1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, sa porovnávajú s návrhom rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2016 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2017 a 2018 a s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018.
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Štátny rozpočet
0
0
0
0
- MPSVR SR -07C0202 Rodičovský príspevok
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
8 715 904
9 831 298
10 126 172
Štátny rozpočet
0
-38 092
-41 053
-44 035
- MPSVR SR - 07C0202 Rodičovský príspevok
0
-38 092
-41 053
-44 035
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
2.2. Financovanie návrhu
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Financovanie (v eur)
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
8 715 904
9 831 298
10 126 172
z toho vplyv na ŠR
0
-38 092
-41 053
-44 035
- MPSVR SR - 07C0202 Rodičovský príspevok
0
-38 092
-41 053
-44 035
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
financovanie zabezpečené v rozpočte SP
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
2
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
0
0
0
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov budú finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2016 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2017 a 2018.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
A.Úprava materského navrhuje sa zvýšenie sumy materského o 5 % zo súčasných 65 % na 70 % denného vymeriavacieho základu.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované zmeny si vyžiadajú zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne, ktorá ju zabezpečí vlastnými riešiteľskými kapacitami.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov priamy vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2016 2018. Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 8 715,9 tis. eur v roku 2016, 9 831,3 tis. eur v roku 2017 a 10 126,2 tis. eur v roku 2018.
Kvantifikácia príjmov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov nemá vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, ani na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
Kvantifikácia výdavkov
A.Úprava materského
3
Pri kvantifikácii sa vychádzalo z predpokladu, že navrhovaná zmena sa dotkne priemerného mesačného počtu 24 240 osôb poberajúcich materské v roku 2016; 24 351 v roku 2017 a 24 473 v roku 2018. Nepredpokladá sa zvýšenie počtu prípadov z dôvodu schválenia predmetnej zmeny. Priemerná mesačná suma materského vzrastie zo 426,8 na 459,6 eura v roku 2016; zo 439,2 na 473,0 eura v roku 2017 a zo 450,2 na 484,4 eura v roku 2018. Pri výpočte celkového finančného vplyvu na verejnú správu bola zohľadnená úspora v štátnom rozpočte (kapitola MPSVR SR) z dôvodu nižšieho čerpania rodičovského príspevku.
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Výdavky štátneho rozpočtu predpokladá sa zníženie výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky z dôvodu nižšieho čerpania rodičovského príspevku.
Výdavky Sociálnej poisťovne predpokladá sa zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne z dôvodu úpravy materského.
Vplyv na štátny rozpočet (cash=ESA2010)
Štátny rozpočet (MPSVR SR) -
výdavky (v eur)
2015
2016
2017
2018
600
Bežné výdavky
0
-38 092
-41 053
-44 035
640
Bežné transfery
0
-38 092
-41 053
-44 035
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
-38 092
-41 053
-44 035
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash=ESA2010)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
výdavky (v eur)
2015
2016
2017
2018
600
Bežné výdavky
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
8 753 996
9 872 351
10 170 207
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Rozpočet verejnej správy - výdavky
(v eur)
2015
2016
2017
2018
600
Bežné výdavky
0
8 715 904
9 831 298
10 126 172
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
8 715 904
9 831 298
10 126 172
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
4
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
8 715 904
9 831 298
10 126 172