskych spoločenstiev pri uvádzaní meradiel na trh podľa smernice 2009/34/ES. Aplikácia prvotného overenia Európskych spoločenstiev pri uvádzaní meradiel na trh podľa smernice 2009/34/ES je v § 9 ods. 2 písm. b) bod 2 zákona a § 37 sa ho nedotýka. Navyše v Kapitole III PRVOTNÉ OVERENIE ES čl. 8 ods. 1 smernice 2009/34/ES je ustanovené, že: „Prvotné overenie ES je skúška nového alebo upraveného meradla a potvrdenie jeho zhody so schváleným typom a/alebo s požiadavkami tejto smernice a samostatných smerníc týkajúcich sa príslušného meradla. Potvrdzuje sa značkou prvotného overenia ES.“, čo jednoznačne určuje, že aj prvotné overenie ES je skúška nového alebo upraveného meradla, ale nie skúška meradla po vykonanej oprave. Zásady prvotného overenia určeného meradla po oprave si jednotlivé štáty môžu upravovať samostatne. Táto regulácia nemá žiadny vplyv na uvádzanie meradiel na spoločný trh, nakoľko sa týka výlučne meradiel v používaní. Toto odôvodnenie sa vzťahuje aj na body 80 a 81.
K bodu 78
Oprava textu § 37 odseku 4 písmena a) o vypustenie odkazu na ustanovenie, ktoré sa v zákone nenachádza.
K bodu 79
Spresňuje sa ustanovenie o prvotnom overení meradla v zahraničí a to v časti, že ide o prvotné overenie nového meradla a nie meradla po oprave, kde sa taktiež vyžaduje prvotné overenie. V praxi bolo zistené, že používatelia meradiel si nechávali meradla v používaní overovať v zahraničí s konštatovaním, že meradlo je po oprave, aj keď oprava bola len fiktívna a takto obchádzali ustanovenia zákona o metrológii. Ustanovenia smernice 2009/34/ES neboli dotknuté ako bolo odôvodnené v odôvodnení k bodu 78.
K bodu 80
Doplnenie ustanovenia o dátume účinnosti uznania prvotného overenia nového meradla vykonaného v členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo v štáte, ktorý s Európskou úniou uzavretú medzinárodnú zmluvu. Ustanovenia smernice 2009/34/ES neboli dotknuté ako bolo odôvodnené v odôvodnení k bodu 78.
Ustanovuje sa primeraná platnosť ustanovenia § 37 ods. 1 na certifikáciu referenčného materiálu.
K bodu 81
V inštitucionálnom význame sa slovné spojenia „Európske spoločenstvá“ nahradzujú slovným spojením „Európska únia“ a pokiaľ ide o členské štáty Európskej únie, ich výpočet sa rozširuje aj o tie štáty, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
K bodu 82
Doplnenie úradu medzi subjekty vykonávajúce metrologickú kontrolu mu umožňuje vydávať rozhodnutia o schválení typu Európskych spoločenstiev a nakoľko v § 38 ods. 1 písmena a) vymenované subjekty, ktoré môžu vykonávať túto činnosť, je potrebné doplniť medzi tieto subjekty aj úrad.
K bodu 83
V inštitucionálnom význame sa slovné spojenie „Európske spoločenstvá“ nahradzujú slovným spojením „Európska únia“.
K bodu 84
Dopĺňa sa vzťah k všeobecnému predpisu o službách na vnútornom trhu. Súlad so zákonom č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj súlad s požiadavkami smernice 2006/123/ES o službách na vnútornom trhu.
K bodu 85
Ustanovujú sa prechodné obdobia pre konania začaté pred nadobudnutím účinnosti zákona a prechodné obdobie pre kalibračné laboratórium, ktoré nie je akreditované, aby malo časový priestor zabezpečiť si akreditáciu. Ďalej sa ustanovuje, že platnosť rozhodnutí úradu a platnosť dokladov o spôsobilosti v oblasti metrológie nebudú po nadobudnutí účinnosti zákona dotknutá.
K bodu 86
Nakoľko je zákon technickým predpisom, v uvedenom ustanovení sa v súlade s Čl. 5 ods. 2 Legislatívnych pravidiel vlády uvádza odkaz na príslušnú smernicu.
K bodu 87
Nakoľko je zákon technickým predpisom, v uvedenom ustanovení sa v súlade s Čl. 5 ods. 2 Legislatívnych pravidiel vlády uvádzajú odkazy na príslušné prebraté smernice.
K Čl. II
Spresňuje sa znenie položiek 236 a 239 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
K Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona. Ustanovenie týkajúce sa povinnosti akreditácie žiadateľa o autorizáciu na výkon overovania určených meradiel nadobúda účinnosť od 1. januára 2017, aby mal žiadateľ časový priestor na zabezpečenie procesu akreditácie ako aj samotného aktu akreditácie.
Bratislava 26. augusta 2015
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Mihok v. r.
predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky