V prípade, ak starostlivosť o dieťa bude vykonávať poskytovateľ, ktorým je materská škola zriadená obcou, navrhuje sa poskytovať príspevok na starostlivosť o dieťa v sume maximálne 80 eur, pričom rozhodujúce pre výšku príspevku bude výška príspevkov rodiča v týchto zariadeniach určená všeobecne záväzným nariadením obce v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon). Uvedená navrhovaná suma predstavuje náklady rodiča na zabezpečenie starostlivosti o dieťa v tomto zariadení, ako je príspevok na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa, príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na nákup potravín a príspevok na úhradu režijných nákladov. Ak starostlivosť o dieťa zabezpečí poskytovateľ, ktorým je materská škola zriadená orgánom miestnej štátnej správy v školstve, navrhuje sa poskytovať príspevok na starostlivosť o dieťa vo výške príspevkov rodiča určených riaditeľom materskej školy v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon). Pre výšku príspevkov rodiča je zákonom stanovená maximálna suma, ktorá neprevyšuje 7,5 % sumy životného minima nezaopatreného dieťaťa.
Pri zabezpečovaní starostlivosti o dieťa poskytovateľom podľa § 2 ods. 3 písm. d) a e), t.j. fyzickou osobu, ktorá starostlivosť poskytuje nie na základe živnostenského oprávnenia (napr. starý rodič, príbuzný, iná blízka osoba) alebo osobne rodičom vykonávajúcim zárobkovú činnosť, navrhuje sa ponechať súčasnú výšku príspevku v sume 41,10 eura. Uvedená suma aj naďalej neplní úlohu odmeny za poskytovanú starostlivosť, ale predstavuje odhad nákladov, ktoré sú spojené so zabezpečením starostlivosti – napr. spotreba vody, elektriny, hygienických potrieb, cestovného rodiča alebo fyzickej osoby a iné.
K bodom 4 až 6
V nadväznosti na návrh zmien v § 5 sa navrhujú technické úpravy spojené s určením výšky príspevku a výplatou príspevku. Navrhuje sa aj spôsob určenia výšky príspevku v prípade, ak je úhrada alebo príspevok rodiča určený na deň (spravidla strava dieťaťa). V takom prípade sa navrhuje, aby pre určenie výšky príspevku bola úhrada alebo príspevok rodiča určená dennou sadzbou vynásobená 20, čo predstavuje priemerný počet pracovných dní v mesiaci. Ak je však starostlivosť o dieťa dohodnutá v rozsahu menej ako päť dní v týždni, pre účely určenia mesačnej výšky príspevku sa úhrada alebo príspevok rodiča určená dennou sadzbou vynásobí štvornásobkom (čo zodpovedá počtu týždňov v mesiaci) počtu dní v rozsahu dohodnutom za týždeň a určenou dennou sadzbou za starostlivosť o dieťa. Napr. ak je starostlivosť o dieťa dohodnutá trikrát do týždňa, mesačná úhrada alebo príspevok rodiča sa vypočíta ako tri (dni v týždni) krát štyri (týždne) krát denná sadzba. Súčasne sa navrhuje zjednodušiť postup pri určení výšky príspevku v prípade zmeny poskytovateľa starostlivosti o dieťa v priebehu kalendárneho mesiaca.
K bodu 7
V záujme jednotného postupu a podmienok sa navrhuje, aby rodič v žiadosti uviedol aj miesto vykonávania starostlivosti o dieťa, ako aj výšku úhrady, resp. príspevku rodiča za starostlivosť o dieťa.
K bodu 8
V záujme odstránenia administratívnej zaťaženosti a efektívneho spracovania žiadosti o príspevok na starostlivosť o dieťa sa navrhuje používať faksimile podpisu oprávnenej osoby a predtlačený odtlačok úradnej pečiatky správneho orgánu.