DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Miroslav Kadúc a Peter Pollák.
Každý štát, ktorého cieľom je úprimná snaha chrániť svojich občanov, právo regulovať podnikanie v oblasti hazardných hier, k čomu patrí aj regulácia podmienok, za ktorých sa hrania takýchto hier môžu zúčastniť jednotlivci. Cieľom návrhu zákona je zaviesť nové pravidlá ochrany hráčov hazardných hier tak, aby sa obmedzili negatívne následky hrania týchto hier na ich životy, a to:
zvýšením povedomia hráčov o rizikách hazardných hier a o možnostiach liečby,
znemožnením účasti na takýchto hrách osobám, ktoré sa nachádzajú v situácii, keď hranie hazardných hier predstavuje ohrozenie ich života, zdravia, základných životných podmienok alebo splácanie ich záväzkov,
nepriamou ochranou účelu poskytovania dávok v hmotnej núdzi (konzekventná ochrana verejných zdrojov),
zákazom propagácie vybraných druhov hazardných hier (napr. hazardných hier v kasíne či hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov).
U dávok z peňazí pochádzajúcich z verejného rozpočtu prevažuje verejný záujem, aby sa nestali predmetom straty v hazardnej hre. Rovnako existuje legitímny záujem, aby boli pohľadávky voči verejnému rozpočtu najprv splatené, a aby hraním hazardných hier nedochádzalo k oslabeniu platobnej disciplíny dlžníka (nielen na úkor štátu, ale aj na úkor vyživovaných osôb). Tieto opatrenia štandardom v krajinách, ktorých hospodárstvo (ekonomika) nie je postavené na zdanení hazardných hier, ako je to u nás, a zároveň majú s hazardnými hrami skúsenosti po desaťročia ako napr. Rakúsko, kde takéto pravidlá viedli k zamedzeniu vstupu do herní pre viac ako 70 000 osôb ročne.
Keďže zavádzané opatrenia nevyžadujú zo strany prevádzkovateľa žiaden iný náklad ako pripojenie k internetu za účelom overenia informácii (prípadne iné prepojenie s databázou poberateľov dávky v hmotnej núdzi) a bagateľné náklady pri archivácii dokumentov, pozitívne sociálne vplyvy návrhu zákona môžu jednoznačne vylepšiť situáciu s chorobnými hráčmi z nízkopríjmových skupín. Títo ohrozujú svoje živobytie a sťažujú prežitie svojich rodín.
Pozitíva návrhu zákona dokonca prekračujú rámec hazardných hier. Zverejňovanie poberateľov dávok v hmotnej núdzi pomôže pri odhaľovaní tzv. bielych koňov z radov bezdomovcov a nízkopríjmových skupín, ktorí zneužívaní zločineckými skupinami na uzatváranie a krytie podvodov. Zverejňovanie by taktiež mohlo sekundárne pomôcť pri odhaľovaní „čiernej“ práce.
Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Prvé dva body návrhu zákona predstavujú legislatívno-technickú úpravu, ktorej výsledkom je čiastočná modifikácia legálnej definície pojmu „hazardná hra.“ V zmysle tejto úpravy osobitne vyčlenené „hazardné hry prevádzkované prostredníctvom telekomunikačných zariadení.“
Dôvodom zmeny legálnej definície „hazardnej hry“ je vecné pôsobenie návrhu zákona: nové regulačné mechanizmy, ktoré obsahom návrhu zákona sa vzťahujú na hazardné hry v kasíne, hazardné hry prevádzkované prostredníctvom výherných prístrojov, hazardné hry prevádzkované prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohry.
Ak by nedošlo k zmene legálnej definície, návrh zákona by sa vzťahoval aj na hazardné hry prevádzkované prostredníctvom telekomunikačných zariadení (ktoré tvorili spoločnú skupinu s hazardnými hrami prevádzkovanými prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohrami), čo je vzhľadom na charakter nových regulačných mechanizmov nežiaduce.
K bodu 3
V zmysle aktuálne platnej právnej úpravy je propagovanie hazardnej hry dovolené, len ak na jej prevádzkovanie bola udelená alebo vydaná licencia a je prevádzkovaná v súlade so zákonnými podmienkami.
Návrh zákona modifikuje uvedený platný právny rámec a vkladá výnimku pre niektoré formy hazardných hier. Praktický dopad tejto výnimky predstavuje zákaz propagácie hazardných hier vzťahujúcich sa k hraniu v kasíne, hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov a technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a taktiež videohier.
Práve zákaz reklamy by mohol predstavovať jeden z najviac efektívnych spôsobov psychologického boja proti neduhom hazardných hier a ako preventívny prostriedok by mohol zamedziť vzniku resp. rozširovaniu hráčskej závislosti.
K bodu 4
V § 35, ktorý upravuje podmienky prevádzky hazardných hier sa vkladajú 3 nové odseky, prostredníctvom ktorých sa znemožniť účasť na hazardnej hre tým osobám, ktoré by si takouto účasťou mohli výrazne sťažiť svoju životnú situáciu, najmä finančnú, a ohroziť tak nielen seba, ale aj prežitie svojich blízkych, či rodiny. Obmedzenia účasti sa však týkajú len vybraných hazardných hier podľa § 3 ods. 2 písm. b),d) a e), a to hazardných hier v kasíne, hazardných hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov, hazardných hier prevádzkovaných prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohier.
Stanovenie podmienok účasti (v navrhnutom odseku 7) pre osobu, ktorá sa hazardnej hry zúčastňuje, a to:
1.Podmienka preukázania sa preukazom totožnosti a podpísania vyhlásenie o oboznámení sa s rizikami hazardných hier
Táto podmienka sa zavádza z dôvodu identifikácie a ochrany hráčov a je aj predpokladom pre evidenciu údajov o hráčoch v súvislosti s ďalšími ustanoveniami návrhu zákona. Existuje prevažujúci verejný záujem na tom, aby boli hráči chránení pred negatívnymi následkami hazardných hier, pričom predkladatelia sú presvedčení, že každá ochrana, či regulácia by sa mala začínať osvetou.
2.Podmienka, aby osoba, ktorá sa na hazardnej hre zúčastňuje nemala pohľadávky na sociálnom poistení
Táto podmienka sa stanovuje za účelom ochrany hráčov, ktorá dlžníkmi Sociálnej poisťovne a hrozí, že by nemohli dostať potrebnú starostlivosť zo strany štátu pre neuhradenie
sociálneho poistenia a rovnako slúži k zlepšeniu platobnej disciplíny týchto osôb tak, aby si svoje záväzky na poistnom plnili.
3.Podmienka, aby osoba, ktorá sa na hazardnej hre zúčastňuje, nebola poberateľom dávky v hmotnej núdzi
Táto podmienka sa zavádza za účelom ochrany príjemcov dávky v hmotnej núdzi, ako aj ich blízkych (rodiny). Hazard predstavuje spôsob využitia finančných prostriedkov, u ktorého je z hľadiska pravdepodobnosti dokázateľné, že hrajúca osoba svoje finančné prostriedky postupne prehrá. Všeobecne, je plne na úvahe osôb, či sa hazardných hier zúčastnia alebo nie, keďže sa jedná o využitie súkromných finančných prostriedkov. Avšak pri príjemcoch dávky v hmotnej núdzi, ktorých príjem nedosahuje sumu hmotného minima existuje verejný záujem, aby sa peniaze z verejného rozpočtu neminuli na hazardné hry. Podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dávka v hmotnej núdzi poskytuje za účelom zabezpečenia základných životných podmienok, ktoré na účely tohto zákona jedno teplé jedlo denne, nevyhnutné ošatenie a prístrešie, a nie na účasť v hazardných hrách.
V odseku 8 sa zakotvujú viaceré povinnosti prevádzkovateľovi hazardných hier s cieľom neumožniť účasť na hazardných hrách takým osobám, u ktorých po overení si skutočností uvedených v odseku 7 zistí, že nie v zmysle zákona oprávnené na účasť na takýchto hrách. Zároveň sa týmto osobám ukladá povinnosť vydať kópiu vyhlásenia o oboznámení sa s rizikami hrania hazardných hier osobe, ktorá záujem sa takejto hry zúčastniť a potvrdenie o vklade, čo je aj v záujme prevádzkovateľa hazardnej hry v súvislosti s možným neskorším konaním o náhrade škody a jej výške (inštitút náhrady škody už platné znenie zákona, ktoré predkladatelia novelizujú, pozná).
V súvislosti s overovaním údajov a skutočností o osobe hráča prevádzkovateľom hazardnej hry rozhodujúcimi skutočnosťami čas začatia hry a údaje o takejto osobe na webovom sídle príslušnej inštitúcie, resp. príslušného verejného registra, práve v uvedenom čase. Preto sa v návrhu zákona vymedzuje pojem času začatia hry a tiež sa zdôrazňuje význam uvádzania údajov na webovom sídle.
V odseku 9 sa podrobnejšie rozvádza povinnosť evidencie údajov po dobu piatich rokov o osobe, ktorá sa zúčastnila vybranej hazardnej hry, a to najmä z dôvodu jednoznačnosti a preukaznosti pre prípad náhrady škody alebo kontroly zo strany orgánov dozoru. Jedná o nasledujúce údaje:
meno a priezvisko, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu,
číslo preukazu totožnosti,
dátum účasti osoby na hazardnej hre vrátane času jej začiatku a výšku vkladu tejto osoby do hazardnej hry,
vyhlásenie osoby uvedené v prílohe,
dokumenty preukazujúce skutočnosti podľa odseku 8 písm. c) a d).
Nad rámec odôvodnenia predmetného bodu návrhu zákona je vhodné pripomenúť, že sankcie pre prevádzkovateľa vybranej hazardnej hry v prípade, ak si nesplní nové zákonné povinnosti aplikované v kontexte existujúceho sankčného aparátu, tzn. náhrada škody alebo pokuta za priestupok (od 160 eur do 700 eur) alebo správny delikt (od 3 300 eur do 16 000 eur).
K bodom 5 a 6
Návrh zákona obsahuje taktiež blanketovú normu, ktorá poveruje Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) k vydaniu podzákonného právneho predpisu, ktorý ustanoví rozsah informácií prístupných pre prevádzkovateľa za účelom splnenia jeho nových povinnosti.
Podstatou tohto podzákonného právneho predpisu je vymedzene takého rozsahu sprístupnených informácií, aby nedochádzalo k zásahu do osobných údajov hráčov a prevádzkovateľ mal prístup len k nevyhnutnému rozsahu informácií.
Zároveň sa stanovuje prechodné ustanovenie, v zmysle ktorého ministerstvo povinnosť vydať predmetný podzákonný právny predpis do konca roku 2016, teda ešte pred účinnosťou ostatných ustanovení návrhu zákona. Skoršie vydanie podzákonného právneho predpisu dopomôcť k plynulému uplatňovaniu tých ustanovení zákona, ktoré nadobudnú účinnosť až v roku 2017.
K bodu 7
Zákon sa dopĺňa prílohou, v ktorej sa ustanovuje vzor vyhlásenia o oboznámení sa s rizikami hazardných hier, čím sa poskytnú potenciálnemu záujemcovi o účasť na takýchto hrách informácie o príznakoch a možnostiach liečenia chorobného hráčstva, čo by mohlo potenciálneho hráča v konečnom dôsledku od hrania hazardných hier aj odradiť.
K Čl. II
Zavádza sa zverejňovanie poberateľov dávok v hmotnej núdzi. Toto zverejnenie je odôvodnené verejným záujmom na tom, aby boli zverejnené informácie o príjemcoch finančných prostriedkov tohto druhu z verejného rozpočtu, a to aj z hľadiska vykonateľnosti návrhu zákona, pretože prevádzkovateľ hazardných hier musí mať prístup k zoznamu osôb príjemcom dávky v hmotnej núdzi, aby bol schopný splniť si zákonnú povinnosť a takejto osoby neumožnil zúčastniť sa hazardných hier.
Jednotlivé úrady práce v zmysle dnes platného zákona povinné viesť evidenciu o príjemcoch, a to aj o príjemcoch dávky v hmotnej núdzi. Z hľadiska vykonateľnosti návrhu zákona sa preto nejaví byť problematickou nová zákonná povinnosť pre Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR, aby si viedlo súhrnnú evidenciu príjemcov vytvorenú na základe čiastkových evidencií jednotlivých úradov práce v rozsahu podľa odseku 3 písm. f), pravidelne ju aktualizovalo vždy k 20. dňu príslušného kalendárneho mesiaca a zverejňovalo aspoň časť tejto evidencie na svojom webovom sídle, ktorá súvisí s príjemcami dávky v hmotnej núdzi. Takýto systém funguje aj v súčasnosti v prípade zoznamov dlžníkov Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní v zmysle príslušných zákonov.
K Čl. IIII
Sociálna poisťovňa síce v zmysle § 171 povinnosť zverejňovať zoznam svojich dlžníkov, táto jej povinnosť však nie je v zákone spresnená (napr. chýba spresnenie miesta a frekvencie zverejňovania). Navrhovaná úprava je v tejto otázke analogická k úprave, ktorú obsahuje platný zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vo vzťahu k zoznamu dlžníkov zdravotnej poisťovne.
K Čl. IV
Účinnosť predkladaného zákona sa, so zohľadnením legisvakančnej lehoty, navrhuje od 1. januára 2017, s výnimkou ustanovení čl. I bodov 5 a 6, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2016.
Zdôvodnenie výnimky týkajúcej sa skoršej účinnosti uvedených bodov sa nachádza v príslušnej časti dôvodovej správy.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Peter Pollák
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 49, 51, 52 a 56 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to v:
rozsudku Súdneho dvora v spojených veciach C-186/11 a C-209/11, Stanleybet International Ltd. a iní a Sportingbet plc. / Ypourgos Oikonomias kai Oikonomikon a Ypourgos Politismou, [2013] príslušné vnútroštátne orgány môžu posudzovať žiadosti o udelenie licencií na organizáciu hazardných hier, ktoré im predložené v závislosti od úrovne ochrany spotrebiteľov a sociálneho poriadku, ktoré majú v úmysle zaručiť, avšak na základe objektívnych a nediskriminačných kritérií,
rozsudku Súdneho dvora vo veci C 470/11, SIA Garkalns / Rigas dome, [2013] článok 56 Zmluvy o fungovaní nebráni takej vnútroštátnej úprave členského štátu, ktorá priznáva miestnym orgánom širokú mieru voľnej úvahy, keď im dovoľuje zamietnuť licenciu na otvorenie kasína, herne alebo sály na bingo vzhľadom na podstatný zásah do záujmov štátu a obyvateľov dotknutej správnej oblasti“, pokiaľ predmetom tejto právnej úpravy je skutočne znížiť príležitosť na hru a koherentne a systematicky obmedziť činnosti v tejto oblasti alebo zabezpečiť verejný poriadok a pokiaľ sa voľná úvaha príslušných orgánov vykonáva transparentne, umožňujúc kontrolu nestrannosti postupov udeľovania licencií, pričom vnútroštátnemu súdu prináleží, aby to overil.
rozsudku Súdneho dvora vo veci C - 124/97, Läärä a i., [1999] v bode 14 sa odkazuje na bod 22 rozsudku Súdneho dvora vo veci C275/92, Schindler, [1994], v ktorom sa uvádza, že je plne na úvahe členských štátov EÚ, akú úroveň ochrany si pri hazardných hrách zvolia, pokiaľ úprava nie je diskriminujúca; toto oprávnenie členských štátov vychádza zo sociálnych a kultúrnych rozdielov medzi jednotlivými štátmi, pričom tieto rozdiely dostatočným dôvodom na to, aby sa členské štáty rozhodli, akú právnu úpravu uzákonia napr. pri spôsobe, akým hazardné hry prevádzkované, výške stávok a spôsobe ich prerozdelenia.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
úplne.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy. Vybraným skupinám obyvateľstva sa bude lepšie hospodáriť s finančnými prostriedkami vzhľadom na zákonnú ochranu pred možnou stratou týchto prostriedkov v hazardných hrách, čo však nie je možné presne vyčísliť. Zároveň tým, že tieto osoby budú mať k dispozícii väčšie množstvo finančných prostriedkov, ktoré by mali vynaložiť napr. v prípade príjemcov v hmotnej núdzi na ošatenie, stravu a prístrešie, povedie to k ich menšej sociálnej exklúzii vo vzťahu k spoločnosti, keďže si svoje základné životné potreby, na ktoré im zostane viac peňazí, budú realizovať v okruhu ďalších ľudí.
Povinnosť Ústredia úradu práce sociálnych vecí a rodiny sa týka zverejňovania informácii, ktoré tento orgán k dispozícii z jednotlivých úradov práce a navyše je tejto povinnosti možné vyhovieť finančne nízko nákladovým spôsobom, ako sa v súčasnosti deje pri zozname dlžníkov zdravotných a sociálnych poistení, t.j. vo forme excel alebo .txt súboru umiestneného na stránke úradu, ktorá je zriadená, čiže v praxi pôjde v princípe len o optimalizáciu informačného systému, ktorý je už zavedený, s cieľom poskytnúť viac informácií aj verejnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.