TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/37/EÚ
z 26. júna 2013,
ktorou sa mení smernica 2003/98/ES o opakovanom použití informácií verejného sektora
Zákon č..../2015 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Zákon č. 71/1967 Z. z. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov
Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/2014 Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy v znení neskorších predpisov
Zákon č. 126/2015 Z. z. o knižniciach a o zmene a doplnení zákona č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 38/2014 Z. z.
Zákon č. ..../... Z. z. Autorský zákon.
Zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (účinnosť do 30.6.2016)
Zákon č. ..../.... Z. z. Správny súdny poriadok (účinnosť od 1.7.2016)
Zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
1
2
3
4
5
6
7
8
Č: 1
O: 1
P: a)
Článok 1 sa mení takto:
a) odsek 2 sa mení takto:
i) písmeno a) sa nahrádza takto:
„a) dokumenty, ktorých poskytovanie nepatrí do rozsahu verejných úloh príslušných subjektov verejného sektora vymedzených právnym predpisom alebo inými záväznými pravidlami v členskom štáte alebo v prípade neexistencie takýchto pravidiel, vymedzených v súlade so všeobecnou administratívnou praxou v príslušnom členskom štáte za predpokladu, že je rozsah verejných úloh transparentný a podlieha preskúmaniu;“
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: b)
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,...
b) ktorej vyhotovenie nepatrí do rozsahu plnenia úloh povinnej osoby vymedzených zákonom,
Ú
2
Č: 1
O: 1
P: a)
ii) písmeno c) sa nahrádza takto:
„c) dokumenty, ku ktorým nie je podľa prístupového režimu v členských štátoch prístup aj z týchto dôvodov:
— ochrany národnej bezpečnosti (t. j. bezpečnosť štátu), obrany alebo verejnej bezpečnosti,
— dôvernosti štatistických údajov,
— dôvernosti obchodných údajov (napr. obchodné, profesionálne alebo podnikové tajomstvo);“
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: g)
P: a)
§: 10
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,...
g) ktorej sprístupnenie by mohlo ohroziť bezpečnosť alebo obranu Slovenskej republiky alebo jej zahraničnopolitické záujmy,
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,
a)ktorá sa nesprístupňuje podľa ustanovení tohto zákona okrem § 11 ods. 1 písm. c),....
Ochrana obchodného tajomstva
(1) Informácie označené ako obchodné tajomstvo 17) povinná osoba nesprístupní.
(2) Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je najmä sprístupnenie informácie
a) týkajúcej sa závažného vplyvu na zdravie ľudí, svetové kultúrne a prírodné dedičstvo, 18) životné prostredie vrátane biologickej diverzity a ekologickej stability, 19)
b) o znečisťovaní životného prostredia, 20)
c) ktorá sa získala za verejné prostriedky, 7a) alebo sa týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie,
d) o štátnej pomoci 21) a informácie podľa § 3 ods. 2.
(3) Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je ani zverejnenie zmluvy podľa § 5a ods. 1.
Ú
Č: 1
O: 1
P: a)
iii) vkladajú sa tieto body:
„ca) dokumenty, ku ktorým je obmedzený prístup na základe prístupového režimu v
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: c)
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,...
c) na ktorú právo duševného vlastníctva podľa osobitného predpisu23) iná osoba ako povinná osoba, to
Ú
3
členských štátoch, a to vrátane prípadov, keď občania alebo podniky musia preukázať osobitný záujem o získanie prístupu k dokumentom;
cb) časti dokumentov obsahujúcich iba logá, heraldické znaky a insígnie;
cc) dokumenty, ku ktorým je prístup vylúčený alebo obmedzený na základe prístupových režimov z dôvodu ochrany osobných údajov, a časti dokumentov dostupných na základe tých režimov, ktoré obsahujú osobné údaje, ktorých opakované použitie bolo vymedzené právnymi predpismi ako nezlučiteľné s právnymi predpismi týkajúcimi sa ochrany fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov;“
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: i)
P: j)
neplatí, ak osoba oprávnená podľa osobitných predpisov 23) udelila súhlas,
i) sprístupnenie ktorej obmedzujú vo vzťahu k vymedzeným subjektom osobitné prepisy 27ka) alebo na sprístupnenie ktorej je nevyhnutné splnenie zákonných predpokladov podľa osobitného predpisu 27kb),
j) ktorá je časťou dokumentu obsahujúceho výlučne logá, heraldické znaky a insígnie.“.
Č: 1
O: 1
P: a)
iv) písmeno e) sa nahrádza takto:
„e) dokumenty, ktoré majú v držbe vzdelávacie a výskumné inštitúcie vrátane organizácií založených na účely prenosu výsledkov výskumu, školy a univerzity, okrem univerzitných knižníc a“;
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: e)
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,...
e) ktorú k dispozícii vzdelávacia inštitúcia a výskumná inštitúcia ako škola,27d) vysoká škola27e) a osoba zabezpečujúca výskum a vývoj; to neplatí pre informáciu, ktorú k dispozícii akademická knižnica 27ea), ktorá je organizačným útvarom povinnej osoby alebo súčasťou povinnej osoby,
Ú
Č: 1
O: 1
P: a)
v) písmeno f) sa nahrádza takto:
„f) dokumenty, ktoré majú v držbe kultúrne inštitúcie iné než knižnice, múzeá a archívy.“;
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21c
O: 1
P: f)
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na informáciu,...
f) ktorú k dispozícii kultúrna inštitúcia; to neplatí pre informáciu, ktorú k dispozícii múzeum, 27f), galéria, 27f), knižnica, 27g) a archív 27h), ktoré povinnou osobou alebo ktoré povinná osoba zriadila,
Ú
Č: 1
O: 1
P: b)
b) odsek 3 sa nahrádza takto:
„3. Táto smernica vychádza z prístupových režimov členských štátov, ktoré ňou nie sú dotknuté.“;
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 21c
O: 2
Osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na použitie informácie zverejnenej podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu27l) a na použitie informácie sprístupnenej na základe žiadosti podľa § 14.
Ú
4
Č: 1
O: 2
P: c)
c) v odseku 4 sa slovo „Spoločenstva“ nahrádza slovom „Únie“.
n.a.
n.a.
Č: 1
O: 2
V článku 2 sa dopĺňajú tieto body:
„6. ‚strojovo čitateľný formát‘ znamená súborový formát štruktúrovaný tak, že softvérové aplikácie môžu ľahko identifikovať, rozpoznať a vybrať špecifické údaje vrátane jednotlivých konštatovaní faktov a ich vnútornej štruktúry;
N
Výnos MF SR č. 55/2014 Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy
§: 51
O: 2
Ak sa údaje poskytujú pre automatizované spracovanie, štandardom kvality datasetu poskytovaného povinnou osobou je aj ich poskytovanie ako datasetu s otvorenými údajmi podľa § 53 a v kvalite najmenej úrovne 3.
Ú
Č: 1
O: 2
7. ‚otvorený formát‘ je formát súboru, ktorý je nezávislý od platformy a je verejne k dispozícii bez akéhokoľvek obmedzenia, ktoré by zamedzovalo opakovanému použitiu dokumentov;
N
Výnos MF SR č. 55/2014 Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy
§: 52
Štandardom pre označenie údaja ako otvoreného údaja je
a) poskytovanie údaja v datasete v kvalite poskytovaného datasetu najmenej úrovne 3,
b) poskytovanie údaja otvoreným spôsobom použitia, ktorý je splnený, ak
1. sú právne aspekty prístupu k údaju a jeho používaniu explicitne vysporiadané,
2. je umožnené vytvorenie právnych vzťahov pre používanie údaja aj prostredníctvom
anonymného vzdialeného automatizovaného prístupu,
3. je prístup k údaju umožnený všetkým osobám za rovnakých podmienok, pričom tieto
podmienky sú explicitne uvedené,
4. je údaj možné použiť na nekomerčný aj komerčný účel, a je možné ho kombinovať
s inými údajmi, dopĺňať, opravovať, modifikovať alebo použiť z datasetu bez
povinnosti použitia ostatných údajov datasetu,
5. sú činnosti podľa štvrtého bodu bezodplatné.
(2) Ak dataset obsahuje najmenej jeden otvorený údaj, označuje sa ako dataset s otvorenými
údajmi.
Ú
Č: 1
O: 2
8. ‚formálny otvorený štandard‘ je štandard, ktorý bol ustanovený písomne s podrobným uvedením špecifikácií požiadaviek na to, akým spôsobom zabezpečiť interoperabilitu softvéru;
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21g
O: 1
Formáty a metaúdaje by mali v čo najväčšom rozsahu spĺňať formálne technické štandardy, ktorými sa na účely tohto zákona rozumejú písomné pravidlá s podrobným uvedením špecifikácií požiadaviek na zaistenie schopnosti rôznych softvérov vzájomne si poskytovať služby
Ú
5
a efektívne spolupracovať.
Č: 1
O: 2
9. ‚univerzita‘ je akýkoľvek subjekt verejného sektora, ktorý poskytuje pomaturitné vysokoškolské vzdelávanie vedúce k získaniu akademického titulu.“
N
Zákon č. 126/2015 Z. z.
§: 8
Akademická knižnica je knižnica vysokej školy10) a fakulty, ktorá v rámci svojho zamerania a špecializácie
a) je vedecko-informačným, bibliografickým, koordinačným, poradenským a vzdelávacím pracoviskom,
b) dopĺňa, odborne eviduje, spracováva, uchováva, ochraňuje a sprístupňuje špecializovaný knižničný fond,
c) uchováva a bibliograficky registruje záverečné práce a kvalifikačné práce,
d) je pracoviskom evidencie publikačnej činnosti podľa osobitného predpisu,11)
e) je pracoviskom evidencie umeleckej činnosti podľa osobitného predpisu,12)
f) poskytuje knižnično-informačné služby pedagogickým zamestnancom, vedeckým zamestnancom, študentom a za podmienok a v rozsahu určenom zriaďovateľom knižnice aj iným používateľom,
g) zúčastňuje sa na tvorbe, udržiavaní a sprístupňovaní súborných katalógov knižníc,
h) je pracoviskom medziknižničnej výpožičnej služby,
i) zabezpečuje informačné vzdelávanie používateľov,
j) plní ďalšie úlohy súvisiace s činnosťou knižnice.
Ú
Č: 1
O: 3
Článok 3 sa nahrádza takto:
„Článok 3
Všeobecná zásada
1. Členské štáty podľa odseku 2 zabezpečujú možnosť opakovaného použitia dokumentov, na ktoré sa vzťahuje táto smernica v súlade s článkom 1 na obchodné a neobchodné účely v súlade s podmienkami ustanovenými v kapitolách III a IV.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21d
O: 1
Povinná osoba je povinná sprístupniť informácie na účel opakovaného použitia. Informácie na účel opakovaného použitia môže povinná osoba zverejniť aj bez žiadosti.
Ú
Č: 1
2. Pri dokumentoch, na ktoré sa vzťahujú práva
N
Zákon č.
§: 21d
Odsek 1 sa nevzťahuje na informácie, ku ktorým múzeá,
Ú
6
O: 3
duševného vlastníctva, ktoré prináležia knižniciam, vrátane univerzitných knižníc, múzeám a archívom, členské štáty zabezpečia, aby v prípadoch, keď je opakované použitie takýchto dokumentov povolené, boli tieto dokumenty opakovane použiteľné na obchodné alebo neobchodné účely v súlade s podmienkami ustanovenými v kapitole III a IV.“
..../2015 Z. z.
O: 2
27f), galérie, 27f), knižnice, 27g) akademické knižnice a archívy 27h), vykonávajú majetkové práva duševného vlastníctva a s ktorými môžu nakladať v prospech iných osôb podľa osobitného predpisu. 27m) Múzeá, 27f), galérie, 27f), knižnice, 27g) akademické knižnice, 27ea) a archívy 27h) však môžu sprístupniť informácie podľa predchádzajúcej vety, o čom zverejnia oznam na svojom webovom sídle, ak ho majú zriadené, inak podľa § 6 ods. 2.
Č: 1
O: 4
V článku 4 sa odseky 3 a 4 nahrádzajú takto:
„3. V prípade zamietavého rozhodnutia subjekty verejného sektora oznámia dôvody zamietnutia žiadosti na základe príslušných ustanovení prístupového režimu členského štátu alebo vnútroštátnych ustanovení podľa tejto smernice, najmä článku 1 ods. 2 písm. a) až cc) alebo článku 3. Ak je negatívne rozhodnutie založené na článku 1 ods. 2 písm. b), subjekt verejného sektora uvedie odkaz na fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá je držiteľom práva, pokiaľ je známa, prípadne na poskytovateľa licencie, od ktorého subjekt verejného sektora príslušný materiál získal. Knižnice, vrátane univerzitných knižníc, múzeá a archívy nie sú povinné uviesť takýto odkaz.
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
Zákon č. ..../2015 Z. z.
Zákon č. 71/1967 Z. z.
§: 21i
O: 2
§: 47
O: 1
§: 47
O: 3
Ak povinná osoba určené podmienky opakovaného použitia informácií, na základe podanej žiadosti preskúma, či žiadateľ splnil tieto podmienky, a v prípade ich splnenia sprístupní rozhodnutím informácie na účel ich opakovaného použitia; inak žiadosť rozhodnutím odmietne. Žiadosť rozhodnutím odmietne aj vtedy, ak sa požadované informácie nesprístupňujú podľa § 21c a 21d; ak ide o informáciu podľa § 21c ods. 1 písm. c), povinná osoba v rozhodnutí žiadateľovi oznámi, kto je nositeľom práva duševného vlastníctva, ak je povinnej osobe známy. Povinnosť oznámiť, kto je nositeľom práva duševného vlastníctva, sa nevzťahuje na múzeá, 27f), galérie, 27f) knižnice, 27g) akademické knižnice, 27ea) a archívy 27h).
Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní (rozklade). Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania vyhovuje v plnom rozsahu.
V odôvodnení rozhodnutia správny orgán uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom na rozhodnutie, akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov, ako použil správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých rozhodoval, a ako sa vyrovnal s návrhmi a námietkami účastníkov konania a s ich vyjadreniami k podkladom rozhodnutia.
Ú
Č: 1
O: 4
4. Akékoľvek rozhodnutie o opakovanom použití obsahuje odkaz na opravné prostriedky v prípade, že sa žiadateľ chce proti rozhodnutiu odvolať. K opravným prostriedkom patrí preskúmanie nestranným orgánom zodpovedným za preskúmanie s príslušnými
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21j
(1) Odvolanie možno podať proti rozhodnutiu povinnej osoby
a) podľa § 18 ods. 3,
b) o odmietnutí žiadosti podľa § 21i ods. 2,
c) o zrušení opakovaného použitia informácií podľa § 21i ods. 5.
Ú
7
odbornými znalosťami, napríklad vnútroštátny orgán pre hospodársku súťaž, vnútroštátny orgán zodpovedný za prístup k dokumentom alebo vnútroštátny súdny orgán, ktorého rozhodnutia sú záväzné pre dotknutý subjekt verejného sektora.“
Zákon č. 71/1967 Z. z.
Zákon č. 99/1963 Zb.
Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (účinnosť do 30.6.2016)
Zákon č. ..../.... Z. z. Správny súdny poriadok
(účinnosť od 1.7.2016)
§: 47
O: 1
§: 47
O: 4
§: 250 j
O: 6
§: 193
(2) Odvolanie je prípustné aj vtedy, ak povinná osoba sprístupní informácie na účel ich opakovaného použitia a žiadateľ sa domnieva, že neboli dodržané rovnaké podmienky podľa § 21e ods. 1 alebo výška úhrady nebola určená podľa § 21k.
Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní (rozklade). Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania vyhovuje v plnom rozsahu.
Poučenie o odvolaní (rozklade) obsahuje údaj, či je rozhodnutie konečné alebo či sa možno proti nemu odvolať (podať rozklad), v akej lehote, na ktorý orgán a kde možno odvolanie podať. Poučenie obsahuje aj údaj, či rozhodnutie možno preskúmať súdom.
Pri preskúmavaní zákonnosti rozhodnutia o nesprístupnení informácie vydaného podľa osobitného predpisu súd môže vyzvať žalovaný správny orgán, aby v súdom určenej lehote uviedol dôvody, pre ktoré nemožno požadovanú informáciu sprístupniť. Ak sa nepreukáže existencia dôvodov pre nesprístupnenie informácie, súd v rozsudku uloží osobe povinnej sprístupňovať informácie podľa osobitného predpisu povinnosť sprístupniť požadovanú informáciu.
Pri preskúmavaní zákonnosti rozhodnutia o nesprístupnení informácie vydaného podľa osobitného predpisu správny súd môže uložiť žalovanému, aby v lehote určenej správnym súdom uviedol dôvody, pre ktoré nemožno požadovanú informáciu sprístupniť. Ak sa nepreukáže existencia dôvodov na nesprístupnenie informácie, správny súd v rozsudku uloží osobe povinnej sprístupňovať informácie podľa osobitného predpisu povinnosť sprístupniť požadovanú informáciu.
8
Č: 1
O: 5
Článok 5 sa nahrádza takto:
„Článok 5
Dostupné formáty
1. Subjekty verejného sektora sprístupnia svoje dokumenty v dostupných formátoch alebo jazykoch a, pokiaľ je to možné a vhodné, v otvorenom, strojovo čitateľnom formáte spolu s ich metaúdajmi. Oboje, dokumenty i metaúdaje, by mali v čo možno najväčšom rozsahu spĺňať formálne otvorené štandardy.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21g
O: 1
Povinná osoba sprístupňuje informácie na účel ich opakovaného použitia v podobe a spôsobom, ktorý umožňujú jej technické podmienky; prednostne však v elektronickej podobe, a pokiaľ je to možné a vhodné, ako otvorené údaje27na) umožňujúce automatizované spracovanie27nb) spolu s ich metaúdajmi.27nc) Formáty a metaúdaje by mali v čo najväčšom rozsahu spĺňať formálne technické štandardy, ktorými sa na účely tohto zákona rozumejú písomné pravidlá s podrobným uvedením špecifikácií požiadaviek na zaistenie schopnosti rôznych softvérov vzájomne si poskytovať služby a efektívne spolupracovať.
Ú
Č: 1
O: 5
2. Z odseku 1 neplynie subjektom verejného sektora povinnosť vytvoriť alebo upraviť dokumenty alebo poskytnúť výpisy s cieľom zabezpečiť súlad s týmto odsekom, ak by to vyžadovalo neprimerané úsilie presahujúce rámec jednoduchej operácie.
N
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 21g
O: 2
Povinná osoba nemá povinnosť sprístupňovať informácie na účel ich opakovaného použitia usporiadané v štruktúre alebo vo formátoch podľa kritérií určených žiadateľom a nemá povinnosť zabezpečiť osobitné technické riešenie prepojenia alebo pripojenia žiadateľa, ak požiadavky žiadateľa presahujú rámec jednoduchej operácie.
Ú
Č: 1
O: 5
3. Na základe tejto smernice nie sú subjekty verejného sektora povinné pokračovať vo vyhotovovaní a uchovávaní určitého typu dokumentov so zreteľom na ich opakované použitie prostredníctvom organizácie súkromného alebo verejného sektora.“
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21g
O: 2
Povinná osoba nemá povinnosť pokračovať vo vyhotovovaní a uchovávaní určitého typu informácií na účel ich opakovaného použitia prostredníctvom inej právnickej osoby.
Ú
Č: 1
O: 6
Článok 6 sa nahrádza takto:
„Článok 6
Zásady regulovania poplatkov
1. V prípadoch, keď sa opakované použitie dokumentov spoplatňuje, sa tieto poplatky obmedzujú na okrajové náklady vzniknuté pri reprodukcii, poskytovaní a šírení dokumentov.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 2
§: 21k
O: 7
Úhrada za opakované použitie informácií nesmie prekročiť výšku účelne vynaložených nákladov spojených s umožnením prístupu k informáciám prostredníctvom nového alebo existujúceho priameho alebo nepriameho prepojenia alebo pripojenia žiadateľa k databáze informácií povinnej osoby, so zhotovením kópií, so zadovážením technických nosičov, s odoslaním informácií žiadateľovi a s vynaloženou ľudskou prácou. Náklady na ľudskú prácu podľa predchádzajúcej vety sa vypočítajú podľa počtu hodín na základe minimálnej hodinovej mzdy za predchádzajúci kalendárny rok určenej podľa osobitného predpisu.27p) Ustanovenia § 21e ods. 1 a § 21f ods. 5 sa použijú rovnako.
Povinná osoba môže od zaplatenia úhrady podľa odseku 2 alebo príplatku podľa odseku 3 upustiť; musí však postupovať rovnako pri všetkých žiadostiach rovnakého
Ú
9
druhu.
Č: 1
O: 6
2. Odsek 1 sa neuplatňuje na tieto inštitúcie:
a) subjekty verejného sektora, od ktorých sa požaduje, aby vytvárali príjmy, ktorými pokryjú podstatnú časť nákladov súvisiacich s výkonom svojich verejných úloh;
b) vo výnimočných prípadoch dokumenty, v súvislosti s ktorými má dotknutý subjekt verejného sektora povinnosť vytvoriť dostatočné príjmy na pokrytie podstatnej časti nákladov súvisiacich s ich zberom, zhotovením, reprodukciou a šírením. Tieto požiadavky sú vymedzené právnymi predpismi alebo inými záväznými pravidlami v členskom štáte. V prípade absencie takýchto predpisov sa požiadavky vymedzujú v súlade so všeobecnou administratívnou praxou v členskom štáte;
c) knižnice, vrátane univerzitných knižníc, múzeá a archívy.
D
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 3
Príplatok nepresahujúci 5% účelne vynaložených nákladov určených podľa odseku 2 je oprávnená pripočítať si povinná osoba, ktorá
a) vytvára príjmy, ktorými pokrýva podstatnú časť nákladov súvisiacich s výkonom jej verejných úloh,
b) je múzeom, 27f), galériou, 27f), knižnicou, 27g) akademickou knižnicou,27ea) a archívom 27h).
Ú
Č: 1
O: 6
3. V prípadoch uvedených v odseku 2 písm. a) a b) dotknuté subjekty verejného sektora vypočítajú celkovú sumu poplatkov v súlade s objektívnymi, transparentnými a overiteľnými kritériami, ktoré ustanovia členské štáty. Celkový príjem týchto subjektov za poskytovanie a povoľovanie opakovaného použitia dokumentov nepresahuje náklady na zber, tvorbu, reprodukciu a šírenie, spolu s primeranou návratnosťou investícií. Poplatky sa vypočítajú v súlade s účtovnými zásadami platnými pre príslušné subjekty verejného sektora.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 4
§: 21k
O: 5
Príplatok podľa odseku 3 povinná osoba použije najmä na skvalitňovanie prístupu žiadateľov k informáciám, najmä na vytvorenie alebo inováciu osobitných technických prepojení alebo pripojení, alebo na konverziu informácií do elektronickej podoby, ak spôsob financovania povinnej osoby umožňuje nakladať s týmto príplatkom.
Povinná osoba zverejňuje výšku úhrady podľa odseku 2 a výšku príplatku podľa odseku 3 na svojom webovom sídle, ak ho zriadené, inak ju zverejňuje podľa § 6 ods. 2.
Ú
Č: 1
O: 6
4. V prípade spoplatňovania subjektmi verejného sektora podľa odseku 2 písm. c) celkový príjem za poskytovanie a povoľovanie opakovaného použitia dokumentov počas zodpovedajúceho účtovného obdobia nepresiahne náklady na zber, vyhotovenie, reprodukciu, šírenie, uchovávanie a vysporiadanie práv spolu s primeranou návratnosťou investícií. Poplatky sa vypočítajú
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 4
§: 21k
Príplatok podľa odseku 3 povinná osoba použije najmä na skvalitňovanie prístupu žiadateľov k informáciám, najmä na vytvorenie alebo inováciu osobitných technických prepojení alebo pripojení, alebo na konverziu informácií do elektronickej podoby, ak spôsob financovania povinnej osoby umožňuje nakladať s týmto príplatkom.
Povinná osoba zverejňuje výšku úhrady podľa odseku 2
Ú
10
v súlade s účtovnými zásadami platnými pre príslušné subjekty verejného sektora.“
O: 5
a výšku príplatku podľa odseku 3 na svojom webovom sídle, ak ho zriadené, inak ju zverejňuje podľa § 6 ods. 2.
Č: 1
O: 7
Článok 7 sa nahrádza takto:
„Článok 7
Transparentnosť
1. V prípade štandardných poplatkov za opakované použitie dokumentov v držbe subjektov verejného sektora sa v rámci možnosti a v prípade vhodnosti vopred ustanovia a uverejnia v elektronickej podobe všetky uplatniteľné podmienky a skutočná výška poplatkov, ako aj základ pre výpočet týchto poplatkov.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 5
Povinná osoba zverejňuje výšku úhrady podľa odseku 2 a výšku príplatku podľa odseku 3 na svojom webovom sídle, ak ho zriadené, inak ju zverejňuje podľa § 6 ods. 2.
Ú
Č: 1
O:7
2. V prípade iných poplatkov za opakované použitie, než sú tie, ktoré sú uvedené v odseku 1, príslušný subjekt verejného sektora určuje vopred, ktoré faktory sa pri výpočte týchto poplatkov zohľadňujú. Príslušný subjekt verejného sektora na požiadanie určí, akým spôsobom boli tieto poplatky vo vzťahu ku konkrétnej žiadosti o opakované použitie vypočítané.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21k
O: 5
Povinná osoba zverejňuje výšku úhrady podľa odseku 2 a výšku príplatku podľa odseku 3 na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené, inak ju zverejňuje podľa § 6 ods. 2.
Ú
Č: 1
O: 7
3. Požiadavky uvedené v článku 6 ods. 2 písm. b) sa stanovujú vopred. Uverejňujú sa v elektronickej podobe, ak je to možné a vhodné.
D
n.a.
SR neuplatňuje možnosť výnimku z marginálnych nákladov uvedenú v čl. 6 ods. 2 písm. b) smernice.
Č: 1
O: 7
4. Subjekty verejného sektora zabezpečia, aby žiadatelia o opakované použitie dokumentov boli informovaní o dostupných opravných prostriedkoch týkajúcich sa rozhodnutí alebo postupov, ktoré sa ich dotýkajú.“
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 5
O:1
Každá povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 je povinná zverejniť tieto informácie:...
b) miesto, čas a spôsob, akým možno získavať informácie vrátane toho, ktoré technicky vykonateľné spôsoby podania žiadosti povinná osoba akceptuje a za akých podmienok, napríklad aké typy pamäťových médií je možné použiť; informácie o tom, kde možno podať žiadosť, návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie,
c) miesto, lehota a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia povinnej
Ú
11
osoby vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené,...
Č: 1
O: 7
V článku 8 sa odsek 1 nahrádza takto:
„1. Subjekty verejného sektora môžu povoliť opakované použitie dokumentov bez podmienok alebo môžu uložiť podmienky, ak je to vhodné, prostredníctvom licencie. Tieto podmienky nemusia nevyhnutne obmedzovať možnosti opakovaného použitia a nepoužívajú sa na obmedzenie hospodárskej súťaže.“
D
Zákon č. 211/2000 Z. z.
zákon č.
§: 21f
O: 1 až 5
§: 39
(1)Povinná osoba môže umožniť opakované použitie informácií bez určenia podmienok alebo s určením podmienok. Ak povinná osoba zverejní informácie na účel opakovaného použitia bez žiadosti podľa § 21d ods. 1 druhej vety a neurčí podmienky ich opakovaného použitia, je vo vzťahu k sprístupneným informáciám, ktoré chránené podľa osobitného predpisu,27la) udelená verejná licencia,27ma) na všetky spôsoby použitia známe v čase jej udelenia v neobmedzenom rozsahu a na celý čas trvania majetkových práv.
(2)Podmienky opakovaného použitia informácií obsahujú
a)požiadavky prístupu,
b)povinnosti žiadateľa pri opakovanom použití informácií.
(3)Požiadavkami prístupu podľa odseku 2 písm. a) najmä technické požiadavky, ktorých splnenie je potrebné na zabezpečenie sprístupnenia informácií na účel opakovaného použitia. Technické požiadavky musia byť v súlade so štandardmi pre informačné systémy verejnej správy.27n)
(4)Povinnosťami žiadateľa pri opakovanom použití informácií podľa odseku 2 písm. b) najmä povinnosť označovať povinnú osobu, ktorá na účel opakovaného použitia informácie poskytla, a obmedzenie možnosti zmeny obsahu informácií. Zmenou obsahu informácií nie je oprava nesprávnej alebo neaktuálnej informácie, prepojenie informácií s inými informáciami, ani doplnenie ďalších informácií, ak je pôvodná informácia označená.
(5)Podmienky opakovaného použitia informácií určí povinná osoba tak, aby boli nediskriminačné a obmedzovali opakované použitie informácií len v nevyhnutnej miere.
Ú
12
136/2001 Z. z.
Orgány štátnej správy pri výkone štátnej správy, orgány územnej samosprávy pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy a orgány záujmovej samosprávy pri prenesenom výkone štátnej správy nesmú zjavnou podporou zvýhodňujúcou určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž.
Č: 1
O: 9
Článok 9 sa nahrádza takto:
„Článok 9
Praktické úpravy
Členské štáty vytvoria praktické úpravy, ktoré uľahčia vyhľadávanie dokumentov dostupných na opakované použitie, ako sú zoznamy dostupných najdôležitejších dokumentov s príslušnými metaúdajmi, ak je to možné a vhodné, dostupné online a v strojovo čitateľnom formáte, a internetové portály, ktoré sú spojené so zoznamami položiek. Členské štáty v rámci možností vytvárajú podmienky pre viacjazyčné vyhľadávanie dokumentov.“
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 5
(1) Každá povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 je povinná zverejniť tieto informácie:
a) spôsob zriadenia povinnej osoby, jej právomoci a kompetencie a popis organizačnej štruktúry,
b) miesto, čas a spôsob, akým možno získavať informácie vrátane toho, ktoré technicky vykonateľné spôsoby podania žiadosti povinná osoba akceptuje a za akých podmienok, napríklad aké typy pamäťových médií je možné použiť; informácie o tom, kde možno podať žiadosť, návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie,
c) miesto, lehota a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia povinnej osoby vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené,
d) postup, ktorý musí povinná osoba dodržiavať pri vybavovaní všetkých žiadostí, návrhov a iných podaní, vrátane príslušných lehôt, ktoré je nutné dodržať,
e) prehľad právnych predpisov, znenie interných právnych predpisov a znenie existujúcich výkladových stanovísk, podľa ktorých povinná osoba koná a rozhoduje alebo ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k povinnej osobe,
f) sadzobník správnych poplatkov, 6) ktoré povinná osoba vyberá za správne úkony, a sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácií,
g) úradné hodiny povinnej osoby.
(2) Národná rada Slovenskej republiky je povinná zverejniť
a) termíny jej schôdzí a zasadaní výborov a návrh programu rokovania,
b) zápisnice z verejných schôdzí,
c) texty predložených návrhov zákonov do troch dní po ich podaní do Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky,
Ú
Uznesenie vlády SR č. 50 z 22. februára k návrhu Akčného plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie v Slovenskej
Republike - zriadenie portálu
www.data.gov.sk
v súčasnosti zverejnených 221 datasetov.
13
d) texty schválených zákonov do troch dní po ich schválení v treťom čítaní,
e) údaje o dochádzke poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na jej schôdze a na zasadnutia jej výborov do troch dní po skončení každej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky,
f) výpisy o hlasovaní poslancov po každej schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky okrem prípadov tajného hlasovania a hlasovania na neverejnej schôdzi.
(3) Kancelária prezidenta Slovenskej republiky je povinná zverejniť
a) program a výsledky pracovných ciest a prijatí prezidenta Slovenskej republiky a miesto jeho pobytu,
b) podpísanie zákona alebo jeho vrátenie Národnej rade Slovenskej republiky,
c) prepožičanie vyznamenania,
d) vymenovanie a odvolanie štátneho funkcionára a prijatie demisie,
e) odpustenie, zmiernenie alebo zahladenie trestu,
f) organizačnú štruktúru a počty zamestnancov Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky.
(4) Vláda Slovenskej republiky je povinná zverejniť texty materiálov (návrhy, správy, rozbory) predložených na rokovanie vlády a prijaté uznesenia vrátane ich príloh.
(5) Ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy zverejňujú materiály programového, koncepčného a strategického charakteru a texty navrhovaných právnych noriem po ich uvoľnení na medzirezortné pripomienkové konanie. Povinné osoby podľa predchádzajúcej vety, obce a vyššie územné celky zverejňujú aj bez súhlasu dotknutej osoby informácie o osobe, ktorú povinná osoba vymenovala alebo inak ustanovila do funkcie štatutárneho orgánu, riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu v povinnej osobe podľa § 2 ods. 3 v rozsahu najmenej
a) titul, b) meno, c) priezvisko, d) funkcia a deň ustanovenia alebo vymenovania do funkcie, e) pracovné zaradenie a deň začiatku výkonu pracovnej činnosti, f) miesto výkonu funkcie alebo pracovnej činnosti a orgán,
14
v ktorom túto funkciu alebo činnosť vykonáva, g) dosiahnuté vzdelanie,
h) predchádzajúce pracovné alebo iné obdobné zaradenie, trvanie predchádzajúceho pracovného alebo iného obdobného zaradenia a označenie osoby u ktorej sa predchádzajúce pracovné alebo iné obdobné zaradenie vykonávalo.
(6) Povinná osoba je povinná zverejniť označenie nehnuteľnej veci vrátane bytov a nebytových priestorov a hnuteľnej veci, ktorej nadobúdacia cena bola vyššia ako 20-násobok minimálnej mzdy 6a) vo vlastníctve štátu, verejnoprávnej inštitúcie, obce, vyššieho územného celku alebo orgánu verejnej moci, ktorý táto povinná osoba previedla do vlastníctva alebo ktorý prešiel do vlastníctva inej osoby než orgánu verejnej moci, dátum prevodu alebo prechodu vlastníctva a právny titul, ako aj informácie o osobných údajoch a iných identifikačných údajoch osôb, ktoré nadobudli tento majetok do vlastníctva, a to v rozsahu
a) meno a priezvisko, názov alebo obchodné meno,
b) adresa pobytu alebo sídlo,
c) identifikačné číslo, ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu - podnikateľa.
(7) Ústavný súd Slovenskej republiky je povinný zverejniť doručené návrhy na začatie konania podľa čl. 125 126 a čl. 127a až 129 Ústavy Slovenskej republiky.
„(8) Obce a vyššie územné celky sú povinné zverejňovať:a) termíny zasadnutí zastupiteľstva a komisií a návrh programu rokovania, b) zápisnice zo zasadnutí podľa písmena a), c) texty návrhov všeobecne záväzných nariadení najneskôr 15 dní pred rokovaním zastupiteľstva, texty návrhov uznesení najneskôr do troch dní pred rokovaním zastupiteľstva, texty schválených uznesení a texty schválených všeobecne záväzných nariadení,d) údaje o účasti poslancov na zasadnutí zastupiteľstva a údaje o účasti poslancov a iných členov z radov verejnosti na zasadnutiach komisií, e) informácie o hlasovaní poslancov na zasadnutí zastupiteľstva a informácie o hlasovaní poslancov a iných členov z radov verejnosti na zasadnutiach komisií okrem prípadov tajného hlasovania,
f) údaje o osobe, ktorú obec alebo vyšší územný celok
15
§: 6
O:1
§: 4
O:2
vymenovala alebo inak ustanovila do funkcie štatutárneho orgánu, riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu v povinnej osobe podľa § 2 ods. 3 v rozsahu titul, meno, priezvisko a adresa bydliska,
g) protokoly alebo správy hlavného kontrolóra, Najvyššieho kontrolného úradu, Úradu pre verejné obstarávanie,
h) protokoly o vykonaní previerky zachovávania zákonnosti, protesty prokurátora voči všeobecne záväznému právnemu predpisu vydanému orgánom verejnej správy, opatreniu a rozhodnutiu, ktorým bol porušený zákon alebo iný všeobecne záväzný predpis, upozornenia prokurátora.
(9) Povinná osoba je povinná zabezpečiť súlad zverejnených informácií podľa § 5 s informáciami, ktoré má k dispozícii.
(10) Ak to umožňujú technické podmienky povinnej osoby, povinná osoba môže sprístupnenú informáciu zverejniť na svojom webovom sídle, najmä ak informáciu má k dispozícii v elektronickej podobe. Informácia podľa predchádzajúcej vety sa zverejňuje nepretržite najmenej počas piatich rokov od sprístupnenia informácie.
Informácie podľa § 5 sa zverejňujú spôsobom umožňujúcim elektronický hromadný prístup.
Hromadným prístupom k informáciám je prístup takým spôsobom, ktorý neobmedzuje okruh žiadateľov. Elektronickým hromadným prístupom je nepretržitý prístup neobmedzeného okruhu žiadateľov pomocou telekomunikačného zariadenia,4) najmä prostredníctvom siete internetu.
Č: 1
O: 10
Článok 11 sa mení takto:
a) v odseku 2 sa dopĺňa tento pododsek:
„Tento odsek sa nevzťahuje na digitalizáciu kultúrnych zdrojov.“;
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21e
O: 4
Odsek 2 sa nepoužije, ak sa obmedzenie opakovaného použitia vzťahuje na digitalizáciu kultúrnych zdrojov financovanú prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Ak povinná osoba udelí výhradný prístup na obdobie dlhšie ako 10 rokov povinná osoba overí dôvody obmedzenia opakovaného použitia v jedenástom roku a každých nasledujúcich sedem rokov, pričom z overenia vypracuje odôvodnený písomný záznam. Osoba, ktorá má výhradný prístup k opakovane používaným informáciám je povinná poskytnúť povinnej osobe bezodplatne rozmnoženinu digitalizovaného predmetu kultúrneho
Ú
16
dedičstva, ktorá bude prístupná na opakované použitie po uplynutí doby výhradnosti.
Č: 1
O: 10
b) vkladá sa tento odsek:
„2a. Bez ohľadu na odsek 1, ak sa výhradné právo vzťahuje na digitalizáciu kultúrnych zdrojov, obdobie trvania výlučnosti vo všeobecnosti nepresiahne 10 rokov. V prípade, že je toto obdobie dlhšie než 10 rokov, trvanie výhradného práva bude preskúmané v 11. roku a prípadne každých 7 nasledujúcich rokov.
Dohody udeľujúce výhradné práva uvedené v prvom pododseku musia byť transparentné a zverejnené.
V prípade, výhradného práva uvedeného v prvom pododseku, dotknutému subjektu verejného sektora sa bezplatne poskytne kópia digitalizovaných kultúrnych zdrojov ako súčasť takýchto dohôd. Uvedená kópia je dostupná na opakované použitie po uplynutí obdobia výhradnosti.“;
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21e
O: 4
Odsek 2 sa nepoužije, ak sa obmedzenie opakovaného použitia vzťahuje na digitalizáciu kultúrnych zdrojov financovanú prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Ak povinná osoba udelí výhradný prístup na obdobie dlhšie ako 10 rokov povinná osoba overí dôvody obmedzenia opakovaného použitia v jedenástom roku a každých nasledujúcich sedem rokov, pričom z overenia vypracuje odôvodnený písomný záznam. Osoba, ktorá má výhradný prístup k opakovane používaným informáciám je povinná poskytnúť povinnej osobe bezodplatne rozmnoženinu digitalizovaného predmetu kultúrneho dedičstva, ktorá bude prístupná na opakované použitie po uplynutí doby výhradnosti.
Ú
Č: 1
O: 10
c) odsek 3 sa nahrádza takto:
„3. Výhradné dohody platné k 1. júlu 2005, ktoré nespĺňajú podmienku na výnimku podľa odseku 2, sa ukončia pri uplynutí platnosti zmluvy alebo v každom prípade najneskôr 31. decembra 2008.“;
n.a.
n.a.
Č: 1
O: 10
d) dopĺňa sa tento odsek:
„4. Bez toho, aby bol dotknutý odsek 3, výhradné dohody platné k 17. júlu 2013, ktoré nespĺňajú podmienky na výnimku v zmysle odsekov 2 a 2a, sa ukončia uplynutím platnosti zmluvy alebo v každom prípade najneskôr do 18. júla 2043.“
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 22f
Dohoda medzi povinnou osobou a inou osobou existujúca k 15. novembru 2015, ktorá obsahuje obmedzenie opakovaného použitia, sa ukončí uplynutím obdobia, na ktoré bola uzatvorená, najneskôr však 18. júla 2043; to neplatí, ak ide o obmedzenie opakovaného použitia podľa § 21e ods. 3 alebo ods. 4 v znení účinnom od 15. novembra 2015.
Ú
Č: 1
O: 11
Článok 13 sa nahrádza takto:
„Článok 13
Revízia
1. Komisia do 18. júla 2018 vykoná revíziu uplatňovania tejto smernice a oznámi Európskemu parlamentu a Rade výsledky
n.a.
Zákon č. 211/2000 Z. z.
§: 22e
O: 1
n.a.
17
uvedenej revízie, spolu s prípadnými návrhmi na zmeny smernice.
Č: 1
O: 11
2. Členské štáty predložia Komisii každé 3 roky správu o dostupnosti informácií verejného sektora na opakované použitie a o podmienkach ich sprístupňovania a o opravných postupoch. Členské štáty na základe uvedenej správy, ktorá je zverejnená, vykonajú revíziu vykonávania článku 6, najmä pokiaľ ide o výber poplatkov nad rámec okrajových nákladov.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z.
§: 21l
Na účely podávania správ inštitúciám Európskej únie povinné osoby poskytnú Ministerstvu spravodlivosti Slovenskej republiky na jeho žiadosť potrebné informácie týkajúce sa opakovaného použitia informácií, najmä o dostupnosti informácií na účel ich opakovaného použitia, o podmienkach ich sprístupňovania a o podaných opravných prostriedkoch.
Ú
Č: 1
O: 11
3. Pri revízii uvedenej v odseku 1 sa preskúma najmä rozsah pôsobnosti a dosah tejto smernice vrátane rozsahu zvýšenia opakovaného použitia dokumentov verejného sektora, pôsobenie princípov uplatňovaných na spoplatňovanie a opakované použitie oficiálnych textov legislatívnej a administratívnej povahy, vzájomné pôsobenie medzi predpismi na ochranu údajov a možnosťami opakovaného použitia, ako aj ďalšie možnosti zdokonalenia riadneho fungovania vnútorného trhu a rozvoja európskeho odvetvia obsahu.“
n.a.
n.a.
Č: 2
O: 1
Článok 2
1. Členské štáty prijmú a uverejnia zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou najneskôr do 18. júla 2015. Bezodkladne o tom informujú Komisiu.
Tieto ustanovenia sa uplatňujú od 18. júla 2015.
N
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2015.
Ú
Č: 2
O: 2
2. Členské štáty uvedú priamo v prijatých ustanoveniach alebo pri ich úradnom uverejnení odkaz na túto smernicu. Podrobnosti o odkaze upravia členské štáty.
N
Zákon č. ..../2015 Z. z
Príloha
3. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/37/EÚ z 26. júna 2013, ktorou sa mení smernica 2003/98/ES o opakovanom použití informácií verejného sektora. (Ú.v. EÚ L 175, 27.6.2013).
Ú
Č: 3
Článok 3
Táto smernica nadobúda účinnosť dvadsiatym dňom po jej uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie.
n.a.
n.a.
Č: 4
Článok 4
n.a.
n.a.
18
Táto smernica je určená členským štátom.