DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc.
Hlavným účelom predloženého návrhu zákona je zavedenie povinnosti špeciálneho prokurátora - priamo a osobne - v jednoročnom intervale podávať správu o činnosti Úradu špeciálnej prokuratúry (ďalej len „Úrad“) Národnej rade Slovenskej republiky.
V súčasnosti je táto správa súčasťou správy o činnosti prokuratúry, ktorú v zmysle § 11 ods. 1 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o prokuratúre“) predkladá zákonodarnému zboru generálny prokurátor. Prax však ukazuje, že takýto právny rámec nie je dostačujúci a vykazuje chyby – generálny prokurátor totižto vychádza z informácií, ktoré sú mu poskytnuté zo strany špeciálneho prokurátora (osoby, ktorá je na čele Úradu), pričom sú tieto údaje často veľmi strohé, bez širšieho vysvetľovacieho aparátu a vo viacerých bodoch polemické či mätúce.
V tomto režime tak záverečná správa stráca svoj hlavný zmysel, ktorým je poskytovanie relevantných, korektných a odborne spracovaných štatistických informácií, ktoré slúžia predstaviteľom zákonodarnej moci nielen ako nástroj kontroly činnosti Úradu (v rámci systému bŕzd a protiváh), ale aj ako zdroj poznania využiteľný pre zvyšovanie kvality legislatívy na trestnoprávnom úseku.
Kvalita informácií ohľadom fungovania Úradu špeciálnej prokuratúry je obzvlášť dôležitá najmä vzhľadom na charakter trestných činov, ktoré patria pod jej pôsobnosť (napr. trestný čin úkladnej vraždy, trestné činy súvisiace s organizovaným zločinom či terorizmom, korupčné trestné činy).
Nesúhlasný postoj k súčasnej právnej úprave prezentoval aj samotný generálny prokurátor, ktorý pri prezentovaní správy o činnosti prokuratúry za rok 2014 upozornil aj na tento závažný legislatívny nedostatok.
Riešením tohto problému by bola priama zodpovednosť špeciálneho prokurátora za obsah správy a jej následné prednesenie v pléne parlamentu. Takáto konštrukcia pritom dáva zmysel aj z pohľadu existujúceho právneho rámca, keďže špeciálneho prokurátora v zmysle § 24a ods. 1 zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov volí do funkcie Národná rada Slovenskej republiky na návrh generálneho prokurátora na základe výberového konania. Mechanizmus voľby špeciálneho prokurátora teda vytvára politicko-právny vzťah zodpovednosti medzi zainteresovanými subjektmi.
Predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv štátny rozpočet. Návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľskú sféru, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.