Príloha č.4
1
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vládny návrh pozitívny vplyv na domácnosti s deťmi vo veku do 3 rokov veku (resp. 6 rokov veku ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom), a to v prípade, že sa rodič dieťaťa pred ukončením rodičovskej dovolenky rozhodne pre výkon zárobkovej činnosti a prostredníctvom fyzickej alebo právnickej osoby zabezpečí dieťaťu starostlivosť v čase vykonávania zárobkovej činnosti.
Príspevok na starostlivosť o dieťa sa bude vzťahovať aj na rodiča, ktorý je študentom dennej formy štúdia na strednej, vysokej škole alebo doktorandského štúdia. Poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa podporí snahu rodičov zabezpečiť potreby rodiny príjmom z vlastnej práce, pričom výška príspevku umožňuje rodičom využívať aj finančne náročnejšie služby starostlivosti o dieťa a to aj vtedy, ak rodič bude vykonávať prácu odmeňovanú nižšou mzdou.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
V roku 2016 ide priemerne mesačne o cca 3 000 detí, na ktoré sa vyplatí príspevok na starostlivosť o dieťa vo výške max. 280 euro (v prípade zabezpečenia starostlivosti o dieťa prostredníctvom zariadenia, fyzickej osoby na základe živnostenského
Príloha č.4
2
oprávnenia) a vo výške max. 80 euro (v prípade zabezpečenia starostlivosti prostredníctvom materskej školy zaradenej do siete škôl a školských zariadení zriadenej obcou alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve). Priemerný mesačný počet detí, na ktoré sa aj naďalej bude vyplácať príspevok vo výške 41,10 eura sa odhaduje na cca 300. Vo zvýšenom počte detí, na ktoré sa odhaduje vyplácanie príspevku, je zohľadnené zatraktívnenie príspevku, vzhľadom na jeho výšku.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Bez vplyvu
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Vládny návrh naďalej podporuje vytváranie optimálnych podmienok na zosúlaďovanie rodinného a pracovného života a to hlavne v prípade matiek, ktoré sa rozhodli vstúpiť na trh práce a súčasne zabezpečiť starostlivosť o dieťa, ktorá by vyhovovala potrebám dieťaťa a rodiny.
Vládny návrh zároveň vytvára podmienky na zvýšenie zamestnanosti, hlavne žien, udržanie si pracovného miesta a taktiež úspešný návrat a uplatnenie sa na trhu práce.
Predložený materiál bude mať pozitívny vplyv na rodovú rovnosť a rovnosť príležitostí, nakoľko väčšina rodičov na rodičovskej dovolenke poberajúcich rodičovský príspevok sú matky.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Vládny návrh nepriamo rozširuje možnosť vytvárania pracovných miest v oblasti poskytovaní služieb starostlivosti o dieťa do troch rokov veku. Predpokladáme, že zvýšením príspevku na starostlivosť a zjednodušením administratívnej zaťaženosti sa príspevok na starostlivosť zatraktívni, čo bude mať vplyv na vytváranie nových kapacít služieb starostlivosti o deti do troch rokov veku.
Vládny návrh nepredstavuje žiadne ohrozenie pre zamestnanosť a nehrozí v jeho dôsledku hromadné prepúšťanie.
Príloha č.4
3