Príloha č. 2
0
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
9 375 630
10 731 960
11 262 840
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
z toho:
- vplyv na ŠR(07C020B –Príspevok na starostlivosť o dieťa)
135 630
147 960
147 960
- vplyv na OP ĽZ (06G1S – OP Ľudské zdroje)
9 240 000
10 584 000
11 114 880
- z prostriedkov ESF
- spolufinancovanie zo ŠR
6 825 588
2 414 412
7 818 401
2 765 599
8 210 562
2 904 318
Celková zamestnanosť
0
- z toho vplyv na ŠR
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
9 375 630
10 731 960
11 262 840
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
9 375 630
10 731 960
11 262 840
z toho vplyv na ŠR
9 375 630
10 731 960
11 262 840
financovanie zabezpečené v rozpočte
135 630
147 960
147 960
ostatné zdroje financovania (ESF)
9 240 000
10 584 000
11 114 880
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
V roku 2016 je financovanie príspevku na starostlivosť o dieťa zabezpečené z finančných prostriedkov ESF, prostredníctvom implementácie Operačného programu Ľudské zdroje, ktoré plánované na programové obdobie 2014-2020 vo výške 30 mil. eur pre viac rozvinutý región (Bratislava) a 50 mil. eur pre menej rozvinuté regióny. Keďže sa príspevok na starostlivosť o dieťa poskytuje mesiac pozadu, pri navrhovanej účinnosti od 1.januára 2016 sa príspevok podľa nových podmienok prvý krát vyplatí v mesiaci február. V roku 2017 a 2018 sa predpokladá pokračovanie financovania príspevku zo zdrojov ESF, nakoľko je tento nástroj zaradený medzi priority SR pre zosúlaďovanie rodinného a pracovného života a je aj súčasťou investičných priorít ESF odporúčaných Európskou komisiou.
Príloha č. 2
1
Naďalej sa pokračuje vo vyplácaní príspevku na starostlivosť o dieťa rodičom, ktorí zabezpečili starostlivosť o dieťa prostredníctvom napr. starých rodičov, vo výške 41,10 eura. Financovanie tejto časti príspevku je zabezpečené v rámci rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR prvku 07C020B – Príspevok na starostlivosť o dieťa.
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vplyv predloženého vládneho návrhu bude riešený v rámci schváleného limitu výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na príslušný rozpočtový rok vrátane financovania z prostriedkov ESF prostredníctvom implementácie OP ĽZ.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný ako iniciatívny návrh Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Príspevkom na starostlivosť o dieťa štát podporuje rodiny s deťmi a finančne prispieva zárobkovo činnému rodičovi na zabezpečenie starostlivosti o zdravé dieťa do troch rokov veku alebo o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do šesť rokov veku. Prekladanou novelou sa navrhuje najmä
1.Zmena výšky príspevku na starostlivosť o dieťa zo súčasných max. 230 eur mesačne na každé dieťa (vo výške preukázaných výdavkov na starostlivosť o dieťa) na max. 280 eur mesačne na základe zmluvne dohodnutej úhrady za starostlivosť o dieťa, ak starostlivosť poskytuje poskytovateľ, ktorým je právnická alebo fyzická osoba na základe živnostenského oprávnenia.
2.Zavedenie výšky príspevku max. 80 eur mesačne, ak je starostlivosť o dieťa poskytovaná v materskej škole, ktorá je zriadená obcou.
3.Zavedenie výšky príspevku vo výške príspevkov rodičov určených riaditeľom materskej školy, ktorej zriaďovateľom je orgán miestnej štátnej správy v školstve podľa zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) max. 80 eur mesačne.
4.Odbúranie administratívnej záťaže tak rodičov ako aj úradov práce, ktorá spočíva v návrhu na zrušenie povinnosti mesačne preukazovať skutočne uhradené výdavky za starostlivosť o dieťa, pričom na preukázanie nákladov rodičov bude rozhodujúca zmluva o poskytovaní starostlivosti o dieťa medzi poskytovateľom a rodičom, všeobecne záväzné nariadenie obce, resp. rozhodnutie riaditeľa materskej školy v závislosti o typu zriaďovateľa poskytovateľa.
5.Ponechanie príspevku na starostlivosť o dieťa vo výške 41,10 eura mesačne ak starostlivosť o dieťa zabezpečuje rodič osobne, alebo prostredníctvom inej fyzickej osoby, ktorá starostlivosť neposkytuje na základe živnostenského oprávnenia (napr. starý rodič, iná blízka osoba a pod.)
.......................................................................................................................................................
Príloha č. 2
2
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2016
2017
2018
Počet detí, na ktoré sa poberá príspevok na starostlivosť o dieťa (zariadenia, fyzické osoby živnostníci)
3 000
3 150
3 308
Počet detí, na ktoré sa poberá príspevok na starostlivosť o dieťa (rodič, starý rodič, blízka osoba)
300
300
300
SPOLU
3 300
3 450
3 608
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo :
-z predpokladaného počtu poberateľov príspevku (predpokladá sa zatraktívnenie príspevku, t.j. zvýšeným záujmom o príspevok),
-z priemernej sumy, ktorú rodičia platia za starostlivosť o dieťa, ktoré dosiahli vo februári 2015 podľa údajov ÚPSVARu výšku 273 eur, v rozvinutom regióne Bratislava cca 320 eur.
-z údajov ŠÚ SR, podľa ktorého sa ceny sociálnych služieb od roku 2011, kedy bola suma príspevku na starostlivosť o dieťa upravená na 230 eur mesačne zvýšili o cca 21 %.
Tabuľka č. 1
v eurách
OP ĽZ
Rok
ŠR
OP ĽZ
VRR
MRR
2016
135 630
9 240 000
2 938 320
6 301 680
2017
147 960
10 584 000
3 365 712
7 218 288
2018
147 960
11 114 880
3 534 532
7 580 348
VRR – viac rozvinutý región MRR – menej rozvinutý región
ŠR – štátny rozpočet ESF – Európsky sociálny fond
OP ĽZ – Operačný program Ľudské zdroje
Príloha č. 2
3
V tabuľke č. 1 je uvedené celkové čerpanie príspevku na roky 2016 2018. V stĺpci ŠR je uvedený vplyv na štátny rozpočet, rovnako ako v súčasnosti (príspevok vyplácaný v sume 41,10 eura).
V stĺpci OP ĽZ je uvedený vplyv príspevku, ktorý bude financovaný zo zdrojov ESF vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, prostredníctvom implementácie Operačného programu Ľudské zdroje. Ten je rozdelený v pomere podľa súčasného stavu na viac rozvinutý región (VRR) a menej rozvinutý región (MRR).
Tabuľka č. 2 – viac rozvinutý región
v eurách
Z prostriedkov ESF
Spolufinancovanie zo ŠR
Rok
spolu
50%
50%
2016
2 938 320
1 469 160
1 469 160
2017
3 365 712
1 682 856
1 682 856
2018
3 534 532
1 767 266
1 767 266
VRR – viac rozvinutý región ŠR – štátny rozpočet
ESF – Európsky sociálny fondBA = ESF + ŠR
Tabuľka č. 2 opisuje spolufinancovanie viac rozvinutého regiónu, ktoré je v pomere 50 % štátny rozpočet a 50 % zdroje ESF.
Tabuľka č. 3 – menej rozvinutý región
v eurách
Z prostriedkov ESF
Spolufinancovanie zo ŠR
Rok
spolu
85%
15%
2016
6 301 680
5 356 428
945 252
2017
7 218 288
6 135 545
1 082 743
2018
7 580 348
6 443 296
1 137 052
MRR – menej rozvinutý regiónŠR – štátny rozpočet
ESF – Európsky sociálny fond
Tabuľka č. 3 opisuje spolufinancovanie viac rozvinutého regiónu, ktoré je v pomere 85 % zdroje ESF a 15 % štátny rozpočet.
V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
v eurách
Vplyv na OP Ľudské zdroje
Rok
ŠR
Z prostriedkov ESF
Spolufinancovanie zo ŠR
2016
135 630
6 825 588
2 414 412
2017
147 960
7 818 401
2 765 599
2018
147 960
8 210 562
2 904 318
ŠR – štátny rozpočet
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2016
2017
2018
Bežné výdavky (600)
9 375 630
10 731 960
11 262 840
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
9 375 630
10 731 960
11 262 840
06G1S – OP Ľudské zdroje
9 240 000
10 584 000
11 114 880
-z prostriedkov ESF
6 825 588
7 818 401
8 210 562
-spolufinancovanie zo ŠR
2 414 412
2 765 599
2 904 318
07C020B - Príspevok na starostlivosť o dieťa
135 630
147 960
147 960
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Príloha č. 2
5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Príloha č. 2
7