1
D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon), predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Monika Gibalová a Martin Fronc.
Hlavným účelom predkladanej novely uvedeného zákona je odstránenie diskriminácie fyzickej osoby, ktorá poberá príspevok na opatrovanie, opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím a súčasne poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok, výsluhový dôchodok, alebo invalidný výsluhový dôchodok.
Platný zákon v § 40 ods. 10) ustanovuje, že: „Ak fyzická osoba uvedená v odsekoch 3 a 4, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 46,38% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) a mesačne 61,22% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje inak. Zníženie peňažného príspevku podľa odseku 12 sa nepoužije“.
Pre porovnanie, § 40 ods. 7) ustanovuje: Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 111, 32 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom 29) pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a mesačne 148, 42 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom 29) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje inak“.
Komparáciou platných ustanovení citovaného zákona je zrejmé, že zníženie príspevku pre fyzickú osobu, ktorá opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím na tretinu priznaného príspevku v zmysle zákona je diskriminačné a ojedinelé v našom právnom poriadku, a žiada si úpravu. Je precedensom, že fyzická osoba poberajúca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok zo dňa na deň prichádza o veľkú časť príjmu a je tak ohrozená chudobou ona, ako aj opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím. Na strane druhej takáto fyzická osoba šetrí verejné financie, ktoré by boli vynaložené v prípade poskytovania ústavnej starostlivosti fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím.
2
Preto sa navrhuje rovnaký prístup k fyzickej osobe, ktorá poberá príspevok na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutej osoby bez ohľadu na skutočnosť či je, alebo nie je takáto osoba poberajúca príspevok na opatrovanie poberajúca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie, a bude mať negatívny, ale komparatívne aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy uvedený v doložke vplyvov.
Vplyv na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy sú, ako vyplýva aj z dôvodovej správy všeobecnej časti, pozitívne.
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa zrovnoprávňuje prístup priznávania a poberania príspevku fyzickej osoby na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutej osoby bez ohľadu na to, či je táto fyzická osoba, ktorá poberá príspevok na opatrovanie poberajúca aj starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok. Takejto fyzickej osobe sa priznáva nárok na peňažný príspevok na opatrovanie mesačne 111,32% zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) a mesačne 148,42% zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím.
K bodu 2 a 3
Legislatívno- technická úprava súvisiaca s bodom 1 návrhu zákona.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2016.