DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Predložený návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladajú ako iniciatívny návrh poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Zajac, Ján Figeľ a Pavol Hrušovský. Cieľom návrhu je rozšíriť súčasne platnú ochrannú činnosť obcí o oprávnenia, ktoré im už priznávala právna úprava pred jej novelizáciou v roku 2013.
V priebehu účinnosti zákona č. 171/2005 Z.z., od 1. mája 2005 doteraz, sa miera regulačných oprávnení obcí viackrát upravovala. Cieľom navrhovanej úpravy je využiť tieto skúsenosti a reagovať na potreby praxe. signalizuje, že súčasná ochrana pred negatívnymi dôsledkami a rizikami prevádzkovania hazardných hier nie je postačujúca.
Navrhovaná novela zákona sa vracia k princípu, podľa ktorého sa môže obec rozhodnúť regulovať prevádzkovanie hazardných hier i z vlastného podnetu. Túto možnosť obce mali v znení zákona pred jeho novelizáciou, v roku 2013. Predložená novela zachováva možnosť iniciovať takéto rozhodnutie obce i zo strany obyvateľov obce, a to vtedy, ak sa najmenej 10 percent oprávnených voličov obce petíciou sťažuje, že sa v súvislosti s hraním hazardných hier narúša verejný poriadok. V takom prípade je obec povinná rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenie.
Predložený návrh zákona ďalej ustanovuje, že v Bratislave a v Košiciach budú tieto regulačné opatrenia vykonávať orgány samosprávy ich mestských častí.
Novela taktiež ruší výnimku, že vo vzdialenosti do 200 metrov od školy, školských zariadení, zariadení sociálnych služieb pre deti a mládež a ubytovní mládeže, je možné prevádzkovať herne.
Problém závislosti na hazardných hrách (tzv. gamblingom) je vážnym spoločenským problémom. Priamo ohrozuje tých, ktorí tejto závislosti prepadnú. Závislosť na hazardných hrách však nie je iba priamou hrozbou. Sprostredkovane predstavuje ohrozenie i ďalších ľudí, ktorí s človekom, čo pri hazardných hrách stratil kontrolu nad svojim konaním, spolu žijú a hospodária. Hazardný hráč nezriedka zadlží a dovedie do nešťastia nielen seba, ale i celú svoju rodinu.
Hazardné hry i napriek prísnej právnej regulácii, bývajú často spojené s činnosťami, ktoré zákon nepovoľuje, nezriedka i s organizovanou trestnou činnosťou. Výnosnosť takéhoto podnikania, ktorá je spojená so závislosťou mnohých ľudí, je často legálnou vstupnou bránou k prostitúcii, kupliarstvu, obchodu s drogami a ďalšími nelegálnymi činnosťami.
Je preto záujmom spoločnosti, aby regulácia prevádzkovania hazardných hier zohľadňovala ochranu pred nebezpečnými a nežiaducimi dôsledkami tejto činnosti. Jednotlivé druhy hazardných hier, ale hlavne okolnosti a podmienky za akých sa prevádzkujú, vytvárajú rozdielnu mieru rizík, s ktorými môže byť ich prevádzkovanie
spojené. Mieru týchto rizík je potrebné posudzovať individuálne, podľa konkrétnych, hlavne miestnych pomerov. Preto i súčasné znenie zákona o hazardných hrách upravuje reguláciu ich prevádzkovania tak, že okrem oprávnení príslušných štátnych orgánov a orgánov dozoru nad prevádzkovaním hazardných hier, počíta i s aktívnou regulačnou činnosťou aj zo strany obcí a miest.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov sa uvádza v doložke o posúdení vplyvov.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1: Ustanovenie sa vracia k okruhu regulovaných hazardných hier a rozširuje ho o možnosť regulovať ho všeobecným záväzným nariadením aj na území jednotlivých mestskej časti Bratislavy a Košíc.
K bodu 2: Ustanovenie o vykonávaní regulačných oprávnení obcí sa rozširuje aj o mestské časti miest Bratislava a Košice.
K bodu 3: Ustanovenia predstavujú jadro navrhovanej novely. Vracajú do nášho právneho poriadku oprávnenie obce (alebo mestskej časti v Bratislave a v Košiciach) z vlastného podnetu rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením obce, ktoré z hazardných hier nie je možné prevádzkovať na jej území.
K bodu 4: Ustanovenie navrhuje možnosť ľudovej iniciatívy pre rozhodovanie obce v otázke regulácie prevádzkovania hazardných hier. Pokiaľ o to požiada petíciou najmenej 10 percent oprávnených voličov obce, obec je povinná rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenia podľa návrhu obyvateľov.
K bodu 5: Ruší sa výnimka, že je možné vo vzdialenosti do 200 metrov od školy, školských zariadení, zariadení sociálnych služieb pre deti a mládež a ubytovní mládeže, prevádzkovať herne.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. januára 2016.