*Priemerný mesačný počet poberateľov príspevku na opatrovanie 1 fyzickej osoby za rok 2014 je 21 823, priemerný mesačný počet poberateľov príspevku na opatrovanie 2 a viac osôb je 416. Spolu 22 239.PP - peňažný príspevok na opatrovanie
PMP - priemerný mesačný počet
FO - fyzická osoba poberajúca PP
Zdroj:
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny
Správa o sociálnej situácii obyvateľstva za rok 2014
V Tabuľke č.1 je uvedený celkový počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014 spolu. Z toho počtu sa uvádza podiel fyzických osôb (ďalej len FO), poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014, ktoré boli zároveň poberateľmi dôchodkovej dávky. Uvádza sa aj priemerná mesačná výška čerpania finančných príspevkov na opatrovanie v tomto prípade.
Platný zákon ustanovuje, že peňažný príspevok na opatrovanie je pre FO, ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu 111,32% sumy životného minima. V prípade, že FO opatruje dve alebo viac fyzických osôb, je peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 148,42% sumy životného minima.
FO ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu a poberá dôchodkovú dávku, má nárok na peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 46,38% sumy životného minima. Ak opatruje dve alebo viac fyzických osôb, peňažný príspevok na opatrovanie sa priznáva vo výške 61,22% sumy životného minima.
Tabuľka č.2
FO opatrujúce 2 a viacej osôb
Náklady na opatrovanie spolu
PP pred schválením navrhovanej novely
PP po schválení navrhovanej novely
Náklady na odstránenie diskriminácie/rok
PP - peňažný príspevok na opatrovanie
V Tabuľke č.2 sú uvedené náklady potrebné na zjednotenie prístupu priznávania peňažného príspevku na opatrovanie bez ohľadu na to, či je osoba, ktorá je prijímateľom príspevku zároveň aj poberateľom dôchodkovej dávky. Náklady potrebné na zrovnoprávnenie prístupu financovania príspevku na opatrovanie sú modelovo vypočítané podľa dostupných za rok 2014.
Zdroj:
Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny (štatisticky)
Správa o sociálnej situácii obyvateľstva Slovenskej republiky za rok 2014
Pri posudzovaní vplyvov prijatia navrhovaného zákona na verejné financie je potrebné objektívne priznať aj pozitívny vplyv. Fyzická osoba, ktorá poberá dôchodkovú dávku a opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, šetrí verejné financie, ktoré by boli