1
Doložka vybraných vplyvovA.1. Názov materiálu: Vládny návrh zákona o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Ide o povinnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a rady 2014/67/EÚ z 15. mája 2014 o presadzovaní smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu („nariadenie o IMI“).
Z hľadiska vplyvov na rozpočet možno odhadnúť prípadné náklady na zavedenie jednotnej internetovej stránky, resp. jej aktualizáciu, ktorá poskytne informácie o uplatniteľných predpisoch Slovenskej republiky v oblasti vyslania (viď čl. 5 smernice 2014/67/EÚ) na základe spracovaného konkrétneho projektu. Tieto informácie sú už v súčasnosti sčasti poskytované na stránke Národného inšpektorátu práce, resp. Európskej komisie, pričom sa bude robiť revízia vo väzbe na smernicu 2014/67/EÚ a nový zákon. Náklady môžu byť vyvolané aj zavedením mechanizmu (formulárov, webového rozhrania) na nahlasovanie vyslania zamestnancov na územie Slovenskej republiky vysielajúcimi zamestnávateľmi. Tieto zvýšené náklady by mali byť financované zo štátneho rozpočtu.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorého rozsah nie je možné odhadnúť, bude v dôsledku zavedenia cezhraničnej spolupráce. Efektívna spolupráca by mala viesť k úspešnému vymoženiu pokút, ktoré sa budú vymáhať na základe žiadosti iného členského štátu, v ktorom slovenský subjekt porušil príslušné predpisy. Výnos vymožených pokút bude príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Príjmy z vymožených pokút nemožno odhadnúť vzhľadom na neznámy počet pokút a ich sumu uloženú príslušnými orgánmi členských štátov EÚ, ani vzhľadom na počet tých pokút a ich sumu, ktoré budú vymožené v štáte, v ktorom boli uložené a ktoré budú na základe
2
spolupráce podľa tohto zákona doplnkovo vymáhané v Slovenskej republike a budú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.Navrhnutým zákonom sa dopĺňa a prehlbuje právna úprava pri vysielaní zamestnancov vo väzbe na podnikateľské prostredie. Negatívny vplyv môže predstavovať zvýšená regulácia zamestnávateľov vysielajúcich zamestnancov na územie Slovenskej republiky (administratívne povinnosti) s cieľom umožniť a zabezpečiť efektívnu kontrolu dodržiavania právnych predpisov na území Slovenskej republiky. Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie môže mať aj zavedenie spoluzodpovednosti, resp. prechodu povinnosti zaplatiť minimálnu mzdu a úprava povinnosti zaplatiť pokutu za porušenie zákazu prijatia služby alebo práce súvisiacej s nelegálnym zamestnávaním.
Zavedenie administratívnych povinností a spoluzodpovednosti bude mať aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodársku súťaž, pretože sa zúži priestor na zneužívanie pravidiel vyslania. Zamedzenie takéhoto postupu vedie k posilneniu riadneho podnikateľského prostredia a postavenia zamestnávateľov, ktorí dodržiavajú právne predpisy.
Návrh zákona bude mať teda prevažne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
V prípade sociálnych vplyvov možno očakávať pozitívne vplyvy vo väzbe na prístup k právam vyslaných zamestnancov a na zabezpečenie dodržiavania minimálnych práv pri vyslaní cez zúženie priestoru pre obchádzania uplatniteľných pravidiel vyslania a prostredníctvom zabezpečenia prostriedkov, ktoré umožnia, že porušenie právnych predpisov v jednom štáte je možné sankcionovať cezhranične, t.j. že sankcia sa uloží aj subjektu, ktorý je usadený v inom členskom štáte.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, v dôsledku rozšírenia elektronického poskytovania informácií o uplatniteľných predpisoch Slovenskej republiky v oblasti vyslania a elektronického prenosu údajov vysielajúcim zamestnávateľom.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov