1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je vypracovaný ako iniciatívny návrh.
Návrh zákona akcentuje aj odporúčanie Rady Európskej únie v tom zmysle, aby Slovensko prijalo opatrenia s cieľom účinnejšie riešiť dlhodobú nezamestnanosť, čo sa prejavuje v návrhu zákona tak, že sa podporuje rozvoj zamestnanosti a vznik nových pracovných miest v regiónoch ktoré majú nezamestnanosť na úrovni 18% a vyššiu.
Potreba novej právnej úpravy vyplynula najmä z pretrvávajúceho úsilia upraviť legislatívne prostredie v oblasti zamestnanosti tak, aby podpora zamestnanosti zo strany štátu mohla byť pre zamestnávateľov administratívne dostupnejšia a efektívnejšia.
Súčasne návrh zákona navrhuje vytvoriť nový legislatívny rámec na podporu zamestnávateľov na vytvorenie nových pracovných miest v okresoch s minimálnou mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou alebo rovnakou ako je 18% v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
V tejto súvislosti sa navrhuje
-Zavedenie nového príspevku pre zamestnávateľa na podporu rozvoja zamestnanosti na každé novo vytvorené pracovné miesto 70%
/ reprezentuje dvojnásobnú aktuálnu sumárnu hodnotu odvodov a daní vyjadrenú v percentuálnej podobe, ktorú platí zamestnávateľ / z minimálnej mzdy
Opatrenie sa vzťahuje len na toho zamestnávateľa, ktorý prijme do trvalého pracovného pomeru zamestnanca na neurčitý čas
-Zamestnávateľ bude môcť požiadať o príspevok až po splnení nasledovných kritérií:
a) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin korupcie, za trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskej únie, za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny alebo za trestný čin založenia, zosnovania alebo podporovania teroristickej skupiny, alebo za trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme,
b) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním,
c) nebol naňho vyhlásený konkurz, nie je v reštrukturalizácii, nie je v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku,
d) nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia,
e) nemá evidované daňové nedoplatky, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia.
-Predpokladom na poskytnutie príspevku je zaplatenie preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom
Reagujúc na aplikačnú prax, novela zavádza tiež podmienku, že zamestnávateľ, alebo jeho organizačná zložka musí mať sídlo v okresne s minimálnou mierou evidovanej
2
nezamestnanosti vyššou alebo rovnakou ako je 18% v kalendárnom roku, najmenej jeden rok pred podaním písomnej žiadosti o príspevok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Vplyvy návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov, ktorá je súčasťou dôvodovej správy.