DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a návrh novely školského zákona vychádza z požiadavky praxe aby osobný asistent mohol poskytovať pomoc žiakovi alebo študentovi s ťažkým zdravotným postihnutím aj počas školského vyučovania v procese jeho vzdelávania. Týkal by sa tých žiakov s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorí majú osobnú asistenciu priznanú Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny SR podľa kritérií stanovených zákonom č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Súčasne sa navrhuje, aby takýmto osobným asistentom mohol byť aj rodinný príslušník žiaka s ťažkým zdravotným postihnutím. V súčasnosti môžu v školách pôsobiť asistenti učiteľa, ktorých financovanie zabezpečuje rezort školstva, táto alternatíva by zostala zachovaná. Ukazuje sa však, že v mnohých prípadoch by bola pomoc osobného asistenta- najmä rodinného príslušníka vhodnejšia, efektívnejšia a komplexnejšia. Financovanie osobných asistentov je realizované na základe peňažného príspevku na osobnú asistenciu, ktorý môže byť priznaný od 6 rokov veku, čo by korešpondovalo so začiatkom školskej dochádzky. Rozšírenie možnosti poskytovať pomoc osobného asistenta žiakovi s ťažkým zdravotným postihnutím aj počas návštevy školy by skvalitnilo proces integrácie a vzdelávania žiakov s ťažkým zdravotným postihnutím.
Účinnosť zákona sa vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a začiatok školského polroka navrhuje od 1. februára 2016.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv, nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, na rozpočet verejnej správy a nebude mať vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
(zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov):
K bodu 1.:
Podľa súčasnej úpravy sa do počtu hodín osobnej asistencie nezapočítavajú hodiny počas ktorých ťažko zdravotne postihnutý navštevuje školské zariadenie s výnimkou vysokej školy. Navrhuje sa toto obmedzenie zrušiť.
K bodu 2.:
Navrhuje sa aby mohol činnosť osobného asistenta vykonávať aj rodinný príslušník a rozšírenie činností ktoré môže vykonávať aj o nové činnosti uvedené v prílohe č. 4 v bodoch 21. a 22. pomoc žiakovi alebo študentovi s ťažkým zdravotným postihnutím.
K bodom 3. a 4.: Vzhľadom na navrhovanú možnosť poskytovania pomoci osobného asistenta počas vyučovania žiaka s ťažkým zdravotným postihnutím je potrebné zrušiť limit 1460 hodín osobnej asistencie/rok resp. 4 hodiny denne, ktorý pri maximálnom dennom počte 4 hodiny denne nepostačuje, a to vzhľadom na rozsah vyučovacích hodín, ako aj na potrebu ďalších úkonov osobnej asistencie mimo školy.
K bodu 5.: Navrhuje sa rozšíriť Prílohu č. 4 zákona o body 21. a 22.- zoznam činností osobného asistenta o pomoc žiakovi alebo študentovi s ťažkým zdravotným postihnutím v súvislosti s dochádzkou do školy a počas vyučovacieho procesu.
K čl. II
(zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších predpisov):
K bodu 1.: Doplnenie vyplýva z požiadavky možnosti poskytovania pomoci osobného asistenta žiakovi s ťažkým zdravotným postihnutím v škole a umožniť tak prístup osobného asistenta do školského prostredia.
K bodu 2.: Navrhuje sa doplniť právo žiaka s ťažkým zdravotným postihnutím na pomoc osobného asistenta pri vzdelávaní.
K čl. III:
Ustanovuje sa dátum nadobudnutia účinnosti vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a začiatok školského polroka.