1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky predkladá návrh novely zákona č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve v znení neskorších predpisov na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015.
Cieľom predloženia návrhu zákona je implementácia nových pravidiel režimu výsadby viniča formou poskytovania povolení. Tieto pravidlá boli ustanovené nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami, a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007.
Doteraz sa uplatňoval zákaz novej výsadby, ktorý končí dňa 31. 12. 2015. Vysádzať vinič bolo možné iba na základe poskytnutia výsadbových práv z rezervy výsadbových práv, práv na opätovnú výsadbu a práv na novú výsadbu, ktorá sa uplatňovala iba v prípade sceľovania pozemkov, výsadby podpníkových vinohradov pokusné účely a podobne.
Návrh zákona predstavuje právnu úpravu na vykonanie nových pravidiel režimu výsadby viniča, v rámci ktorej sa ustanovuje prechod ešte existujúcich práv na opätovnú výsadbu na povolenia a nové pravidlá, ktoré sa týkajú povolení na výsadbu na základe vyklčovania a poskytovanie povolení na novú výsadbu na ploche, ktorá sa rovná 1 % celkovej plochy vysadenej viničom v Slovenskej republike. Nový režim výsadby viniča je platný od 1.1.2016.
Rovnako sa ustanovujú nové prechodné ustanovenia, ktoré predlžujú platnosť rozhodnutí o udelení práva na výsadbu z rezervy a rozhodnutí o udelení práva na novú výsadbu.
Ustanovujú sa konkrétne kompetencie pre ministerstvo a Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, ktorý je správcom vinohradníckeho registra, ako aj povinnosti žiadateľov a termíny podávania žiadostí a termíny platnosti jednotlivých výsadbových práv.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv a negatívny vplyv na verejné financie, pozitívny vplyv a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, súvisiacimi zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Zmluva o fungovaní Európskej únie Tretia časť Hlava III (Poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo)
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 zo 17. decembra 2013 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 352/78, (ES) č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení.
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami, a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007. (Ú. v. L 347, 20.12.2013) v platnom znení.
2.nelegislatívne akty
-Delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 2015/560 z 15. decembra 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013, pokiaľ ide o režim povolení na výsadbu viniča (Ú. v. EÚ L 93, 9.4.2015).
-Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/561 zo 7. apríla 2015, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013, pokiaľ ide o režim povolení na výsadbu viniča (Ú. v. L 93, 9.4. 2015).
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
1.1.2016
3
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
30.6.2015
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
V oblasti, ktorú upravuje tento zákon, nebolo začaté proti Slovenskej republike uvedené konanie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Finančné prostriedky budú zabezpečené v rámci schválených výdavkov kapitoly MPRV SR, ktoré podriadená organizácia Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky zabezpečené v rozpočte a budú použité na administratívne účely spojené s agendou a týkajúce sa návrhu zákona.
4
Navrhovaný zákon po jeho schválení bude mať negatívny vplyv aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy bude mať vzhľadom na uplatniteľné zavedenie sankcií za porušenie ustanovení zákona v prípade nezákonnej výsadby viniča, ktoré v prípade uloženia budú príjmom štátneho rozpočtu, prípadne rozpočtu obcí. V súčasnom období objem prípadných pokút nie je možné vyčísliť.
Objem podpôr, ktoré budú poskytnuté nemožno v súčasnom období kvantifikovať, keďže nie je možné v súčasnosti predpokladať koľko žiadostí bude predložených a či žiadatelia splnia podmienky pre vyhovenie ich žiadosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
5
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za MPRV SR
0
0
0
0
z toho:
-vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
7 500
7 500
7 500
v tom: za MPRV SR
z toho:
-vplyv na ŠR_ÚKSÚP_08W0401-Regulácia vstupov, zdravie a kvalita rastlín
0
7 500
7 500
7 500
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
7 500
7 500
7 500
v tom: za MPRV SR
0
7 500
7 500
7 500
- vplyv na ŠR_ÚKSÚP_08W0401-Regulácia vstupov, zdravie a kvalita rastlín
0
7 500
7 500
7 500
2.2. Financovanie návrhu Tabuľka č.2
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
7 500
7 500
7 500
z toho vplyv na ŠR
0
7 500
7 500
7 500
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
7 500
7 500
7 500
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv/ úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Finančné prostriedky na roky 2016-2019 budú zabezpečené v rámci schválených výdavkov kapitoly MPRV SR na programe 08W0401 Regulácia vstupov, zdravie a kvalita rastlín, ktoré podriadená organizácia Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky zabezpečené v rozpočte.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
6
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2016
2017
2018
2019
7
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300),1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 5
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Poznámka
Bežné výdavky (600)
0
7 500
7 500
7 500
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 , v tom (633006)
0
7 500
7 500
7 500
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami
a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
7 500
7 500
7 500
z toho výdavky na ŠR
0
7 500
7 500
7 500
Bežné výdavky (600)
0
7 500
7 500
7 500
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými
pasívami (800)
9
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
-fyzické osoby a právnické osoby – žiadatelia o povolenie na výsadbu viniča (10-15)
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
- administratívne náklady sú minimálne (v podobe poštovného)
- priame ekonomicky vyjadriteľné náklady vyvažujú prínosy
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
-administratívne náklady spočívajú v podaní žiadosti (úhrada poštovných nákladov)
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
- administratívna záťaž – podanie žiadosti
- implementácia nových pravidiel režimu výsadby viniča formou poskytovania povolení, resp. širšie možnosti zapojenia sa do hospodárskej činnosti
- nové pravidlá režimu výsadby viniča, v rámci ktorých sa ustanovuje prechod ešte existujúcich práv na opätovnú výsadbu na povolenia a nové pravidlá, ktoré sa týkajú povolení na výsadbu na základe vyklčovania a poskytovanie povolení na novú výsadbu na ploche, ktorá sa rovná 1 % celkovej plochy vysadenej viničom v Slovenskej republike
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
- pozitívne, nové pravidlá umožňujú rozšírenie viniča v podmienkach Slovenskej republiky
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním výziev na prekladanie žiadostí na webovom sídle ministerstva sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň)
10
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
nie
11
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Ustanovuje sa nový § 3, ktorý implementuje nový režim povolení na výsadbu viniča podľa nových pravidiel ustanovených v nariadení EÚ.
Odsek 1 určuje druhy povolení, na základe ktorých je možné vysádzať vinič.
Odsek 2 stanovuje povinnosť podať žiadosť o povolenie na výsadbu na základe vyklčovania, ktoré je dané v kompetencii členského štátu. Takisto sa ustanovuje platnosť tohto povolenia, ako aj možnosť použitia zjednodušeného postupu v prípade splnenia podmienok ustanovených v nariadení EÚ.
Odsek 3 a 4 ustanovuje povinnosť pre ministerstvo každoročne do 1. marca kalendárneho roku oznamovať na svojom webovom sídle veľkosť plochy, ktorá je k dispozícii pre príslušný vinársky rok a v prípade potreby aj kritériá oprávnenosti alebo prioritné kritériá, pričom tieto informácie budú súčasťou výzvy. Táto povinnosť členského štátu vyplýva z nariadenia EÚ. V odseku 3 je uvedený termín podávania žiadosti o udelenie povolenia na novú výsadbu, ktorý je určený na základe oznamovacích povinností voči EK.
V odseku 5 uvedené identifikačné údaje, ktoré majú byť obsahom žiadosti o udelenie povolenia podľa odseku 1 písm. c) a d).. V odseku 6 vymenované povinné prílohy k žiadosti. Na základe týchto príloh ministerstvo zistí, či je vinohradník oprávnený, aby vinohradnícku plochu užíval a bral z nej úžitky na účely vysádzania viniča.
V odseku 7 sa určuje, aké podmienky sa musia zohľadňovať pri posudzovaní žiadosti o udelenie povolení na novú výsadbu a tiež, ako sa musí postupovať v prípade väčšieho počtu žiadostí, ktoré presahujú plochu, ktorá je k dispozícii. Tento postup umožňuje ustanovenie nariadenia EÚ, ktoré dáva členským štátom kompetenciu rozhodnúť sa podľa podmienok na národnej úrovni.
Odsek 8 určuje platnosť povolení na novú výsadbu.
Nový § 4 určuje podmienky používania sadeníc viniča podľa kategórie vína, ktoré sa z daného vysadeného viniča vyrobí.
K bodom 2 a 3
V nadväznosti na úpravu nového ustanovenia § 3 a 4 sa vypúšťajú § 5 a 6, § 5 bol vypustený vzhľadom na nadbytočnosť a zároveň so zreteľom na čiastočnú zhodu s novým ustanovením § 4. Ustanovenie § 6, ktorého obsahom bola nepovolená výsadba je predmetom úpravy čl. 71 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013. Ustanovenie v § 37 odseku 2 písmeno c) sa mení vzhľadom na nový režim výsadby viniča, keď v doterajšom systéme ministerstvo udeľovalo výsadbové práva z rezervy výsadbových práv a v novom systéme bude udeľovať povolenia na novú výsadbu pri uplatňovaní nových podmienok.
12
K bodu 4
Ustanovenia v § 37 odseku 3 písmená b) a c) sa menia na základe zavádzania nového režimu udeľovania povolení na výsadbu, ktorým sa menia aj kompetencie a povinnosti ÚKSÚP.
K bodu 5
V § 39 je potrebné vypustiť písmeno a) vzhľadom na ustanovenie nariadenia EÚ, ktoré priamo definuje delikt nezákonnej výsadby.
K bodu 6
Úprava ustanovenia v § 39 písmeno b) vychádza z nového paragrafového znenia týkajúceho sa výsadby viniča.
K bodu 7
Vzhľadom na zmeny v § 39 (zmena označenia písmena b) ako písmeno a) bod 4) o správnych deliktoch je potrebné upraviť aj § 40 odsek 1, ktorý stanovuje sankcie za správne delikty.
K bodu 8
Vyplýva zo zmien v § 39 vypustení písmena a) a následnej zmene označenia nasledujúcich písmen ( k bodu 4).
K bodu 9
Vzhľadom k tomu, že sa zo všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým je Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva č. 350/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve vypúšťa spôsob udeľovania práva na výsadbu z rezervy výsadbových práv, bolo potrebné v § 42 odseku 1 vypustiť písmeno a).
K bodu 10
Nové prechodné ustanovenia predlžujú platnosť rozhodnutí o udelení práva na výsadbu z rezervy na najdlhšiu možnú dobu podľa 85k ods. 3 nariadenia (ES) č. 1234/2007 v platnom znení, nakoľko do účinnosti návrhu zákona by sa ich platnosť po dátume 31. decembra 2015 skončila.
Podľa ods. 2 sa konanie o udelení práva na výsadbu z rezervy výsadbových práv dokončí ako konanie o udelení povolania na novú výsadbu. To znamená, že konania o udelení práva na výsadbu z rezervy výsadbových práv budú ďalej pokračovať od 01. mája 2016 ako konania o udelení práva na novú výsadbu.
V odseku 3 sa rieši ustanovenie, v ktorom vinohradník môže podľa čl. 68 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 požiadať o zmenu práva na výsadbu, ktoré bolo udelené podľa doterajších predpisov, na povolenie podľa kapitoly III uvedeného nariadenia (EÚ). Podľa uvedeného ustanovenia tak môže urobiť najneskôr do 31.12.2020, avšak vzhľadom na možnosť výskytu prieťahov v rámci správneho konania v podmienkach SR je stanovený skorší termín, a to 31. december 2019. Podmienkou na schválenie zmeny práva na opätovnú výsadbu je účinné rozhodnutie o udelení práv na opätovnú výsadbu.
13
Odsek 4 rieši rovnaké ustanovenie čl. 68 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 ako v odseku 2, avšak vzťahuje sa na práva udelené z rezervy výsadbových práv. Termín podania žiadosti o zmenu v tomto prípade zohľadňuje platnosť týchto práv, t. j. do konca druhého vinárskeho roku nasledujúceho po vinárskom roku, v ktorom bola schválená žiadosť o udelenie práv na výsadbu z rezervy výsadbových práv.
K článku II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2016.
Bratislava 26. augusta 2015
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľubomír Jahnátek v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky