1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Vládny návrh zákona o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Ide o povinnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a rady 2014/67/EÚ z 15. mája 2014 o presadzovaní smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu („nariadenie o IMI“).
Z hľadiska vplyvov na rozpočet možno odhadnúť prípadné náklady na zavedenie jednotnej internetovej stránky, resp. jej aktualizáciu, ktorá poskytne informácie o uplatniteľných predpisoch Slovenskej republiky v oblasti vyslania (viď čl. 5 smernice 2014/67/EÚ) na základe spracovaného konkrétneho projektu. Tieto informácie v súčasnosti sčasti poskytované na stránke Národného inšpektorátu práce, resp. Európskej komisie, pričom sa bude robiť revízia vo väzbe na smernicu 2014/67/EÚ a nový zákon. Náklady môžu byť vyvolané aj zavedením mechanizmu (formulárov, webového rozhrania) na nahlasovanie vyslania zamestnancov na územie Slovenskej republiky vysielajúcimi zamestnávateľmi. Tieto zvýšené náklady by mali byť financované zo štátneho rozpočtu.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorého rozsah nie je možné odhadnúť, bude v dôsledku zavedenia cezhraničnej spolupráce. Efektívna spolupráca by mala viesť k úspešnému vymoženiu pokút, ktoré sa budú vymáhať na základe žiadosti iného členského štátu, v ktorom slovenský subjekt porušil príslušné predpisy. Výnos vymožených pokút bude príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Príjmy z vymožených pokút nemožno odhadnúť vzhľadom na neznámy počet pokút a ich sumu uloženú príslušnými orgánmi členských štátov EÚ, ani vzhľadom na počet tých pokút a ich sumu, ktoré budú vymožené v štáte, v ktorom boli uložené a ktoré budú na základe
2
spolupráce podľa tohto zákona doplnkovo vymáhané v Slovenskej republike a budú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Navrhnutým zákonom sa dopĺňa a prehlbuje právna úprava pri vysielaní zamestnancov vo väzbe na podnikateľské prostredie. Negatívny vplyv môže predstavovať zvýšená regulácia zamestnávateľov vysielajúcich zamestnancov na územie Slovenskej republiky (administratívne povinnosti) s cieľom umožniť a zabezpečiť efektívnu kontrolu dodržiavania právnych predpisov na území Slovenskej republiky. Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie môže mať aj zavedenie spoluzodpovednosti, resp. prechodu povinnosti zaplatiť minimálnu mzdu a úprava povinnosti zaplatiť pokutu za porušenie zákazu prijatia služby alebo práce súvisiacej s nelegálnym zamestnávaním.
Zavedenie administratívnych povinností a spoluzodpovednosti bude mať aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodársku súťaž, pretože sa zúži priestor na zneužívanie pravidiel vyslania. Zamedzenie takéhoto postupu vedie k posilneniu riadneho podnikateľského prostredia a postavenia zamestnávateľov, ktorí dodržiavajú právne predpisy.
Návrh zákona bude mať teda prevažne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
V prípade sociálnych vplyvov možno očakávať pozitívne vplyvy vo väzbe na prístup k právam vyslaných zamestnancov a na zabezpečenie dodržiavania minimálnych práv pri vyslaní cez zúženie priestoru pre obchádzania uplatniteľných pravidiel vyslania a prostredníctvom zabezpečenia prostriedkov, ktoré umožnia, že porušenie právnych predpisov v jednom štáte je možné sankcionovať cezhranične, t.j. že sankcia sa uloží aj subjektu, ktorý je usadený v inom členskom štáte.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, v dôsledku rozšírenia elektronického poskytovania informácií o uplatniteľných predpisoch Slovenskej republiky v oblasti vyslania a elektronického prenosu údajov vysielajúcim zamestnávateľom.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Všetky podnikateľské subjekty v súkromnej sfére, ktoré využívajú inštitút vyslania.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Negatívny - Zvýšená regulácia sa primárne týka zamestnávateľov vysielajúcich zamestnancov na územie Slovenskej republiky, t. j. tých, ktorí nemajú sídlo alebo miesto podnikania na území Slovenskej republiky (administratívne povinnosti) s cieľom umožniť a zabezpečiť efektívnu kontrolu dodržiavania právnych predpisov na území Slovenskej republiky.
Ide predovšetkým o povinnosť jednoduchého nahlásenia vyslania zamestnancov na územie Slovenskej republiky (administratívny úkon), povinnosť v mieste výkonu práce vyslaných zamestnancov uchovávať pracovnú zmluvu, prípadne inú zmluvu zakladajúcu pracovnoprávny vzťah, doklad na zúčtovanie mzdy a viesť a uchovávať evidenciu pracovného času. Posledné dve povinnosti nepredstavujú zjavné administratívne náklady pre vysielajúceho zamestnávateľa, pretože ak by tento zamestnanec nebol vyslaný, pravdepodobne by musel tieto povinnosti plniť podľa vnútroštátneho práva. Preklad pracovnej zmluvy sa vyžaduje len na požiadanie inšpektorátu práce, t. j. náklady môžu byť vyvolané pri výkone inšpekcie práce. Táto povinnosť vyplýva zo skutočnosti, že práca sa vykonáva na území Slovenskej republiky a úradným jazykom na území Slovenskej republiky je slovenský jazyk.
Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie môže mať zavedenie spoluzodpovednosti pre osobu, ktorá je dodávateľom služby na území Slovenskej republiky a ktorá si objednala služby od vysielajúceho zamestnávateľa, a to zaplatiť namiesto vysielajúceho zamestnávateľa splatnú minimálnu mzdu, ak tak neurobil vysielajúci zamestnávateľ. Obdobný dopad môže mať povinnosť odberateľa služby alebo práce zaplatiť pokutu za prijatie zmluvne dohodnutej služby alebo práce, pri ktorej bol jej dodávateľom
4
porušený zákaz nelegálneho zamestnávania. Počet prípadov a rozsah, v akom prejde povinnosť zaplatiť minimálnu mzdu a povinnosť zaplatiť pokutu sa nedá vopred odhadnúť.
Návrh zákona bude mať teda prevažne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Bez vplyvu
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Pozitívny - Zavedenie administratívnych povinností a spoluzodpovednosti bude mať aj pozitívny dopad na podnikateľské prostredie a hospodársku súťaž, pretože sa zúži priestor na zneužívanie pravidiel vyslania, napr. vysielanie zamestnancov s obvyklým miestom vykonávania práce na územie Slovenskej republiky schránkovou spoločnosťou usadenou v inom členskom štáte, resp. na tzv. sociálny dumping prostredníctvom vysielania zamestnancov zo štátov s nižšími mzdami a nedodržiavanie pravidla o minimálnej mzde a minimálnych mzdových nárokov v Slovenskej republike, a teda znižovanie nákladov v hospodárskej súťaži nedovoleným spôsobom. Zamedzenie takéhoto postupu vedie k posilneniu riadneho podnikateľského prostredia a postavenia zamestnávateľov, ktorí dodržiavajú právne predpisy Slovenskej republiky.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Bez vplyvu
5
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Bez vplyvu
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Bez vplyvu
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Pozitívny - zvýšenie práv zamestnancov, ktorí vyslaní - zabezpečenie minimálneho rozsahu práv, ktoré stanovujú právne predpisy pri vyslaní, zabránenie obchádzania pravidiel pri vyslaní. Garancia minimálnej mzdy, minimálnych mzdových nárokov pri vyslaní prostredníctvom zavedenia spoločnej zodpovednosti pre všetky druhy vyslania, ochrana v rámci systému sociálneho zabezpečenia.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Bez vplyvu
6
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Rozširuje sa elektronické poskytovanie informácií o pracovných podmienkach uplatniteľných na zamestnancov vysielaných na územie SR a o administratívnych povinnostiach hosťujúceho zamestnávateľa. V elektronickom styku sa zavádza nový formulár na splnenie povinnosti vysielajúceho zamestnávateľa.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Bez vplyvu
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Bez vplyvu.
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Bez vplyvu.
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Bez vplyvu.
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Bez vplyvu.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Rozširuje sa elektronické poskytovanie informácií o pracovných podmienkach uplatniteľných na zamestnancov vysielaných na územie SR a o administratívnych povinnostiach hosťujúceho zamestnávateľa. V elektronickom styku sa zavádza nový formulár na splnenie
7
povinnosti vysielajúceho zamestnávateľa.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Bez vplyvu.
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Bez vplyvu.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Bez vplyvu.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Bez vplyvu.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Bez vplyvu.
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Bez vplyvu.
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Bez vplyvu.