DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
-
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA2010) v €
Príjmy verejnej správy celkom
Výdavky verejnej správy celkom
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
3
2.2. Financovanie návrhuVplyv na rozpočet verejnej správy (ESA2010) v €
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
z toho vplyv na zdravotné poisťovne
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Úbytok príjmov bude pokrytý z vlastných zdrojov zdravotných poisťovní (z príjmov verejného zdravotného poistenia), bez dodatočného nároku na zdroje štátneho rozpočtu.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Návrhom zákona sa zavádza oslobodenie likvidačného zostatku spod odvodovej povinnosti v prípade, ak príjem z likvidačného zostatku nie je predmetom dane z príjmov..
Doposiaľ odhadovaný príjem zdravotných poisťovní vo výške 180 000 eur ročne je vo výške 0,04 promile celkových príjmov z poistného. Uvedená zmena je vzhľadom na celkový objem zdrojov
4
zanedbateľná a výpadok príjmov bude v plnej miere riešený z vlastných zdrojov zdravotnej poisťovne, bez dodatočného nároku na štátny rozpočet.2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) X iné (zúženie vymeriavacieho základu pre výpočet zdravotných odvodov, oslobodením likvidačného zostatku spod odvodovej povinnosti)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 180 000 eur v rokoch 2016, 2017 a 2018.
Kvantifikácia vychádza z údajov o predpisoch poistného zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. za rok 2013 (posledný ukončený rok, pokiaľ ide o ročné zúčtovanie poistného).
Vzhľadom k skutočnosti, že sa jedná o príjmy, ktoré sú známe iba z oznámení platiteľov dividend a oznámení poistencov, pričom sa zároveň jedná o príjmy, ktoré sú oslobodené od dane z príjmov, prípadne nie sú predmetom dane z príjmov, nie je k dispozícii detailnejšia štruktúra týchto príjmov (celková suma zahŕňa dividendy od spoločností zo sídlom v SR, dividendy od spoločností z cudziny, podiel na likvidačnom zostatku, vyrovnací podiel, podiel vyplácaný tichému spoločníkovi, podiel na zisku vyplatený zamestnancovi bez účasti na základnom imaní a pod.). V r. 2013 predstavoval predpis poistného zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. za rok 2013 (t. j. za rovnaký rok, v ktorom boli preddavky vykázané) sumu cca 180 000 eur. Dá sa predpokladať, že táto suma sa týka práve odvodu z likvidačného zostatku (klasické dividendy za rok 2013 sú spravidla vyplatené až nasledujúci rok po roku, ktorého sa týkajú). Vzhľadom k uvedenému bola táto suma stanovená ako kvalifikovaný odhad, v ktorej sa príjem z likvidačného zostatku podieľa na celkovom príjme z dividend. Bolo abstrahované od skutočnosti, že likvidačný zostatok sa vypláca aj právnickým osobám alebo fyzickým osobám, ktoré nie sú účastníkmi systému verejného zdravotného poistenia v SR, teda skutočný dopad je možný aj nižší, ako je odhadovaný.
Odhadovaný vplyv pre ďalšie roky nebol upravený indexom rastu, nakoľko nie je predpoklad medziročného nárastu počtu spoločností, vstupujúcich do likvidácie ani predpoklad výrazného nárastu likvidačného zostatku pri spoločnostiach v likvidácii.
5
Kvantifikácia príjmovVplyv na rozpočet zdravotných poisťovní v € (ESA2010)
Rozpočet zdravotných poisťovní - príjmy Vplyv na zamestnanosť
Navrhované opatrenie nemá vplyv na zamestnanosť.
3. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Príloha č. 3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Podnikateľské subjekty, ktoré ukončujú svoju činnosť a vyplácajú si vklady vložené do podnikania vo forme likvidačného zostatku.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Pozitívny dopad na podnikateľov. Uvedené opatrenie odstraňuje situáciu, kedy musel podnikateľ z prostriedkov, vložených do podnikania, po ukončení podnikania odviesť poistné na verejné zdravotné poistenie.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Bez dodatočných administratívnych nákladov.
Predpokladá sa pozitívny vplyv – zníženie administratívnej záťaže, súvisiacej s oznamovacou povinnosťou do zdravotnej poisťovne pri výplate likvidačného zostatku.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre
Neovplyvní fungovanie podnikateľských