1
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predpokladá sa, že návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Dopady na verejné financie uvedené v tabuľkovej časti doložky vplyvov (tabuľka č.1 a tabuľka č.2).
Tabuľka č.1
Rok 2013
Rok 2014
PP na opatrovanie
PMP poberateľov
PMP opatrovaných
Priemerná mesačná výška v €
PMP poberateľov
PMP opatrovaných
Priemerná mesačná výška v €
FO poberajúca dôchodkovú dávku *
21 585
22 077
87,99
22 239
22 650
89,21
FO nepoberajúca dôchodkovú dávku
36 004
37 385
180,25
35 705
36 967
177,22
FO poberajúca príspevok podľa prechod. ustanovenia
1 353
1 382
92,74
1 048
1 080
93,13
PP na opatrovanie spolu
98 941
60 844
144,46
58 992
60 697
142,55
2
*Priemerný mesačný počet poberateľov príspevku na opatrovanie 1 fyzickej osoby za rok 2014 je 21 823, priemerný mesačný počet poberateľov príspevku na opatrovanie 2 a viac osôb je 416. Spolu 22 239.
PP - peňažný príspevok na opatrovanie
PMP - priemerný mesačný počet
FO - fyzická osoba poberajúca PP
Zdroj:
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny
Správa o sociálnej situácii obyvateľstva za rok 2014
V Tabuľke č.1 je uvedený celkový počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014 spolu. Z toho počtu sa uvádza podiel fyzických osôb (ďalej len FO), poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014, ktoré boli zároveň poberateľmi dôchodkovej dávky. Uvádza sa aj priemerná mesačná výška čerpania finančných príspevkov na opatrovanie v tomto prípade.
Platný zákon ustanovuje, že peňažný príspevok na opatrovanie je pre FO, ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu 111,32% sumy životného minima. V prípade, že FO opatruje dve alebo viac fyzických osôb, je peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 148,42% sumy životného minima.
FO ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu a poberá dôchodkovú dávku, nárok na peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 46,38% sumy životného minima. Ak opatruje dve alebo viac fyzických osôb, peňažný príspevok na opatrovanie sa priznáva vo výške 61,22% sumy životného minima.
Tabuľka č.2
Rok 2014
FO opatrujúce 1 osobu
FO opatrujúce 2 a viacej osôb
Náklady na opatrovanie spolu
PP pred schválením navrhovanej novely
24 061 166,88
605 429,76
24 666 596,64
PP po schválení navrhovanej novely
57 748 895,52
1 474 754,16
59 223 349,68
Náklady na odstránenie diskriminácie/rok
33 687 728,64
869 324,40
34 557 053,04
PP - peňažný príspevok na opatrovanie
V Tabuľke č.2 uvedené náklady potrebné na zjednotenie prístupu priznávania peňažného príspevku na opatrovanie bez ohľadu na to, či je osoba, ktorá je prijímateľom príspevku zároveň aj poberateľom dôchodkovej dávky. Náklady potrebné na zrovnoprávnenie prístupu financovania príspevku na opatrovanie modelovo vypočítané podľa dostupných za rok 2014.
Zdroj:
Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny (štatisticky)
Správa o sociálnej situácii obyvateľstva Slovenskej republiky za rok 2014
Pri posudzovaní vplyvov prijatia navrhovaného zákona na verejné financie je potrebné objektívne priznať aj pozitívny vplyv. Fyzická osoba, ktorá poberá dôchodkovú dávku a opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, šetrí verejné financie, ktoré by boli
3
vynaložené v prípade poskytovania ústavnej starostlivosti na opatrovanie tejto osoby. Platný návrh zákona nezmyselným krátením príspevku na opatrovanie významne demotivuje postoj starostlivosti o ťažko zdravotne postihnutú osobu v domácom prostredí.
Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona neutrálny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
Neuvažovalo sa s alternatívnymi riešeniami
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné