1
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
________________________________________________
Číslo:
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
Júliusa Brocku a Alojza Přidala
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
___________________________________________________________________
Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
Schvaľuje návrh poslancov NR SR
na vydanie zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z.z.o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Bratislava, júl 2015
2
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2015,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 551/2010 Z.z., zákona č. 180/2011 Z.z., zákona č. 468/2011 Z.z., zákona č. 136/2013 Z.z., zákona č. 219/2014 Z.z., zákona č. 263/214 Z.z. a zákona č. 375/2014 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 22, odsek 9 nahradiť v prvej vete slovo „štvornásobok“ slovom „päťnásobok“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
3
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom právnej úpravy je podpora sociálneho začlenenia fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím /ŤZP/ do spoločnosti a odstránenie tvrdosti zákona vo vzťahu k tým občanom s ŤZP, ktorí sa snažia zvýšiť svoj príjem pracovnou iniciatívou, ktorej dôsledkom je strata alebo výrazné zníženie pomoci od štátu v existujúcej forme kompenzácií ŤZP.
Sociálne dôsledky ŤZP sa kompenzujú peňažnými príspevkami od štátu vo viacerých oblastiach mobility, komunikácie, zvýšených výdavkov a sebaobsluhy. Existujú rôzne druhy odkázanosti fyzickej osoby s ŤZP na kompenzáciu: napr. odkázanosť na osobnú asistenciu, t.j. odkázanosť na pomoc inej fyzickej osoby, odkázanosť na rôzne pomôcky, ktoré uľahčujú život fyzickej osobe s ŤZP, a tiež v neposlednom rade odkázanosť na kompenzáciu zvýšených výdavkov osoby ŤZP /hygiena, stravovanie, ošatenie/. Niektoré príspevky sú jednorazové, iné opakované.
V predloženej novele navrhujeme upraviť porovnávacie kritérium pre priznanie peňažného príspevku na osobnú asistenciu /násobok životného minima/ tak, aby sa udržal motivačný charakter tohto príspevku. Tento peňažný príspevok a jeho výška závisí od vzťahu príjmu osoby ŤZP a štvornásobku sumy životného minima /ŽM/. Ak je rozdiel týchto dvoch súm vyšší ako rozsah osobnej asistencie určenej v eurách, peňažný príspevok sa neprizná. Nezvyšovanie súm ŽM v posledných rokoch a pracovná aktivita osôb s ŤZP za následok stratu tohto príspevku, čo je značne demotivujúce pre mnohých ŤZP občanov.
Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv, nebude mať negatívny dopad ani na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie, rovnako neovplyvní životné prostredie ani informatizáciu spoločnosti.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
Čl. I
V § 22, v ods. 9 sa nahrádza porovnávacie kritérium „štvornásobok ŽM“ kritériom „päťnásobok ŽM“, aby sa udržal motivačný charakter príspevku na osobnú asistenciu.
4
Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.januára 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani
v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
Úplný