DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Miroslav Kadúc a Peter Pollák.
Každý štát, ktorého cieľom je úprimná snaha chrániť svojich občanov, má právo regulovať podnikanie v oblasti hazardných hier, k čomu patrí aj regulácia podmienok, za ktorých sa hrania takýchto hier môžu zúčastniť jednotlivci. Cieľom návrhu zákona je zaviesť nové pravidlá ochrany hráčov hazardných hier tak, aby sa obmedzili negatívne následky hrania týchto hier na ich životy, a to:
•zvýšením povedomia hráčov o rizikách hazardných hier a o možnostiach liečby,
•znemožnením účasti na takýchto hrách osobám, ktoré sa nachádzajú v situácii, keď hranie hazardných hier predstavuje ohrozenie ich života, zdravia, základných životných podmienok alebo splácanie ich záväzkov,
•nepriamou ochranou účelu poskytovania dávok v hmotnej núdzi (konzekventná ochrana verejných zdrojov),
•zákazom propagácie vybraných druhov hazardných hier (napr. hazardných hier v kasíne či hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov).
U dávok z peňazí pochádzajúcich z verejného rozpočtu prevažuje verejný záujem, aby sa nestali predmetom straty v hazardnej hre. Rovnako existuje legitímny záujem, aby boli pohľadávky voči verejnému rozpočtu najprv splatené, a aby hraním hazardných hier nedochádzalo k oslabeniu platobnej disciplíny dlžníka (nielen na úkor štátu, ale aj na úkor vyživovaných osôb). Tieto opatrenia sú štandardom v krajinách, ktorých hospodárstvo (ekonomika) nie je postavené na zdanení hazardných hier, ako je to u nás, a zároveň majú s hazardnými hrami skúsenosti po desaťročia ako napr. Rakúsko, kde takéto pravidlá viedli k zamedzeniu vstupu do herní pre viac ako 70 000 osôb ročne.
Keďže zavádzané opatrenia nevyžadujú zo strany prevádzkovateľa žiaden iný náklad ako pripojenie k internetu za účelom overenia informácii (prípadne iné prepojenie s databázou poberateľov dávky v hmotnej núdzi) a bagateľné náklady pri archivácii dokumentov, pozitívne sociálne vplyvy návrhu zákona môžu jednoznačne vylepšiť situáciu s chorobnými hráčmi z nízkopríjmových skupín. Títo ohrozujú svoje živobytie a sťažujú prežitie svojich rodín.
Pozitíva návrhu zákona dokonca prekračujú rámec hazardných hier. Zverejňovanie poberateľov dávok v hmotnej núdzi pomôže pri odhaľovaní tzv. bielych koňov z radov bezdomovcov a nízkopríjmových skupín, ktorí sú zneužívaní zločineckými skupinami na uzatváranie a krytie podvodov. Zverejňovanie by taktiež mohlo sekundárne pomôcť pri odhaľovaní „čiernej“ práce.
Predkladaný návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.