že nie je potrebné pre osoby so zdravotným postihnutím fyzicky upraviť priestor pre prácu ešte neznamená, že nie je potrebné pre nich upraviť podmienky na prácu. Rovnako sa navrhuje znížiť podiel osôb so zdravotným postihnutím tak, aby aj podnik zamestnávajúci 30% občanov so zdravotným postihnutím mohol mať status chránenej dielne. Ide o priblíženie chránenej dielne trhovému prostrediu a zvýšenie konkurencie schopnosti. Zároveň sa tým vytvárajú lepšie podmienky pre prispôsobenie občanov so zdravotným postihnutím na bežné podmienky pracovného trhu a tým ich lepšiu prípravu na otvorený trh práce. Ďalšou navrhovanou zmenou je, v nadväznosti na úpravu pojmu chránenej dielne, možnosť pre zamestnancov so zdravotným postihnutím dočasne a v rámci plnenia ich úloh pracovať aj mimo priestor chránenej dielne. Napríklad ísť prezentovať výrobky na trh alebo výstavu, poskytnúť službu u klienta (namiesto v chránenej dielni) a podobne. Navrhujeme tiež flexibilnejšie upraviť prácu pracovného asistenta pre osoby so zdravotným postihnutím a to v dvoch smeroch. Pracovný asistent bude môcť vykonávať aj iné pracovné činnosti ako len asistenciu osobe so zdravotným postihnutím, alebo sa nebude započítavať do počtu osôb pre určenie toho, či chránená dielňa zamestnáva aspoň 30% osôb zdravotne postihnutých. Totiž pre zamestnávateľa ide o náklad na zamestnanca navyše, pričom od úradu nedostane 100% náhradu výdavkov na tohto zamestnanca, ale zároveň podľa súčasnej právnej úpravy nemôže vykonávať inú činnosť ako asistenciu osobe zdravotne postihnutej. Druhá zmena sa týka toho, aby jedna osoba so zdravotným postihnutím mohla mať pridelených viacero asistentov, ak pracujú na zmeny, pre lepšiu organizáciu práce zo strany zamestnávateľa.
Pre zvýšenie šance zamestnať sa navrhujeme zaviesť pracovnú prax pre osoby so zdravotným postihnutím v trvaní 6 mesiacov, túto prax môžu absolvovať v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku, pričom tak zamestnávateľ ako aj osoba so zdravotným postihnutím vykonávajúca pracovnú prax budú mať nárok na príspevky.
Navrhuje sa tiež zmeniť podmienky pre zadávanie zákaziek zo strany zamestnávateľov, ktorí neplnia povinnosti zamestnať osoby so zdravotným postihnutím tak, aby mohli byť tieto zákazky zadávané aj akémukoľvek chránenému pracovisku, nie len pracovisku, ktoré je zriadené osobou samostatne zárobkovo činnou.
Posledná zmena sa týka posudzovania príspevkov pre chránené dielne ako štátnej pomoci, pričom navrhuje sa, na rozdiel od súčasnej praxe Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, aby sa príspevky podľa tohto zákona posudzovali najmä podľa nariadenia o skupinových výnimkách a až následne podľa Schémy štátnej pomoci de minimis. Umožní to väčších chráneným dielňam čerpať prostriedky na príspevky podľa tohto zákona aj po tom, čo dosiahli strop štátnej pomoci stanovený Schémou štátnej pomoci de minimis.
V druhej časti sa navrhuje úprava podmienok pre získanie a čerpanie peňažných príspevkov na osobnú asistenciu a dopravu pre osoby, ktorým je poskytovaná pobytová sociálna služba, aby aj tieto osoby mali prístup k vzdelaniu a práci.
Predložený návrh zákona bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a má pozitívny vplyv na zamestnanosť, nemá negatívny vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.