DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 147/2001 Z.z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len návrh zákona“).
čl. I
ochrana detí a mládeže
Predkladaný návrh zákona za cieľ posilniť ochranu detí a mládeže, ako aj osôb, ktoré trpia alkoholickou závislosťou a to tak, že vymedzuje okruh 500 metrov v okolí škôl, školských zariadení, ubytovní mládeže, zariadení sociálnych služieb a zdravotníckych zariadení, kde sa na reklamných stavbách (tzv. bilbordy) nesmie umiestňovať reklama alkoholických nápojov.
Zákonodarca ako reprezentant spoločnosti povinnosť dbať na zdravý vývoj detí a mládeže, rovnako povinnosť pomôcť ľudom, ktorí trpia závislosťou na alkoholických nápojoch a liečia sa v zdravotníckych zariadeniach alebo zariadeniach sociálnych služieb (porovnaj napr. trestný zákon, zákon o priestupkoch a pod.). Je preto pochopiteľné, že reklama alkoholických nápojov pred takýmito inštitúciami alebo zariadeniami je preto v hrubom rozpore s povinnosťou zákonodarcu, ale najmä so záujmom celej spoločnosti na zdravom vývoji detí a mládeže, ku ktorému iste patrí i zákaz konzumácie alkoholických nápojov, ergo i propagácia takýchto nápojov na miestach, kde sa deti zdržujú najčastejšie. Rovnako je celospoločenským záujmom i liečba a predchádzanie alkoholizmu, kde v zmysle vyššie uvedeného možno zaradiť i propagáciu takýchto nápojov v okolí inštitúcií, ktoré sa snažia pomáhať osobám závislým na alkohole.
Bolo by možné konštatovať, že ide viac o otázku spoločenskej kultúry, ako o otázku pre zákonodarcu, ktorú je potrebné vyriešiť „ďalším“ zákazom. S poľutovaním, je však nutné konštatovať, že zákonodarca musel reagovať na stúpajúci trend umiestňovania reklamy na alkoholické nápoje „pred“ predmetnými inštitúciami a zariadeniami a tak chrániť deti, mládež ako aj ostatné osoby.
Vážna téma
Tak, ako bolo vyššie uvedené je celospoločenským záujmom, aby deti a mládež boli chránené pred alkoholom a aj jeho propagáciou v okolí výchovných a voľnočasových inštitúcií, rovnako je takýmto záujmom i pomoc osobám na alkohole závislým a to iste i tým, že v okolí zariadení, kde sa liečia nebudú umiestňované reklamné stavby s reklamou na alkoholické nápoje. Je teda pochopiteľné, vzhľadom na vážnosť a dôležitosť tejto témy, že zákonodarca okrem vymedzenia zákazu umiestňovania takejto reklamy pristúpil i k určeniu rozpätia sankcie, ktorá byť za porušenie predmetného zákazu uložená. Aplikačná prax ukázala, že aktuálna sankcia sa javí ako málo efektívna.
čl. II – účinnosť
Predkladaný návrh zákona účinnosť od 1. január 2016. Zákonodarca zvolil tento dátum účinnosti vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a plánované zasadanie pléna Národnej rady Slovenskej republiky.
Navrhovaný návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaná návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I Návrh zákona reguluje umiestňovanie reklamy alkoholických nápojov v okolí vybraných inštitúcií a zariadení a to prostredníctvom vymedzenia okruhu 500 metrov od týchto inštitúcií a zariadení, v ktorom nie je možné takúto reklamu na reklamné stavby (v zmysle stavebného zákona) umiestniť.
Rovnako predkladaný návrh zákona sprísňuje postih za porušenie takéhoto zákazu a to tak, že orgán dozoru musí uložiť pokutu vo vymedzenom rozmedzí.
K čl. II – Účinnosť
Je navrhovaný termín účinnosti návrhu zákona ku dňu 1. januáru 2016.