Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona predpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Vplyvy na životné prostredie sa nepredpokladajú.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, a to vzhľadom na navrhované pokuty za správne delikty podľa § 25, výnosy ktorých majú byť príjmom štátneho rozpočtu. Nakoľko však ide o novú oblasť činnosti vybraných orgánov verejnej správy, tento vplyv nie je možné kvantifikovať.
Návrh zákona počíta aj s negatívnymi vplyvmi na rozpočet verejnej správy, a to z dôvodu, že Slovenská republika je povinná transponovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2013/11/EÚ z 21. mája 2013 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, ktorou sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (smernica o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov) (ďalej aj „smernica o ARS“ alebo aj „smernica“), v zmysle ktorej musia členské štáty vytvoriť systém, v ktorom sa každý spotrebiteľ bude môcť so svojimi spormi obrátiť na subjekt alternatívneho riešenia sporov. Každý členský štát je podľa smernice o ARS povinný zabezpečiť, že všetky systémy alternatívneho riešenia sporov oznámené Európskej komisii budú transparentné a že budú spory medzi spotrebiteľmi a predávajúcimi riešiť účinne a nestranne. Povinnosťou Slovenskej republiky je teda v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi zo smernice o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
zabezpečiť úplné odvetvové a geografické pokrytie subjektov alternatívneho riešenia sporov, ako aj ekonomickú dostupnosť týchto systémov pre spotrebiteľov.
Návrh zákona v súvislosti so zavedením nových povinností predávajúcich zároveň počíta s miernym zvýšením nákladov dotknutých podnikateľských subjektov. Pôjde najmä o administratívne náklady, ktoré môžu vzniknúť v súvislosti so zavedením povinnosti informovať spotrebiteľa v zákonom stanovenej forme o subjektoch alternatívneho riešenia sporov, do ktorých pôsobnosti konkrétny predávajúci patrí a v súvislosti so zavedením povinnosti poskytnúť v rámci alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu súčinnosť subjektu alternatívneho riešenia sporov. Predávajúci budú zároveň povinní samostatne znášať náklady spojené s alternatívnym riešením sporu, ktoré im vzniknú, a to bez možnosti ich náhrady. Na druhej strane sa však predpokladajú aj výrazné pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nakoľko pri alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov sa síce očakávajú náklady, ktoré budú predávajúci musieť znášať, avšak predpokladá sa, že budú nižšie ako v prípade súdnych sporov, ktorých počet by sa súčasne mal vďaka systému alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov znížiť. Systémom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa tiež môže prispieť k zachovaniu dobrého mena dotknutých podnikateľských subjektov a k udržaniu dôvery spotrebiteľov.
Zákonodarca predpokladá v súvislosti s vytvorením systému alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov pozitívny sociálny vplyv návrhu zákona. Na systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa totiž bude môcť každý spotrebiteľ obrátiť so svojimi spormi, a to bez ohľadu na sektor podnikania, kúpny kanál či krajinu, z ktorej bol tovar alebo služba kúpené. Týmto systémom teda dôjde k zvýšeniu úrovne ochrany spotrebiteľa a k zlepšeniu vymožiteľnosti ich práv.
Napokon sa predpokladajú i pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, a to z dôvodu, že subjekty alternatívneho riešenia sporov budú v zmysle návrhu zákona využívať pri komunikácii s predávajúcimi a spotrebiteľmi najmä telefonický kontakt a elektronické prostriedky. Návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu môže navyše spotrebiteľ podať elektronickými prostriedkami, a to bez potreby jeho dodatočného doloženia v listinnej podobe.
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú navrhované.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona je vypracovaný z dôvodu potreby prebratia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/11/EÚ z 21. mája 2013 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, ktorou sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (smernica o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov) a implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov online) do právneho poriadku Slovenskej republiky, preto v zmysle čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky nebolo uskutočnené predbežné pripomienkové konanie.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
SOI
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
248 022
484 044
484 044
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
-
-
-
-
SOI
0
206 685
403 370
403 370
z toho:
- vplyv na ŠR
0
206 685
403 370
403 370
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
URSO
0
20 668,5
40 337
40 337
z toho:
- vplyv na ŠR
0
20 668,5
40 337
40 337
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
0
20 668,5
40 337
40 337
z toho:
- vplyv na ŠR
0
20 668,5
40 337
40 337
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
12
24
24
- z toho vplyv na ŠR
0
12
24
24
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
248 022
484 044
484 044
z toho vplyv na ŠR
0
248 022
484 044
484 044
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
248 022
484 044
484 044
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
S cieľom zlepšiť prístup spotrebiteľov k nápravným opatreniam pomocou systémov alternatívneho riešenia sporov vnútroštátneho i cezhraničného charakteru prijali Európsky parlament a Rada v roku 2013 smernicu o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov online).
Smernica o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov počíta s vytvorením systému na úrovni jednotlivých členských štátov, v ktorom sa každý spotrebiteľ bude môcť so svojimi spormi (bez ohľadu na sektor podnikania, kúpny kanál či krajinu, z ktorej bol tovar alebo služba kúpené) obrátiť na systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ďalej aj „systém ARS“). Každý členský štát je v zmysle smernice o ARS povinný zabezpečiť, že všetky systémy ARS oznámené Európskej komisii budú transparentné a že budú spory medzi spotrebiteľmi a predávajúcimi riešiť účinne a nestranne. Výsledkom byť väčší počet nastolených a vyriešených spotrebiteľských problémov.
Povinnosťou Slovenskej republiky je v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi zo smernice o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov zabezpečiť úplné odvetvové a geografické pokrytie subjektov ARS, ako aj ekonomickú dostupnosť týchto systémov pre spotrebiteľov.
MH SR posúdilo jednotlivé dostupné možnosti na zabezpečenie systému ARS v podmienkach Slovenskej republiky. Na základe zistení MH SR možno konštatovať, že po zohľadnení všetkých relevantných aspektov, a tiež nezanedbateľnej otázky vplyvu na štátny rozpočet SR, je sledovaný cieľ možné najlepšie dosiahnuť rozšírením kompetencií Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) a Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o mimosúdne riešenie sporov (ďalej len „RÚ“). Nevyhnutné bude zároveň vytvorenie reziduálneho subjektu ARS zaoberajúceho sa spormi, na ktorých riešenie nie je príslušný žiaden z uvedených osobitných subjektov ARS, s cieľom zabezpečiť úplné odvetvové a geografické pokrytie a prístup spotrebiteľov k alternatívnemu riešeniu sporov v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi pre SR zo smernice o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Týmto reziduálnym subjektom byť Slovenská obchodná inšpekcia (ďalej len „SOI“), preto je potrebné rozšíriť aj jej kompetencie.
Na riadne plnenie povinností subjektov ARS vyplývajúcich z návrhu zákona ako aj zo samotnej smernice bude potrebné zvýšiť súčasný stav zamestnancov o dvoch kvalifikovaných zamestnancov SOI pre každý kraj a štyroch zamestnancov na úrovni Ústredného inšpektorátu SOI (t.j. spolu maximálne 20 nových zamestnancov pre SOI) a o dvoch kvalifikovaných zamestnancov ÚRSO a dvoch kvalifikovaných zamestnancov RÚ. Vzhľadom na posunutie účinnosti zákona na 1. júla 2016 v doložke vplyvov na rok 2016 premietnuté výdavky na financovanie návrhu v druhej polovici roku 2016.
Navrhovanou úpravou sa zároveň minimalizujú dodatočné náklady na priestorové a materiálno-technické vybavenie, keďže by sa využili existujúce priestory SOI, ÚRSO a RÚ.
Pri vyčísľovaní vplyvov na rozpočet verejnej správy sme pritom vychádzali z údajov, ktoré nám poskytli dotknuté orgány verejnej správy. Náklady na jedného zamestnanca dotknutých orgánov verejnej správy predstavujú sumu cca 20 168,50 € ročne z toho na:
mzdy (610) cca 14 304,- € /t.j. 1 192 x 12/;
odvody (620) cca 4 999,5 € /t.j. 34,95% /;
stravné (637014) cca 650,- € /t.j. 250 pracovných dní x (4,0 x 0,65)/;
sociálny fond (637016) cca 215,- € /t.j. 0,015 x 14 304/.
Zároveň je potrebné počítať s jednorazovým výdavkom vo výške 500,- na jedného zamestnanca, z dôvodu nutnosti zabezpečenia výpočtovej techniky pre zamestnanca na riadny výkon jeho pracovnej činnosti.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2015
2016
2017
2018
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
poznámka
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Tabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
poznámka
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Bežné výdavky (600)
0
248 022
484 044
484 044
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
171 648
343 296
343 296
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
59 994
119 988
119 988
Tovary a služby (630)2
0
6 000
0
0
Služby (637)
10 380
20 760
20 760
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
0
248 022
484 044
484 044
Bežné výdavky (600)
0
171 648
343 296
343 296
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
171 648
343 296
343 296
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Tabuľka č. 6
poznámka
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
Počet zamestnancov celkom*
0
12
24
24
z toho vplyv na ŠR
0
12
24
24
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 192
1 192
1 192
z toho vplyv na ŠR
0
1 192
1 192
1 192
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
0
171 648
343 296
343 296
z toho vplyv na ŠR
0
171 648
343 296
343 296
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
0
59 994
119 988
119 988
z toho vplyv na ŠR
0
59 994
119 988
119 988
Poznámky:
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na približne 75 tisíc predávajúcich v SR (SK NACE 47 a 45.1).
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
V dôsledku prijatia navrhovanej legislatívy možno očakávať zvýšenie niektorých nákladov dotknutých podnikateľských subjektov, nakoľko dochádza k rozšíreniu informačných povinností predávajúcich a k stanoveniu povinnej súčinnosti predávajúcich so subjektmi ARS. Pôjde o jednorazové náklady súvisiace s oboznámením sa s týmito povinnosťami, úpravou webového portálu, zmlúv a obchodných dokladov. Podľa posudzovania vplyvov Európskou komisiou budú náklady na jeden podnik predstavovať v priemere 254 EUR. Na druhej strane sa však očakávajú aj významné prínosy pre podnikateľské subjekty, nakoľko sa predpokladá úspora nákladov, ktoré by bez existencie systému alternatívneho riešenia sporov museli tieto subjekty vynaložiť na súdne spory. Systém alternatívneho riešenia sporov by mal zároveň prispieť k zachovaniu dobrého mena podnikateľských subjektov a udržaniu dôvery spotrebiteľov.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Nepredpokladá sa výrazné zvýšenie nákladov dotknutých subjektov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladajú sa výraznejšie dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladajú sa výraznejšie spoločensko ekonomické dôsledky.
Sociálne vplyvy – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Nepredpokladá sa vplyv na hospodárenie domácností.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Zavedením systému alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov v návrhu zákona dochádza predovšetkým k prehĺbeniu a rozšíreniu ochrany spotrebiteľa. V zmysle uvedeného sa predpokladá zlepšenie prístupu k právam spotrebiteľa a k zlepšeniu vymožiteľnosti práv spotrebiteľa.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Nepredpokladá sa vplyv na rodovú rovnosť.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Nepredpokladá sa vplyv na zamestnanosť.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním informácií, výročných správ, formulárov, odkazov, stanovísk atď. na webovom sídle subjektov alternatívneho riešenia sporov sa zavádzajú nové elektronické služby do úrovne III (obojsmerná interakcia). Zverejňovaním subjektov alternatívneho riešenia sporov a formulárov na webovom sídle ministerstva sa zavádzajú nové elektronické služby do úrovne III (obojsmerná interakcia).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie.
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie.
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie.
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Áno, zavádzajú sa nové informačné systémy, ktoré budú slúžiť na evidenciu riešených sporov a odmietnutých návrhov a evidenciu subjektov alternatívneho riešenia sporov.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie.
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Predkladaným návrhom zákona sa rozširuje prístupnosť k elektronickým službám, nakoľko návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu môže spotrebiteľ podať elektronickými prostriedkami bez potreby jeho dodatočného doloženia v listinnej podobe. Taktiež subjekty alternatívneho riešenia sporov budú využívať pri komunikácii s predávajúcimi a spotrebiteľmi najmä elektronické prostriedky.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie.
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie.
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Proces informatizácie si nebude vyžadovať žiadne finančné investície zo strany štátu, nakoľko by financovanie malo byť zabezpečené z rozpočtov príslušných subjektov.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie.