1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Národný bezpečnostný úrad a Úrad vlády Slovenskej republiky predkladajú návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako plnenie opatrenia č. 1 vyplývajúceho z Koncepcie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky na roky 2015-2020.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je úprava a vymedzenie kompetencií na úseku kybernetickej bezpečnosti.
Na tento účel návrh zákona vymedzuje v kompetenčnom zákone generálnu kompetenciu v oblasti kybernetickej bezpečnosti a zveruje ju do pôsobnosti Národného bezpečnostného úradu ako ústrednému orgánu štátnej správy pre kybernetickú bezpečnosť. Návrh zákona zároveň v rámci spoločných úloh ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy umožňuje vecne príslušným autoritám pre kybernetickú bezpečnosť plnenie úloh v oblasti kybernetickej bezpečnosti v rámci svojej vecnej pôsobnosti.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: riaditeľ Národného bezpečnostného úradu a vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
*Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia – nenavrhujú sa
A.5. Stanovisko gestorov
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby ústredným orgánom štátnej správy pre kybernetickú bezpečnosť bol Národný bezpečnostný úrad. Úlohy Národného bezpečnostného úradu budú najmä koncepčného, legislatívneho a metodického charakteru, vrátane tvorby, koordinácie a uskutočňovania štátnej politiky pre kybernetickú bezpečnosť, prípravy právnej úpravy v oblasti kybernetickej bezpečnosti a riadenia tohto úseku. Národný bezpečnostný úrad bude zároveň riešiť aj medzinárodné aspekty kybernetickej bezpečnosti, zastupovať Slovenskú republiku v medzinárodných organizáciách a plniť úlohy bezpečnostnej povahy v oblasti kybernetickej bezpečnosti smerom k Organizácii Severoatlantickej zmluvy a Európskej únii. Návrh vychádza z Koncepcie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky na roky 2015-2020 schválenej uznesením vlády SR č. 328 dňa 16. júna 2015, ktorá v rámci inštitucionálneho rámca riadenia kybernetickej bezpečnosti určila Národný bezpečnostný úrad ako ústredný orgán štátnej správy pre kybernetickú bezpečnosť.
K bodu 2
Účelom navrhovanej zmeny je umožniť plnenie úloh v oblasti kybernetickej bezpečnosti aj všetkým ministerstvám a ústredným orgánom štátnej správy, a to v rozsahu ich pôsobnosti vymedzenej zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Návrh vychádza z Koncepcie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky na roky 2015-2020 schválenej uznesením vlády SR č. 328 dňa 16. júna 2015, ktorá stanovuje, že vecne príslušná autorita pre kybernetickú bezpečnosť zaisťuje kybernetickú bezpečnosť v rámci svojej vecnej pôsobnosti. Návrh systematicky a koncepčne rieši zaisťovanie kybernetickej bezpečnosti všetkých existujúcich ústredných orgánov štátnej správy v rámci ich vymedzenej pôsobnosti.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2016.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 26. augusta 2015.
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Magala
riaditeľ Národného bezpečnostného úradu