DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
-
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA2010) v €
Rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
-180 000
-180 000
-180 000
Štátny rozpočet
0
0
0
Obce
0
0
0
VÚC
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
zdravotné poisťovne
-180 000
-180 000
-180 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
Štátny rozpočet
0
0
0
Obce
0
0
0
VÚC
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
zdravotné poisťovne
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
3
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA2010) v €
Financovanie
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)
180 000
180 000
180 000
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
Obce
0
0
0
VÚC
0
0
0
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
z toho vplyv na zdravotné poisťovne
180 000
180 000
180 000
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
180 000
180 000
180 000
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Úbytok príjmov bude pokrytý z vlastných zdrojov zdravotných poisťovní (z príjmov verejného zdravotného poistenia), bez dodatočného nároku na zdroje štátneho rozpočtu.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Návrhom zákona sa zavádza oslobodenie likvidačného zostatku spod odvodovej povinnosti v prípade, ak príjem z likvidačného zostatku nie je predmetom dane z príjmov..
Doposiaľ odhadovaný príjem zdravotných poisťovní vo výške 180 000 eur ročne je vo výške 0,04 promile celkových príjmov z poistného. Uvedená zmena je vzhľadom na celkový objem zdrojov
4
zanedbateľná a výpadok príjmov bude v plnej miere riešený z vlastných zdrojov zdravotnej poisťovne, bez dodatočného nároku na štátny rozpočet.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné (zúženie vymeriavacieho základu pre výpočet zdravotných odvodov, oslobodením
likvidačného zostatku spod odvodovej povinnosti)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 180 000 eur v rokoch 2016, 2017 a 2018.
Kvantifikácia vychádza z údajov o predpisoch poistného zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. za rok 2013 (posledný ukončený rok, pokiaľ ide o ročné zúčtovanie poistného).
Vzhľadom k skutočnosti, že sa jedná o príjmy, ktoré známe iba z oznámení platiteľov dividend a oznámení poistencov, pričom sa zároveň jedná o príjmy, ktoré oslobodené od dane z príjmov, prípadne nie predmetom dane z príjmov, nie je k dispozícii detailnejšia štruktúra týchto príjmov (celková suma zahŕňa dividendy od spoločností zo sídlom v SR, dividendy od spoločností z cudziny, podiel na likvidačnom zostatku, vyrovnací podiel, podiel vyplácaný tichému spoločníkovi, podiel na zisku vyplatený zamestnancovi bez účasti na základnom imaní a pod.). V r. 2013 predstavoval predpis poistného zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. za rok 2013 (t. j. za rovnaký rok, v ktorom boli preddavky vykázané) sumu cca 180 000 eur. sa predpokladať, že táto suma sa týka práve odvodu z likvidačného zostatku (klasické dividendy za rok 2013 spravidla vyplatené nasledujúci rok po roku, ktorého sa týkajú). Vzhľadom k uvedenému bola táto suma stanovená ako kvalifikovaný odhad, v ktorej sa príjem z likvidačného zostatku podieľa na celkovom príjme z dividend. Bolo abstrahované od skutočnosti, že likvidačný zostatok sa vypláca aj právnickým osobám alebo fyzickým osobám, ktoré nie účastníkmi systému verejného zdravotného poistenia v SR, teda skutočný dopad je možný aj nižší, ako je odhadovaný.
Odhadovaný vplyv pre ďalšie roky nebol upravený indexom rastu, nakoľko nie je predpoklad medziročného nárastu počtu spoločností, vstupujúcich do likvidácie ani predpoklad výrazného nárastu likvidačného zostatku pri spoločnostiach v likvidácii.
5
Kvantifikácia príjmov
Vplyv na rozpočet zdravotných poisťovní v € (ESA2010)
Rozpočet zdravotných poisťovní - príjmy
2015
2016
2017
100
Daňové a odvodové príjmy
-180 000
-180 000
-180 000
154
Zdravotné poistenie
-180 000
-180 000
-180 000
154009
Iní platitelia
-180 000
-180 000
-180 000
Vplyv na zamestnanosť
Navrhované opatrenie nemá vplyv na zamestnanosť.
3. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Príloha č. 3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Podnikateľské subjekty, ktoré ukončujú svoju činnosť a vyplácajú si vklady vložené do podnikania vo forme likvidačného zostatku.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Pozitívny dopad na podnikateľov. Uvedené opatrenie odstraňuje situáciu, kedy musel podnikateľ z prostriedkov, vložených do podnikania, po ukončení podnikania odviesť poistné na verejné zdravotné poistenie.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Bez dodatočných administratívnych nákladov.
Predpokladá sa pozitívny vplyv zníženie administratívnej záťaže, súvisiacej s oznamovacou povinnosťou do zdravotnej poisťovne pri výplate likvidačného zostatku.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre
Neovplyvní fungovanie podnikateľských
6
fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
subjektov.
3.5. Aké predpokladané spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladá sa.