DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Cieľom navrhovanej úpravy je rozšíriť zloženie ozbrojených síl o vojakov dobrovoľnej vojenskej prípravy a nahradiť pojem vojak v zálohe povolaný na výkon odbornej prípravy pojmom vojak v zálohe povolaný na pravidelné cvičenie alebo na plnenie úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“) v nadväznosti na možnosť použitia takto vycvičených záloh aj v stave bezpečnosti. Navrhovaná právna úprava súčasne vytvára legislatívne podmienky pre zavedenie dobrovoľnej vojenskej prípravy, ktorá umožní občanom Slovenskej republiky dobrovoľne sa pripravovať na obranu štátu.
Navrhuje sa rozšíriť zloženie ozbrojených síl o kategóriu občanov, ktorým vznikla branná povinnosť alebo ktorí ju dobrovoľne prevzali a v rámci dobrovoľnej vojenskej prípravy vykonajú základný vojenský výcvik a odborný výcvik. Inštitút dobrovoľnej vojenskej prípravy a právne vzťahy súvisiace s výkonom dobrovoľnej vojenskej prípravy upraví nový všeobecne záväzný právny predpis, ktorým sa vytvoria predpoklady pre využitie potenciálu registrovaných občanov a občanov ochotných dobrovoľne prevziať brannú povinnosť a dobrovoľne vykonať vojenský výcvik.
Z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2012 2016 vyplynula úloha upraviť možnosť použitia aktívnych záloh pri plnení úloh ozbrojených síl v stave bezpečnosti. Za tým účelom sa navrhuje nahradiť odbornú prípravu vojakov v zálohe pravidelným cvičením, ktoré komplexnejšie vyjadruje prípravu vojakov v zálohe zaradených do aktívnych záloh (ďalej len „aktívne zálohy“) na výkon mimoriadnej služby. Zároveň sa rozširuje možnosť použiť tieto zálohy aj v stave bezpečnosti tak, aby mohli plniť úlohy ozbrojených síl pri riešení mimoriadnych udalostí, pretože platný právny stav ich použitie v stave bezpečnosti neumožňuje. Navrhovaná právna úprava vytvorí podmienky pre posilnenie spôsobilostí ozbrojených síl doplnením vojakov zo zálohy pri plnení úloh ozbrojených síl v stave bezpečnosti štátu a to bez potreby zmeny právneho stavu štátu. Na navrhovanú zmenu nadväzuje pripravovaná novela zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrhom ústavného zákona sa upravujú aj ustanovenia súvisiace so zmenou v organizácii miestnej štátnej správy a v nadväznosti na túto zmenu sa upravuje aj zloženie bezpečnostnej rady kraja a bezpečnostnej rady okresu.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh ústavného zákona nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Predkladaný návrh ústavného zákona predpokladá dopad na rozpočet verejnej správy. Kvantifikácia vplyvu bude súčasťou doložky vybraných vplyvov k návrhu zákona o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Návrh ústavného zákona nemá
vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, ani žiadne sociálne vplyvy.
Neexistujú prekážky sprístupnenia materiálu podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Kvantifikácia výdavkov a príjmov v súvislosti s prijatím návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov bude súčasťou doložky vybraných vplyvov k návrhu zákona o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou právnou úpravou sa rozširuje zloženie ozbrojených síl o vojakov, ktorí vykonávajú dobrovoľnú vojenskú prípravu.
Podľa platnej právnej úpravy súčasťou ozbrojených síl vojaci v zálohe povolaní na výkon odbornej prípravy a v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu im môže byť nariadený výkon mimoriadnej služby. Ak vojaci v zálohe nevykonávajú odbornú prípravu, môžu byť na výkon mimoriadnej služby povolaní.
Vzhľadom na zmenu prípravy vojakov v aktívnych zálohách a možnosť ich použitia v stave bezpečnosti na plnenie úloh ozbrojených síl pri riešení mimoriadnych udalostí v nadväznosti na pripravovanú novelu zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa precizuje zloženie ozbrojených síl.
Z dôvodu prehľadnosti sa navrhuje upraviť zloženie ozbrojených síl v nadväznosti na jednotlivé právne stavy štátu.
Súčasne sa spresňuje zloženie ozbrojených síl doplnením o registrovaných občanov povolaných na výkon mimoriadnej služby odvedených na základe odvodného konania, keďže títo občania sú v čase vojny a vojnového stavu tiež súčasťou ozbrojených síl.
K bodom 2 až 5
V nadväznosti na rozšírenie zloženia ozbrojených síl sa navrhuje upraviť skupinu osôb, ktorým môže byť v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu nariadený výkon mimoriadnej služby.
K bodu 6
Navrhovaná zmena súvisí so zmenou v právnych predpisoch upravujúcich organizáciu miestnej štátnej správy. V nadväznosti na túto zmenu sa vypúšťa podpredseda bezpečnostnej rady kraja. V súvislosti so zrušením územných vojenských správ sa vypúšťa, ako člen bezpečnostnej rady kraja, riaditeľ územnej vojenskej správy.
K bodu 7
Zmeny v zložení bezpečnostnej rady okresu sa navrhujú z tých istých dôvodov ako zmeny v zložení bezpečnostnej rady kraja.
K bodu 8
Navrhované zmeny nadväzujú na zmeny v systéme organizácie miestnej štátnej správy predovšetkým podľa zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa zmenilo postavenie a názov obvodných úradov.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť ústavného zákona.
Bratislava 26. augusta 2015
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Martin Glváč, v. r.
minister obrany Slovenskej republiky