o subdodávke, ktoré úspešný uchádzač a subdodávatelia uzavrú na plnenie zákazky, ktorá je predmetom zmluvy obstarávateľa s úspešným uchádzačom.K § 4: Ustanovenie obsahuje základné povinnosti zmluvných strán zmlúv o subdodávkach. Subdodávatelia sú povinní poskytnúť riadne plnenie, vyplývajúce z ich zmluvy a úspešný uchádzač alebo subdodávateľ, z ktorým zmluvu o subdodávke uzavrel je povinný za plnenie včas zaplatiť. Včas znamená podľa osobitných ustanovení o lehotách splatnosti uvedených v zmluve (podľa § 3 ods.2).
K § 5: Ide o základné procedurálne ustanovenie pre uplatnenie sankčného mechanizmu navrhovaného zákona V prípade, ak ktorákoľvek zo zmluvných strán tieto povinnosti nesplní, poškodená strana to vo vlastnom záujme neodkladne oznámi obstarávateľovi. Ak tak poškodená strana neurobí, obstarávateľ sa o nedisciplinovanosti nedozvie a nebude môcť uplatniť svoje sankčné povinnosti.
K § 6: Toto ustanovenie obsahuje samotný sankčný mechanizmus v zmluvnom vzťahu úspešného uchádzača a priameho subdodávateľa. Podstatou tohto sankčného mechanizmu je, že v prípadne, ak si subdodávateľ splnil svoje záväzky riadne a úspešný uchádzač mu nezaplatil v ustanovenej lehote ani po výzve obstarávateľa, tak mu obstarávateľ najskôr zablokuje ďalšie platby, ktoré by podľa ich vzájomnej zmluvy mal od neho úspešný uchádzač za plnenie predmetnej zákazky získať. Ak ani to nepomôže, obstarávateľ oznámi Úradu pre verejné obstarávanie, že nedisciplinovaný úspešný uchádzač prestal spĺňať podmienky pre účasť vo verejnom obstarávaní a Úrad ho vyškrtne z príslušného verejne prístupného zoznamu podnikateľov. K zablokovaniu platieb úspešnému uchádzačovi dôjde tiež ak sa obstarávateľ dozvie, že si úspešný uchádzač nesplnil svoju informačnú povinnosť o svojich zmluvách o subdodávke. Navrhované lehoty rešpektujú možnosti všetkých účastníkov, a zároveň počítajú i s tým, že niekedy ani obstarávateľ neplatí úspešným uchádzačom celkom načas. Ak sa tak stane, návrh zákona viaže sankčné povinnosti obstarávateľa na lehoty závislé od plnenia platobných povinností obstarávateľa. Posledný odsek ustanovuje podmienky a čas zrušenia blokovania platieb.
K § 7: Analogicky navrhuje zákon riešiť aj sankčný mechanizmus vo vzájomných vzťahoch medzi subdodávateľmi. Zákon zavádza inštitút výzvy obstarávateľa na zablokovanie ďalších platieb dlžnému subdodávateľovi adresovanej úspešnému uchádzačovi alebo inému subdodávateľovi, ktorý sú s dlžným subdodávateľom v zmluvnom vzťahu, a to aj v prípade, že dlžný subdodávateľ im poskytol dohodnuté plnenie, avšak nezaplatil ďalšiemu subdodávateľovi, ktorý o tom informoval obstarávateľa.
K § 8: Navrhuje sa zaviesť povinnú elektronickú fakturáciu pre všetky platby, ktoré sa týkajú plnenia zákazky, ktorá bola predmetom verejného obstarávania. Zároveň sa navrhuje, aby sa kópia elektronickej faktúry zasielala i obstarávateľovi a úspešnému uchádzačovi, a to aj ak úspešný uchádzač nie je prijímateľom tovaru alebo služby, ktorej, či ktorého sa týka elektronická faktúra. Vytvorí sa tým tlak na platenie splatných fakturovaných súm.
K § 9: Ide o prechodné ustanovenie k zmluvám o subdodávke voči zákazkám z verejného obstarávania, ktoré úspešní uchádzači uzavreli pred dňom účinnosti navrhovaného zákona. Ustanovuje sa tu trojmesačná lehota, aby sa i tieto zmluvy upravili podľa navrhovaného zákona. Po uplynutí tejto lehoty sa navrhovaný zákon uplatní aj na vzťahy, ktoré budú vznikať i podľa starších zmlúv.
K čl. II: