DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 150/2013 Z.z. o štátnom fonde rozvoja bývania a zákon NR SR č. 443/2010 o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
čl. I
podpora vlastného bývania
Predkladaný návrh zákona za cieľ vo všeobecnosti zvýšiť atraktivitu a sociálne možnosti pedagógov, odborných zamestnancov a vysokoškolských učiteľov (ďalej spoločne len ako učiteľ alebo učitelia“) a to tým, že im pomôže v živote s najnákladnejšou položkou a to bývaním. V čl. I zákonodarca rozširuje okruh osôb, ktoré môžu požiadať fond na podporu bývania o pôžičku na „kúpu bytu“ s dlhšou lehotou splácania a výhodnejším úrokom. Vzhľadom na aktuálny stav verejných financií a len pomalú tendenciu nárastu platov učiteľov preto zákonodarca vníma možnosť zvýhodnenej pôžičky na bývanie ako povinnosť spoločnosti vo vzťahu k učiteľom. Je prianím zákonodarcu, ako aj celej spoločnosti aby učiteľské povolania neboli len poslednou voľbou mladých ľudí pri ich rozhodovaní sa o svojej budúcnosti a preto je potrebné poskytnúť týmto učiteľom aj možnosť „jednoduchšieho“ alebo inak povedané „výhodnejšieho“ úveru na „kúpu“ bytu.
čl. II
nájomné byty pre učiteľov
Je potrebné zdôrazniť, že „kúpa“ akejkoľvek nehnuteľnosti je vážnym okamihom v živote každého človeka, zákonodarca uvedomujúc si túto skutočnosť vychádza v ústrety touto úpravou učiteľom tým, že v rámci štátnej pomoci je možné si zo strany učiteľov prenajať byt od „štátu“ reprezentovaného napríklad obcou a to s pomerne nižšími nákladmi aké ponúkané na komerčnom trhu. Zákonodarca za to, že predkladaný návrh zákona pomôže i menším obciam, aby tak „pritiahli“ učiteľov do svojich škôl na jednej strane a na druhej strane ponúkne učiteľom výhodnejšie podmienky i napriek rôznym nákladom na bývanie v rozličných častiach Slovenska. Je preto namieste predpokladať, že predkladaný návrh zákona i prostredníctvom nájomných bytov pre
učiteľov zvýši sociálny status učiteľov i atraktivitu tohto povolania a tak v konečnom dôsledku pomôže k lepšiemu a kvalitnejšiemu vzdelávaniu detí a mladých ľudí.
čl. III – účinnosť
Predkladaný návrh zákona účinnosť od 1. január 2016. Zákonodarca zvolil tento dátum účinnosti vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a plánované zasadanie pléna Národnej rady Slovenskej republiky.
Navrhovaný návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaná návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I Návrh zákona rozširuje kategóriu subjektov oprávnených požiadať o úver na kúpu nehnuteľnosti („bytu“) o pedagogického zamestnanca, odborného zamestnanca a vysokoškolského učiteľa, tak ako ich poznajú osobitné predpisy.
K čl. II Návrh zákona rozširuje definíciu sociálneho bývania i o bývanie poskytnuté zo strany „štátu“ ako sociálnu výhodu pre osoby vykonávajúce povolania vo verejnom záujme, v tomto prípade ide o pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov ako aj vysokoškolských pedagógov.
Rovnako predkladaný návrh zákona rozširuje definíciu oprávnených fyzických osôb o osoby, ktoré vykonávajú povolanie vo verejnom záujme, tak ako je uvedené vyššie. Tieto osoby nemusia spĺňať finančný cenzus previazaný na životné minimum, podľa osobitných predpisov, nakoľko ide o sociálnu výhodu pre tieto povolania a tým podporu kvality celého vzdelávacieho systému.
K čl. III – Účinnosť
Je navrhovaný termín účinnosti návrhu zákona ku dňu 1. januáru 2016.