Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Anton Martvoň a Otto Brixi.
Cieľom návrhu novely zákona je zakázať neoprávnenú manipuláciu s odometrom t. j. počítadlom najazdených kilometrov, ktorý je zabudovaný v motorovom vozidle, zakázať zadováženie technických prostriedkov alebo softvéru inej osobe, alebo ponúkať takéto služby smerujúce k neoprávnenému konaniu manipulácie s odometrom.
Ako ukazuje dlhoročná slovenská aj zahraničná prax pretáčanie kilometrov je v súčasnosti veľmi výhodným obchodom na ktorom sa obohatiť. S príchodom digitálnych odometrov nastúpili "softwaroví" odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute.
Navrhovaná právna úprava ďalej zakazuje používanie tzv. antiradarov, uvádzanie, sprístupnenie alebo ponúkanie týchto antiradarov na trh a používanie zvláštnych výstražných svetiel a znamení neoprávneným osobám.
Súčasťou predloženého návrhu zákona je ako ďalší článok aj sprievodná novela ďašieho súvisiaceho zákona a to zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zakazuje sa prezentácia informácií, výrobkov, technických prostriedkov alebo ponúkanie služieb zakázaných podľa navrhovanej novely zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nezakladá žiadne negatívne vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Otto Brixi a Anton Martvoň
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) na základe predloženej novely zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nevyplývajú pre Slovenskú republiku žiadne záväzky vo vzťahu k Európskej únií.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
- úplný, ak vezmeme do úvahy ustanovenia primárneho aj sekundárneho práva uvedeného v bode 3 písm. tejto doložky zlučiteľnosti, ktorých sa dotýka predkladaný návrh zákona.
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
A.3 Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
B. Osobitná časť
Čl. I
Tento článok obsahuje návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
K bodu 1
Návrh zákona definuje nové pojmy používané v tomto zákone pre účely jednotného výkladu týchto pojmov (odometer, neoprávnená manipulácia s odometrom).
K bodu 2
Názov ustanovenia § 22.
K bodu 3
Cieľom ustanovenia je zakázať neoprávnené a úmyselné manipulácie s odometrom, ktoré smeruje k získaniu vyššej finančnej čiastky ako je skutočná hodnota motorového vozidla s pôvodným počtom najazdených kilometrov. Skutková podstata vymedzuje zákaz takého konania, ktoré smeruje k neoprávnenej manipulácii s odometrom s cieľom zmanipulovať priebeh a výsledok merania odometra. Zavádza sa zákaz vyhotovenia, zaobstarania technického zariadenia alebo softvérového zariadenia umožňujúce neoprávnené manipulovanie počítadla prejdenej vzdialenosti motorového vozidla.
Cieľom ustanovenia je ďalej zakázať poskytovanie služieb podľa odseku 1 a používanie technických prostriedkov tzv. antiradarov alebo podobných zariadení a zákaz používať neoprávneným osobám zvláštne výstražné svietidlá a znamenia, ktoré používajú vozidlá na to oprávnené podľa osobitných predpisov a zákaz predávať kupovať alebo inak neoprávnene manipulovať s dokladmi vydávanými podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
K bodu 4
Ustanovuje sa povinnosť pre stanice technickej kontroly v prípadoch ak stanice technickej kontroly pri kontrole zistia, že na odometri bola vykonaná neoprávnená manipulácia povinné a oprávnené zaznamenať túto skutočnosť do informačného systému.
K bodu 5
Navrhnuté znenie súvisí s dohľadom nad trhom. Upravuje výkon dohľadu nad trhom a nad dodržiavaním zákazu podľa ustanovenia § 23b.
Účelom legislatívnej úpravy je, aby pri určovaní výšky pokuty v rámci daného rozpätia sa prihliadalo najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
Čl. II
Tento článok obsahuje návrh novely zákona o reklame.
K bodu 1
Ustanovujú sa podmienky pre reklamu v zákaze prezentovania informácií výrobkov alebo služieb súvisiace so zákazom podľa zákona č. 725/2004 Z. z.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava v súlade s platnými legislatívnymi pravidlami vlády.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2016.