1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť
- vplyvy na zamestnanosť
x
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Ad vplyv na rozpočet verejnej správy.
Celková výška finančného vplyvu za vykazované obdobie (2016 2018) je pozitívna. V porovnaní s rozpočtom Fondu národného majetku Slovenskej republiky sa počíta s ročnou úsporou vo výške 405 606 Eur t.j. spolu za sledované obdobie 2016 2018 zníženie výdavkov v sume 1 216 818 Eur. Predpokladané úspory predovšetkým dôsledkom zníženia celkového počtu zamestnancov po zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky, nakoľko sa nepredpokladá prechod všetkých doterajších zamestnancov na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Uvedené zníženie výdavkov a počtu zamestnancov je zapracované v návrhu rozpočtu Fondu národného majetku SR na roky 2016 2018, ktorý vyplynul z prerokovania pôvodného návrhu rozpočtu Fondu národného majetku SR s Ministerstvom financií SR a ktorý je súčasťou aktuálneho rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky preberie k 1. januáru 2016 majetok, aj záväzky a podmienené záväzky (najmä z prebiehajúcich súdnych sporov) Fondu národného
2
majetku. S uhrádzaním záväzkov bude nevyhnutne spojený odliv finančných prostriedkov, ktorých výšku nie je možné v súčasnosti explicitne určiť. Z titulu samotného prebratia záväzkov však neprichádza k zmene v celkových výdavkoch verejnej správy, keďže sa jedná o prechod záväzkov z jedného subjektu verejnej správy na druhý.
Kvantitatívne vyjadrenie vplyvov a komentár uvedené v prílohe „Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“.
Ad vplyvy na podnikateľské prostredie.
Nedochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia podnikateľského prostredia, ani sa neočakáva vplyv na zvýšenie resp. zníženie nákladov a prínosov pre podnikateľské subjekty.
Ad sociálne vplyvy.
Zrušenie Fondu národného majetku Slovenskej republiky bude mať negatívny vplyv na zamestnanosť z dôvodu predpokladaného zníženia počtu zamestnancov po zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky, nakoľko sa nepredpokladá prechod všetkých doterajších zamestnancov na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Ad vplyvy na životné prostredie.
Nedochádza k žiadnemu vplyvu na životné prostredie.
Ad vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Nedochádza k žiadnemu vplyvu na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
Príloha č. 2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eur)*
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
-405 606
-405 606
-405 606
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
-11
-11
-11
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
*) oproti schválenému rozpočtu FNM SR na rok 2015 a návrhu rozpočtu FNM SR na roky 2016 až 2018
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eur)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
-405 606
-405 606
-405 606
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
-405 606
-405 606
-405 606
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
4
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona upravuje zrušenie Fondu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej len „FNM“) a prechod jeho práv a povinností vyplývajúcich z právnych vzťahov, ktorých účastníkom bude FNM do 31.12.2015 na štát v zastúpení Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „Ministerstvo“).
Štát v zastúpení Ministerstva ako právny nástupca Fondu národného majetku preberie okrem majetku, aj záväzky a podmienené záväzky Fondu národného majetku (vrátane záväzkov z vydaných dlhopisov, vystavených zmeniek, záväzkov z ručenia, záväzkov vyplývajúcich z rozhodnutí o privatizácii ako aj záväzkov zo súdnych sporov).
2.3.2. Výpočty vplyvov na verejné financie
Celková výška finančného vplyvu za vykazované obdobie 2016 až 2018 je pozitívna.
Neočakáva sa žiadny vplyv na príjmovú stránku verejných financií, rozdiely predpokladané len na strane výdavkov. V porovnaní s Fondom národného majetku sa predpokladá so znížením výdavkov verejnej správy. Toto zníženie pramení najmä z predpokladu nižšieho počtu zamestnancov po zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky, nakoľko sa nepredpokladá prechod všetkých doterajších zamestnancov na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Zhrnutie rozpočtovaných úspor je uvedené nižšie v tabuľke.
Vyjadrenie úspor podľa ekonomickej klasifikácie v jednotlivých rokoch:
Podrobné zníženie kategórií rozpočtu Agentúry oproti FNM SR na roky 2016 až 2018:
v eur
rok 2016
rok 2017
rok 2018
610 - mzdy
-219 423
-219 423
-219 423
620 - odvody
-106 859
-106 859
-106 859
630 - tovary a služby
-74 808
-74 808
-74 808
640 - bežné transfery
+10 484
+10 484
+10 484
710 - kapitálové výdavky
-15 000
-15 000
-15 000
SPOLU
-405 606
-405 606
-405 606
9
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Bežné výdavky (600)
-390 606
-390 606
-390 606
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
-219 423
-219 423
-219 423
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
-106 859
-106 859
-106 859
Tovary a služby (630)2
-74 808
-74 808
-74 808
Bežné transfery (640)2
+10 484
+10 484
+10 484
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
-15 000
-15 000
-15 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
-15 000
-15 000
-15 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
-405 606
-405 606
-405 606
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
10
Tabuľka č. 6
Poznámky:
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
-11
-11
-11
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
1 662
1 662
1 662
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
-326 282
-326 282
-326 282
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
-219 423
-219 423
-219 423
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
-106 859
-106 859
-106 859
z toho vplyv na ŠR
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
11
Príloha č. 3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
-
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Neočakáva sa vplyv na zvýšenie resp. zníženie nákladov a prínosov pre podnikateľské subjekty.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
-
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Neočakáva sa žiadny dopad na fungovanie podnikateľských subjektov.
3.5. Aké predpokladané spoločensko–ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Žiadne.
12
Príloha č. 4
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Materiál nemá vplyv na hospodárenie domácností.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Z hľadiska príjmov na priemerného obyvateľa a ovplyvnené skupiny domácnosti nemá vplyv.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Žiadny vplyv.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Z hľadiska vplyvu na rovnosť príležitosti nemá vplyv.
Z hľadiska vplyvu na rodovú rovnosť nemá vplyv.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Predkladaný materiál predpokladá zníženie počtu pracovných miest o 11, v porovnaní s doterajším počtom zamestnancov FNM.
13
Príloha č. 5
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Žiadne
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
Nie
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
Nie
14
Príloha č. 6
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Nie
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie
15